Vrátí se vlaky Praha – Ostrava pod státní objednávku? Pokud to pomůže, nebráníme se, řekl ministr

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan SůraPraha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy bude zkoumat, zda podobně jako v Rakousku mezi Vídní a Salcburkem nevrátí provoz dálkových vlaků mezi Prahou a

Ministerstvo dopravy bude zkoumat, zda podobně jako v Rakousku mezi Vídní a Salcburkem nevrátí provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Ostravou zpět pod státní objednávku. Důvodem je prudký pokles počtu cestujících a redukce komerčních spojů, který by nakonec mohl vést k tomu, že se výrazně zhorší nabídka spojů na této trase, která je podle počtu cestujících nejvytíženější v zemi.

„My se nebráníme žádnému řešení, které by této situaci pomohlo. Je to určitě nějaká varianta. Pokud by i oni sami s tím přišli, tak pojďme to řešit. Já se v dané chvíli nebráním žádnému smysluplnému řešení,“ řekl Českému rozhlasu ministr dopravy Karel Havlíček. Dopravci zatím o návrhu mluví opatrně, ale vidí ho jako řešení. „Ministerstvu dopravy jsme oficiálně navrhli zavedení rakouského modelu na trase Praha-Ostrava tak, aby se vztahoval na všechny komerční dopravce, kteří zde provozují své spoje. Zavedení tohoto opatření by mohlo soukromým dopravcům alespoň částečně pomoci s významnými ekonomickými dopady, které kvůli epidemii COVID-19 pociťují. Pan ministr Havlíček se této variantě nebrání a o konkrétní podobě veřejné objednávky budeme dále jednat. Výsledek a případné zavedení opatření očekáváme v řádech několika týdnů, protože dopravci pociťují dopady epidemie a vládních opatření právě nyní,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

V Rakousku už od tohoto týdne jezdí vlaky mezi Vídní a Salcburkem namísto komerčního provozu v takzvaném závazku veřejné služby. Stát si objednává služby dvou dopravců: státních ÖBB a soukromé Westbahn. Objednávka je zatím na tři měsíce, během kterých se dopravci musejí přizpůsobit novým pravidlům. Budou například jezdit v půlhodinovém taktu a vzájemně si uznávat jízdenky. Zakázané jsou cenové akce, neboť finanční podpora linky nemá být podle ministerstva zároveň podporou levného (a zbytečného) cestování na výlety. Přibudou i zastávky, Westbahn nově zastavuje v Tullnerfeldu, St. Valentinu a Neumarkt-Köstendorfu. Celkový objem podpory je 48,3 milionu eur (cca 1,3 miliardy korun), z toho 40 milionů eur dostanou ÖBB a 8,3 milionu obdrží Westbahn.

V Česku může být dohoda složitější: na trase z Prahy do Ostravy jezdí na své komerční riziko tři dopravci. České dráhy, RegioJet a Leo Express. Vlaky z Prahy do Ostravy byly ve státní objednávce do nástupu RegioJetu na tuto trasu v roce 2011.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky řeší stát trať mezi Prahou a Ostravou spíše z dlouhodobého hlediska. „Tedy i tato otázka bude posuzována v rámci Koncepce veřejné dopravy, která musí být vládě předložena do konce září tohoto roku. Je nyní předčasné předjímat, jak o takto zásadním tématu bude rozhodnuto,“ dodal Jemelka.

Tagy České dráhy Ex1 LEO Express Ministerstvo dopravy praha - ostrava RegioJet Top
98 komentářů