Vodochodské Aero dokončilo kontrakt pro Vietnam, dodalo všech 12 českých L-39NG

L-39NG pro Vietnam. Zdroj: Aero Vodochody.L-39NG pro Vietnam. Zdroj: Aero Vodochody.

Cena stroje se odhaduje na 10 milionů amerických dolarů.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Jsou podepsané už nějaké další kontrakty?

Jaaa

Mne by zajímaly možnosti konverze na dron. Mělo by to smysl?

Karel

Hodně drahej a velkej dron. Záleží na co ho chcete používat.

Sáček

https://www.securitymagazin.cz/defence/f35-uav-ngad-1404072941.html zatím se používají starší konvertované stroje

Sáček

Do Vietnamu teď bude Eldis Pardubice patřící pod CSG dodávat 5 radarů pro letiště. Škoda tam nedávno otevřela (doslova) montovnu pro auta.

Wandemberg

Jsem zvědav zda tyto nové Albatrosy objedná i naše letectvo

Karel

Už jsou v Pardubicích na letišti 😀

Karel

Čímž chci řící, že armáda si je nemusí objednávat, když výcvik zajišťuje státní podnik LOM v CLV Pardubice.

Karel

Pokud by do budoucna bylo v plánu pořídit je jako náhradu za L 159 je otázka.

Sáček

Dvoumístný L-39NG Skyfox je náhrada za L-39 Albatros. L-159 je úplně jiný typ s jiným využitím.

Karel

V obou případech jde o lehké bojové letouny. Fox se zatím používá jen jako cvičný, ale může být osazen 5ti podvěsy pro výzbroj do celkové hmotnost 1640 kg. Od kontejnerů s hlavňovou výzbrojí, přes pumy k raketám Sidewinder. Alce unese o 700 kg více. L 159 se už čas krátí a je otázka, zda tuto kategorii bude armáda obnovovat, nebo kategorii lehkých bitevníků opustí.

Ondřej

Opustí, nahradí ji na jedné straně víceúčelové F35, na druhé drony

Karel

Ano dnešní zkušenosti z fronty to jen podporují. Nasycenost fronty prostředky PVO v podstatě omezuje přímou podporu letectva nad linií dotyku . Takže bude hrát prim letadlo vysoko daleko, vypouštějící zbraně s dalekým dosahem.

Vojta

To letadlo je motorově tak poddimenzované oproti Alce potažmo Albareosu, že bych se hodně divil, kdyby se to podvěšené s 1640kg vůbec odlepilo od země. Dalším problémem je konstrukce, dnes se používá spoustu dílů frézovaných, letadlo daleko míň pracuje než tomu bylo u L39 kde byla většina dílů ohýbaných z plechu. Každopádně by bylo fajn pro českej leteckej průmysl kdyby jich Aero dokázalo vyrobit a prodat aspoň 100ks, ať jse jim to zaplatí a něco na tom vydělají. O nějakých 3000ks jak tomu bylo u Albatrosu si můžeme nechat všichni zdát.

Karel

Tak pokuď výrobce ve specifice nabízí takovou hmotnost výzbroje, tak to asi platit bude, že? Nebo to napíšou jen tak ze srandy?

Jirka Š

Tu možnost „něco“ podvěsit dal výrobce proto, aby si pilot žák mohl vyzkoušet procedůru horkého odhozu a reálnou odezvu letounu I to podvěšení raket krátkého dosahu je spíše pro možnost létat cvičně souboje se cvičnou raketou/registrem, který s ostrou raketou má společnou jen zaměřovací hlavici, hmotnost, tvar a způsob uchycení na letounu. Pokud už by výrobce dodal nějaké zemi NG pro bojové použití, tak možná proti pašerákům, nebo povstalcúm s dřevěnýma zbraněma.

Karel

Ale o tom to je. Nikdo nepočítá, že by se s tím zapojil do konfliktu typu UA. Vzpomínáte ne Delfína? Moc toho neunesl, ale v Asii a Africe létal jako protipovstalecký. Říkalo se tomu bitevník chudého muže.

Sáček

L-159 se zapojují do konfliktů, v Iráku je irácká armáda používá proti IS právě jako bitevník na způsob Su-25 (hvězdný konec kauzy L-159, které dlouho byly zakonzervované ve skladu). S L-39NG by si do konfliktu málokdo troufl.

Karel

Akce proti IS není druh intenzivního konfliktu na UA. Nad Donbasem by měli krátký a smutný život, stejně jako vámi zmiňované SU 25

Sáček

Su-25 se na UA používá, obě strany

Vojta

A vy jste nikdy nezažil situaci, že výrobce něco nějak specifikoval a v praxi to bylo jaksi k prdu? Každý kdo o problematice něco ví, Vám tohle potvrdí. Většina uživatelů albatrosů radši bude modernizovat než-li přecházet na skyfox, cena nižší, užitná hodnota větší.

Karel

Tady se nebavíme o sadě hrnců, které k vašemu zklamání neuvaří guláš jak by jste si představoval dle slibů výrobce. Tady jde o letadla za miliony dolarů a hlavně reputaci výrobce. Pokud jednou zalže zákazníkovi, nebo ho vyloženě podvede slibem, který vysolí takové prachy, tak už od něj další letadla nekoupí. A výrobce může zavřít.

Vojta

To jste napsal skvěle, Aero kdyby bylo závislé jen na výrobě svých letadel, už by nebylo, skyfoxů pokud se neprodá alespoň 50-60ks tak se ani nezaplatí vývoj, i když u derivátu Albatrose se slabším motorem o vývoji asi ani nemůže být řeč, kromě teda mokrého křídla, tam se určitě nějaký pokrok udělal.

Karel

Já o voze , vy okoze…

Vojta

Ano, to, že o tom nic nevíte jsem si už všimnul. V klimatických podmínkách které panují ve Vietnamu by se jim vyšší výkon hodil už dnes a to rozhodně nemají podvěšeno bezmála 1700kg na pylonech a závěsnících.

Petrovič

Niektoré ultralighty majú problém, že pokiaľ sa naložia na maximálne užitočné zaťaženie, tak majú palivo tak na 2 okruhy a sú na max vzletovej hmotnosti. Nebude to tu podobné, teda letúň ten náklad teoreticky unesie, ale nie, ak chcete zobrať nejaké zmysluplné množstvo paliva?

Jarda

A na čem teď pracují….mají další objednávky?

Tom Matto

Zbyle kusy pro LOM a pak Madarsko.

Observer

Kategorie proudových cvičných letadel pro základní výcvik vojenských pilotů pomalu vymírá. Takže každá zakázka na několik jednotlivých kusů L-39NG bude obrovským obchodním úspěchem.

Wandemberg

Albatrosy mají zvuk již několik desetiletí.Věřím že tyto nové si najdou ve světě kupce.

Observer

Ano, můžeme se plácat po zádech, že na našich legendárních Albatrosech před 50 lety cvičila celá Varšavská smlouva. Ale to nic nezmění na tom, že L-39NG je jen hlubokou modernizací 60 let starého veterána. A vyspělý letecký svět je dnes o několik parníků před námi, příklady: Jak-130, Boeing T7 Red Hawk, italský M 346 nebo jihokorejský KAI T50.

Joe

Tak zrovna T50 a Red Hawk jsou celkem špatné příklady, to je jiná kategorie cvičného letounu, spíše se blížící i bitevníku. Oba jsou nadzvukové pro pokračovací výcvik. Red Hawk je navíc stavěný spíše na míru jako náhrada T-38 Talon. NGčko je určené pro úplný základní výcvik na proudové technice, bližší právě Masteru, Jak-130 nebo britskému Hawku.

Sáček

Jak-130 a M346 jsou v podstatě tytéž stroje, Jak-130 je taková licence. Jsou to taky jiné kategorie jak tu píší, vyšší rychlosti, cvičné-bojové v jednom. Cenově je L-159NG výrazně poráží, což je pro její zákazníky primární, ona se jim nesnaží vyrovnat, ale cílit na jiné zákazníky.

Observer

Problém je, že pro základní výcvik se dnes čím dál více používají stroje turbovrtulové, jejichž provoz je levnější, třeba Texan. Naopak trh se otvírá v oblasti pokračovacího výcviku. US Air Force kupuje 350 Red Hawků. V době projektu L-159 mohly Vodochody uvažovat o výběrových řízeních v USA. A dnes? Nanejvýš mohou stávajícímu civilnímu uživateli jednoho kusu L-39 nabídnout přestavbu na motor Williams.

Joe

Ano, Albatros měl zvuk, a proto z toho nového udělali nic neříkající Skyfox. A právě na těch původních uživatelích Aero chtělo stavět. Problém je, že u většiny z nich zaspalo a oni už mají L-39 nahrazeny jiným typem a nebo mají holou p*del a raději přistoupí na GO a upgrade původních strojů, jakkoliv už jsou staré. Jak už bylo řečeno, pokud se dostanou na 100 kusů, budou si moct gratulovat, že projekt nebude v červených číslech, ale víc od toho opravdu čekat nemůžou

Sáček

To je zase blábol… Faktem je že potencionální zákazníci mají pořád starší L-39, které ještě vyměnit nepotřebují. A Aero tyto staré kompletně modernizuje. Např. pro africké země bývá toto letadlo tím hlavním, pár stíhaček mají pro parádu. Cenově je na tom L-39NG proti konkurenci dobře. A přesně pro tento typ stále vzrůstá poptávka v civilním sektoru narozdíl od minulých desetiletí, kdy to mělo čistě vojenské využití.

Sáček

Zakázek mají dost, Aero umí kompletně zmodernizovat starší L-39, dát do nich nový motor, novou avioniku. Dokonce je spousta těchto věcí společných s L-39NG. Vzhledem k válce na Ukrajině jsou modernizace dost potřeba.
Na Ukrajině se totiž vyráběl proudový motor a jeho náhradní díly, no továrna už je vybombardovaná. Takže se všem vyplatí vyměnit za motor nového typu. A ze sovětských systémů všichni přecházejí na modernější západní. Ironicky, L-39 je stále konkurencí pro L-39NG. Ta modernizace samozřejmě vyjde i levněji a armády pokud mají piloty zvyklé na L-39 je chtějí ponechat.

Jan Černý

To letadlo je tedy dost levné, jen 10 milionů dolarů.Tolik stojí například novy tank Leopard

Jméno

Nový Leopard stojí spíš 20mil $

PetrD

A Abrams kolem 40mil$

PetrD

Teda 19mil$ dle nákupu PL 250ks nejnovější verze za 4,75 miliardy $

Wandemberg

Abramsy a Leopardy jsou takový dinosauři zrozený do ery savců.

Hans N.

Drobná korekce, nadpis je částečnou kopií prvního odstavce a končí: „Firma Aero Vodochody a skupina Omnipol tak“

Hans N.

tučný podnadpis pod obrázkem