Volvo spouští sériovou výrobu elektrotahačů v největší továrně. Má objednávky na šest tisíc kusů
Belgický Gent je už čtvrtým závodem švédské automobilky, kde z linek sjíždí nákladní auta na elektřinu.
Největší evropský výrobce nákladních aut Volvo Trucks zahájil sériovou výrobu těžkých bateriových elektrických tahačů v belgickém Gentu. V současnosti tak firma, pod kterou spadá i francouzský Renault Trucks či americký Mack, produkuje elektrická nákladní vozidla ve čtyřech továrnách – třech v Evropě a jedné v USA.
V Gentu se budou vyrábět tři různé elektrické modely – Volvo FH, Volvo FM a Volvo FMX Electric. Elektronáklaďáky dokážou podle výrobce utáhnout celkovou hmotnost 44 tun.
Továrna v Gentu je největším výrobním závodem Volvo Trucks s roční kapacitou přibližně 45 000 nákladních vozidel. Elektrotahače jsou montovány na stejné platformě a lince jako ty poháněné naftou či plynem.
Akumulátory dodává nedávno otevřený závodu na montáž baterií, který se v Gentu nachází hned vedle výrobní linky.
Elektrická nákladní auta vyrábí Volvo od roku 2019 také ve francouzském Blainville, tam jde však o menší modely pro svoz odpadu a městskou distribuci. O rok později byla v americkém New River Valley zahájena sériová výroba VNR Electric, určeného pro regionální přepravu.
Sériovou výrobou těžkých elektrotahačů odstartovalo Volvo původně ve svém domovském závodě ve švédském Tuve. Firma uvádí, že je na světě první, které se podařilo dostat elektromobilitu i do tohoto dopravního segmentu.
Firma tvrdí, že na elektronáklaďáky eviduje už 6 000 objednávek ze 42 zemí světa. „Ještě před několika lety si mnozí mysleli, že je nemožné elektrifikovat těžkou nákladní dopravu. Ale brzy jsme se rozhodli, že elektrifikace je naší hlavní cestou k nulovým emisím,“ říká prezident Volvo Trucks Roger Alm.
Dodává však, že k masivnějšímu přechodu na elektřinu musí vlády jednotlivých států co nejdříve nabídnout dotační programy pro ty, kteří investují do nových technologií a zvyšují kapacitu v rozvodné síti. Volá také po vyšším zdanění produkce CO2, aby byla udržitelná doprava konkurenceschopná.