Vstup VRT do Prahy dojednán. Vznik Drážní promenády už není v ohrožení

Drážní promenáda. Zdroj: studie Drážní promenáda & liniový park (Tomáš Cach + TERRA FLORIDA + Petr Tej, 2020/09)Drážní promenáda. Zdroj: studie Drážní promenáda & liniový park (Tomáš Cach + TERRA FLORIDA + Petr Tej, 2020/09)

Podle primátora to bude pro Prahu civilizační skok.

Správa železnic, hlavní město a Praha 10 podepsaly memorandum o spolupráci na přípravě vysokorychlostní trati, která do metropole zamíří od východu. Dohoda má zajistit, aby se rozvoj železnice spojil s proměnou okolí a vznikem Drážní promenády.

VRT Praha - trasa schválená komisí ministerstva dopravy. Zdroj: SŽTrasa Drážní promenády. Foto: IPR

Projekt promenády čelící značnému zpoždění se přitom na začátku letošního roku opět zkomplikoval a hrozilo, že propadne jeho územní povolení.

Správa železnic totiž požádala o část dříve uvolněných pozemků, kvůli zmíněnému vstupu nové vysokorychlostní tratě do Prahy. V jiné části zase do koridoru promenády zasahují plány na chystané odstavné nádraží pro rychlovlaky.

Nové odstavné nádraží v Praze vyjde na 2,4 miliardy, stavět se má od příštího roku

Nakonec „konfliktní části“ Drážní promenády vzniknou jako dočasné stavby, které později Správa železnic dokončí po vzniku VRT do finální podoby. Pražští radní dostali v březnu od zastupitelů za úkol přípravu promenády urychlit. Reagovali tak na petici, kterou podepsalo přes 2000 lidí.

Nyní se všechny tři instituce dohodly na společné koordinaci při přípravě i samotné výstavbě, aby se minimalizovaly dopady na okolní obyvatele. Počítá se s opatřeními ke snížení hluku a prašnosti i s ochranou hodnotných stromů a zeleně. V okolí by měla podle plánů města vyrůst nová čtvrť.

Počítá se s lávkou pro pěší a cyklisty, novým silničním mostem i s rezervou pro budoucí zastavění části nádraží, které umožní využít území efektivně i po zahájení provozu vysokorychlostních vlaků.

Civilizační šok

Vysokorychlostní železnice je pro Prahu civilizační skok. Přiblíží nás totiž Brnu, Ostravě i Evropě na hodiny, odlehčí D1 i letišti a přivede nové investice i kvalifikovaná místa. Memorandum je závazek, že VRT v Praze nevznikne mimo město, ale pro město,“ uvedl při podpisu pražský primátor Bohuslav Svoboda.

Projekty odstavného nádraží ve Strašnicích a Drážní promenády navrhujeme tak, aby přirozeně podpořily rozvoj okolní čtvrti a pohodlný pohyb lidí pěšky i na kole,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽ pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Drážní promenáda. Zdroj: studie Drážní promenáda & liniový park (Tomáš Cach + TERRA FLORIDA + Petr Tej, 2020/09)Drážní promenáda. Zdroj: studie Drážní promenáda & liniový park (Tomáš Cach + TERRA FLORIDA + Petr Tej, 2020/09)Drážní promenáda jako nová podoba staré benešovské tratě v Praze. Zdroj: IPRNová podoba staré benešovské tratě v Praze. Pramen: IPR PrahaNová podoba staré benešovské tratě v Praze. Pramen: IPR PrahaNová podoba staré benešovské tratě v Praze. Pramen: IPR Praha

Drážní promenáda bude zelený pás a stezka pro pěší a cyklisty, která propojí Vršovice se Strašnicemi. Vznikne na místě bývalé dvoukolejné železniční trati 221. Tam, kde se bude trasa promenády křížit s novou vysokorychlostní tratí, bude řešení podle SŽ upraveno tak, aby mohla fungovat i po výstavbě železnice.

Součástí projektu je mimo jiné rekonstrukce tří stávajících přemostění. Jde o most přes stanici Praha-Strašnice, podchod u ulice Na Spádu a železniční most přes ulici U Slavie.

Vlaky přestaly po trati jezdit v roce 2020, kdy byla dokončena přeložka úseku mezi Vršovicemi a Hostivaří. V březnu 2021 došlo k odstranění kolejí.

Tagy Bohuslav Svoboda Drážní promenáda Mojmír Nejezchleb Praha 10 Správa železnic VRT Praha
3 komentáře