Vnitrostátní linka Bratislava – Košice se zatím nevrátí, myšlenka dostala stopku z Bruselu
Letiště Bratislava Foto: Facebook Letisko Bratislava / Airport Bratislava
Slovenské ministerstvo dopravy jedná s Evropskou komisí o uložení závazku služby ve veřejném zájmu.
Ale z Bratislavy západ ( = Schwechat😁) se tuším do Košic běžně litá.
Hovadina..bohatě vy stačilo kdyby měli použitelnou železnici… protože to co tam je teď je hrůza
No a to právě v příštích min. 10 letech mít nebudou. Není ani tak hrůza co tam jezdí, ale po čem to jezdí.
Vždyť by Blava – Košice mohl létat Ryanair, bázi v Blave má a když mu daji hezké ceny tedy podporu z letiště či krajů tak to 3 x týdne v pohodě naplni
S RYR se tohle několikrát řešilo, ale neměl zájem… A co se podpory týče, tak si myslím, že už dnes si nemůže stěžovat, v tom to není.
Docela by mě zajímalo, jak to bylo notifikováno, že to neprošlo, ale obávám se, že je to bohužel přístupem některých úředníků na slovenském MD, kteří nemají zájem na tom, aby takové spojení existovalo. To je dlouhodobý problém, protože spojení mezi BTS a KSC se řešilo ihned, když ČSA oznamilo konec provozu. LOT to byl ochoten létat, ale už tehdy se tím na MD neměli zájem zabývat (a teď neřeším finanční otázku) s odkazem, že by šlo o nedovolenou státní pomoc a nikdo nebyl ochoten hledat nebo se zabývat možnými variantami řešení. Osobně si myslím, že někteří úředníci na MD stále… Číst vice »
Opravdu by se komerčně neuživily Praha – Bratislava, Pha-Poprad a Pha Košice?
Pokud by to měl kdo lítat… Regionálního dopravce tady nemáme, nikdo si to asi neriskne…
Praha – Košice už létá Ryanair. Jinak tyto linky spíš mají smysl, když je jedno letiště hubem pro přestupy. Kdyby se třeba ČSA vzchopilo, tak pro získávání pasažérů ze Slovenska na lety z Prahy do zbytku Evropy.
No kromě PHA – Ba smysl urcite maji
Jo kde jsou ty časy se Sky Europe…
Sky Europe se trochu podřízla sama jinak skvělý nápad.
Pokiaľ by sme mali trať Bratislava – Košice zrekonštruovanú na 200km/h, cesta IC vlakom by trvala necelých 2h30 minút (443km) a nebola by potrebná žiadna letecká linka. Vlaky by prišli priamo do centra mesta na rozdiel od letiska, kde je okrem 1 hodiny letu potrebné rátať aj s odbavením a dopravou do mesta a to zaberie ďalšie 2 hodiny….. IC vlak by mal aj tú výhodu, že ak by som ho aj zmeškal, jednoducho by som si v pokladni zmenil miestenku (bezplatne) na ďalší vlak, počkal by som vo VIP salóniku na Hlavnej Stanici nastúpil by som a išiel do… Číst vice »
V pokladni? Takové věci se už dneska dělají online. Na co pokladnu?
Možno vo vyspelej Európe, tu sme na Slovensku. Na to by iste bolo potrebné vymyslieť novú aplikáciu……
Brečíte pěkně, ale na špatném hrobě. Adresa pro váš nářek je Úrad vlády Slovenskej republiky, kancelária súdruha Fica. 😁 Míru zdar.
Súdruh aj so svojou bandou akurát oslavuje vtrhnutie rusských vojakov do Československa….
Čo sa týka infraštruktúry, tak momentálne letí dostavanie diaľnice a tunel pod Karpatami za každú cenu….
Tak to je hodně nereálný odhad. Na to byste musel vykutat tak 200km tunel. Ten Gotthardský by se musel červenat.
Najväčší problém by bol tunel Ružomberok – Sučany, ostatné by sa dalo zvládnuť…..
Vážně na 200? Ne jen na nějakých 160?
Tunel pod 20 km už zní docela reálně, zvlášť jestli by mohl vystoupat a být přerušený mostem přes Ľubochnianku.
ten tunel má uvedené nesprávne jednotky, národní socialisti merajú tunely v m€ 🙂
Milieurech?
Kdyz uz tak by pro urcitou klientulu daval smysl PRG-BTS, ale bohuzel to nenaplni. Cesta vlakem pred ty nase rozkodrcane drahy je pohyb do minuleho stoleti o D1 nemluve.
Pořád je to vlakem přinejmenším stejně rychlé jako letadlem.
Jakože letadlem za hodinu, s odbavením (business) a čekačkou (drobnou) v Praze řekněme 2h… to že se dá za srovnatelnou dobu stihnout vlakem?? Cestovní doba + drobná čekačka 4h…
Bavíme se tu o Praha – Bratislava ano??
spousta lidí, když kalkuluje let s letadlem, a potřebuje, aby jim vyšlo, jak je letadlo pomalé, počítá absurdnosti, jako 2,5h před letem na letišti apod.
No někdy se opravdu zdržíte déle než pár minut. Nástup do vlaku rozhodně není srovnatelný s letadlem
1h cesta na letiště, 1h předem na letišti, 1h let, 1h dostani se z letadla a cesta z letiště = 4h = srovnatelné
Tak pokud má člověk místo k sezení ve slušným vagóně, tak to není tak hrozný. Cestou do Chocně se dá sposta věcí na počítači vyřídit, cestou v údolích radiocého klidu se člověk poměrně slušně nají, a za Brnem se dá pokračovat v práci na počítači. Ve srovnání s vylítaným ATRkem ten vlak nevychází vůbec špatně.
K tomu ještě slovenskej černej humor, kdy letiště pojmenovali po prvním člověku, kterej se při letu do Bratislavy zabil…
Pri vystupu z vlaku v Bratislave mam vzdy dojem, ze jsem v dagestánu.
Jaký je rozdíl v: „byznys klientelu nebo obchodní cestující“ ?
To znamená, že nějaký politik by chtěl létat do Blavy a motá se jim jazyk z výmluv.
Od toho již bylo vynalezeno aerotaxi. Mám nejistý pocit, že by to vyšlo veřejnou kasu levněji než dotace pro velký dopravák.
na 99%… ledaže by lítal pravidelně 1x denně
Huh však Bratislava už přímé spojení s Košicemi má. Podle Skyscanner 12:50 a 22:40 s Austrian
Je dobré si zkusit ty informace ověřit 🙂
Viden, nebo Blava … neni to jedno?
Z Petržalky asi jo.
Takže: Z centra Košíc na letisko 15 min autobusom, čakanie na letisku 1:30 hod (je to malé letisko, netreba 2 hod), let Košice- Bratislava 30 min, cesta z letiska v Bratislave na hlavnú stanicu 30 min. Dokopy sa to vojde do 3 hodín cesty, čo je oproti 4:52 hod najrýchlejším vlakom (ale 6 hod inými spojmi) a 4:40 hod autom stále konkurencieschopné.
Naša infraštruktúra je žiaľ v takom stave, že sa to časovo stále vyplatí, iná vec je samozrejme finančná stránka, pochybujem, že to bude vo výsledku konkurencieschopné.
V Košicích chodíme na letiště tak 45 minut předem a i tak to bohatě stačí. 😉
To je pravda 🙂
Lietadlom by ste tak ušetrili min 2 hod času. Otázka je, koľko si za túto úsporu priplatíme.
V prvom rade treba vyriešiť cestné napojenie košického letiska, keďže v súčasnosti je pri ceste z centra potrebná zachádzka do Pereša: https://www.google.com/maps/dir/48.6968194,21.235624/Medzin%C3%A1rodn%C3%A9+letisko+Ko%C5%A1ice+-+Kosice+International+Airport+(KSC),+Leteck%C3%A1+41,+041+75+Ko%C5%A1ice/@48.687047,21.2146525,2443m/data=!3m1!1e3!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x473f2024456ed0b7:0xefbc6ba0928df41e!2m2!1d21.237443!2d48.672906!3e0!5m1!1e2?authuser=0&entry=ttu
A pohľad na (hlavne víkendový) takt je tiež veľmi zaujímavý: https://imhd.sk/ke/cestovny-poriadok/linka/23/N%C3%A1m-oslobodite%C4%BEov/smer-Letisko/bd807f7c7f837f7f81827c818275c17f75b68080827f75be7f75c98175b3
Ach, ten grafikon busu na letisko je fakt strašný 🤦♂️, ešte že existuje Bolt…
2h neni potreba ani na velkem letisti. i 1:30 je moc na velke letiste, natoz na kosice.
Časově je letecká doprava na této relaci konkurenceschopná, bohužel souhlasím.
O důvod navíc aby NEbyla dotována z veřejných peněz. Jestliže se na tak časově atraktivní spojení nenajde dost zájemců si jej zaplatit, proč by to měl platit stát?
Nejrychlejší vlak tedy vidím 4:42, několikrát 4:52 a mnohokrát 5:26, což je znatelně použitélnější. Na věci to ale nemění až tolik.
O tom že je opravdu divné, že je letadlo v tomto století o tolik rychlejší než vlak i na takovou krátkou vzdálenost, nepochybuje asi nikdo.
Ono to není ÚPLNĚ krátké spojení… Slovensko sice není obrovské ale tohle je prakticky „z kraje na kraj“
To chápu, že je to vzduchem mírně přes 300 km. Není to super krátká vzdálenost, ale pořád krátká vzdálenost, kdy by měl i konvenční vlak být poměrně dobrá volba. Opravdu dobře postavené konvenční železnici bez špatných částí by slušela jízdní doba spíš ke 3 h, ale problém jsou Tatry, takže tohle moc nehrozí. Slovenskou železnici vpodstatě neznám. Zajímalo by mě, jak by mohla vypadat reálná jízdní doba třeba takového IC 44, kdyby se ta trať opravdu dobře zrekonstruovala, aniž by se ale šlo do mnohakilometrových tunelů. A poslala se na ni jednotka, která by neměla problém s výkonem a s… Číst vice »
Ďakujem za opravu. I tak mi ale lietadlo vychádza o 2 hodiny rýchlejšie, máte pravdu, že to na veci nič nemení.
To se to utrácí cizí peníze…
Jojo, třeba dotovaná veřejná doprava obecně…
Nebo silniční síť, že jo.
Důležitý je jaksi užitek pro veřejný zájem. Což taková letecká lbude prokazovat těžko.
Mo ta silniční si na sebe vydělá jen na spotřební dani z paliva. Měla-li by jít celá do rozpočtu na silnice, to by byl řev, spolu s adekvátní částkou odvedenou na DPH z paliva a z autodílů.
Ovšem … Vadí-li někomu soukromá jízda po veřejné komunikaci, tak soukromá chůze pod veřejným osvětlením … zhasínat soukromníkům lampy? 😀
A to jsou tvoje starosti? To je věc Slováků snad ne? Pořád mě baví jak se lidí starají do věcí do kterých jim nic není… ať si Slováci popř. Slovenská vláda rozhodne o tom jestli na to mají a jestli se jim to vyplatí
+kdyby jezdily častěji
Jede 1x za 2 hodiny + občas vložený netaktový IC o 16, nebo i 7 minut po odjezdu taktového.
Fakt skvělé.
Asi ste si pomiešali Tatrany (Ex) a IC
Z Bratislavy odchádza IC vlak o 5:34, 11:34, 15:34 (z Viedne) a 17:34.
Z Košíc zasa o 5:34, 7:34 (do Viedne), 11:34 a 17:34.
Čiže 4x denne, s taktom to nemá nič spoločné, súpravy nestoja za veľa. Bral by som normálny dvojhodinový takt IC Viedeň – Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina – Liptovský Mikuláš – Poprad – Košice so súpravami RailJet alebo Stadler SMILE
https://stadlerrail.com/en/products/detail-all/smile/24/
Ale takéhoto luxusu sa asi nedožijem……
Občas z toho Bruselu vypadne i smysluplná věc …
Jeste zapomneli dodat, ze Fico je troll, pak by to bylo vypovidajici.
To by mne zajímalo, jaký je podle paní mluvčí Demovičové rozdíl mezi „byznys klientelou“ a „obchodními cestujícími“?
Byznys mluví anglicky a obchodní jen tou jejich hotentotštinou…😁
Tak čeština to je ten pravý medzinárodný jazyk. Vy hotentot.. kde sa vo vás Čechoch bere takáto prihlúpla arogancia. Myslím ,že keby sme my Slováci takto podobně komunikovali na účet Čechov ,tak by ste tu vyskakovali meter dvadsať. Všetkým normálnym občanom Česka sa ospravedlňujem za svoj príspěvek.
Neházejte prosím troly do jednoho pytle s normálními Čechy. Já to se Slováky také nedělám.
Do mezinárodních jazyků nepatří samozřejmě ani čeština, ani slovenština, ani mraky dalších jazyků. Koneckonců i ruštině dost hrozí, že vypadne.
A kdyz se u tech lidi podivaji, kdo z nich ma PD1, ze jako realne ma registraci k praci v jine zemi, tak se zjisti, ze skoro nikdo vsichni tam jedou jen na skoleni 🙂
nechápu, mají tam krásné dálniční spojení za nějaké 4 a kousek hod jsou na místě… letadlo netřeba
Za 4:30 přes Budapešť. Totiž pokud v Budapešti nebudou kolony – mapy.cz to nabízí městěm. A přimhouříme oko, že u Miškolce dálnice chybí, jsou to jednotky kilometrů, dtto před Košicema.
Ovšem vnitrostátně? Krásné … áno vedie krajšú krajinú ako Maďarskom.
Šebastovce sú už mestskou časťou Košíc, takže sa dá povedať, že diaľnica je až po Košice 😉
ano, na výběr mají více variant a obě skoro celé po dálnici… časem ještě lepší..
Ze Švédska? 😲
Ano, ze Švédska. U Košic si Volvo staví megafabriku.
4,5 hodiny?
Tento svět funguje absurdně. Já absolutně nechápu, proč by stát či kraj měl nějakou leteckou linku dotovat. Buď se uživí anebo se neuživí. Chudáci mají dotovat cestování těm bohatším ?
Dále nechápu, proč na zavedení vnitrostátní linky musí být souhlas EU. To si už takové drobnosti nedokážeme rozhodovat sami ? To už jsme takovými cizinci ve svých vlastních zemích ?
Na zavedení komerční linky žádný souhlas Bruselu netřeba. Souhlas je potřeba v případě dotované linky, protože máme v EU jednotný trh a dotacemi ho logicky křivíme.
Jinak je SK zřejmě bohatá země, když chce dotovat takový podnik …
Proč by si Slováci nemohly za své peníze dotovat vnitrostatní leteckou linku? Co je komu do toho??
Spojeni po zemi ať už vlakem nebo autem je příšerné
Protože jsou v EU, a jednou ze snah (i když často poněkud diskutabilně řešených) je, aby skrz státní dotace nedošlo k poškozování konkurence.
(toliko teorie .. vzhledem k tomu, že celá EU je jeden velký dotační cirkus … je to občas trošku absurdní).
Nicméně představa, že stát dotuje letecké spojení Košice – Bratislava mi přijde dost bláznivá. A pokus o jeho zahrnutí do ZDO mi přijde ještě bláznivější.
Když může stát dotovat železniční dopravu, elektromobily atd. proč by nemoh dotovat leteckou? Je v tom principiálně nějaký rozdíl?
V podstate je ten rozdiel jednoduchý, pokiaľ by si ľudia mohli dovoliť lietadlo, každý by cestoval iba ním. To by museli lietať medzi BA a KE Airbusy každých 15 minút
Přičemž na to spojení vlakem a autem získali z EU obrovský objem peněz a skutek se ne a ne dostavit. Po kolejích je to ~440 km za 5,5 hodiny, našel jsem IC za 4:59. V ČR by se podobná vzdálenost jezdila za 4,5 hodiny, Pendolíno za 4 celé (a 4 minuty ať nepřeháním, 108 km/h má průměr Praha-Ostrava?).
Fico raději řeší Čaputovou.
U nás žádné letecké linky nedotujeme? 😇🤪
No, když se podíváš, jak se tam jde krásně dostat po zemi, tak je jasný, že to nechtěj nechat sebe, dobrý kamarády a sponzory jezdit v autě.
Máte pravdu. Já bych třeba nehradil z veřejných peněz pouliční osvětlení. Buď se takové osvětlení uživí anebo se neuživí. P.S. Ale fráze by Vám šly, to jo.
P.S. Zapomněl jsem dodat, že s druhým odstavcem Vašeho příspěvku, tedy že: „Dále nechápu, proč na zavedení vnitrostátní linky musí být souhlas EU. To si už takové drobnosti nedokážeme rozhodovat sami ? To už jsme takovými cizinci ve svých vlastních zemích ?“ naprosto souhlasím. Podobné souhlasy jsou dokladem zvráceného mechanismu, kdy cosi do Bruselu pošleme, něco dostaneme pak zpět, ale pak si o tom už nemůžeme rozhodovat, nač to použijeme.
Brusel je prostě příliš daleko a nedokážou si tam představit, že my žijeme v regionu, kde ujet vlakem 400 kilometrů trvá víc než 5 hodin (v lepším případě) a že letecká doprava je tady tedy i na krátkých trasách nenahraditelná.
Kdyby Zlovensko nekašlalo na modernizaci železnice, jistě by to takový problem nebyl. Nahrazení rychlé pozemní trasy drahou a neekologickou leteckou dopravou, je vytloukání klínu klínem. Zakročení Bruselu je v tomto případě naprosto v pořádku,
Dobře, ale ta železnice tam teď není a postavit ji potrvá desítky let. A lidi do té doby potřebují cestovat. Mimochodem my na tom nejsme o moc líp. Praha-Mnichov vlakem 6 hodin (pokud není zrušený). Praha-Budapešť vlakem skoro 7 hodin. Praha-Krakow to samé. Vždyť je to katastrofa, století páry bylo 19. století, teď jsme ve 21., ale z jízdního řádu to člověk nepozná.
Tak má mít Brusel i stát koule a stopnout dotace na rozhledny v údolí, „inovativní“ pekárny a podobné nesmysly, a dávat dotace fakt na infrastrukturu. Dokud se s tou pořádně nehne, nedávat nikam jinam.
Ale k tomu se nenajde dostatečná politická vůle – ani v Česku, ani v Bruselu.
Tímhle jdete ale přímo proti požadavku jiných, abychom o dotacích rozhodovali co nejvíc sami…
Z těch 3 jmenovaných je relevantní jen ten Mnichov, kde opravdu velký kus chybí na straně ČR, ale ani jedno není vnitrostání.
Praha-Ostrava je 350 km za 3:12 (SC), 3:19(RJ) a 3:29 (Ex1/EC), co je vnitro stejně jako Bratislava-Košice.
Na odborném webu o dopravě byste takové nesmysly psát nemusel. To patří spíš na Novinky.
Někde si sežeňte jízdní řád z 19. století, ať je vaše nespokojenost trochu reálnější. Možná to přispěje i k vašemu duševnímu klidu – trochu.
Asi nevidim rozdíl v tom dotovat železniční autobusou či leteckou linku…
Nechť si Brusel řeší prvně problémy, jež sám způsobil
Myslíte ty, které tam premiéři všech členských zemí odsouhlasili?
Nejde o to, jaký je stav slovenské železnice, ale o to, jaká jsou pravidla pro leteckou dopravu v Evropě.
EU právě na takové věci ročně sype stamiliony eur. Že si je Slováci (stejně jako my) rozkradou, místo aby je využili na co byly určeny, to je jejich problém. Tak holt nemají nic.
Nestěžoval si tu někdo, že Kupka/Mátl chce urychlit dostavbu D1 u Přerova (poslední zbývající kus)?
Prý protože se u otevření v prosinci chce blýsknout před volbama – což je asi má být důvod stavbu neurychlovat …
To nevim kdo…
vždyt tam letecké spojení do Bratislavy defakto máte. Linka z košic do Vídně lítá jednou denně.
(oprava – obcas i dvakrat)
Dufam ale ze to bude lietat s medzipristatiami minimalne v PN, TN, ZA, PP, vsak aj tam ziju ludia, nielen v BA a KE!
Rovnako ako to bol problem vynechat pri IC vlakoch, ked sa mali zrychlit…
Vynecháním stanic ale nezrychlíte vlak z času 5h30min na 2h, což je čas, za který trvá ujet vlakem 300 kilometrů v civilizovaných zemích. Při takové jízdní době by nikoho ani nenapadlo využívat letadlo. Vynecháním stanic ušetříte čas maximálně v řádku nižších desítek minut, což bude pořád úplně stejná katastrofa.
Jasně, to je asi nad chápavost Bruselu, protože Alpy a Pyreneje nejsou v EU. Nebo jak jste to myslel?
Daleko? Letadlem je to z Bratislavy do Bruselu necele 2 h. A to letadlo je nedotovane, takze nepotrebuje povoleni. (z Kosic je to s prestupem 4-5 h)
Nevídáno, tady se myslí dopředu!
Až se totiž za čínské jüany „opraví“ těch asi 500 mostů, tak se do Košic jinak než letadlem nedostanete 😀
https://zdopravy.cz/slovensko-nabidne-cine-zapojeni-do-vystavby-ci-rekonstrukce-dopravni-infrastruktury-202305/
Stejná zhovadilost jako svého času plány na obnovu OSR PRG z krajských peněz pro pár líných papalášů. Ať jim Fico postaví dálnici co nasliboval 🤣🤣🤣
Dálnice už stojí, akorát přes Budapešť 😀😀
Fico nebo Orbán, to je jedno 🙂
Nene soudruh generální tajemník SMERu vytičil cíl postavit vlastnú D jen v horních Uhrách. 🤷♀️
Dálnice tam dávno vede, akorát je potřeba zaplatit E-matricu 🙂
Ani jsem nepostřehnul, že tam chybí už pouze 6 km u Miškolce… To to letí.
Tie chýbajúce kilometre už boli postavené, len už tam stihol nastať nejaký zosuv