Vodík, nebo baterka. Stadler ukázal nové vozidlo pro regionální tratě

Stadler RS Zero. Foto: Stadler RailStadler RS Zero. Foto: Stadler Rail

Nové vozidlo je nástupcem úspěšného modelu RS1.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin
Hoermalmeister

Tak to vypadá, že by Stadler mohl do výběrka JMK dát dvě nabídky. Jednu na 115/175 – Flirt Akku, a druhou na 145 právě dvouvozové RS Zero.

Škodovka má tady jenom jednu možnost

Blzx

Jenom jednu, ale stabilně vždy tu vítěznou🥲

Jan

Volíš Losnu, nebo Mažňáka?

Ostravaček

Tak třeba se po roce 2030 s nimi (nebo jinými podobnými stroji od konkurence) na trati v MSK setkáme, když už teda museli z 50 staré 810ky udělat „turbo“ 811 místo jiných krajů, co šli cestou RS1 nebo RegioFoxu 😁

Tomas

Tak kdyby byly foxy, musely by tu jezdit dalsich 30 let. Vzhledem k zamyslene koncepci dopravy, kdy uvazovane linky jedou velkou cast pod draty, coz, a na tom se snad shodneme vsichni, ze nechceme aby se pod draty palila nafta…., slo se cestou neco na chvili, co nas nezabetonuje na dalsich x let a pak aku. A uz je to tady, prvni aku vlaky letos v prosinci a dalsi postupne… Takze misto foxu budeme mit 20 ks akupanteru a 811 se budou postupne odsouvat na mene vyznamnejsi vykony az snad zmizi definitivne ode vsad ;).

Happy

Jsem nadšen. Opravdu krásný stroj. Tak teď jen aby se objevil i u nás.👍

Michal82

Tak vypadá to dobře. Tak snad se to tu take objeví.

Jan Kratina

Setra nebo Iveco Crossway vypadají taky dobře a objednavatele přijdou na km levněji.

Happy

A poskakuji v těch samých kolonách jako auta….

Jan Kratina

Lokálky do Horní Dolní se vyskytují v oblastech, kde kolony jaksi nebývají. To jste si popletl s příměstskými tratěmi.

Happy

Kolony dnes bývají i v městech o 20 tis lidí….

Os5600

Dva autobusy za 12 milionů celkem nahradí vlak jednodílný vlak za cca 70 milionů. To ano, jenže ten vlak vydrží v provozu až 60 let. Ty autobusy za 60 let vyměníte 6x. Takže otázkou zůstává vyplatí se vlak za 70 milionů nebo autobusy za 72 milionů? Ano u autobusů je cena rozložena do celých 60 let. Zatím co vlak stojí na začátku 70 milionů.

dopravák

Vlaky opravdu běžně nejezdí 60 let (ano, existují takové případy, ale aby to tak mohlo být, musíte taky vrazit kupu peněz do modernizace). A když uvádíte u vlaku extrémní životnost, tak bus se taky po 10 letech nerozpadne, jsou busy, které přežily ve službě i 20 let.
Takže férové porovnání je buď normální životnost vlak 30 vs. bus 10 let, nebo extrémní vlak třeba 50, ale bus 20.

Os5600

No to ne spousta krajů v soutěžích požaduje vozový park mladší 10 let u autobusů. U vlaků se položka stáří vzhledem k tomu, že je důležitější položkou je nízkopodlažnost tolik neřeší.

dopravák

Jedna věc je, že požaduje, druhá věc je, co to technicky vydrží. To jsou rozdílné věci a pokud chceme srovnávat srovnatelné, tak je opět potřeba myslet na to, že většina krajů taky netoleruje 50 let staré vlaky, resp. třeba ještě na nějakou dočasnou dobu ano, ale dlouhoudobě ne, opravdu nečekejte, že ve smlouvách od r. 2029 se něco takového ve větší míře připustí. Teď to bylo víceméně první kolo „výběrek“ na vlaky, tak se sbíraly zkušenosti a přeci jen na dráze není taková konkurence, tak se musely více brát ohledy na to, co dopravci nabídnou, aby se vůbec nějaké smlouvy… Číst vice »

Martin

Tech 30let u vlaku je spis minimum, u busu je 20 let spis maximum… Ty vlaky vydrzi opravdu hodne, zvlaste na regionalkach, spis bych tipoval 40let a vic, a po generalce prodlouzite zivotnost aniz byste poznal velky rozdil. Autobusy jsou na tom o poznani hure, oni ty silnice take nejsou v nejlepsim stavu a trpi jako podvozek, motor, tak karoserie, 20 lety autobus je spis vyjimka, spis 15 let i s generalkou, pak uz jej odepisete, nedostanete se vyberek… Problem vlaku je jinde, a to pomale zastarale trate, casto dojedete jen do prestupni stanice kde musite cekat na jiny, a… Číst vice »

Kubrt

Vlak jistě vydrží jezdit déle, je ovšem otázka, jestli při typicky 15letých kontraktech to bude mít pro objednavatele ekonomický význam. Lze předpokládat, že dopravce bude kalkulovat tak, aby se mu vlak zafinancoval během prvního kontraktu. A pokud pro něj získá další kontrakt, bude už „zaplacený“ a o to víc bude vydělávat. Jiná situace by samozřejmě nastala, pokud vozidlo bude v majetku objednavatele.

tarten

„Po roce 2030 už se vlakem 50 let starým nejspíš nesvezete, nebo jen velmi výjimečně.“

No tak tím bych si vůbec nebyl jistý. V EU je vagonová krize – lákají do vlaků coby eko dopravního prostředku i drastickými slevami, ale stalo se nečekané, začali jim tam chodit lidi. Takže ČD i Jančura musí mít řady rakouských vagonů s původní výrobou 1976-8, a se vzrůstající potřebnou kapacitou jsou jistě rádi, že je mají. Jiná situace může být v motorácích, ČD se padesátiletých hyder zbavuje, ale kdoví co udělá během času třeba Arriva.

Happy

Nevím, za co Vám dávaji mínusy…

Matěj

Celkem by mě zajímal dojezd a zda-li bude možné nabíjet z Troleje?

Rado

Dovolím si použiť úryvok z článku: Nový RS ZERO bude k dispozici v konfiguraci pro 1 nebo 2 vozy(!) s vodíkovým nebo bateriovým pohonem. Zajímavé přitom je, že bateriová verze bude schopna i plně elektrického provozu tam, kde je k dispozici trakční vedení (neboli bude mít pantograf!). Většina komponentů bude nyní umístěna na střeše a byla zkonstruována obvyklou modulární hliníkovou stavební metodou společnosti Stadler. Viac info tu: https://railcolornews.com/2024/08/29/passenger-the-veils-have-been-lifted-stadler-presents-its-new-rs-zero-trainset/?fbclid=IwY2xjawE9mBpleHRuA2FlbQIxMAABHWIIjDEurbBQeMXsUVCNzcPQL2Nm9PJWaSWIH3pk_5h2sCgDil6p79Blkg_aem_EUoo4Erp9JiYaAAZV_cYjg

Ares

Super, snad bude mít úspěch.

Jan Kratina

Bude to předražené a úspěch jako RS1 to mít nebude. RS1 nahrazovalo v podstatě Uerdingen. A jestli si někdo myslí, že zase přijde nějaká další renesance lokálek v Německu, tak je vedle jak ta jedle. Navíc dvoudílná verze už si konkuruje se Siemens Mireo. Všichni samozřejmě budou nadšení a rozplývat se nad novým lokálkovým vozidlem. Do té doby, než si přečtou cenovku a spočítají si provozní náklady.

Kubrt

Dvouvozová verze má alternativu i přímo u Stadleru – Flirt akku. V tom článku z Railcoloru se píše, že RSzero bude lehčí, resp bude mít nižší nápravovou hmotnost než ten Flirt (4 vs 3 podvozky). Ale že by to byl zásadní rozdíl, měnící výsledek hry? Nemyslím.

Zdrasa

To mi přijde jako dost neochvějný a nekompromisní názor na výrobek, co se ještě ani nezačal prodávat…

Kubrt

Pěkné; které hejtmanství zvedne rukavici jako první? 🙂

Jen pro zajímavost; klasický RS1 má nápravovou hmotnost 11 tun, jednotky od Pesy 14.

Ic540

Že by Moravskoslezský…?

Pan Podstawka náměstek pro dopravu to v jedné z diskuzí zmínil. Myslím vodík…
No to jsem zvědav…

Jan Kratina

Není to ani Škoda, ani Panter,

Kubrt

A soudobé Flirty 3, plnící dnešní bezpečnostní požadavky (jako RS zero), 16 t/nápravu při nějkratší variantě (Bo´2´2´). Ano, vím, Flirt má Jakobsovy podvozky a ta hmotnost není rozložena úplně rovnoměrně, ale 18 tun je fakt dost. Už to tu zaznělo víckrát od povolanějších, než jsem já, ale nacpat na 4 nápravy vše, co dnešní vlak potřebuje, je masakr. Tento vůz budiž důkazem.

Cupra

Hlavně to bude ekonomickej masakr co se týče pořizovací ceny. Ale když to stát / respektive my, zaplatí… Taky bych chtěl rozhodovat o velkých penězích, které nejsou moje a kde bych nemusel řešit nějakou návratnost, natož pak osobní zodpovědnost 🤷‍♂️

Kubrt

Samozřejmě, drahé to bude investičně i provozně. To už jsem ani nepovažobal za nutné psát, to už tu snad všichní ví 🙂

Jan Kratina

Taky mám obavy, aby to hmotnostně nevycházelo jako bangle.

Petr

Že by Středočeský s elektrolyzérem v Mníšku?

Jan Kratina

Žádné. ojetý RS1 je naprosto vyhovující. Na to, že to jezdí na dýzl, na to se nehraje.

Kubrt

Taky si nemyslím, že zaplaví české koleje, ale v rétorické rovině si jich krajští politici jistě všimnou.

Ondra K.

Otázkou je kolik těch ojetých RS1 bude ještě k dispozici.

Os5600

Protože Pesa je ocelové muzeum na kolejích.