Dopravci Železnice

Vrátí se vlaky Praha – Ostrava pod státní objednávku? Pokud to pomůže, nebráníme se, řekl ministr

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy bude zkoumat, zda podobně jako v Rakousku mezi Vídní a Salcburkem nevrátí provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Ostravou zpět pod státní objednávku. Důvodem je prudký pokles počtu cestujících a redukce komerčních spojů, který by nakonec mohl vést k tomu, že se výrazně zhorší nabídka spojů na této trase, která je podle počtu cestujících nejvytíženější v zemi.

„My se nebráníme žádnému řešení, které by této situaci pomohlo. Je to určitě nějaká varianta. Pokud by i oni sami s tím přišli, tak pojďme to řešit. Já se v dané chvíli nebráním žádnému smysluplnému řešení,“ řekl Českému rozhlasu ministr dopravy Karel Havlíček. Dopravci zatím o návrhu mluví opatrně, ale vidí ho jako řešení. „Ministerstvu dopravy jsme oficiálně navrhli zavedení rakouského modelu na trase Praha-Ostrava tak, aby se vztahoval na všechny komerční dopravce, kteří zde provozují své spoje. Zavedení tohoto opatření by mohlo soukromým dopravcům alespoň částečně pomoci s významnými ekonomickými dopady, které kvůli epidemii COVID-19 pociťují. Pan ministr Havlíček se této variantě nebrání a o konkrétní podobě veřejné objednávky budeme dále jednat. Výsledek a případné zavedení opatření očekáváme v řádech několika týdnů, protože dopravci pociťují dopady epidemie a vládních opatření právě nyní,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

V Rakousku už od tohoto týdne jezdí vlaky mezi Vídní a Salcburkem namísto komerčního provozu v takzvaném závazku veřejné služby. Stát si objednává služby dvou dopravců: státních ÖBB a soukromé Westbahn. Objednávka je zatím na tři měsíce, během kterých se dopravci musejí přizpůsobit novým pravidlům. Budou například jezdit v půlhodinovém taktu a vzájemně si uznávat jízdenky. Zakázané jsou cenové akce, neboť finanční podpora linky nemá být podle ministerstva zároveň podporou levného (a zbytečného) cestování na výlety. Přibudou i zastávky, Westbahn nově zastavuje v Tullnerfeldu, St. Valentinu a Neumarkt-Köstendorfu. Celkový objem podpory je 48,3 milionu eur (cca 1,3 miliardy korun), z toho 40 milionů eur dostanou ÖBB a 8,3 milionu obdrží Westbahn.

V Česku může být dohoda složitější: na trase z Prahy do Ostravy jezdí na své komerční riziko tři dopravci. České dráhy, RegioJet a Leo Express. Vlaky z Prahy do Ostravy byly ve státní objednávce do nástupu RegioJetu na tuto trasu v roce 2011.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky řeší stát trať mezi Prahou a Ostravou spíše z dlouhodobého hlediska. „Tedy i tato otázka bude posuzována v rámci Koncepce veřejné dopravy, která musí být vládě předložena do konce září tohoto roku. Je nyní předčasné předjímat, jak o takto zásadním tématu bude rozhodnuto,“ dodal Jemelka.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
L.K.

Proč chce stát dotovat něco co funguje i bez dotací?

Leinad

Já nejsem proti, říkal jsem pořád (chybí noční spoj,…).
Ale smlouva buď netto za kladnou nulu nebo brutto a vybrat na jízdném dost.

Blacklist

Netto smlouva jw o tom, že dopravce nese riziko trzéb, čili je motovovn k jejich vybírani, V připadě brutto nese riziko objednatel a dopravce je motivovan smluvními pokutami. Což ovšem znamená , ze objednatel by měl dopravce více kontrolovat.

Leinad

Přesně tak. A když tam může soukromník být v plusu, proč by se za objednaný spoj platilo.

Jiří G

Už je to měsíc, co zmizel z linky Praha-Ova černý a žlutý. Zůstaly tam ČD s vlaky do Návsí a Bohumína, které jsou na komerční riziko. Tak opravdu nevím proč by stát ( my všichni) měl sanovat tento komerční sektor.Omezení postupně skončí a lidé se k cestování vrátí. S nákl.vlakem je to přes den, aspoň na jeden zátah.

náhodný kolemjdoucí

A nebylo by náhodou levnější a lepší začít místo toho rychleji uvolňovat opatření?

Kulový blesk

Vláda dnes opatření uvolnila docela rychle – zrušení zákazu pohybu, otevření vysokých škol pro všechny studenty, otevření obchodů kromě nákupních center… Jsem zvědavý, jak na to zareagují železniční dopravci, zejména na tratích z Ostravy a Brna do Prahy. Pokud budou příští týden dál jezdit bez většiny dálkových spojů a na těch zbývajících se značně osekaným řazením, tak chci vidět, jak bude vypadat třeba pondělní Ex 548.

znalec

Vzhůru do Španělska nebo lépe NY?

jan

Neznám sice úplně detaily toho rakouského přístupu. Ale vypadalo to celkem férově.
Důležité možná je, aby se z toho nestal hon na open access operátory.

IGCT

A režijky? Budou režijky??

Anonym03

Krásně se ukazuje extrémní nevýhodnost tohoto řešení. Jak není ZDO, nikdy se nemohu zcela spolehnout na to, zda se opravdu uskuteční má cesta, viz letecká doprava, kde krachuje jedna aerolinie a druhou.

ABC

ZDO je ZÁKLADNÍ obslužnost. Pro děti do skoly, lidem na nejbližší úřad a k lékaři.

Lemmy

Můžete tohle tvrzení nějak dokázat? Procento zrušených spojů ZDO vs. mimo ZDO?

kade

Taky by si stát mohl vzpomenout, kdo tady vloni tak šikovně naložil s kompenzacemi za slevy… https://zdopravy.cz/stat-zvazuje-strop-vypocet-kompenzaci-za-slevy-spor-s-leo-express-dal-trva-35691/

Leinad

Tu jízdenku za 5 000 koupil nějaký student a pak ji ani nestornoval?
Čekal bych že je to:
1) způsob zvyšování cash flow(koupím všechny spoje jedoucí ten den, kromě jednoho všechny zruším, last minute je levnější)
2) způsob jak mít i na špičkové spoje(vánoce) místenky.
Renevue management měl Leo i před zavedením slev.

captain

A nebylo by přece jen lepší a spravedlivější prostě razantně snížit nebo po nějakou dobu úplně odpustit dopravcům poplatky za tzv. Dopravní cestu?! Než takové socialistické výmysly. To že něco funguje v Rakousku ještě automaticky neznamená, že to musí dobře fungovat i u nás. Navíc, jak bylo již řečeno, v osobní dopravě na páteřní železnici Praha Ostrava máme tři dopravce. Tak leda, že by MD jednoho znárodnilo… Aby zbyii jen dva. Někdy než hloupá opatření, jsou lepší žádná.

Jirka Kokrhel

Buď dáte dopravcům peníze, tady bych ale podporoval pomoc pouze dvěma dopravcům, nebo je dáte Správě železnic, která přijde o přísun peněz z poplatků….

kakov

podle tvrzení mnohých, je poplatek za dopravní cestu „minimum“ oproti jiným nákladům, je tedy otázka, zda by odpuštění poplatku za DC bylo dostatečnou podporou……

a podpora, která stojí peníze, ale nepomáhá, je ta nejhorší varianta

Bobicek z okrsku 11

České Dráhy jsou vlastnictvím státu

Blacklist

No a?? Právně jsou akciovka. To vlastnictví státu je v konkurenčním prostredí spíše nevýhoda.

ondra

Tak ministře Havlíčku,klidně pokračujte v těch vašich socialistických opatření a zaduste nákladní dopravu,která právě v těchto dnech a měsících profituje z relativně uvolněné kapacity železniční sítě,kdy náklad třeba z Kralup do Třebové je možné přes den provézt na jeden zátah „zelenou ulicí“. Takže pustte na koleje ve veřejném závazku poloprázdné rychlíky jedoucí v taktu co půl hodiny,uděláte tím nákladní dopravě velkou službu.

Dáda

Havlíček ví prd. Udělá co Bureš řekne.

Bob

A Bureš udělá to, co řekne Prchal.

kakov

a on někdo tvrdí, že chce dotované R každých půl hodiny? doporučuji trochu krotit fantazii, v tak častou dotovanou dopravu nevěřím (tedy v rámci linky PR-OVA)

ondra

Zatím ne, to máte pravdu,ale rok co rok nás čekají nějaké volby,takže nelze tvrdit,že s tím současná vláda nepřijde. V jakém taktu se tedy do března na lince Pr-Ova jezdilo?Průměrně 1 až 2 vlaky do hodiny to dle mého byl nebo se pletu?

David Brzezniak

Leo s Regio jsou na pokraji krachu, tak si pojďme vzít peníze daňových poplatníků. Super plán…

Dáda

A to víte jak?

Pepa

Tak Leoš to někde psal sám

Dáda

Leoš, může být. A RJ, ten to píše kde?

Původní varák

To ví všichni 🙂

Luba

Na pokraji krachu jsou teď všichni dopravci ale nezapomínejte že zrovna tihle dva vlakoví těm stejným daňovým poplatníkům zlevnili cestování na 1/4 původní ceny a maximálně zvýšili komfort.

Bobicek z okrsku 11

Jakože jízdenka PA – OS stála 2000 kč ??? To se mi nějak nezdá

a8n

Jen vybraným. A některým ho dokonce zdražili.

Nováček

Černoch odvedl svou práci, černoch může jít…

Pečlivý pozorovatel

Je to přesně stejná situace jako s panem Šimáněm a jeho SW. Pan Jančura potřebuje podpořit a jak to udělat jednodušeji než něco, co to vůbec nepotřebuje a to jsou vlaky do Ostravy začít dotovat. Kamarád pana premiéra bude za vodou a zaplatíme to my všichni. Dotovat tyto vlaky je vyhazování peněz které mohly zachránit spoustu jiných drobných podnikatelů, firem nebo OSVČ. Tři dopravci na tomto rameni je stejně moc odborníci na dopravu to vědí již dávno. Trať je přetížená. Když jeden skončí dopravě to jen pomůže.

Dáda

A kterej má skončit? Jak vybrat spravedlivě?
Nebylo by jednodušší dotace zruši a nechat volnou ruku tomu, kdo přežije? ať si lidi vyberou u koho si koupí lístek.

Pečlivý pozorovatel

Samozřejmě že se nedá určit kdo skončí. Leo brečí o peníze již dávno je na pokraji krachu. RJ je v klidu ví že kamarád pomůže. Zkuste si typnout kdo skončí.

PetrM

přemýšlím, jak moc velkou váhu má názor člověka, který neumí správně napsat ani jednu krátkou větu

Dáda

Tal leoš měl už jedenou námluvy s Modrým… stačí oprášit….

Brzdič zániku

Bingo! Přesně to se teď děje 😉

Dalibor

už dýl se děje…

kakov

jaké dotace chcete rušit? když PR-OVA jezdí na komerční bázi?

xyz

Není to stejná situace.

Začít objednávat kterýkoliv spoj dosud vedený na komerční riziko má paralelu v tom, pokud by český stát u Smart Wings objednal spoje na nějaké konkrétní letecké lince. Pořád jde o objednávku konkrétní služby a příspěvek na tuto službu.

Na rozdíl od požadavků typu „biankošek bez ohledu na způsob naložení s těmi penězi od státu“.

Petr766

Myslím že pokud by měla současná situace trvat nějak déle než do max toho června, pak by bylo potřeba s tím něco udělat.

medvěd

No a jsme na začátku…………..uživí se komerční vlaky? Jen někde, pokud jsou stejné podmínky pro všechny!

Musí stát proplatit dopravci jízdné (nebo jeho část) , které si stát neobjednal, ale dopravce chce jezdit (a riziko nese dopravce) ?????

Na železnici se investuje do vlaků a infrastruktury. Přibyly nové technologie DDTS, GSM-R, ETCS a přibylo CDP.

To ale vyžaduje větší náklady na cenu za dopravu (kraje a obce tolik nemají). Vím provozní 1 km 810 nestojí tolik co 1 km Pendolína.

Proto někde 810 jezdí místo nových souprav. Na víc prostě nejsou prašule ! A lidem v peněženkách taky moc nezbývá!

Dáda

Stát, (kraj, obec…) by měl objednat ZÁKLADNÍ dopravní obslužnost.
Tj umožnit dopravu z bodu A do bodu B. Bez komfortu. Základní služba (a je jedno jestli vlak bus nebo vzducholoď).
Vše ostatní by mělo být na „komerční“ bázi – poptávka – nabídka – cena.
Jinak bude zase spuštěno bezuzdné rozhazování peněz veřejných z rozpočtů

MiK

Teď nevím, jak přesně myslíte tu „základní“ dopravní obslužnost – jestli jako obecný pojem nebo terminus technicus v zákoně, ježto jako to druhé to již neexistuje 🙂

Vlado

Jo jo ,každého názor ,já jen doufám ,že nemáte žádný vliv a funkci v dopravě v ČR.Jinak tady dle Vašeho názoru tu tedy mohla zůstat špinavá ,věčně zpoždená ČSD z roku cca 1986 a k ní ČSAD s Karosou ,základní obslužnost je splněna a kdo chce víc vezme si limuzínu ,nebo Taxi ,nebo soukromé letadlo ,ale jinak je pravda jezdíš na komerci ,nejde ti to jdi do kopru (zohledněno ale má být proč to nejde ,různá omezení od státu podnikatelům a pod)Dále ne všechny spoje Praha -Ostrava jezdí na komerci (i třeba rychlíkem s přestupem v Přerově se dostanu do… Číst vice »

Pečlivý pozorovatel

Vlado a víte proč byly ČSD tenkrát věčně zpožděné 😀 ?

ABC

určitě proto že jim sebrali lukrativní výko …. oh wait ….

Dáda

Jako ZÁKLADNÍ obslužnost si nepředstavuji rychlíky Praha – Ostrava v půlhodinovým taktu.
Základní obslužnost je Os/Sp pro dojíždění například do školy nebo do práce, k této službě samozřejmě patří bezbariérovost.
Jakýkoliv rychlík, WiFi, kilmatizace, jídlo/pití a podobné nadstandartní služby nejsou ZÁKLADNÍ službou.
Pokud se budu bavit o slevách lez připustit slevy třeba i 75%, ale adresné, například studentům z místa bydliště do místa školy.
Cokoliv více je vyhazování z rozpočtů – taky tomu říkáme penězovody.

Pavel

Možná se budete divit, ale existuje i dojížďka do práce/školy na trasách Praha-Ústí n.L., Praha-Pardubice, Olomouc-Ostrava, Olomouc-Zlín, Brno-Svitavy. Paradoxně ty příměstské Os lze při dojížďce do práce ekonomicky nahradit autem, ale dojíždět 50 km+ soukromým autem je velký zářez do rozpočtu. Dokonce takový, že je výhodnější zaměnit vysoce kvalifikovanou pozici za sklad nebo fabriku v místě bydliště.
Klimatizace by měla být standard. To už můžeme zrušit i topení, klidně i sedadla

a8n

Pokud tak toužíte po maršrutkách, které bude řídit Ukrajinec za minimálku, tak se prosím rovnou na tu Ukrajinu přestěhujte. Já jsem na rozdíl od vás rád, že žiji v civilizované zemi.

...

Co je špatného na maršrutkách? Viděl jsem, zažil jsem, bylo to velmi levné a z pohledu cestujícího určitě příjemnější než někde čekat půl hodiny na poslední autobus, který pak nakonec stejně nepřijede…

Pavel Novak

Osobák jako základní obslužnost je dobrý na kratší vzdálenosti okolo větších měst, případně místní a lokální tratě (kde vlak je ale sporný dopravní prostředek). Jinde by měla být základem rychlá doprava – tedy alespoň spěšné vlaky a rychlíky. Většina lidí chce rychlost a nemá zájem cestovat vlakem s průměrnou rychlostí 50 km/h na trati, kde je rychlost 100 – 140 km/h.

medvěd

Nemám vliv na funkci v dopravě. ZDO – stát neřekl co je základ (standart) asi (810 – 842 – 650 – 680), tak každý dává na co má! Mě stačí vlak s pořádnou sedačkou , bez Wifi (grilovat jak klobása se nechci), a hlavně ne drncací tramvaj s průvanem v zimě. Že jezdí dle Vás špinavý vlak = asi někde bude chyba – dozor neplní svou funkci. Napiš to na kraj – odbor dopravy. Nevyhazuju Jančuru, ani Leoše = komerční vlak jezdí na svoje triko = musí si na sebe vydělat! Že stát dovolil souběžně jezdit dotovaný a komerční vlaky… Číst vice »

HonzaEM

CO je to zbytečné cestování na výlety?

K.S.

Nejspíš něčí představa že člověk je stroj, figurka která se má pohybovat jen na trase mezi postelí a pracovním místem. Zajímavé je že to slyšíme čím dál tím častěji zleva než zprava.

Jiří Šrámek

To ale není zajímavé. To je naopak naprosto normální. Názory „zleva“ jsou většinou názory těch, kteří by nejradši měli všechny očipované a pod neustálým dohledem. Šupej makat, pak domů a chrápat. Na nějaké svobodomyslné trajdání zapomeň.

Dáda

ujasněme si strany. Zleva: bolševici, socani, zelení… Dál v tom mám hokej. ODS, KDU, Piráti, nevím jak zařadit. A státofirmostranohnutí taky ne.

K.S.

Ano, levice je pravice, válka je mír a nenávist je láska.

Myslel jsem to tak že bych to čekal spíš od kapitalisty začátku průmyslové revoluce.

PatriK

Bohužel v článku není o tom uvedena přesná citace, takže není jasné, zda „zbytečné cestování na výlety“ je názor rakouského ministerstva nebo soukromý názor pana Sůry.

PatriK

Níže jsem našel původní větu. Němčinář může posoudit, ale aspoň podle translatoru tam není zmínka o „zbytečném cestování na výlety“. Vypadá to, že tato formulace vyjadřuje osobní názor pana Sůry.

„Auf Aktionstarife werde während der Notvergabe verzichtet, „da nicht der Anreiz zu Mehrfahrten gegeben werden soll, sondern die Sicherung des Angebots für notwendige Fahren im Vordergrund steht“.
https://kurier.at/wirtschaft/oebb-und-westbahn-steuermillionen-fuer-strecke-wien-salzburg/400816271

Pečlivý pozorovatel

Ale ale Jiří to jste úplně mimo v tomto se naprosto plete 😀 je to přesně naopak.

kakov

vážení, doporučuji trochu nadhledu, postoj rakušáků je zcela logický, pokud mám přechodně dotovat komerční dopravu, tak proto, aby se dostali lidé do práce, na úřad, k lékaři (ano i ze Salzburgu do Vídně lze jet na léčení), tudíž fakt není na místě, aby si soukromník řek: „hele stát nám zaplatí provoz, tak to dáme lidem zadara a ještě jim dáme nějaký dárek, naučí se jezdit s námi a budeme vydělávat“. Prostě bude nějaká normální cena jízdenky a tu zbytečnost výletu, ať si každý určí sám. Normální cena povede k menšímu počtu cestujících, než nějaké slevové akce. Přechodně je teď menší… Číst vice »

SuJeP

Nic nikomu nedotovat! Tolik let jsme slyšeli, jak jsou všichni v zisku, tak snad mají nějaké rezervy, u kterých musí počítat s horšími časy. Nebo snad najíždíme na klasickou privatizaci zisků a socializaci ztrát? Pokud někdo z těch tří na to nemá, tak ať to vzdá. Těm zbývajícím dvěma alespoň přibudou jeho cestující a žádné dotace nebudou třeba.

dantex

Všiml jste si, že dopravci kvůli nezájmu cestujících provoz omezili? Stát naopak chce dopravcům platit za to, že budou jezdit i bez lidí.

Dáda

souhlasím, doprava je obor jako každej jinej. Počet vypravených vlaků by měl odpovídat reálné poptávce. Dotovat státem vození vzduchu je cesta d….e

SaulGoodman

To mi upřímně přijde jako dost zvláštní nápad. Možná jako v horizontu pár měsíců pro nějaké základní zajištění obslužnosti, ale jinak se asi dá předpokládat, že jakmile nastane poptávka, začnou i jezdit dopravci.

JiP

To spis je presne ten pripad, jak se zajmove skupiny snazi ohybat pod zaminkou korony legislativu, ulidit konkurenci a zavest monopol z toho plynouci pohodlicko a smradecek z dob minulych..

noerf

SaulGoodman: LE má zájem jezdit v objednávce, protože nevydělává. Regiojet čeká na konec omezení, aby začal přidávat postupně vlaky (nejpozději od půlky června plný provoz), takže to neřeší. A pro ČD by to mohlo znamenat určité omezení konkurence, ale než to vláda rozhodne, bude už plný provoz. Již dnes se ví, že po májce většina omezení skončí.

rtep

Konec omezení podle mého přinese jen mírný nárůst cestujících. Musíme si zvyknout na pomalý začátek pravděpodobně hodně hluboké a dlouhodobé krize.

K.S.

Pokud nebude nic jbrait ekonomice, vypadato ze asi ne, nez vladni narizeni, tak tak krize bude melka, pokud to neodpali nejakou bombu. Zde by bylo treba treba aby se poresila predluzenost lidi a oddluzeni.To totiz, byt to muze byt maly dluh relativne vuci ekonomice, predstavue problem pro chod statniho zrizeni. Tam by to melo byt proznejsi nez to je a hlavne znamenat uplny zanik pohledavek, prihlasenych a neprohlasenych vzniklych pred dnem pocatku lhuty pro jejich podani. A nejak by to chtelo doladit, napriklad polozenim odhadni hodnoty majetku proti dluhum, ale neni podle mne mozne trvat na splaceni nesplatitelneho, nebo uveru… Číst vice »

Dáda

mám obavy z ekonomik typui španělsko a itálie, v ČR mám obavy z nereálně vysokých cen nemovitostí (bublina)

K.S.

A ta bublina je právě to co vyřeší oddlužení, respektive bude muset, protože ona praskne rychle, nebude možné mít na byt s reálnou hodnotou 3 miliony hypo 8, navíc vše půjde trochu dolu a lidi se mohou dostat do problémů a my potřebujeme, jako společnost, aby nevznikala třída dlužních otroků. A tady je myslím třeba aby byl mechanismus na to jak eliminovat pohledávky převyšující hodnotu majetku. Ano, pro dlužníka to bude bolestivé, asi o většinu majetku přijde, asi bude existovat případně nějaký pokračující, ale o dost nižší dluh, to ne že ne, ale nevznikne nám člověk, který se z toho… Číst vice »

Dáda

Pokud dlužník přijde o majetej, je to OK. neměl dělat nesplatitelný dluhy.
Nicméně je nepřípustné sanovat soukromé dluhy z veřejných peněz.

K.S.

Samozřejmě, snad jedinou výjimku co si umím představit je půjčka od státu na úhradu odhadní ceny jedné nemovitosti k bydlení nebo kde vykonává živnost a ještě ta částka musí být přiměřená. Ale tam by se to už pak asi dořešilo, splátky, jako přidané odvody. Ano, pokud za byt utratili 5 milionů, je krize, oddluží se nová hodnota je 2,5, tak to jde, ne aby se to dělalo při poklesu z 5 na 4,9 a podobně. Asi se shodneme že není v našem zájmu zbytečně posílat lidi na ulici, nebo jim ničit živnosti. Stejně tak asi není možné úplně znemožnit fungování… Číst vice »

noerf

K.S.: Pokud jste zodpovědný občan, máte dluhy pod kontrolou a rezervu ve výši tří měsíšních platů. Takže období březen – květen přežijete bez problémů (část lidí pracuje, část má ošetřovné, atd.). To že si někteří jedinci nemají rezervu žádnou, půjčují si na dovolené lepší telefon a pak nesplácí dluhy, je primárně problém dlužníka, že je hloupí a neumí počítat. A dlužníci dříve končili jako otroci. Dokud se společnost nenaučí, že se dluhy musí platit (soukromé, veřejné), tak vznikne maximálně morální hazard, který zlikviduje střední třídu, jejíž naspořené prostředky budou použity na splacení dluhů. Mimochodem dodnes nechápu dělění na bankovní a… Číst vice »

Dominik

On by člověk i chtěl, ale prostě ta rezerva není kloudně z čeho udělat, když má výplatu 20 000, do toho musí zaplatit nájem, zálohu na elektřinu, mobil, internet, televizi a taky potřebuje z jídlo, cestovat do práce.
Jistě do toho třeba nějaká půjčka na vybavení bytu (těžko před rokem někdo čekal takovou krizi).

K.S.

Ano, zodpovědný občan se to snaží mít nějak pod kontrolou a ani jsem to nemyslel že by to mělo být mířeno na takovéto lidi kteří si půjčují na dovolenou. Na druhou stranu si nemyslím že je je chyba jen na straně dlužníka, roli tma hraje i ten který mu na to půjčil, pokud půjčujete někomu na takovou věc jako dovolená, nebo spotřební věc a ten člověk nemá majetek v zásadě, tak riziko ztráty musí jít za tím kdo to půjčuje. Proto také dále píši že je třeba aby dlužníkův majetek z velké části propadl (Asi jej nenecháme běhat nahého) a… Číst vice »

rtep

Poptávka ale na řadu let bude výrazně nižší. Třeba v té montovně, kde pracuji, už těžko někdo bude chtít v budoucnu zaměstnávat zájemce z Ukrajiny. Bude ztěží práce pro našince.
Navíc bude mezi lidmi ubývat peněz a i turisté se budou muset omezit.

JiP

No tak to asi bude muset ten nejslabsi z kola ven 🙂

rtep

Ano.

David

A proč?

Jiří Kocurek

A tak se socialisté radují nad koncem českých firem… aby pak mohli brečet nad tím, že tady už nic čechům nepratří.

JiP

Ja se nad nicim neraduji, ale nic neni vecne a pokud by byly na teto trati dopravci 2 misto 3, kdy ten treti je dnes spise jenom konzument kapacity trati zatimco kapacita vlaku je naprosto smesna. Myslim, ze pridani 2-3 vagonu za vybrane soupravy spolehlive nahradi toho tretiho.

K.S.

To v čem operujete je scarcity mindset a vycházíte z nějakého statického modelu, předpokladu, ale ten může být reálně úplně jiný, pokud nebudeme ekonomiku brzdit. Například v posledním měsíci obrovsky vzrostla poptávka po nových e-shopech, než najede prodej přes internet u nové služby, tak to trvá pár měsíců než jedete naplno, rozhodně to nemáte za měsíc, takže krom služeb kde musíte být fyzicky přítomen došlo k poklesu u služeb, které mohou být poskytnuty s pomocí elektronické komunikace a pošty. Jenže tento bude velmi rychle napraven. Pokud je tu problém s ubýváním peněz, tak ten je snad spíš na straně přílišného… Číst vice »

Cyklista

No ale nezapomeňte, že ti Ukrajinci tam jsou hlavně proto, že neremcají a makají a hlavně dělají práci, kterou naši lidé nechtějí dělat.

Díváme se z patra na Ukrajince a vyčítáme jim, že nám berou práci a sami jezdíme do Německa a Anglie a dělme to samé tam, ale to jsme hrdinové….

Třeba v „naší montovně“ měli čeští dělníci životnost průměrně 9 měsíců, Poláci a Slováci (UK jsme nebrali) vydrželi v továrně průměrně dva roky. Protože věděli proč k nám za prací dojíždí…..

rtep

Tak u nás děláme my i Ukrajinci stejnou práci, my Češi jsme tlačeni do rychlosti výkonostní odměnou, Ukrajinci mohou dělat pomaleji, mají podstatě vyšší základy.
Ale nesetkal jsem se u nás s tím, že by někdo na Ukrajince nadával. Vztahy jsou mezi námi výborné.
Problém je nyní hlavně v tom, že je nikdo nepustí domů a zpátky už vůbec ne.
Navíc vyrábíme zčásti pro automobilový průmysl a zřetelně klesá poptávka.

Divočák

Z čeho usuzujete tak dlouhý útlum poptávky, Petře? Na dělnících z východu tržby naší železnice nestály

rtep

Nevím, jací cestující převládali ve vlacích na Slovensko obecně, ale z mých několika zkušeností turisté byli v menšině, většina lidí byli ti, kdo jeli za prací. Slováci, Ukrajinci, Češi.
Ten dlouhodobý útlum poptávky neusuzuji já, ale v mnoha odvětvích to předpokládá asi většina ekonomů. Třeba u automobilového průmyslu se očekává pokles poptávky o 60 až 90%. Prostě bude na celém světě málo peněz a už si málokdo bude chtít kupovat každý rok nové auto a každý půlrok nový mobil. Což je jednoznačně pozitivní trend.

rtep

Ještě jsem nedodal, že třeba i v té naší montovně aktuálně došlo k zřejmě trvalému snížení mezd asi o 10 až 15%, zatím.

Panda

No vždyt, na pár měsíců:) Lidé teď hodně přesedli do aut (kvůli riziku, ale i kvůli menší nabídce VHD), což bude mít pravděpodobně nějakou setrvačnost (obzvlášť jestli bude nabídka i nadále omezená, ve vlacích zůstanou roušky atd.) a po uvolnění všech opatření nejspíš i nepříjemné důsledky (letní zácpy, narvaná parkoviště, ovzduší horší než před krizí, pokračující finanční problémy dopravců…).

Jaaa

Kdo může dlouhodobě jezdit autem, tak už podle mne autem stejně před krizí jezdil. Cena PHM sice spadla, ale lidem, kterým vadilo sedět 2h za volantem, to bude vadit dál. Jde jen o to, aby nabídka byla dostatečná.

Panda

Z našeho meetingu: z desetičleného kanclu bude hned pět lidí jezdit další půl rok autem místo vlakem/MHD, zejména tedy „z preventivních důvodů“ (riziko nehody klasicky zanedbávají), ale zrovna ten ostravský kolega i kvůli horší nabídce (jezdil Pendolinem nebo RJ…

Kulový blesk

Z Prahy do Ostravy je to teď naprosto šílené, v rámci škrtání spojů metodou „zrušit 2 ze 3“ si zřejmě nikdo nevšiml, že úplně zlikvidovali ranní spojení z Ostravy do Prahy (první vlak jede až v 6 ráno, čili se do Prahy nedá dostat dřív jak na desátou) a totéž platí pro večerní spojení z Prahy do Ostravy (poslední vlak už 18.23, pak už vůbec nic).

Kulový blesk

Teď jezdí autem výrazně, opravdu výrazně víc lidí. Jednak kvůli omezenému počtu spojů VHD, hlavně ale kvůli zrušení modrých zón. Ve chvíli, kdy se modré zóny vrátí, vrátí se tihle lidé do VHD, protože už nebudou moct parkovat poblíž místa své práce. A nechávat auto někde na kraji města a dojet zbývající část cesty do práce v MHD, je kolikrát výrazně delší, než jet vlakem přímo do centra.

Panda

Jojo, někoho budou motivovat zóny. Ale třeba my máme garáže a služební auta, takže hlavní výhodou vlaku je efektivněji využitý čas, a tak kolegové zpravidla jezdí vlakem, je-li dostatečná nabídka spojů (aneb po meetingu se seberu a jedu), větší hrozba zácp (Praha, Blava, D1, I/35…) a přímé rychlé spojení (přestup a d2d čas o více než hodinu horší neakceptuje téměř nikdo). Jenže teď bude nabídka ještě nějakou dobu horší a benefity vlaku v očích kolegů převáží větší riziko nákazy (máme celoevropské doporučení moc nepoužívat VHD), byť je třeba u nás riziko vážné nehody vyšší…