První vizualizace modernizace vytížené trati z Ostravy na Frýdek-Místek. Vratimovu uleví nový podjezd

Vizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí. Zdroj: město VratimovVizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí. Zdroj: město Vratimov

Správa železnic ukázala, jak bude celé vratimovské nádraží a jeho okolí vypadat.

Správa železnic ukázala první vizualizace připravované modernizace a elektrizace frekventované železniční trati z Ostravy-Kunčic do Frýdku-Místku. Týkají se budoucí podoby nového podjezdu ve Vratimově, který nahradí dnes nadprůměrně vytížený přejezd.

Elektrizace a modernizace trati 323 Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek zahrne ve Vratimově i nahrazení stávající výpravní budovy za novou zastávku s přístřešky a technologickou budovou s toaletami. Deníku Zdopravy.cz to řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Na vizualizacích přestavěného vratimovského nádraží můžeme vidět i nový kruhový objezd, se kterým se počítá na křížení ulic Frýdecké, Buničité a Mostní. Frekventovaná křižovatka byla před nedávnem doplněna o panely tvořící dočasný kruhový objezd, přesto se v místě stále tvoří dlouhé kolony.

Vizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí.
Zdroj: město VratimovVizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí.
Zdroj: město VratimovVizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí.
Zdroj: město VratimovVizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí.
Zdroj: město VratimovVizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí.
Zdroj: město VratimovVizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí.
Zdroj: město VratimovVizualizace proměny nádraží Vratimov a okolí.
Zdroj: město Vratimov

„Modernizace železniční trati a výstavba nového podjezdu zásadně ovlivní dopravní situaci ve Vratimově. Jedná se o rozsáhlou stavbu, která si vyžádá postupné uzavírky, přeložky a provizorní dopravní opatření v celém okolí železničního přejezdu a přilehlých komunikací,“ napsalo město Vratimov v tiskové zprávě.

Zástupci města ujišťují, že obavy z případných povodní a zatopení podjezdu, které se mezi místními šíří, nejsou na místě. Odkazují na ujištění ze strany Správy železnic i podobně řešený podjezd v Třinci, v jehož blízkosti se rovněž nachází řeka.

Příprava stavby modernizace a elektrizace trati 323 má roky zpoždění, stavět se mělo už dávno. Například v roce 2021 počítala SŽ se zahájením stavby už v roce 2023. O modernizaci trati se mluví desítky let.

Ani termíny z informačního letáku stavby aktualizovaného naposledy v lednu 2024 se přitom nestíhají. SŽ tehdy chtěla už loni v březnu vyhlásit tendr na zhotovitele, nestalo se tak.

„Řízení na zhotovitele stavby zahájíme na jaře tak, aby se práce mohly rozběhnout od listopadu 2026 (jak je naplánováno od února 2024, kdy se vypisovala soutěž na projektanta). V průběhu zpracování projektové dokumentace došlo k posunu celkem o tři měsíce především vlivem změn technického řešení oproti předchozímu stupni dokumentace pro územní rozhodnutí a delšímu projednávání dokumentace,“ vysvětlil mluvčí SŽ Gavenda.

I termín zahájení výstavby podjezdu je předběžně stanoven na listopad příštího roku. V praxi půjde zatím o přípravné práce, „kopnout do země“ by se mohlo podle informací Zdopravy.cz dle současných plánů přibližně v květnu roku 2027.

„Stavba má v rozpočtu alokovány prostředky, bude však záležet na průběhu správního řízení pro povolení záměru a na hladkosti procesu výkupů pozemků, který probíhá od začátku letošního roku. Samotná výstavba na území města Vratimova by měla trvat přibližně dva a půl roku,“ informoval Vratimov.

Mapa optimalizace a elektrizace trati Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek. Zdroj: SŽ

Mapa optimalizace a elektrizace trati Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek.
Zdroj: SŽ

Stavba bude zahrnovat kompletní přestavbu čtrnáctikilometrového úseku včetně přidání druhé koleje mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem. Modernizace se týká kromě zmíněného Vratimova i stanic Paskov, Lískovec u Frýdku a Frýdek-Místek.

Paskov přijde o nádražní budovu, nahradí ji venkovní čekárna

„Zásadní zlepšení se projeví v příměstské dopravě, kde zvýšení traťové rychlosti na 120 km/h umožní zkrátit čas jízdy mezi Ostravou-Kunčicemi a Frýdkem-Místkem na polovinu. V rámci stavby se zruší sedm železničních přejezdů. Větší bezpečnost potom zajistí výstavba dvou mimoúrovňových křížení, která nahradí stávající železniční přejezdy ve Vratimově a Frýdku-Místku,“ informovala SŽ.

Součástí rekonstrukce bude elektrizace střídavou napájecí soustavou, která se v této části republiky dosud nepoužívá, postupně se ale má rozšířit na celou železniční síť.

Jak Gavenda dodal, záměr projektu byl v roce 2021 schválen s předpokládanými náklady ve výši 9,531 miliardy korun. Zpřesněné celkové investiční náklady budou zřejmé z projektová dokumentace pro provádění stavby, která se v současné době dokončuje.

Tagy elektrizace trati Ostrava-Kunčice - Frýdek-Místek Správa železnic Trať 323 Ostrava - Valašské Meziříčí vratimov
1 komentář