regio-vlak

Vodík: 0. Alternativním pohonům aut vládnou baterie, ukazují čísla za rok 2024

Aut na vodík na evropském trhu dosud příliš není. Jednou z výjimek je Toyota Mirai. Foto: ToyotaAut na vodík na evropském trhu dosud příliš není. Jednou z výjimek je Toyota Mirai. Foto: Toyota

Více než devět z deseti registrovaných aut v Česku loni mělo spalovací motor.

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lvy

A nebylo by lepší pro začátek dořešit čisté zdroje elektřiny, aby nám elektromobily nejezdily na uhlí?

MK

A to něčemu vadí, když elektromobil jede na elektřinu vyrobenou z uhlí?

hroch.obojzivelny

Vadit by to mělo těm, co argumentují odklonem od fosilních paliv. A také pak moc dobře nevychází porovnání energetické účinnosti.

Sáček

9 z 10 přičemž hybridy mají také spalovák, áha. A když se bude psát s baterií, tak se hybrid. a elektrik. též sečtou, hmm

Libor

Když ono při nákupu nového auta i třeba na firmu, člověk uvažuje různé parametry. Mezi ně i patří cena za servis, dostupnost servisu a taky až půjdu po třeba 5ti letech auto prodat, zda za něj něco dostanu a zda ho vůbec někdo koupí… Někdy raději člověk vsadí na jistotu…

jkjk

Koukám na AAA auto na 5 let staré elektromobily, nejlevnější je za 250 tis.

mouvoj

Dotace obecně jsou špatně. Ale už vůbec nechápu dotace na EV,něco tak skvělého, že tomu patří budoucnost a zákazníci se předhání aby zakoupili i bez dotací!

J. K.

Když se stavěl ropovod, skládal jste se na něj konkrétně vy?
Když se stavěli Nošovice, které doposud vyráběly spalováky, skládal jste se na investiční pobídky?

Jiný Petr

za a) pletete si dotaci na investici (ropovod a fabriku) s dotací na výrobek/ spotřební zboží
a za b) ano, skládali jsme se – a to nedobrovolně – formou našich daní, které se mohly alokovat jinam

J. K.

Víte, proč teď běsní u Evropských automobilek panika, že jim klesají zisky? Tady mají prodeje a ceny podobné, problém je Asie. A reálné riziko scénáře Nokia, Sony-Ericsson atd. Koncern VW a jejich celosvětové prodeje, v Číně prodávali 40% všech svých vyrobených aut a přineslo jim to 50% celosvětových zisků. Teď každý rok dramatický propad, v Číně EV a EV s range extenderem jsou už přes 50%, a vyrábí si je sami, ceny klesají, chtějí je vyvážet sem a i do Latinské Ameriky atd. Ano, občas to nekde zadrhává, ale trend je nezastavitelný. V Asií už zažili 2 měsíce smog v… Číst vice »

none

Proč by měla chtít Čína nějaký zastaralý auta z Evropy? Ještě to potrvá a buď si to uvědomíme a nebo si dál budeme hrát na svém písečku. Stejně jako s tím ekologickým zachraňováním celého světa.

Mysel

Evropa nekonkuruje cenou.
Tlak na EV v Cine je pak zpusoben tim, ze se vetsi mesta doslova dusi. To se v nekterych castech Evropy delo naposled nekdy pred cca 200 lety. (Plus je to hezka prilezitost pro zvyseni dosahu a moci Velkeho Bratra.)

MP22

Super, v Praze elektro i hybridů čímdál více, ještě pár let a ovzduší se nám ve městě krásně zlepší. A vidloni ať si jezdí klidně 50 let ve své O1 TDi, jak toho mají plnou pusu v diskuzích, ale ať nejezdí do měst.

David

Na jedničkovou ovci půjdou už příští rok veteránské značky! 🙂

Tom

Můžu se (zcela upřímně) zeptat, proč mínusy? Nesouhlas nebo jde o to, jak je ten komentář napsaný?
Protože upřímně, když každý den chodím pěšky v oblasti na Karláku v okolí Resslovi, Ječné / Žitné, tak bych to čistější ovzduší opravdu ocenil.

David

Spoustu lidí nenávidí EV, protože s tím nedojedou bez zastávky na čůrání do Chorvatska…a nemají to kde nabíjet, protože všude kam přijedou nemají elektřinu.

Ale to, že jim jejich naftového klenot dělá z měst oblast s překračujícími hygienickými limity jim nevadí. Protože žijí někde v souladu s přírodou za městem a všude jezdí autem.

Libor

Tak nevím, pokud by celá Praha přešla na EV, kde to budou všichni lidi dobíjet? Hlavně co bydlí někde v bytě.

none

Kupodivu na dobíjecich stanicích. A pokud se ptáš, kde jsou… Tak přesně tak jako by se všem přes noc v garážích objevili elektroauta, stejně tak by se to přes noc stalo se nabíječkama… Prostě večer nic a ráno všude 😉
Ještě takový detail. Ty auta mají nějaký dojezd, určitou kapacitu baterie, kterou nabíjí i během toho cestování.

lvy

No přeji vám hezké dýchání toho prachu z otěru pneu, je toho u EV asi 3x více jak normálně.

MK

Prosím doložení zdroje vašeho tvrzení

J. K.

Btw. Hrozně mi chybí 2 druhy pohonů 1) Bateriový elektromobil s baterií pouze na cca 200 km, a k tomu range extender, který by běžel v ideálním režimu s účinností přes 40%, jako mají hybridní Toyoty, ale stačila by poloviční velikost a výkon cca 50 hp, to stačí na 150km/h. Tento motor by pomohl párkrát do měsíce při delší jízdě, a v zimě by topil na delších cestách odpadním teplem. Baterie by byla menší a levnější, než na dojezd 400 až 600km. Baterie na 200km už umí dobře rekuperovat, u malé baterie hybridní Toyoty z delšího kopce moc nenarekuperujete. Tohle… Číst vice »

MrMarkus

Uznávám, že pro osobní vozidla a vůbec malé stroje pohybující se v oblasti s dostupnou infrastrukturou je vodík prakticky mrtvý. Zajímavější jsou stroje, které potřebují překonat větší vzdálenosti a vyžadující více energie ke svému provozu. Tam je vodík, ale i třeba čpavek stále velmi zajímavý a do vývoje se tam investuje ve velkém. Ne každý provozovatel má prostředky na mít v tom jaderný reaktor 🙂

Elektro Maniak

Souhlasím s body 1 i 2 a lépe bych to nenapsal. Jen bych asi dodal že: – ohledně 1 by nebylo od věci mít možnost extender fyzicky vyjmout (třeba v garáži na vrátku), protože něco váží a těch 300 dní v roce by mohlo být o něj auto lehčí, i když uznávám že by to byla asi zbytečná komplikace – ohledně 2 (mimo kombinaci s 1) bych zdůraznil možnost výroby z OZE, sice je jasné že oproti vodíku to bude horší s účinností, ale myslím že nenáročnost dopravy a skladování to bohatě vykompenzuje A ještě mi chybí modulárnější baterie. Doufám… Číst vice »

J.K.

Vodíková Toyota Mirai oproti elektru (např. Tesla 3) -menší dojezd -větší hmotnost -je dražší -horší prostornost -menší výkon -nemožnost nabíjet levně doma -nevyjedu od baráku s plnou -horší rekuperace (horší efektivita, větší opotřebení brzd) -účinnost 60% oproti 95% -účinnost elektrolýzy je asi 50% -vodík se z nádrže ztrácí +dotankování vodíku za 5 min (pokud není fronta jak na bezobslužném orlenu nebo na ONO, a pokud vůbec vodík je). Běžné obíjení na superchargeru je asi 18 min, rodina se nestihne ani občerstvit Vodík je slepá cesta, v budoucnu jen asi pro uskladňování přebytečné elektřiny a posílání do trubek a míchat s… Číst vice »