Vodíkové autobusy pro Mníšecko jsou už hotové, vyjedou do prosince

Vodíkový bus Solaris Urbino Hydrogen. Foto: Facebook Petra BoreckéhoVodíkový bus Solaris Urbino Hydrogen. Foto: Facebook Petra Boreckého

Na Mníšecku nejpozději do prosince vyjede deset vodíkových autobusů.

První projekt vodíkové mobility v regionální autobusové dopravě je blízko svému startu. V Polsku je již vyrobeno deset vodíkových autobusů značky Solaris, v Mníšku pod Brdy roste elektrolyzér. Autobusy mají vyjet v prosinci. „Pokud se nám to podaří dříve, budeme jen rádi,“ řekl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Ten včera zveřejnil na sociálních sítích snímky již hotových autobusů z polského závodu společnosti Solaris v Bolechově. „Teď se ještě budou oživovat, dodělávat detaily. Plnicí stanice na vodík a elektrolyzér jsou v plném procesu výstavby,“ popsal aktuální stav Borecký.

Desítku autobusů Solaris Urbino 12 vysoutěžila společnost Martin Uher Bus, která s nimi bude v objednávce kraje jezdit. Autobusy stojí 154 milionů korun. Budou jezdit na linkách 446, 517 a 688. Jejich úkolem je ověřit provoz v kopcovitém terénu. Dojezd autobusu bude až 320 kilometrů.

Mníšecko bude prvním regionem v Česku s pravidelným provozem vodíkových autobusů, dosud s nimi dopravci více či méně úspěšně jen experimentovali.

Vodíkový bus Solaris Urbino Hydrogen. Foto:  Facebook Petra BoreckéhoVodíkový bus Solaris Urbino Hydrogen. Foto:  Facebook Petra BoreckéhoVodíkový bus Solaris Urbino Hydrogen. Foto:  Facebook Petra BoreckéhoVýstavba vodíkové plnící stanice v Mníšku pod Brdy. Foto: Facebook Petra BoreckéhoVýstavba vodíkové plnící stanice v Mníšku pod Brdy. Foto: Facebook Petra Boreckého

Ročně mají autobusy s vodíkovým pohonem najezdit zhruba 550 tisíc kilometrů. Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO, elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vitavou. Elektrolyzér bude ve dvou 12metrových kontejnerech, vyrobí až 200 kg vodíku denně. Samotnou plnicí stanici pak dodá skotská firma Logan Energy. Při jednom tankování odebere autobus 38 kg vodíku, které mu zajistí dojezd 300-350 km. Ročně se ho spotřebuje 45 tun.

Borecký připouští, že čistě ekonomicky by projekt mohl vypadat jako nesmysl. „V rámci provozních nákladů se u dieselu dostáváme na 45-60 Kč za km, u vodíku počítáme se 100-150 Kč za kilometr,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz Borecký.

„I slepá ulička se musí prošlapat.“ Startuje první český vodíkový projekt v dopravě, cenou nevítězí

Tagy IDSK Martin Uher Bus PID Pražská integrovaná doprava Solaris Urbino 12 Hydrogen Středočeský kraj vodíková mobilita vodíkové autobusy
21 komentářů