Vlastní zkušenost: Jak zkrotit fotovoltaiku a kolik vlastně stojí provoz elektroauta

Rodinný dům s FVE a vůz Hyundai Kona. Foto: Radek ŠindelRodinný dům s FVE a vůz Hyundai Kona. Foto: Radek Šindel

Elektromobil se zatím nevyplatí každému, ale pro majitele malých FVE je to jistě jedna z možností, jak vylepšit jejich ekonomiku.

Odebírat
Upozornit na
guest
21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nose Peak

Osobně mám takový dojem, že samovolně dodriftujem do stadia, kdy velká část domácností bude mít doma skříň s baterkama, smart pračku se sušičkou, a nějaký zásobník horké a studené vody, to vše v kombinaci se spotovým tarifem.

A to i bez vlastní FVE a dokonce i bez dotací…

Jan

Na první pohled to vypadá složitě, ale zas taková věda to není. Člověk si to musí na začátku trochu nastudovat a pak v každodenním provozu je to triviální. Teda pokud není člověk totální kolenovrt, co honí každou kWh, aby ušetřil za rok pár stovek za cenu mnoha hodin práce. Osobně znám pár takových expertů, kteří si z FVE udělali hobby. Brát elektřinu prostě ze zasuvky je jednoduché – každá kWh vás stojí stejně bez ohledu na čas. To u FVE neplatí. Jenže za tou jednoduchostí je schovaný fakt, že ze sítě vás každá kWh stojí mnohem víc než při chytrém… Číst vice »

Igelkotten

Působí to na mě velmi komplikovaně.
Možná to je ale velmi jednoduché. Zajímalo by mě porovnání s tím, že by autor žádnou FVE neměl a k tomu jezdil třeba na naftu.

Tomáš Hora

Tak to je můj případ, měl jsem KIA Ceed Crdi v naftě, nyní mám elektro Ioniq 5. Když porovnám současnou cenu naftoveho vozu a EV, a moje provozní náklady s oběma vozy, vychází mě z vlastní energií návratnost dražšího EV někam k 100-120 tisícům km a 4-5 letem provozu. EV je dražší sice o cca 400 tisíc, ale to ušetřím na ceně paliva, servisu, dálniční známky atd. za uvedené období.

peter

Mam taku otazocku. Pozeram do cennika na Slovensku. Najlacnejsi Ioniq 5 stoji u nas 47 500 eur. Pokial ste mali Ceed lacnejsi o 16 000 euro, takze Ceed ste museli mat za 31 500 eur. Pozeram aktualny cennik Kii. Najdrahsi Ceed Combi v cenniku stoji nejakych 28 400 eur. To by som musel nahadzat este nejaku extra vybavu aby som sa dostal na tych 31 5000. To ste akeho nabuchaneho Ceeda mali ?

Dalsia moznost. Dostali ste na IONIQ 5 dotaciu, lebo ste to bral na firmu a cena IONIQU bola nizsia ako je cennikova

Hobluj

To vám věřím. Jinak článek se zajímavými informacemi a analýzou. Ovšem pojišťovny zjišťují, že pravděpodobnost nehod je u elektrických vozidel podstatně vyšší než u těch se spalovacím motorem [u „výkonných“ elektromobilů je až dvakrát vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky nehody]. Plynulý, lineární způsob, jakým se v elektromobilu uvolňuje výkon, usnadňuje neopatrnému nebo nezkušenému řidiči překračování limitů. Takže to určitě promítnou do pojištění. Stejně jako počet stoupajících požárů u fotovoltaiky a baterií. Leasingovky zase nízkou zůstatkovou hodnotu elektromobilu. A otázkou bude daň za využívání silnic elektromobilem. Spalováky platí nemalou ve spotřební dani. Takže uvidíme, kolik toho ušetříte.

Ondra K.

Bych řekl, že zrovna ty požáry mají banky už pořešený v tím, že člověk musí mít platnou revizi elektro.

Metro

Nebo jak jede na 14 dnů na dovolenou třeba do Bulharska nebo Černé Hory.

rzc

Zapomnel jsi rict, ze porovnavas Ceed v plny palbe a elektro v soc-lajnu.

Tom

Igelkotten nic neporovnával. Ten se pouze dotazoval 🙂

Péťa

Kdybych měl zbytečné dva miliony tak bych si hned na dům dal panely a koupil elektorauto na dojíždění do města.
Bohužel mi chybí ty dva miliony.

VíKo

Tak to fakt nevím jaký výkon FVE hledáte, a co za Elektro auto je pro Vas hodno. Ono dohromady se to sehnat i za něco kolem Mega. Právě jsem vám ušetřil půlku. Najdete další vymluvu proč ne? Pokud byste hledal navíc něco jen na dojíždění do města (jak píšete), a není to vaše vyvolené město 200 km od vašeho bydliště, pak Dácia má Elektro auto Spring pod půl Mega. S FVE už jste na cca 3/4 mio Kč komplet.

Čtyřhran

Videoampérika.

Dejv

Mám FVE a jsem maximálně spokojen a přesně jak je řečeno v článku, mám časovače na bojler apod. spotřebiče. Člověk se musí naučit. A hlavně pozor, FVE není na slunce, ale na světlo a nejvíce vyrábí v zimě, když je jasno. Přirovnal bych to už ke zmiňovanému autu. Každá inovace do aut vždy byla odsuzována, počínaje třeba automatickou převodovkou a konče již zmiňovaným elektroautem. Síla zvyku.

Tomáš Hora

Souhlas, máme RD s FVE, TC a k tomu dvě EV, a dnes už si neumíme představit, že jsme fungovali bez toho.

Zdeněk

Jako provozovatel 2 FVE od roku2009 a 2019 takový poznatek o nejvyšší výrobě v zimě nemám, v extrémním roce jsme třeba v červnu měli přes 500 kWh a v lednu 26 kWh. Nevěřím, že i kdyby bylo v lednu zcela jasno, že by se výroba mohla přiblížit letním měsícům. Jak jste na to přišel? I když sleduji výrobu několikrát denně, tak to podle Vašeho poznatku nevychází.

Michal Tvrdý

No, nie že by som vo všeobecnosti s Vami nesúhlasil, ale napísali ste viacero nezmyslov : – FVE je predovšetkým na slnko. Pri slnečnom počasí ma FVE niekoľkonásobný výkon oproti tomu, keď je zamračené – V zime FVE vyrába najmenej – jednak je počet slnečných dní oveľa menší ako v lete, jednak sa na paneloch tvorí námraza, resp. môžu byť zasnežené, potom je slnko nízko nad horizontom a teda uhol dopadu na FVE panely nie je optimálny (neviem o inštaláciách, kde by sa niekto pohral s natáčaním a skláňaním panelov) a nakoniec – dni sú najkratšie. Za posledné roky mám… Číst vice »

Petr Šimral

Děkuji za poučně vysvětlující článek.
A teď se tu na Vás vrhnou 🙂

Čtyřhran

Proč

Petr Šimral

Protože je to tak zvykem 🙂

M19

Tohle vyšlo v sobotu kolem poledne, takže buď až k večeru či v neděli, nebo si nestihnou všimnout. 😉