Vodíková Tatra poprvé v Praze, představí se na Automotive Day u ČVUT v Dejvicích
Tatra Force 3. generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Zdroj: Tatra Trucks
Prototyp je konstruován pro použití v těžařském průmyslu
Takže je to jen 8×6? Tatra chystá i čistou bateriovku s pohonem 8×8.
Pokud na to nebudou dotace a toho technické řešení se prosadí samo. Proč ne. Bude jen a jen dobře že tu bude možnost dalšího pohonu.
šmankote Bohušu, co to žeře ??
Plnící stanice které nejsou a nebudou kvůli vysoké ceně. Nevím kde si najde tohle uplatnění, když baterie už jsou lacinější i s větším dojezdem. A oproti vodíku s bateriemi ušetřím 2/3 energie.
Máte pravdu, nicméně lidi jsou zvyklý jezdit někam tankovat, koncept nabíjení je pro mnoho lidí těžce představitelný, proto stále mluví o vodíku i když naprosto nemají ánung o tom, jak to s vodíkem je a že se pravděpodobně nikdy masově nerozšíří.
To už tu zkoušeli a nabízeli vodíkový vlak a nějak to nedopadlo. Kvůli vysokým nákladům na výrobu vodíku.
A tohle je vlak?
On se vodík do vlaku vyrábí jinak než do auta?
Ne, vyrábí se stejně. Ale srovnání vlaku s náklaďákem nebo třeba letadlem nedává úplně smysl.
Naopak u vlaku mi to přijde smysluplnější. Má většinou jednu trasu a přesný řád. U náklaďáku tomu tak spíš není (byť pro nějaký specifický případ to může dávat smysl, ale zaplatí to vývoj?).
no otázkou je, jestli by nedávalo smysl si sebou vozit ve flaškách i ten kyslík, vzhledem k prašnosti prostředí…
To asi ne, ale evidentně se tou myšlenkou už někdo zabýval a existují vzduchové filtry pro vozidla s HFC pohonem.
Zemní stroje sebou taky nevozí v prašném prostředí kyslíkové lahve normalně berou kyslík ze vzduchu.
Ty vodíkové články jsou hodně choulostivé, takže nároky na čistotu vzduchu jsou asi vyšší.
no tady jsou o galxii vyšší, spalovací motor něco snese, ale tady vzniká vodní pára, takže očekávám i kondenzaci a to by znamenalo bahýnko. no rozhodně to musela bejt výzva to v prašnosti udržet funkční. no snad se ve středu najde trocha času a zvládnu se tam stavit…
A nebo se použiji kondenzační ventily….
Palivové články, respektive platinové katalyzátory v nich, nemají rádi CO a H2S, takže to by asi v prašném prostředí nehrozilo. Tak snad mechanická filtrace vzduchu bude dostatečná.
Ta choulostivost jde v ruku v ruce s učinnosti ale tyka se chemické reakci (nové geenerace už pry tak choulostivé nejsou). Ten prach se da elminovat aktivní ofukem funkčí plochy članku, případně články se sklopi do negativního uhlu aby se na nich nedržel prach..
Upřímně mi přijde technicky jednodušší udělat čistě elektrický pohon, než takhle dělat ofuky. Ale co já vím, třeba si to najde svoje zákazníky, pro které jsou vyšší provozní náklady menší problém než prostoje při nabíjení.
Co? Jaké vyšší provozní náklady?
V porovnání vychází vodík vždy tak 3–4× dráž na kilometr než elektřina do bateriového elektromobilu.
Jo takhle. Já točetl jako dohromady s tím ofukem.
Ono to je trošku komplikované. Jednak to jezdí spíše na motohodinu a je to určené do dolu. Kde s dostupnosti je to složitější … . přesné data nevím.
Věřte, že těžaři atp., řeší více jiné problémy než provozní náklady.
Hlavne v tom dole ty emise z nakladaku vadi uplne nejvic.
Jeste bych tak pochopil hybrid, kde by pohon byl v kolech a naftak by dobijel baterii. V dolech musi krivka vykonu docela litat.
Ten CAT, který je v Brejlovcích, se používá i v důlnich sklápěčkách, zadní náprava je hnaná elektromotorem. Spalovák jen žene generátor vyrábějící elektřinu.
Kdy uz napise nejaky hater vseho spatnyho krom parni trakce?No tak sup sup.
Tak napíše. A co? Spíš se starejte o to, co rozumného napíšete sám a ne o to, co napíše někdo jiný. Právě kvůli podobným příspěvkům, jako je ten váš, se soustavně diskuze zahnojují neužitečným balastem.
No fuj pára, zlatý koně, sice kopou, ale uhlí to nepotřebuje, nevybuchuje to. Tyhle novinky, to se nechytne…
Za dávných dob se elektřina vyráběla právě vodíkovým článkem. Jenže pak nějaký Siemens vynalezl dynamo a všecko bylo jinak.
Takový starosti bych chtěl mít…