Obrazem: Vodíková show Alstomu začala v Praze na hlavním nádraží. Vlak se podívá i na Slovensko
Jde o vůbec první možnost, kdy se česká veřejnost může na českých tratích svézt vlakem na vodík.
Společnost Alstom s partnery (České dráhy, Arriva, Správa železnic, VUZ, Air Products) dnes na hlavním nádraží zahájila sérii prezentačních jízd vodíkového vlaku Coradia iLint po českých zemích a na Slovensku. Jde o vůbec první možnost, kdy se česká veřejnost může svézt vlakem na vodík.
Takzvaná Railshow skončí 25. května v Ústí nad Labem, mezitím vodíková jednotka navštíví řadu českých měst. Ve dnech 20. a 21. května pobude na Slovensku. Podrobný rozpis přinesl deník Zdopravy.cz minulý týden.
„Vlak sám o sobě, když nebudete mít plničku, tak vám nebude úplně fungovat. Nyní proto připravujeme se Správou železnic řešení na klíč, aby si objednatelé objednali vlakokilometry s tím, že Alstom dodá kompletní řešení. Když bude koordinace dobře fungovat, tak to může být reálně od roku 2027. Výroba vlaku trvá dva až tři roky od objednání,“ uvedl šéf českého Alstomu Dan Kurucz. Podle něj je rovněž potřeba pro zavedení vodíkového provozu doplnit legislativu.
Radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký sdělil, že kraj bude v příštích letech pro některé tratě požadovat bezemisní vozidla. „Bavíme se o horizontu příštích sedmi až osmi let,“ uvedl. Podobně hovořil i ministr dopravy Martin Kupka, jehož úřad chystá soutěže na soubor (dnes) dieselových rychlíků. „Podle odezvy jednotlivých krajů začneme reálně chystat způsob, jak zajistit i tu nezbytnou infrastrukturu. Budeme se na tom domlouvat i s komerčním sektorem,“ doplnil Kupka.
Podle Kurucze je vodík železničním pohonem budoucnosti. Nejde přitom podle něj o souboj mezi bateriovými a vodíkovými vlaky, ale o kalkulaci, kam se který vlak hodí. Rozhovor s šéfem českého Alstomu přinesl deník Zdopravy.cz minulý týden.
A první dojmy zpravodaje deníku Zdopravy.cz Ondřeje Kubaly z cesty? „Je to vlastně nezvyk jet po trati Posázavského pacifiku, které dominují dvounápravové rachtající motorové Regionovy, vlakem, který nevydává v interiéru téměř žádné zvuky. Je to plynula tichá jízda jako v elektrické jednotce na koridoru. Bez typického zvuku spalovacího motoru, ale i bez jakýchkoliv zvuku od podvozku, které jsou pro starší vlaky na starších tratích běžné. Příjemné, klidné svezení na úrovni 21. století.“