Doprava ve městě Vodní doprava

Vodní tramvaje v Praze? Město počítá se třemi linkami, možnosti ukáže studie

Výletní loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výletní loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

K pražským přívozům by mohly v budoucnu přibýt i takzvané vodní tramvaje, které by rozšířily Pražskou integrovanou dopravu o pravidelné lodní linky. Na rozdíl od přívozů by se městské lodní linky pohybovaly po řece nahoru a dolů. Pražští radní tento týden schválili zpracování studie, která ukáže, jakým způsobem by bylo možné projekt uskutečnit.

„Chceme nabízet nové možnosti pohybu ve městě a vodní tramvaje můžou být jednou z novinek. Pražany by tak s jednou průkazkou MHD mohlo čekat příjemné rozhodování, jestli do práce a do kina pojedou tramvají nebo se raději svezou přímo po Vltavě,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Možné nové linky nebudou podle něj stávající způsoby dopravy nahrazovat, ale spíše cestování po městě zpříjemňovat a doplňovat. Nová studie bude aktualizací devět let staré studie. „Má například ukázat, v jakém stavu jsou jednotlivá přístaviště, kudy by bylo nejvhodnější jednotlivé linky vést, kolik by zavedení linek stálo nebo jak dlouho by cesta trvala. Rozhodně by nemělo jít o novou atrakci pro turisty, ale o linky, kterými budou jezdit běžní Pražané,“ doplnil Scheinherr.

V plánu jsou celkem tři linky. Jižní linka by mohla propojit oblast Dvorců s Janáčkovým nábřežím přes Smíchov a výtoňskou náplavku, centrální linka Smetanovo nábřeží se třemi ostrovy a severní linka oživit meandrovou část Vltavy mezi Karlínem, Holešovicemi a Podbabou.

Na samotné vypracování studie, která bude sloužit jako podklad pro další rozhodování města, se vypíše výběrové řízení, které připraví ROPID.

Mapy lodních linek

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Mě se obecně přívozy velice líbí, obzvláště P7. Je to jiné a svým způsobem i zážitek, proč ne. Ale mám takový pocit, že v Praze budou plavidla taková, aby sloužili zároveň cestujícím i turistům. Před dvěma lety jsem byl v Hamburku a na celodenní jízdenku jsem tamním přívozem (Lodí naší optikou zaoceánský parník) projel tamní přístav na jedné lince (linka 62?) – tam a zpět. Celkem hodina na vodě (Ta jízdenka stála asi 5,40€?) Obdobná tour pro tusisty byla snad za 17 €. Tam se ale ovšem počítalo s tím, že to využívají turisté. Je to asi nesrovnatelné, ale bude… Číst vice »

Daniel Mach

Jo, v tom Hamburgu to funguje výborně, ale je tam rozdíl v tom, že linky jsou hlavně na severu města, kde nejsou mosty a S-Bahn je daleko od břehu. Pro Prahu by byly podobné podmínky na té jižní lince, kde není moc mostů ani lávek. Jinak ale tramvaje jezdí po nábřeží a budou asi vždy rychlejší, takže se neodvážím říct, jak to bude využívané.

Prachy

No není to tak dávno, co přívoz nyní nazvaný L2 byl zrušen s tím, že je využívány turisty jako atrakce a nikoliv k dopravě na ostrovy…

Robert-Antonio

Něco mi říká, že tyto linky nebudou sloužit k běžné dopravě, ale hlavně pro turisty. Což samo o sobě nevadí, kdyby zároveň nebyly dotovány z městského rozpočtu. Zvláště když magistrát brečí, že v Praze je příliš mnoho turistů, což ji škodí (a dělá obětní beránky z AirBnB.)

Libor

Předpokládám, že jedním z důvodů pro vážné úvahy o lodních linkách je poskytnutí alternativy k jízdě tramvají po přetíženém, ucpaném nábřeží. Zda to může fungovat snad odhalí studie.

Vaclav

Lodní linky MHD jsou v Budapešti, linky řady D, jednorázové jízdné je dražší než na ostatních linkách, v pracovní dny platí celodenní jízdenka. Pro Prahu mohou být inspirací: https://bkk.hu/en/timetables/

A.R.

Co to je zase za termíny? 😀 Jaké vodní tramvaje? Proč ne vodní taxi nebo vodní trolejbusy? 😀
Jinak městská lodní linka je docela dobrý nápad. 🙂

Ondra

Všechny trasy zřejmě neprojdou, ale minimálně dosavadní přívoz P5 by potřeboval změnu – „Kotevní“ posunout blíž ke Smíchovskému nádraží na jedné straně a k Palackému mostu na druhé.

babilon

A tramvajím by se na oplátku mohlo říkat tramvajové lodě, ne?
Nechápu tu potřebu vymýšlet naprosto stupidní názvy.

Honza

Proč tak konzervativní název? V souvislosti se spuštěním vodních tramvají budou vozy elektrických drah přejmenovány na pouliční parníky 😀

LKT

Kdyby to fungovalo jako například Waterbus mezi Rotterdamem a Dordrechtem v Nizozemí, tak by to jistě mělo svůj účel a určitě by si tento druh dopravy našel svoji klientelu. Vzdálenost 20 km urazí za jednu hodinu. Jezdil jsem takto z Dordrechtu do Ridderkerku do práce a někdy dál do Rotterdamu za zábavou. Skvělá alternativa k přecpaným dálnicím a kolonám na nich. Ovšem v pražském prostředí si toto neumím moc dobře představit. V Praze jsem jel po Vltavě lodí jen jednou. A 25 minut čekání před plavební komorou byl luxusní zážitek. V Praze jsou lodě pro rychlou dopravu bohužel nepoužitelné…

petr766

Proč ne, ale nebude to případně kvůli jezům trvat příšerně dlouho? Nebo to bude vedeno jen tam kde nejsou? Osobně se mi líbí systém přívozů / linek MHD v Hamburku. Sice část z nich je turistická atrakce, protože proč platit 15-20 Euro za okružní plavbu když můžu jen na celodenní jízdenku MHD i přívozem 😉 Ale jezdí to docela často, rychle a na zastávkách to nestráví o moc víc času než třeba ta tramvaj.

AAA

to vezmou jako Saturnin, ne 🙂 nebo tam budou jezdit vznášedla….

Martin V.

Kdybyste si rozklikl odkaz „Mapy lodních linek“, tak byste viděl, že linka L1 je celá ve zdrži Šítkovského jezu, linka L2 ve zdrži Staroměstského jezu a L3 by jezdila nad Trojským jezem (od Podbaby až po Štvanici. Takže by se nekomorovalo.

čecháček

Drahá redakce, prosím o doplnění informace, že se na tuhle kravinu vyplázne 750 000 Kč. Příště doporučuji prostudovat si i příslušné materiály RHMP, ne jenom tiskový zprávy.

A mimochodem, kdo je John Galt?

Jan Sůra

Materiály RHMP jsou veřejné?

čecháček

Usnesení a důvodové zprávy ano.

Prosím pěkně: http://zastupitelstvo.praha.eu/ina2014/tedusndetail.aspx?id=561733

Jan Sůra

Chce to po mě přihlášení do systému.

čecháček

Zkuste kliknout na „veřejný vstup“ 😉 Nebo to jde dohledat přes stránky RHMP -> Archiv usnesení.

Jan Sůra

už jsem se tam dostal. ale v té důvodové zprávě například k těm lodním linkám je toho snad ještě méně (s výjimkou té sumy za studii) než v tiskové zprávě.

Maršál

A já už si při čtení nadpisu fakt představoval tu loď s trolejí 😀

Puvodni Pražák

Bezva. Kdyz poslu na Ropid stiznost, ze interval autobusu ve spicce je 20 minut plus 10-30 minut zpozdeni kvuli zacpam, tak na reseni, ktere by vyzadovalo zalozni autobusy nebo jinou organizaci linek, penize udajne nejsou. Ale na nesmysly se najdou vzdycky.

Jirka

Nápad vypadá zajímavě, akorát bych byl skeptický k trasování „L3“ trojským kanálem.