Volvo bude náhradní díly převážet lodí na kuchyňský olej. Uspoří 84 % emisí na kontejner

Námořní kontejnerová doprava. Foto: DB SchenkerNámořní kontejnerová doprava. Foto: DB Schenker

Námořní biopaliva výrobce využije z přepravě 12 tisíc kontejnerů přes Atlantik.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radim Jecny

Rejdar?

Jan Sova

To vypadá, že to rozhýbe ceny na potravinové burze a jistí řepkoví zemědělci/zpracovatelé nám to v obchodech osolí.
Nevím jak by to bylo s emisema, ale nemohli by propalovat vyjetý olej, co se sbírá v autoservisech ?

JirkaJJ

Tak pořád lepší vyjetý olej než mazut, že… Stačí vyfiltrovat a jedeme. Navíc ani nevím, jak se to likviduje teď.

Martin Liška

Göteburg 😀 😀 😀 Děkuji za zlepšení celého dopoledne, ale prosím Vás, opravte si to…

Primářek

„Má to být příklad dekarbonizace námořní přepravy, která je považována za jednoho z největších dosud neregulovaných producentů emisí.“ – Většina lidí to tak skutečně považuje, ale i lodní doprava už podléhá ekologické regulaci. Konkrétně emise do ovzduší se řeší v příloze VI dohody Marpol. Hlavní zaměření je ale na emise oxidů síry.

František

Čína už teď jede vysoce automatizovanou výrobu – díly pro automotiv nebudou jiné. Když platy kvalifikované pracovní síly jsou srovnatelné, jestli není lepší mit výrobu těch díly blíž, než na druhém konci světa…

Ondřej

Oni ještě ale opravdu hodně ušetří na BOZP a ekologických normách. Nicméně nově se do číny už skoro nikdo nepřesouvá, a skoro ani do jižní asie. Respektive, v jižní asii se staví dost, ale cílí to víc na místní spotřebu, a to bude smysl dávat pořád.
Covid to dost proškolil. Je samoyřejmě možné, že ta dynamika se zase změní a do asie se toho bude cpát víc.

Sch

A z ajk velké dálky ho budou vozit kamiony, aby jim natankovali zaocenaskou loď? Základní idea je dobrá, tyto lodní motory jsou stavěné na spálení úplně čehokoliv, takže ten olej snad ani nemusí filtrovat. Jen u toho kuchyňského oleje mi dává smysl spotřeba blízko zdroje, což o odpadech platí obecně.

Kubrt

Jak se píše v článku, nespaluje se přímo olej se strouhankou, ale jeho methylester, takže chemicky obdoba té naší řepkové bionafty. Zpravidla to funguje tak, že někde (u nás je třeba jedna v Liberci) je firma, do níž se svážejí odpadní tuky z nějakého okruhu, tam proběhne rafinace a transesterifikace na palivo a to se pak ve velkém expeduje přes palivářskou distribuci, jako běžné fosilní.

Libcha

Já si myslím, že použitím různých odpadních produktů jako palivo („šedivý“ vodík, vysmažený olej) z principu nemůže vzhledem ke svému množství nahradit všechna dnešní fosilní paliva. Ale to neznamená, že by to nebylo fajn.

JirkaJJ

Je fajn využívat odpady, ale všespásné to není… Bohužel, problém je ale ten, že zelení politici neumí počítat a tvrdí všem, že spalování odpadní biomasy nahradí uhelné i jaderné elektrárny (respektive bude sloužit jako záloha slunečních a větrných elektráren) a to i když odpadní biomasy je o několik řádů míň, než by bylo potřeba. A pěstovat něco na poli jen proto aby se to spálilo není zrovna ekologické – obzvlášť, když na to lijete hnojiva, pesticidy a používáte traktory, kamiony a další stroje na obdělávání a převoz…

Cestovatel z Vysočiny

Nedává mi to smysl. Co se dodnes dělalo s použitým kuchyňským olejem? Buď se spálil nebo ne. V prvním případě tak bude chybět toto „neutrální“ palivo jinde, ve druhém případě zase nevidím žádné snížení uhlíkové stopy, protože spálením toho oleje se samozřejmě vychrlí do vzduchu zhruba to samé jako spálením ropných produktů. Ale třeba jakožto inženýr stále nejsem dostatečně fundovaný, abych pochopil celý princip toho zázraku. Co ale vím jistě, tak dneska už velké firmy neřeší, jak udělat to nejlepší pro zákazníka, dneska se všechny firmy předhánějí, kdo si na propagační materiály natiskne více pohádek o ekologii a záchraně planety.… Číst vice »

Kubrt

Jakás takás uhlíková neutralita biopaliv druhé generace spočívá v tom, že při spálení se sice uvolní CO2, ale ekvivalentní množství CO2 bylo z atmosféry odňato při růstu oné řepky, slunečnice atd. Samozřejmě to neplatí 100 %, protože spotřeba energie na zpracování, dopravu apod. Ta množství jsou samozřejmě zabedbatelná ve srovnání s dnešní spotřebou fosilních paliv, je to spíš takový symbolický příspěvek, ale proč ne.

Cestovatel z Vysočiny

Tomuto principu rozumím, ovšem je to jen půl pravdy. Co oni zamlčují, je to, že pak ta paliva chybí jinde, protože jich je relativně málo. Já osobně jsem příznivcem spalování odpadu, tedy jejich energetického využití. Přijde mi to jako lepší varianta než třídění odpadu „za každou cenu“ a výroba různých dotovaných recyklátů pochybné kvality. Použitý olej by byl výborným „krmivem“ pro spalovny, protože směs komunálního odpadu obvykle blbě hoří a více hořlavého odpadu by zefektivnilo celý proces. Krmit s tím loď je sice skvělá póza, ale nemyslím si, že se tím cokoli vyřeší.

Kubrt

Jestli se palivo z odpadního oleje spálí v motoru, nebo kotli spalovny/teplárny, je energeticky jedno – pořád je to to samé množství energie uložené v palivu.
Nevím, jestli jste byl někdy ve spalovně komunálního odpadu – já ano – hoří to dobře, bez potřeby podpory hoření. Krom toho ty kotle na odpad nejsou vybavené pro spalování kapalného paliva. Samozřejmě by se dal udělat kotel na spalování paliva z odpadního oleje, ale jak píšu výše, energetick je to fuk, zda se kilo paliva energeticky využije v teplárně, nebo lodním motoru.

123

Energeticky jedno to asi bude, ale je otázkou, zda to stacionární zařízení nevypouští do ovzduší méně sajrajtu, než ten motor. Předpokladem samozřejmě je, že se jedná o moderní zařízení v obou případech.

Asd

Protože při pěstování výše zmíněných plodin se používá spousta chemie, která přírodě zrovna nedělá dobře. Pokud by se měli využívat čistě odpady proč ne, ale co se dnes děje nejen v oblasti biopaliv ve jménu ekologie je v mnoha případech jedno velké sméčko.

Kubrt

Píšu o biopalivech druhé generace – a z nich konkrétně těch vyrobených z odpadu – jako je třeba tento vysmažený olej nebo kafilérní tuk.

M19

A kdepak se pálil onen použitý kuchyňský olej podle vás?

Martin

jako fajn, ale maji to spocitane, aby jej bylo dost, kdyby se to ujalo?
Abychom pak nemuseli smazit jako divi…

Faktura

Proč ne, rád chodím do restaurace na smažené vepřové řízky. Klidně zvýším frekvenci, abych pomohl planetě.

Asd

Jde vidět že jste ekologicky neuvědomělý 😁 když jíte maso. Asi málo chodíte na školení 😀😅

Ondřej 2

Faktura z hospody chodí na firmu? 😀