regio-vlak

Vodík: 0. Alternativním pohonům aut vládnou baterie, ukazují čísla za rok 2024

Aut na vodík na evropském trhu dosud příliš není. Jednou z výjimek je Toyota Mirai. Foto: ToyotaAut na vodík na evropském trhu dosud příliš není. Jednou z výjimek je Toyota Mirai. Foto: Toyota

Více než devět z deseti registrovaných aut v Česku loni mělo spalovací motor.

Kupovat si auta s palivovými články (zjednodušeně na vodík) je podle českých spotřebitelů a firem zjevně slepou cestou. Ukazují to data o registracích nových osobních vozidel za loňský rok.

Data jsou dostupná jak na stránkách Svazu dovozců automobilů, tak v uživatelsky přívětivější aplikaci o vývoji registrací nových vozidel na stránkách Centra dopravního výzkumu. Ještě v roce 2023 se u nás registrovalo nově 16 vodíkových aut, loni žádné.

Nejde přitom o specialitu českého trhu, mizivé prodeje vodíkových aut jsou i na jiných trzích. Toyota, která vodíku dlouhodobě věří, podle listu Financial Times již přemýšlí, zda nemá od této strategie ustoupit.

Data o registracích ukazují loni velký nárůst zejména u elektromobilů, což z velké části způsobily i dotace firmám na jejich pořízení. Podíl vozidel s alternativními pohony v loňském roce dál rostl, u osobních automobilů již tvoří 29 % (včetně hybridů). Například registrace elektromobilů (jen s baterií) meziročně stouply o 64 %, mají tak už necelých pět procent trhu.

Spalovací motor v sobě mělo ale stále více než devět z deseti nově registrovaných aut. Z alternativních paliv loni stoupl počet prodaných aut na LPG, naopak k nule se postupně blíží prodeje vozidel s motorem na CNG.

Češi bohatnou, místo ojetin kupují nová auta. Podíl benzinu padá pod 50 procent, Toyota vystřídala VW

V případě elektromobilů se stal nejregistrovanějším vozem Tesla Model Y. Historicky poprvé jeden elektromobil pokořil během jednoho roku hranici 2 tisíc registrací (2 006). Na špici vystřídal Škodu Enyaq, jejíž 1 641 registrací stačilo na třetí příčku. Druhou pozici nakonec velmi těsně uhájila s 1 656 registracemi Tesla Model 3.

Celkem bylo v Česku ke konci roku provozováno více než 36 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Registrace nových osobních elektromobilů meziročně vzrostly o 65 %. V roce 2024 bylo registrováno 10 933 nových osobních bateriových elektromobilů BEV (meziročně +64,7 %), tržní podíl dosáhl 4,7 %. Přibližně každý třetí nový loni registrovaný elektromobil byl Tesla, která si připsala nejvíce registrací (3 716, tj. 34,0 %), následovala Škoda (1 644, tj. 15,0 %), Volvo (971, tj. 8,9 %), Volkswagen (682, tj. 6,2 %) a BMW (578, tj. 5,3 %).

„Za poměrně značným meziročním růstem, který byl neobvyklý i ve srovnání se zeměmi Evropské unie, lze spatřovat více vlivů. Jedním z nich, nikoli však jediným, byl nepochybně Záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky,“ řekl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Z tohoto programu bylo k 6. lednu 2025, kdy zbývalo zpracovat ještě 41 žádostí, podpořeno 6 052 vozidel kategorie M1.

Český trh s elektromobily v roce 2024. Foto: cistadoprava.cz

 

Tagy cdv Centrum dopravního výzkumu FCEV registrace nových vozidel sda Svaz dovozců automobilů vodíková mobilita
5 komentářů