Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Vlekoucí se tendr skončil. Dalších 13 kilometrů D48 postaví Colas CZ za tři miliardy

Silnice I/48 Rybí - Rychaltice před přestavbou na D48, ilustrační foto. Autor: MDČR
Silnice I/48 Rybí - Rychaltice před přestavbou na D48, ilustrační foto. Autor: MDČR
Dálnice vznikne přebudováním čtyřpruhové silnice I/48, která nechvalně proslula řadou tragických nehod

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) završilo „nekonečné“ výběrové řízení na zbudování dálnice D48 od Bělotína k Novému Jičínu. V úterý uzavřelo smlouvu se sdružením firem Colas CZ a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, které 13 kilometrů dálnice postaví za 3,084 miliardy korun. Když ŘSD tendr v létě 2019 vypisovalo, uvádělo jako předpokládanou cenu 2,7 miliardy korun.

Soutěž se dostala do výrazného skluzu, neboť ŘSD vyhlašovalo vítěze hned dvakrát. Nejlevnější nabídka přišla od slovensko-polského sdružení Doprastav a Budpol, které bylo ochotno úsek postavit za 2,868 miliardy korun. Po námitkách od konkurence ale výběr zrušilo pro nesplnění podmínek. Vyřazené slovensko-polské konsorcium se odvolalo, což ŘSD zamítlo. Sdružení Colas CZ a Firesta-Fišer bylo s cenou 3,084 až třetí, nakonec se ale k zakázce dostalo díky kratší době výstavby.

Dálnice vznikne přebudováním čtyřpruhové silnice I/48, která nechvalně proslula řadou tragických nehod. Více než 30 kilometrů mezi Bělotínem a Rychalticemi bylo vybudováno v letech 1970 až 1987 jako čtyřpruh, ovšem bez dělícího pásu a místa za krajnicí.

Stavba s názvem „MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa“ se skládá ze dvou úseků: MÚK Bělotín – Dub o délce pět kilometrů a Palačov – Šenov u Nového Jičína o délce osm kilometrů. „Stavba má pravomocné stavební povolení, předání staveniště zhotoviteli se připravuje na začátek roku 2021,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Budování má skončit v roce 2024. Mezi oběma rozestavěnými úseky zůstane zhruba čtyřkilometrová mezera Dub – MÚK Palačov, která bude zacelena spolu se stavbou nové silnice I/35 Palačov – Lešná. Probíhat má v letech 2022 až 2025, a to včetně mimoúrovňové křižovatky s novou D48.

Úsek D48 Bělotín - Rybí, I. etapa k Novému Jičínu. Pramen: ŘSD
Úsek D48 Bělotín – Rybí, I. etapa k Novému Jičínu. Pramen: ŘSD

Dálnice D48 je důležitou dopravní tepnou orientovanou západovýchodním směrem. Spojuje jižní část Moravskoslezského kraje se střední Moravou a Polskem. Je součástí evropského tahu E462 Brno – Český Těšín – Krakov. V úterý ŘSD slavnostně otevřelo řidičům úsek u Příbora (Rybí – Rychaltice), dva úseky obchvatu Frýdku-Místku se staví. Budou dokončeny na konci roku 2022.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Za ty peníze bych byl 13 let ožralej !

Milan

Tak to já si myslím, ze bych možná vydržal aj 14

Michael

Neví někdo, proč není součástí úsek Rybí-NJ?? To mi hlava nebere proč je 20km úsek rozcuckován do třech etap? Palačovská spojka budiž, ale ten kousek do Rybí z NJ, to je snad fór, že to budou dělat jindy..

PetrN

Odpověď na většinu dotazů tady je veřejná mapová aplikace na webu ŘSD …furt dokola…
u daného úseku v informačním letáku je napsané vše (tady konkrétně na poslední stránce) Druhou variantou mohlo být další opoždění celé stavby o 3 roky. Myslím že zvolili správně že to rozdělili a začli stavět.
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/547/infoletak_d48-belotin-rybi-I-etapa.pdf
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/548/infoletak_d48-belotin-rybi-II-etapa.pdf

Michael

Díky. Asi je to dobře, že se staví aspoň část s ÚR, ale předpokládal bych lepší koordinaci a dotažení i průtahu NJ do Rybí..ale chápu..asi chodím na vědeckofantastické filmy…

Jirka Z

Co ten most přes město? Podle těch letáků jeden úsek končí těsně před ním, druhý začíná až za ním. Počítá se tedy s tím, že zůstane beze změny? Nebo je to ještě víc náročné na přípravu a získání stavebního povolení? Na dálnici je hodně úzký. Na druhou stranu si moc dobře nedovedu představit jeho rekonstrukci – to se dá snad jedině zbourat a postavit znovu a jinak. Ale kudy by mezitím jezdila auta, přes město? Asi se do toho nikomu nechce, ale pokud se to bude přestavovat, až bude celá dálnice hotová a tím pádem i větší provoz, tak to… Číst vice »

Jirka_S

Protože se v tom prostředním úseku mění trasa a bude tam mimoúrovňová křižovatka. Tudíž se zatím bude jezdit po staré silnici a ta křižovatka se postaví vedle. CO JE NA TOM NEPOCHOPITELNÉHO?????
Naopak je to naplánováno velmi dobře.

Michael

Na trase Rybí-NJ se mění trasa? Který je podle Vás prostřední úsek ze čtyř?

PetrN

Jeden o voze a druhý o koze 🙂
Michael psal II.etapě stavby Bělotín-Rybí, což je úsek od mostu v Novém Jičíně k odbočce na Rybí a tam se trasa nemění, jen se bude rozšiřovat MUK Nový Jičín-východ (odkaz výše)
Jirka_S mluví o úseku Dub-Palačov + I/35 do Lešné, tam se na části úseku opravdu trasa měnit bude, viz.: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/262/infoletak_s35-lesna-palacov.pdf

Jose

Takže dalších 8 let utrpení pro řidiče. To snad řídí naprostí hotentoti. No po koroně stejně žádné prachy nebudou, takže otevření, konzervace a tak pořád dokola. Mezitím dožije již zbudovaná část a začne martýrium jako s D1. Český Kocourkov v praxi… .

Kodl

Budte rad, ze se vubec neco stavi a deje. Pro dalsi roky to tak ruzove nevypada.

Kalanis

D6, D7

Jirka

D 4, D 35, D 55

ukulele

Už 6 let má Palačovská spojka územko a ještě dva roky se nebude stavět. A kdo ví jestli. Přitom málo která stavba pomůže tak zásadně, tak velké oblasti.

Majkii

Ale taky má čerstvě změněné ÚR. A to kvůli dodatečným požadavkům nové EIA.

Luboš Beneš

To je skvělý výsledek, postavíme dráž a hotovo bude o pár let později než by to postavil i ten nejlevnější a nejpomalejší. To mu říkám výkonná státní správa.

Rosťa

A kdo ví, kdy se začne řešit poslední úsek a to Rybí – Šenov u NJ. O tom se zatím ani nemluví. Takže ne 2030, ale 2050. ANO, bude Líp.

PetrN

co to znamená zda se o něčem „mluví“? píše se o tom v médiích? Existuje spousta úseků, které mají být do 2 let zahájené (mají už platné ÚR) a v hlavních médiích žádná zmínka. Třeba o takovém pokračování D55 kolem Starého Města se poprvé více spalo teprve vloni a letos už byla stavba zahájena, v příštím roce bude zahájen další navazující úsek. Doporučuji se podívat do mapové aplikace ŘSD… Vámi zmíněný úsek zde: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/548/infoletak_d48-belotin-rybi-II-etapa.pdf
jsou tam i popsané důvody rozdělení původního Bělotín-Rybí na 2 etapy… byl problém s ÚR pro MÚK Nový Jičín-východ

Rosťa

Tak když se to napíše do letáku, tak je to v pořádku že se to tak dlouho staví. Či vůbec postaví.

Jirka_S

Pokud by všechny předchozí „vlády“ připravily tolik stsveb jako tato, tak je již dávno vše hotovo.
Dříve se stavěla třeba jen jedna dálnice.
Teď se dělá na D1, D3, D6, D7, D11, D35, D48. Připravuje se D0, D4, D49, D52.
ANO, bude hůř. Tohle velmi rychle skončí s nějakým dalším Tupolánkem a Bártou….

Chronosphere

Takže celý tah Bělotín – Těšín někdy po roce 2030. Ale aspoň se bude stavět. A až pak má prý přijít na řadu oprava D1 kolem Ostravy. Takže 80 na dálnici D1 v podstatě na vsěgdá.

roman

Který úsek se bude stavět do roku 2030 ?

PetrD

D1 kolem Ostravy se má opravovat už po dokončení obchvatu F-M