Vodík: 0. Alternativním pohonům aut vládnou baterie, ukazují čísla za rok 2024
Aut na vodík na evropském trhu dosud příliš není. Jednou z výjimek je Toyota Mirai. Foto: Toyota
Více než devět z deseti registrovaných aut v Česku loni mělo spalovací motor.
Super, v Praze elektro i hybridů čímdál více, ještě pár let a ovzduší se nám ve městě krásně zlepší. A vidloni ať si jezdí klidně 50 let ve své O1 TDi, jak toho mají plnou pusu v diskuzích, ale ať nejezdí do měst.
Na jedničkovou ovci půjdou už příští rok veteránské značky! 🙂
Můžu se (zcela upřímně) zeptat, proč mínusy? Nesouhlas nebo jde o to, jak je ten komentář napsaný?
Protože upřímně, když každý den chodím pěšky v oblasti na Karláku v okolí Resslovi, Ječné / Žitné, tak bych to čistější ovzduší opravdu ocenil.
Spoustu lidí nenávidí EV, protože s tím nedojedou bez zastávky na čůrání do Chorvatska…a nemají to kde nabíjet, protože všude kam přijedou nemají elektřinu.
Ale to, že jim jejich naftového klenot dělá z měst oblast s překračujícími hygienickými limity jim nevadí. Protože žijí někde v souladu s přírodou za městem a všude jezdí autem.
Btw. Hrozně mi chybí 2 druhy pohonů 1) Bateriový elektromobil s baterií pouze na cca 200 km, a k tomu range extender, který by běžel v ideálním režimu s účinností přes 40%, jako mají hybridní Toyoty, ale stačila by poloviční velikost a výkon cca 50 hp, to stačí na 150km/h. Tento motor by pomohl párkrát do měsíce při delší jízdě, a v zimě by topil na delších cestách odpadním teplem. Baterie by byla menší a levnější, než na dojezd 400 až 600km. Baterie na 200km už umí dobře rekuperovat, u malé baterie hybridní Toyoty z delšího kopce moc nenarekuperujete. Tohle… Číst vice »
Uznávám, že pro osobní vozidla a vůbec malé stroje pohybující se v oblasti s dostupnou infrastrukturou je vodík prakticky mrtvý. Zajímavější jsou stroje, které potřebují překonat větší vzdálenosti a vyžadující více energie ke svému provozu. Tam je vodík, ale i třeba čpavek stále velmi zajímavý a do vývoje se tam investuje ve velkém. Ne každý provozovatel má prostředky na mít v tom jaderný reaktor 🙂
Vodíková Toyota Mirai oproti elektru (např. Tesla 3) -menší dojezd -větší hmotnost -je dražší -horší prostornost -menší výkon -nemožnost nabíjet levně doma -nevyjedu od baráku s plnou -horší rekuperace (horší efektivita, větší opotřebení brzd) -účinnost 60% oproti 95% -účinnost elektrolýzy je asi 50% -vodík se z nádrže ztrácí +dotankování vodíku za 5 min (pokud není fronta jak na bezobslužném orlenu nebo na ONO, a pokud vůbec vodík je). Běžné obíjení na superchargeru je asi 18 min, rodina se nestihne ani občerstvit Vodík je slepá cesta, v budoucnu jen asi pro uskladňování přebytečné elektřiny a posílání do trubek a míchat s… Číst vice »