Vodíkový sen Moravskoslezského kraje žije, odklon DPO jej neovlivnil

Vodíkový Iveco E-way H2. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVodíkový Iveco E-way H2. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Veřejná zakázka na zajištění dopravní obslužnosti trasy Ostrava - Havířov - Karviná deseti autobusy na vodíkový pohon pokračuje.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Takto – když má projekt (ježdění vodíkových vozidel VHD) několik částí, tak pokud padne jedna z nich, vyplývá z toho automaticky zdražení všech zbývajících. O kolik to je otázka, ale nutně musí zdražit, protože se část fixních nákladů bude muset rozpočítat do menšího počtu „podílníků“…
Jestli doufají že z toho „udělají problém někoho jiného“ (zásobování vodíkem si zajistí sám dopravce) tak tam vidím potenciálně dost problémů… možná mají kvalitní smlouvu a právníky, ale moc se mi tomu nechce věřit.

Petr

A prachy se točí .Po vodiku další miliony za studie vlakotramvaje.K tomu pochybné výběrko na BEMU, a elektrifikace na Ostravici v nedohlednu.Prostě region razovity.

Tomáš Záruba

Už by vážně chtělo mokrým hadrem… Jediný výsledek bude zabrzdění drážních elektrizací. Jo a pak možná, tedy spíš jistě, ještě HVP č. II (akorát že na té Hrabyni vzniklo aspoň něco hmatatelného).

Kicruj

Já mám pro spoustu věcí, které nám tu kraj vymyslí v podstatě pochopení. Objednávka baterkových panterů jaké svět neviděl, ok. Klima do šukafonů, ok. Obě věci něco objektivně zlepšují. Ale vodíková kola a autobusy fakt nechápu, tam není vůbec přidaná hodnota pro nikoho; kromě toho, kdo to dodá.

Ic540

Já mám taky pro lecos pochopení. Zrovna pro ty BEMU co svět neviděl. Tramvaj Ostrava Karviná. Pro 81x sice ne. Ale máte pravdu že busy na vodík ani náhodou hlavně za tu cenu. V Havířovsko 3 sice přidali do výkonů i nějaké ty buskilometry. Je tam jisté navýšení. Linka 440 má mírně vylepšený jízdní řád. No toť vše. Za takové ceny i přes dotace je tento stav jednoznačně proti cestujícím neboť pro něho nevzniká na dalších 10 let žádná přidaná hodnota ani výrazná četnost spojů v JŘ která by mu dávala alternativu k autu třeba. To stejné ve VŘ na… Číst vice »

Permonik

Co mě vyjde levněji?

1, 10 Dieslových autobusu za 60 mil.
2, 10 Vodíkových autobusu za 185 mil, kde dostánu dotaci 160 mil.

Kubrt

Nemám teď kapacitu na zkoumání té dokumentace výběrového řízení, každopádně v článku zmíněná nabídková cena za vozokm autobusu 96 (a 151) Kč nevypadá z hlediska objednavatele nijak „dotovaně“, jedná se (u nižší nabídky) minimálně o dvojnásobek ceny dosahované u normálních autobusů. Takže možná vozidlo bude zadotováno, ale provoz zřejmě už ne.

Permonik

Já to myslel jen jako řečnickou otázku.

Když jsem se divál na dokumentaci a porovnál s bežnou. Našel jsem strop na vodík cca 36,-/km.

Kubrt

Nemyslím, že je to řečnická otázka – je to velmi důležitá otázka 🙂 Fakt by mě zajímalo, co ta nabídková cena zahrnuje, co nezahrnuje, jak je to s dotací na vozidla atd. Pak teprve se můžeme bavit o tom, pro koho a nakolik je ta akce výhodná či nevýhodná.

Permonik

Zahrnuje všechno – cenu busu, provozní náklady. U klasických busu je to cca 40-45 kč/km. Celkový počet km je 8 101 xxx. Dieslovové autobusy vyjdou na 60 mil. Vodíkové vyjdou na 185 mil (odhad), dotace 160mil. 22,5 kč/km. (Dotace je 19,75kč/ km). Nafta vyjde 40kč/ litr, spotřeba 40l/100km. Což je 16kč/km. Ostatní náklady budou „stejné“, zanedbavám. (27,5 pro představu) Cena vodíku byla 10 euro za kg, což bylo 250 kč (příčemž dodavatele slibovali že cena klesné niže o nějakých i 50 procent ). Autobus spápné 10-15kg na 100km. 25,–37,5kč /km. (Ve smlouvě je uvedený strop 36kč/km, průměr je 31,25). Vodíkový… Číst vice »

Permonik

A mám tam chybu u 27,5,- jsem zapomněl odečist cenu klasického autobusu 7,5kč/km.

Ovšem tak tam muže být i te cený inflace, vyšše mezd což je asi 5kč/km.

Kicruj

ale ke dvojce musíš ještě zajistit plnění vodíkem.

Permonik

A k jedničče zase naftu. Já jsem to hodně zjednodušil.

noerf

Jenže naftový autobus natankuje teoreticky kdekoliv, kdežto vodíkový jen díky plničce, kterou mimo výše uvedených deseti autobusů moc jiných dopravních prostředků nevyužije takže ty náklady budou značné.

Permonik

Když kupujte auto v bazaru, tak taky si nekupujete stoján na benzince.

Ukažte mi kde v te smlouvě mate náklady na plničku.

Plnička se samostatna kapitola, ta není obsahem smlouvy.

SYN

Jenže na to že nějaký stojan (diesel) na benzínce v blízkém okolí bude existovat se můžete na 99% spolehnout (a tedy si ho nebudete muset postavit sám). Kdežto u vodíku je ta pravděpodobnost tak řekněme sotva 50%…

Permonik

Ta linka byla vybrana, že bude začina poblíž stojánu. To se nebude jezdít do Prahy tankovat.

SYN

Tak za takových podmínek to pořízení může třeba levněji vyjít, ale co provoz? Obzvlášť bez té plničky to může být dost horor, dovážet kamionem tlakové flašky odněkud zdaleka, a pak to přepouštět někde na dvoře…
No a pokud kvůli vodíku třeba nevyjedou, tak co to bude platné že na pořízení se ušetřilo??
A jako třešnička na dortu by bylo případné vracení dotace za nejezdící busy…

Permonik

Co provoz, to nikdo přesně neřešil….

U nás je dost husta siť zasobování technický plyny (i vodík).

Pro mě jako 5km dovažet plyn neni velká vzdálenost, jestli pro vás jo, co je potom doprva ropy transgalatický přesun?

V době vypisování soutěže, mám řešit že se bude vrácet dotace?