Všechny ostravské Stadlery už chrání antikolizní systém, DPO jím vybaví i tramvaje Škoda 39T
DPO ukázal nový antikolizní systém v praxi, nechyběly dynamické ukázky. Zdroj: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Systém identifikuje překážku na koleji a pokud řidič nereaguje, tramvaj sám zabrzdí.
A ještě by to chtělo antikolizni revolizory, kterým by už konečně někdo vysvětlil, že i v Ostravě žijí slušní lidé, a.ze pokud si chtějí vybít velikost svého revolizorskeho ega, že by mohli zkusit třeba noční spoje ze Svinova, nebo ze Stodolní, nebo třeba takovou linku 33 v libovolné denní době, nebo cokoliv směr Hranečník a nová huť….ale to ne…to jim asi došly argumenty a chutě
Jaké je procento nehod do statické překážky? Např. najeti z důvodu mikro spánku. Při denním ježdění po městě co vidím nehodu, tak je to soubežná jízda a odbočení do leva přímo pod tramvaj -kino Luna doleva, nebo Ruská na Výstavní. Statická překážka potom mezi Hulváckou a Feronou kde různí piloti jezdí po kolejích, ale tam to vždy každý tramvaják ubrzdil 🙂
Rozhodující nebude četnost nehod, ale spíš podíl na škodách. Zrovna při najetí do stojící tramvaje bývají škody dost veliký. Viz třeba ten jeden zrušený Stadler. Oproti tomu střet s osobním autem je prkotina.
Tuhle nečekanou situaci systém nedokáže predikovat. Stejně tak jako kdyby chtěl nekdo pod tramvaj skočit.
A je nějaká možnost pro řidiče systém dočasně vypnout, pokud do překážky chce cíleně narazit (například pokud na kolejích/silnici sedí klimaaktivisté)?
Jo taky by mě zajímalo, co se děje v případě falešných detekcí. Korektně to může být i přerostlý trávník v kolejišti, šatné vyhodnocení něčeho. Nebo třeba holub(který odletí až se lekne)
Řidič má vždy možnost systém cíleně deaktivovat, pokud převezme na vozem kontrolu kontrolerem. Falešné detekce byly na začátku instalace, proto se systém tak dlouho ladil.
Nešplouchá vám na maják?
Jak již uvedl jan Tichavský – snad to umí víc než stojící objekt, ale nadruhou stranu snad to nebude brzdit i kvůli autům jedoucím souběžně podél tratě.
Ovšem přemýšlím hlavně, jestli v Ostravě mají tak kapacitní vozovny a obratiště, že si mohou dovolil mezi odstavenými vozy minimálně 4m odstupu. Mezi vozy stojící za sebou na koleji.
Možná to bude fungovat od rychlost 5km/h a výše právě kvůli vozovnám.
To i za zastávkách pro dvě soupravy stojí tramvaje za sebou blíže, můj odhad je dva metry od sebe.
Systém umí reagovat i na objekt, který se objeví v kolejišti. Kamera za čelním sklem snímá trať a vyhodnocuje oblast která se má snímat a je po všech laděních nasměřována opravdu jen na koleje a radar mezi čelními světly pak snímá odraz od předmětu v této oblasti a ŘJ pak celé vyhodnocuje.
Takže na tu bednu krabic ve videu to nereagovalo?
Zajímal by mě počet skutečně odvrácených nehod s autem a jestli to umí predikovat i blížící se auto do křižovatky jako Tesla nebo jen statickou překážku. Největší problém jsou řidiči odbočující vlevo pod tramvaj aniž by se kouknuli do zpětného zrcátka. Tam bych rád viděl automatické zvonění, pokud systém detekuje nebezpečnou situaci s potenciálem srážky. Protože brzdit až když je auto na kolejích 5 metrů před tramvají je už pozdě, tak snad to umí víc než jen stojící objekt.
Takže to první byla tramvaj bez antikolizního systému, pokud by řidič nereagoval.
Ja se těšil i na losí test a taky nic. Nicméně detekci překážek dneska umí i kde jaká autokamera, ale na tom by se nikdo nenapakoval.
samozřejmě, a ty bys to navíc za jedno odpoledne naprogramoval, protože přesně tak jednoduché to je
https://github.com/topics/emergency-braking
Taky bych mohl znovu zkoušet vymyslet kolo, místo toho abych koupil 3rd party API
Při nárazu byl systém záměrně vypnut, o čemž byli novináři předem informováni.
Uvedené video s nárazem do krabic, bylo zrovna jediné ze tří dynamických ukázek, kde by systém záměrně vypnut 🙂
Systém od uvedení do ostrého provozu odvrátil denně desítky kolizí, zdroj DPO.
Denně desítky kolizí ? Tak špatní řidiči zase v Ostravě nebudou, aby za ně systém denně odvrátil desítky kolizí…