Všechny zastávky na znamení. Přidává se Zlínský kraj

Autobusové nádraží Kroměříž. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýAutobusové nádraží Kroměříž. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Méně zastavování nám umožní lépe dodržovat jízdní řád, snížit spotřebu pohonných hmot a produkci emisí, říká krajský koordinátor veřejné dopravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Já sem pro, ale využívat dnešní možnosti.
1) tlačítko k první zastávce musí být na dosah od každé sedačky. (A je otázkou, zda tlačítko – někde maj busy podél oken natažený lanko/drátek, historicky ke zvonku u řidiče)
2) Na pár místech ve voze ať je dotykáč se seznamem příštích zastávek. Zmáčku kde chci vystoupit.
3) minimum stopování, řešení typu řidič viděl/neviděl, cestují byl/nebyl výrazný. Třeba dát zastávkovou budku se světlem na fotobuňku, když tam někdo je tak se budka prosvítí. Trochu divoce si dovedu představit, že na zastávce je klávesnice, vyberu kterou linkou chci jet.

Jan Z.

Zas tolik se nemění! Když si koupíte lístek u řidiče, tak mu strojek ukáže, že někdo vystupuje, je to hlavně pro uživatele FAIRTIQ u kterých se neví kde vystoupí. I teď když na zastávce nikdo nestojí, nikdo nevystupuje a je už po odjezdu, řidič nezastavuje.

tomash

Daleko více času by se ušetřilo nástupem všemi dveřmi a zrušením kontrol/prodeje lístku řidičem.

Tomáš

Souhlasím s Vámi, pokud jedu fairtiqem, rád bych měl tu možnoat nastoupit jakýmikoliv dveřmi. Snad by si to v nejbližší době mohli uvědomit. Věřím tomu, že by se do dopravy vrálilo vice cestujících.
Pro kontrolu by bylo fajn nabrat vic revizorů. Lepší toto opatření než se dívat na nerudného řidiče a vidat oci v sloup. I těm řidičům by se mozná i ulevilo.

Frantík

No to je jejich problém že se neumí naučit nové věci. Ono tam sr ani neni co učit, nemusí mačkat do pokladny, jenom se podívat na telefon a jít.

Ales

Určitě. Lépe dodržovat jízdní řád? Takže když nebudou autobusy zastavovat v každé zastávce, jak to měly naplánované, tak budou jezdit ještě pomaleji schválně po silnicích? Není tomu zřídka, spíše pořád, kdy autobus jezdí i mimo město 50 km/h a nejde predjed. Fakt děs.

Frantík

Tohle bohužel ve standardech nikde není, no.

superhero

Zní to jako zajímavý krok, ale oni nemají žádné spoje, které by měly v pokynech čekání na navazující přípoj 5 minut? Případně, že by řidič měl u každé zastávky alespoň třeba zpomalit na 20km/h. Někdy je ďábel schovaný v detailech.

Frantík

To už je normálně napsáno v principech přistoupení k IDZK, zastávky na znamení jsou tam taky zmíněny.

S tím zpomalením u zastávky – Koved alibisticky tvrdí, že to má být starost cestujícího, ale podle mě pokud je prostě tma a blbě vidět, měl by si dávat pozor hlavně řidič.

martin749

Pokud je tma a blbě vidět, měl by se cestující snažit o to víc, aby byl vidět. A ne zalézt co nejvíce do stínu a pokud možno do roští za roh.

Frantík

No ale taky nemůžete čekat, že cestující bude 10 minut vyhlížet autobus, taky bude chtít třeba sedět nebo na telefonu něco hledat.

martin749

Ale nemůžete čekat, že řidiči budou budit někoho kdo abslolutně ignoruje okolí, jelikož něco hledá na mobilu, nebo probírá slevy v obchodech.

Jiří Kocurek

Ale můžeme po řidiči chtít, aby ubral tak, že dokáže bezpečne zastavit na znamení i za zhoršené viditelnosti.
Osoba stojící na zastávce obvykle čeká na autobus a pokud je to jediná linka, která kolem zastávky jezdí, tak asi …

Leinad

Nezapomínejme na smysl hromadné dopravy – odvést cestující do jejich cíle. Ne vozit vzduch prázným autobusem kolem zastávek, kde čekaj lidi. Zastávka na znamení není pro to, aby alibista provedl tu druhou možnost. Zastávka na znamení je pro to, aby se netrestalo nezastavení, když je jisté že není poptávka

danaceks

Přesně. To jsou pak právě ti experti, kteří by si jenom stěžovali…

Martin

Ono byt videt dobre neni uplne jednoduche, zvlaste ve snehove vanici nebo ve tme v prudkem desti, to se proste potrebujete schovat,..
Je to taky o tom, aby do zastavek bylo videt a byly treba i osvetlene, nebo aby byla moznost upozornit ridice i jinak nez stat na kraji silnice…

Pavel

Co si pamatuji u nás v osmdesátkách a devadesátkách, tak řidič před zastávkou mrkl do zrcátka a pokud nikdo nestál u dveří, tak zastávku projel.

Ales

To je tak i dnes. Někdy člověk stojí u dveří a řidič mu stejně nezastaví. Holt málo řidičů, kašlou na to, že by si na ně někdo mohl stěžovat.

Igor Mauricio

Aha, a já mám snad – jako cestující – povinnost hodit v dostatečném časovém předstihu před zastávkou vstyk a jít se postavit ke dveřím – a doufat, že řidič se do toho zrcátka ještě podívá, aby mi milostivě zastavil?

Někdy mi logika řidičů přijde úsměvná.

Mj. nezastavení na zastávce je třeba v IDS JMK ohodnoceno peněžitým trestem, nevím přesně částku, a i přes to, že to není problém přes GPS zjistit, najdou se i řidiči, kteří nejen, že na zastávce nezastaví, ale ani do ní nezajedou (je-li umístěna mimo silnici).

Frantík

Bohužel to u nás v MHD občas tak vypadá. V příměstské dopravě není problém, protože tam při hlášení zastávky řidič dostane tu informaci do strojku (a to i když jede zadarmo, stejně dostane nulový lístek… no ekologie).

jura

v praze to je bomba.

Frantík

Zatím není zmínka o tom, že by se další zastávka měla hlásit až po odjezdu. Tak snad k tomu nedojde jako v Praze, na příměstu by to mohlo bolet. I když pokud to znamená, že se přestanou vynechávat zastávky…

Jan Sova

Nezastavujeme, máme zpoždění… příští stanice Hoštice….

Jako v hustě osídlených místech asi není problém, ale v nějaké Horní dolní se nevyplatí si při cestě večer z hospody schrupnout….

jura

holt si nastavíte budík 😀

L.

Ale co když autobus jede pozdě?

Matěj

To se mi stalo před pár lety na Erasmu v Regensburgu. Bydlel jsem chvíli u jedné česko-německé rodiny 4 vesnice od Regensburgu a jednou jsem se vracel posledním busem domů a díky zastávkám na znamení a protože byla tma a jel jsem v autobuse sám, tak jsem jel až o 2 vesnice dál a musel jsem jít pěšky 😂 Nefungovalo řidičovi hlášení zastávek.

L.

Jojo, tuhle jsme zuřivě řešili ve Stockholmu kdy vystoupit z autobusu za pomoci mapy a GPS, taky nefungovalo oznamování zastávek. Kdyby stavěl na každé, tak to člověk odpočítá nebo alespoň zjistí, že už je na té cílové, ale dát v neznámém prostředí znamení včas je dost potíž.

Tenhle d***í systém je fakt na pěst.

Martin

Ja neco podobneho v Jihlave, vecer tma, zadne hlaseni zastavek, zadny display, a vsechna okna polepena nepruhlednou reklamou,… a skoncil jsem v Pavove, a to jsem mel i problem s tim, ze se zastavky jmenovaly Pavov I a Pavov II…
Zaroven u Bosche na hlavni kde jezdila 12, se bus vyritil na posledni chvili z horizontu a nez jsem se otocil a mavnul na nej, jen machnul rukama, na zanameni, ze mavam pozde a jel dal… to byla vanice a -15st.

Air Traveller

Nedelejte z toho raketovou vedu.

institut zastavek na znameni tu mame desitky a desitky let. a vsichni to prezili.

Martin

V Praze ma ridic povinost v zastavce zastavit, kdyz tam nekdo ceka,… to je rozdil od toho, kdy musite ridici davat znameni aby zastavil… spis kdyz cekam sam, a vidim, ze s nim nechci jet, tak mavnu at jede dal…

Martin

Jedina absurdita, ktera fakt pobavi je konecna zastavka na znameni, to je unikat, pac kazdy ridic na konecne stejne kouka zda mu tam nikdo nezustal,… je to takove ceske, kdyz neco zavadim tak bez vyjimek ad absurdum,… to je ve vsem,… „papezstejsi nez papez“, sami na sebe bic…

Petr

Za mne ok, ale za ušetřené náklady se musí zvýšit dopravní obslužnost.

Radim

Dělají všechno proto, aby lidem znechutili cestování veřejnou dopravou. Škoda.

martin749

Pokud situace kdy mají práva a povinosti obě strany znechutí cestujícím hromadnou dopravu, je něco špatně na straně cestujících.

Kubrt

To je hodně odvážné a obecné tvrzení. Mohlo plynout, že kraj organizuje dopravu kvůli tomu, aby dopravce měl práci, a nikoliv kvůli cestujícím.

martin749

Ale také se neorganizuje proto, aby plnila každý rozmar cestujících.

Radim

Povinnost cestujícího je zaplatit a chovat se slušně. Pokud po mě chce dopravce něco navíc, tak už se mi vyplatí auto.

Jiří Kocurek

Mno jelikož cestující nepíšou přepravní podmínky, aniž jakkoliv ovliňovali vnitřní předpisy dopravce. Za zblbnutý předpis cestující nemůže a pokud má někdo pocit, že ano, tak si vybral špatnou práci …

Milan

Právě naopak. V dobách, kdy to tlačítko bylo akorát na stropě, tak možná. Dneska máš na každé druhé tyčce jedno a nemusíš přemýšlet, jestli zmáčknout a dostat vynadáno, že ho mačkáš zbytečně, nebo nezmáčknout a projet 😀 Když někde mohou být na znamení zastávky v tramvaji v celém městě, tak nevím, proč u nás je to takový problém.

Twix

No nevím, já jsem v PIDu ocenil když autobusy přestaly pořád zastavovat v zastávkách kde nikdo není. Jízda je pak plynulejší, což je pohodlnější hlavně když musím stát. Takže znechucen tím nejsem 🙂

Air Traveller

a to znechuceni spociva prosim vas v cem?

Radim

Tak v Praze se opakovaně setkávám s tím, že tu nejsou tlačítka v dosahu sedadla a cestující různě padají, když se k tlačítku dostávají nebo doufají, že autobus zastaví, když se k němu nemohou dostat přes lidi (ve špičce). Už jsem se taky i setkal třikrát s tím, že lidi se prostě začtou a vstávají až při zastavení a to nepřichází, tak zastávku projedou (třikrát je ale 100 % případů, kdy autobus zastávku projel a nezastavil). Přitom by se mělo řešit, aby autobusy navazovaly a aby neměly zpoždění. Oproti loňsku (září-říjen 2023 vs září-říjen 2024) se zvýšilo zpoždění. Takže tyto… Číst vice »

Twix

Když se cestující nemohou dostat ani k tlačítku, jak se dostanou ke dveřím? A jak se pozná jestli by se zpoždění MHD meziročně nezvýšilo ještě víc, kdyby se tohle nezavedlo? Podle posledního vývoje pražského provozu přeju hodně štěstí s tím ježděním po Praze autem. To ostatně stojí i za tím zpožděním MHD.

Air Traveller

tohle je typicke zkresleni faktu.

ano, zpozdeni narostlo. taky ale v praze nsrostla intenzita dopravy.

mate nejake cislo, ktere by potvrdilo, ze kdyby se toto nezavedlo, tak by zpozdeni za srovnatelneho provozu bylo mensi?

Dusmor

Když je vůz nacpaný tak, že je problém se za jízdy protlačit k tlačítku, v civilizovaných oblastech jako je například Ostrava stačí slušně požádat spolucestující, aby zmáčkli tlačítko za Vás. Navíc díky tomu lidé stojící u dveří už předem ví, že budete vystupovat a udělají Vám místo, resp. vystoupí na zastávce taky, ať můžete projít a potom nastoupí zpět.

zdenahandl2

U nás v IDZK je zvykem, že cestující který vystupuje si jde stoupnout ke dveřím, a když na zastávce nikdo není a nikdo nevystupuje tak se zastávka běžně projíždí. Takže je to jenom legalizace současného stavu. Aplikace Fairtiq a nástup všemi dveřmi na lince 300 a již brzy na MHD Uh. Hradiště to navíc bude stejně vyžadovat.

Frantík

Je to tak, akorát zmínili že nestačí si nahlásit zastávku při koupi lístku… řidič to sice uvidí na strojku, ale nebude muset zastavit, tak snad k tomu nedojde.

Jiří Kocurek

Jeden vtip o zastávce na znamení: „Je to černá magie“, říká jeden druhému a vytahuje tabulové kružítko. Následně začne křídou kreslit pentragram na podlahu. Řidič si toho všimne a zastaví.

Dusmor

Návod jak správně dávat znamení máte třeba zde: https://m.youtube.com/watch?v=-4MDaGikOk4

Helena

No je vidět, ze Vam není 60+, moje teta si takhle zlomila žebra…chtěla vystoupit, vstala, šla ke dveřím, signalizovala včas …a řidič jel jako prase a zastavil tak, že popadali všichni, kdo stáli…takže je to celé zase jenom další problém pro cestující… tedy ty zastávky na znamení