lot
Doprava ve městě Tramvaje Zprávy

Vratislav zmodernizuje tramvaje Škoda 16T, dodá jim i nový vzhled

Tramvaj Škoda 16T ve Vratislavi. Autor: Bogusław Wielgoszewski – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10273341
Tramvaj Škoda 16T ve Vratislavi. Autor: Bogusław Wielgoszewski – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10273341
Dopravní podnik v polské Vratislavi dá nový vzhled českým tramvajím Škoda 16T.

Vratislavský dopravní podnik MPK nechává kompletně zmodernizovat 42 tramvají ze svého vozového parku. Akce se týká i 17 pětičlánkových vozidel Škoda 16T, které jezdí v polském městě od roku 2007. Modernizace českých tramvají vyjde na 60 milionů zlotých (cca 360 milionů korun) a potrvá dva roky.

Tramvaje 16T jezdí pouze ve Vratislavi, vizuálně připomínají pražské 14T (Porsche). Generální opravou či výměnou projdou všechny mechanické části včetně hydraulického odpružení, exteriér i interiér. Tramvaje budou například osazeny zásuvkami USB. Jízda má být po přestavbě plynulejší a tišší. Modernizaci provádí varšavská společnost SAATZ. Ještě výraznější proměnou současně projde i 25 tramvají WrAs205, které vyrobil vratislavský podnik Protram. Vozidla získají zcela novou skříň, podvozek nebo klimatizaci a topení.

MPK v poslední době výrazně investuje do tramvajového provozu. Vedle velké modernizace desítek tramvají objednal koncem července za 205 milionů zlotých 25 nových tramvají u poznaňské firmy Modertrans. Zároveň investuje do tramvajové sítě, kvůli opravám a výstavbě jezdí aktuálně většina z 22 tramvajových linek ve městě mimo své obvyklé trasy.

Budoucí vzhled vratislavských tramvají Škoda 16T. Pramen: MPK Wrocław
Budoucí vzhled vratislavských tramvají Škoda 16T. Pramen: MPK Wrocław.
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondros

Mají štěstí, že design 14T nedělal mistr Kotas, to by si totiž nemohli změnit ani korporátní nátěr.

Od lesa

Třeba to mladýmu Porschemu poradí… mohli by z toho společně vytřískat nějaký lowe.

Kubrt

Autorské právo není Kotasuv výmysl…

Ondra

A stejně tak nemůže za to, že ho magistrát obešel a nebavil se s ním.

hoholu

proč zatím každý polský facelift české tramvaje vypadá tak odporně?

Twix

Kolik jezdí v Polsku českých tramvají, navíc po nějakém faceliftu? Nepočítám tramvaje československé výroby odkoupené jako ojeté z Německa, kde navíc k žádnému faceliftu pokud vím nedošlo.

Ondra

V Poznani jezdí modernizované RT6 MF06 AC. Součástí modernizace byl i menší facelift.

hoholu

RT6N1 není české výroby?

Luděk

A od kud by asi byli? Jsou z ČKD

Ondrys

Je, ale na tom jejich mini faceliftu nevidím nic hrozného, co by taky člověk chtěl od tramvaje ze začátku devadesátých let, která už tenkrát byla nepovedenou kopií francouzské tramvaje z poloviny osmdesátých let…

Twix

Na tu jsem zapomněl, stejně jako na to že má nepatrný facelift (nijak extra povedený ale asi lepší než původní stav). Jestli je to vše, přijdou mi slova o „každém polském faceliftu vypadajícím odporně“ i tak poněkud silná.

Alexandr Mikulka

Nic není hnusnější, než origo saranče.

ABC

po třínácti letech už potřebujou modernizaci? taková T3, vydrží i padesát….

Y.K.

Bez generálky? Asi těžko.

medical_examiner

S generálkou…
Vymění se kompletní elektrovýzbroj, dosadí je jízdní páka…a může se jezdit 20 let dál…
Přičemž za těch 20 let opakovat…
Proč T6A5 nemohly dostat TV Progress jako KT8…toť otázka…

Ondra

K modernizaci T6A5 nikdy nebyl důvod. V době, kdy začínaly vyžadovat modernizaci, se nakupovaly nové tramvaje.

Ondra

Ty tramvaje budou mít pravděpodobně najetý kilometry do prohlídky vyššího stupně a provozovatel se zjevně rozhodl, že je vhodný čas na modernizaci. Některé T3 sice vydržely i k té padesátce, ale za tu dobu byly tolikrát vyvařeny, že původního na nich nebude skoro nic.

Kamui

Polský přístup k tramvajové infrastruktuře je vůbec zajímavý. Ve Wrocławi tratě v centru opravili v souvislosti s MS, ale od té doby se na to nesáhlo, což v kombinaci s tím že na 15 km/h přes výhybky jako u nás se tam příliš nehraje znamená, že už to tam mají opět rozmlácené.

Tady na Moravě

A v Česku je to jiné? Každá investice tady trpí tím, že nemá vyčleněné náklady na údržbu, která je následně dost podřadná. Jak vypadají zastávky Barrandovské tramvaje – stálo to miliardy a ty kotasoviny vypadají po necelých 20 letech jak z postapo. Jaké si myslíte, že asi bude řešení? Samozřejmě, že ty konstrukce někdo do 10 let sundá (až první z nich spadne někomu na hlavu).

Holt pořád máme co dohánět.

Možná, že 10 let staré výhybky mají už rozmlácené, ale zas tam staví kilometry nových tratí.

medical_examiner

Kilometry nových tratí, dálnic…
Ale u nás se o tom jen mluví a mluví…

ČD4ever

Velká reko se zaplatí dotacemi EU, když se šikovně napíše projekt (viz. Ostrava). Malé opravy platí místní správce infrastruktury.

medical_examiner

Škody 15T, každou za 80 milionů, taky platila EU nebo daňoví poplatníci?

Pe.tr

Kde myslíte , že ta EU bere ty peníze co sem posílá ?

Tady na Moravě

No v pripade Polska je to mnohonasobne vic mimo Polsko nez v Polsku. Navic dotace jsou v prvni rade o redistribuci. Je to mechanismus, jak rozdelit vybrane penize do potrebneho sektoru, cimz se zajistuje rovnomernost rozvoje v ruznych regionech, coz je nakonec prospesne pro celou zemi.
Ze je tato redistribuce malo efektivni, to je bohuzel jina vec.

Alexandr Mikulka

15T je modernizace infrastruktury?