Vlastní zkušenost: Jak zkrotit fotovoltaiku a kolik vlastně stojí provoz elektroauta
Rodinný dům s FVE a vůz Hyundai Kona. Foto: Radek Šindel
Elektromobil se zatím nevyplatí každému, ale pro majitele malých FVE je to jistě jedna z možností, jak vylepšit jejich ekonomiku.
Chci se zeptat, známý mně říkal, že pro nabíjení EV je potřeba, aby ta FVE dodávala nějaký minimální výkon, myslím že zmiňoval 4 kW, nevíte, je to pravda? Jinými slovy, když bude pod mrakam a výkon FVE bude třeba jen 2,5 kW, tak mám s dobíjením smůlu?
auta zpravidla kvůli péči o baterii nedovolí nabíjet menším proudem než 6A na fázi. Osobně nabíjím nejvíce právě proudem 3x6A, což udělá nabíjecí výkon okolo 3,8kW. Pokud přijde mrak, tak si wallbox buď trošku sebere ze stacionární baterie, nebo přiběre něco ze sítě.
Nabíjecí výkon cca 4 kW je opravdu bomba,
Domácí wallbox má výkon nastavitelný v rozsahu 3,8 až11kW. Pokud nepotřebuji z nějakého důvodu nabíjet rychle, tak nebudu zbytečně přetěžovat zařízení a nabíjím menším výkonem. Mě trošku mrzí, kolik lidí musí za každou cenu bez hlubší znalosti problematiky neustále rejpat.
Ano, ale to je dane jen stridou signalu na CP pinu. O tom, ze ktere faze se bude tahat je plne v rezii EV. Do 80% stridy plati ze nabijeci proud je strida * 0.6. (50% dutycycle = 30A, coz vychazi na 16A z L1 a 14A z L2. Presne takto se treba ID.3 zachova, ale Kona to muze mit jinak)
Je, tohle vám dodá i pár panelů a přes den tak máte tenhle výkon cca 4-6h. Úplně krásných 100km dojezdu, to na denní nabíjení ‚zadarmo‘, bez jakýkoliv vlivu na životnost baterky je super.
I když samozřejmě, musíte mít auto doma. Ale i přes víkend, když vaříte oběd apod dobíjete na celý týden.
Ten minimalni proud je dany konstrukci menice onboard nabijecky. Treba MEB umi nabijet i mensim proudem, ale loguje to jako event. Obecne je jadro napocitane na relativne velke syceni, takze se SW snazi drzet na cca. 15.5A na fázi, kde je ucinnost menice nejvyssi. Typicky se to projevi tak, ze se EV chova jako nesymetricka zatez (druhy a treti blok nabihaji az ve chvili, kdy se z predchoziho taha vice nez onech 15.5A).
Za to mu naopak podekuji levne stridace FVE, ktere maji 4kWp, ale jen 1.5kWp na fazi…
A vy si vážně myslíte že vás stát nechá mít něco „zadarmo“? Možná ze začátku, jako vždy a při všem, pak samozřejmne přijde zdanění, kontrola a buzerace jako vždy a při všem. A z počáteční výhody se stane past na peníze.
Aneb jak se stat otrokem energovyderacu..Uvedomujete si vubec co vse pro to aby jste usetrili musite delat a cemu vsemu se musite podrizovat ? Otrokem celeho systemu FVE a EV auta pro par korun. V zajeti vlastni hamiznosti delaji lidi ze sebe degeny. Vzal jsem 1 mil a dal do fondu ktery nese 12-14% rocne. Tudiz 120-140 tis kc za rok mi pristane na uctu. Peru kdy chci ja. Varim kdy chci ja. Jezdim s autem na CNG za 1 kc na km a najedu 20.000 km za rok. Spotreba ele je taky 20 tis kc za rok. A za… Číst vice »
No píchnout auto v sobotu přes den na wallbox, nebo načasovat myčku, to je opravdu „šílené podřizování“.
Předpokládám, že CNG auta se na rozdíl od BEV rozdávají zdarma, co?
Vidím to stejne, na jednu stranu jsem rád že jsou tu podmínky proto, aby lidé mohli fungovat s vlastní FVE. Na druhou stranu, sám o nic takového nestojím a po precteni článku jsem se jen ujistil že ta technologie není nic pro mne.
A vo tom to je.Konečně rozumnější koment.Já zase to mám naopak strašně mě tyhle FVE a EV lákají tak jsem si to pořídil a vůbec ne proto aby se mi to vrátilo ,ale protože to chci.Na druhé straně nechci Tep.čerpadlo ,ale vůbec mně nevadí ,že si to lidé instalují a nemám potřebu jim to hanit jak je to takové nebo masové.A je dobře, že je mezi čím vybírat a každý může mít co chce.Jjen nevím proč po tom kolem toho vznikají diskuse, kde se lidé osočují a tvrdí ,že jen to jejich je nejlepší.
Ukažte mi fond, který Vám dá pravidelně ročně 12-14%. 🙂 A jak to souvisí s FVE? To snad můžu udělat zároveň ne 🙂
A ten plyn nakupujete od diktátorů, kteří z těch peněz financují expanzivní válku, taky, kdy chcete vy. Svobodně si můžete financovat zabití svého Ukrajince nebo Arména. Gratuluji k pohodlnému a svobodnému životu, ve kterém nemusíte nic řešit.
Se vším v článku souhlasím, ale setkávám se poměrně často s tím, že autoři článků zcela pomíjejí ztráty. Energie vyrobená na střeše, uložená do baterie a následně znovu použitá je prostě o 15-20% menší, protože při všech těch operacích se jí kousek ztratí. Stejné je to u EV. Nechci tím nijak nabourávat správnost těch řešení, ale efektivnost prostě není popisována správně. V těch systémech se cca 20% energie ztratí, a čím více ji budeme přesouvat v časech a kouskovat na jednotlivé díly, tím větší ta ztráta bude. Jen aby na to lidi mysleli. prostě vyrobit 10 kWh na střeše, dát… Číst vice »
Se ztrátami se počítá. U výpočtu spotřeby vždycky počítám i s účinnosti nabíjení. Pokud jde o cyklování stacionární baterie, tak ano, jsou tam nějaké ztráty, ale ty uchladí pasivní chladič o velikosti zhruba 30x30cm.
https://zdopravy.cz/mraz-a-elektromobil-porovnali-jsme-zimni-spotrebu-elektrickeho-vozu-s-dieselem-202273/
Kolik lidí bydlí ve městech? Bytový dům. Kam by tu fotovoltaiku dali?
Kde mají auto? Na parkovišti a každý den jinde.
A paradoxně v těch městech jim postupně omezujeme spalovací motory.
A nabíjet ze sítě budou kde a za kolik.
Na paneláky se dá úplně krásně dát do cca 50kW panelů a utáhne to většinu spotřeby baráku. Největší překážka je však druh vlastnictví a důchodci v SVJ, kteří jsou proti všemu.
Auto pak nabijite třeba z nabíječek PRE u rozvoden, v práci, v obchodech… To nabíjení ze soláru je ale horší, pokud to není barák s vlastní garáží.
V našem panelovem dome byli naštěstí proti FVE i mladí.
no jo,hlavne pak nezapomente brblat,ze fve mohou mit jenom domkari.
Jo to jste pašáci, až se zase sejde víc špatných věci kolem dodávek, jako údržba jaderek ve Francii, odstávky v Německu a třeba i dražší plyn, tak nezapomeňte nadávat na vládu, že máte dražší elektřinu a nemůžete být doma jen v trenkach.
V dnešní době má už dost bytovek vlastní garáže, nebo alespoň venkovní parkovací místa, takže i to nabíjení minimálně v části případů realizovatelný je.
Mít víc panelů a větší úložiště, dala by se pak elektřina sdílet či prodávat v době, kdy by zrovna FVE nevyráběla? Dá se na domácím řešení i něco vydělat?
ekonomiku domaci fve nejde stavet jenom na vykupech. nejvice se vzdycky usetri tim,co by se muselo odebrat ze site. ze statistik mi prijde rozumna velikost v kWp 1-1,5 nasobek rocni spotreby v MWh. ja mam pri spotrebe 8mwh zhruba 9,5kwp.
Já mám malou FVE bez baterie, s pokrytím co nejdéle přes den, už 51 měsíců, pracuji z domova a optimalizovanou spotřebou řeším momentální výkon elektrárny tak, že vše spotřebovávám na místě, bez výkupu. K běžným spotřebičům nabijím malou el.moto. Veškerou spotřebu podřizuji výkonu v daný čas. TUV, vaření, pečení, praní, sušení, mytí nádobí, luxování, spotřebiče v dílně, mytí tlakovou myčkou, chlazení a topení klimatizací. Měsíční faktura za odebranou el. cca 800 Kč( chladnička, mrazák).
Já FVE nemám, elektřinu mám od PRE platím 770 Kč měsíčně. Někde děláte chybu.
tak zrejme elektrinou netopite a nejezdite.
Tak to je informace jak noha. Děkujeme a posíláme klíčenku.
Hezké jako hračka pro někoho, kdo koupil nemovitost v roce 2012… Pak zbývá i na „srandičky“ jako FVE nebo auto za milion. Realitou dneška s manželkou na rodičovské a 6% hypotékou na 3kk za 55 tisíc měsíčně je tento scénář pro mileniály a genZ naprostá utopie…
Nemusí mít každý hned vlastní dům. V ČR je extrémní podíl hypoték a vlastních bytů / domů, někdy i za hranou ekonomické efektivity (nájem by vyšel levněji). Nájem může být vhodnější jako startovní. Ze začátku většinou nemáte děti a nemáte horentní plat, časem se člověk vypracuje k vyššímu platu i k těm dětem, co mu ho snadno utratí, každopádně pak už má smysl hypotéka.
Dnešní úroky tu také nebudou navždy, inflace byla poměrně extrémní.
To je malinko jiné téma, ale budiž. Ono to skloňované „nevlastnění“ nemovitostí třeba v Německu je kompenzované tím, že nájemní smlouva je na 10-15 let a velmi těžko vypověditelná (pět let jsem tam žil). Samozřejmě je blbě, že onen oligopol tří bytových fondů vlastní 80% trhu. Staré smlouvy na městské byty lze dědit, takže cca. 10% lidí žije ve 100m2 bytě v centru Berlína za 350-400€ měsíčně. Úroveň jistoty je pak srovnatelná, člověk neřeší opravy… Nějaké výhody to má… Jinak 40 let není „jednou“ a „až“. Reálně tu jsou dvě generace, které řeší nemožnost se osamostanit. Dvacetiletá kadeřnice v Ústí… Číst vice »
Nejake auto ma na vesnici kazdy. slusna ojetina se da poridit za nizsi stovky tisic podobne jako ojete tdi. 10kwp fve se da poridit za cca. 200000. osobne jsem fve financoval z uveru stavebka a uspory jsou mnohem vyssi,nez splatky uveru.
To určitě nezpochybňuji, ale když to stavebko použiji takto, půjčí mi kolik? 5M? Za to v dobré lokalitě není ani pozemek, případně dům k totální rekonstrukci tam, kde lišky dávají dobrou noc.
Nechť vám to slouží a aplikace fungují. Osobně tipuji, že do pár let budete rád za Modbus, RS485 a SSR řízení rezistivních zátěží, protože ekosystémy okolo HW umřou v pětině jeho životnosti. Ale určitě se na tom něco nového naučíte. Nebo to vyměníte za nové, ale pak to příliš ekologické nebylo…
Naprostá utopie je pro většinu mileniálů i genZ jen ta hypotéka za 55 tisíc měsíčně.
3 kk za 55tis měsíčně???? Proč si hypo nedáte na 30 let a neprestehujete se ze staromaku někam na kraj města?
55 tisíc při 6 % je byt za 11,5 milionu s 20 % vlastních zdrojů. To je zcela obvyklá cena bytu 3kk 80-85 metrů na „okraji“ Prahy.
Vím zjistil jsem. Jsem vul, že jsem psal dřív, než jsem si zjistil detaily. Takhle drahá hypo je hodně i pro dobře zajištěné rodiny. S energiemi, pojistkou a daní z nemovitostí… To je přes 60. To je fakt jízda.
Beru zpět. Jak to dlouho neřeším, nestačím se divit cenám bytu. To je fakt na palici. Ale dům jsme řešili taky v době, kdy hypo sežrala značnou část příjmu. Po letech už to tak není. Prostě hypo zůstává, mzdy rostou. Kariéry taky. Je potřeba k tomu přistoupit i takhle. Ale je fakt, ze 10 mio za byt je teda petarda. Omlouvám se za ironii v předchozím příspěvku.
Osobně mám takový dojem, že samovolně dodriftujem do stadia, kdy velká část domácností bude mít doma skříň s baterkama, smart pračku se sušičkou, a nějaký zásobník horké a studené vody, to vše v kombinaci se spotovým tarifem.
A to i bez vlastní FVE a dokonce i bez dotací…
V tom vidím upadek státu… První státy byly formovány kvůli zavlažování a vodě obecně, novodobé státy pak hodně držela energetika.
Dneska je trend mít všechno svoje – energie, čističku vody, odpady. Nemit na venkově auto a spoléhat na MHD je taky sci-fi. Bez soukromé lékařské péče se člověk je specialistovi skoro ani nedostane. A proti tomu jde to, ze máme nejvíc úředníků v historii.
Jakej stát si uděláme, takovej bude. Osobně tu nevidím poptávku po nějaké změně směrem k efektivnímu státu – ani nahoře, ani mezi sprostým lidem…
Každé plus má své mínus. Kapitalismus má své mouchy (jako jsou např. výkyvy cen), ale zkušenost ze socialismu ukazuje, že ten fungoval ještě hůř. Tak časté výkyvy nebyly, ale zase spousta věcí vůbec nebyla a celkově životní úroveň je dnes násobně lepší. Liberalizace energetického trhu přinesla celkově zlevnění i možnost i „malých“ podílet se na trhu s elektřinou. Už nejsme závislí na tom, kolik je ČEZ schopen vyrobit elektřiny a za kolik, ale můžeme být soběstační, můžeme si přebytky sdílet, můžeme hledat jiné dodavatele, můžeme dokonce kupovat elektřinu v zahraničí atd. Decentralizace má řadu výhod, kromě nezávislosti části uživatelů jde… Číst vice »
Oni ty vykyvy byly, ale nebyli promitany do cen, stejne tak inflace, kdyz si prictete totalni zaostavani prumyslu, tak to dopravoval ke krachu…
U těch „smart“ spotřebičů (pračka, myčka, mrazák) bych očekávat i možnost dálkového ovládání, ne jen primitivní stupidní odložený start. zatím využívám primitivní inteligenci, kdy tyto spotřebiče umí pokračovat tam, kde skončili, ale všechny to neumí (a někteří prodejci ani nevědí, že to spotřebič ne/umí), mazák vůbec.
ono i ten stupidní odlozeny start bohate staci.
Gorenje pred par lety mela dva typy pracky s prijimacem HDO. Nejak se to neujalo, ale napad mi to neprisel spatny.
Urcite lze indikaci kontakty stykace pripojit na DI libovolne automatizace, ale kdo se bude otravovat s reverz engineeringem API pracky/lednicky/vysavace pokazde kdyz se neco rozbije.
… to je o zvyku, proste to odlozite na dobu mimo spicku tak, aby to stacilo stihnout…
No to si.ale musíte koupit opravdový Smart spotřebič, odložený start není Smart technologie, to už se dělá třicet let.
Třeba smart mrazák jsem ještě neviděl, že by mrazil na nižší stupeň než má nastaveno v době levnějšího tarifu (spínání v tuhle dobu pouhým stykačem nestačí).
Lednička a mrazák mají nízkou spotřebu obecně – navíc ty lepší si hlídají výkyvy teplot a věci pak vydrží déle. Tam bych měl určitě baterku. Hlavní spotřeba bude ohřev vody – tam je lepší mít i část panelů jen na tu vodu a ne na elektřinu.
No nevim jestli 20-30% rocni spotreby je malo. Kompresor sice zere hloupych 80-100W ale bezi 10 hodin denne. 7/365.
Jste se o nulu sekl ne? Minulý rok jsem si dal měřák na zásuvku do ledničky. Původně jsem chtěl změřit jen měsíc, ale zapomněl jsem a měl ho tam rok a pár měsíců. Naměřili okolo 200kWh takže při roční spotřebě okolo 8MWh to dělá okolo 2 a čtvrt procenta.
Na první pohled to vypadá složitě, ale zas taková věda to není. Člověk si to musí na začátku trochu nastudovat a pak v každodenním provozu je to triviální. Teda pokud není člověk totální kolenovrt, co honí každou kWh, aby ušetřil za rok pár stovek za cenu mnoha hodin práce. Osobně znám pár takových expertů, kteří si z FVE udělali hobby. Brát elektřinu prostě ze zasuvky je jednoduché – každá kWh vás stojí stejně bez ohledu na čas. To u FVE neplatí. Jenže za tou jednoduchostí je schovaný fakt, že ze sítě vás každá kWh stojí mnohem víc než při chytrém… Číst vice »
Působí to na mě velmi komplikovaně.
Možná to je ale velmi jednoduché. Zajímalo by mě porovnání s tím, že by autor žádnou FVE neměl a k tomu jezdil třeba na naftu.
Tak to je můj případ, měl jsem KIA Ceed Crdi v naftě, nyní mám elektro Ioniq 5. Když porovnám současnou cenu naftoveho vozu a EV, a moje provozní náklady s oběma vozy, vychází mě z vlastní energií návratnost dražšího EV někam k 100-120 tisícům km a 4-5 letem provozu. EV je dražší sice o cca 400 tisíc, ale to ušetřím na ceně paliva, servisu, dálniční známky atd. za uvedené období.
Mam taku otazocku. Pozeram do cennika na Slovensku. Najlacnejsi Ioniq 5 stoji u nas 47 500 eur. Pokial ste mali Ceed lacnejsi o 16 000 euro, takze Ceed ste museli mat za 31 500 eur. Pozeram aktualny cennik Kii. Najdrahsi Ceed Combi v cenniku stoji nejakych 28 400 eur. To by som musel nahadzat este nejaku extra vybavu aby som sa dostal na tych 31 5000. To ste akeho nabuchaneho Ceeda mali ?
Dalsia moznost. Dostali ste na IONIQ 5 dotaciu, lebo ste to bral na firmu a cena IONIQU bola nizsia ako je cennikova
To vám věřím. Jinak článek se zajímavými informacemi a analýzou. Ovšem pojišťovny zjišťují, že pravděpodobnost nehod je u elektrických vozidel podstatně vyšší než u těch se spalovacím motorem [u „výkonných“ elektromobilů je až dvakrát vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky nehody]. Plynulý, lineární způsob, jakým se v elektromobilu uvolňuje výkon, usnadňuje neopatrnému nebo nezkušenému řidiči překračování limitů. Takže to určitě promítnou do pojištění. Stejně jako počet stoupajících požárů u fotovoltaiky a baterií. Leasingovky zase nízkou zůstatkovou hodnotu elektromobilu. A otázkou bude daň za využívání silnic elektromobilem. Spalováky platí nemalou ve spotřební dani. Takže uvidíme, kolik toho ušetříte.
Bych řekl, že zrovna ty požáry mají banky už pořešený v tím, že člověk musí mít platnou revizi elektro.
pojisteni je stejne jako u spalovaci verze. porizovaci cena ojeteho auta byla o neco vyssi,provozni naklady jsou vyrazne nizsi.
1. Správně zhodnotit (a ohodnotit cenou) riziko je hlavním úkolem pojišťoven. To určitě už dělají. Dá se na to jít paušálně (řidiči EV mají vyšší riziko nehod) nebo dle zásluh (nehoda = plnění = ztráta bonusu nebo malus, podobně jako to má řada majitelů běžných prémiových značek). 2. Zbytková cena EV je spíše otázka důvěry. A ta je ještě poměrně malá, jak u nás, tak např. v Německu. S časem se to zlepší. 3. Požáry fotovoltaiky jsou spíše mediální záležitost (rád se podívám na statistiky, v poslední době ale FVE na střechách přibývá, takže logicky přibývají i požáry, nic není… Číst vice »
1. Pojišťovny dělají svou práci určitě zodpovědně. Musí k tomu ale mít relevantní statistické údaje. A ty o elektromobilech v potřebném rozšíření teprve sečítají.
2. Zbytková cena EV bude nejen otázka důvěry. Ovlivní ji jak bod 1., tak především možnost a cena nabíjení na straně kupce ojetého elektromobilu. A budoucí poplatek za využití pozemních komunikací.
3. Obávám se, že na řádné revize nebude mít národ kutilů žádoucí množství techniků. Ani jejich školitelů.
A myslíte, že dálnice budou zdarma navěky ? A cena energie u nabíječek zůstane stejná ? Je tady mnoho ale…
prave,ze s rostouci adopci cena u nabijecek klesa. viz holandsko,dansko,kde vyjde kwh na superchargeru na 6-7kc.
Nebo jak jede na 14 dnů na dovolenou třeba do Bulharska nebo Černé Hory.
Letecky nebo vlakem, na 14 dní je to už jedno. 🙂
Letecky to bude hodně ekologické a vlakem? Viděl jste někdy mezinárodní jizdní řád do Bulharska, nebo jízdní řád BDŽ vůbec?
Tak spotřeba paliva u letadla na sedačku a km je menší než u normálního auta.
A vlak zpravidla jede, takže další pasažér navíc je marginalita, která vylepšuje ekonomiku.
Do Bulharska jezdí jeden pár vlaků přes Vidin, jeden v sezóně přes Ruse (jezdíval trvale), do Řecka býval jeden pár, do Turecka taky. A ze/do Srbska teď nejezdí nic.
Počty mezistátních vlaků na Balkáně odpovídají množství politické podpory, protože tam je těch přesvědčených točvolantů ještě víc než u nás.
A taky ne každý tráví dovolenou ležením u moře a jak se dostat na takovou Buzludžu (sem by se měl povinně podívaz každý mladý progresivní komunista, aby viděl za co byli komanči ochotni utrácet prachy) bez auta opravdu netuším.
Jel jsem autobusem v Bulharsku a Rumunsku taky pod hory, abych se trochu přiblížil a neměl jsem asfaltovou túru. Ale tady na konci světa je hodně často problém s veřejnou dopravou, kde najít JŘ někde jinde než namístě je problém.
v Bulharsku i Černé Hoře jsem s elektromobilem byl a na pohodu
Zapomnel jsi rict, ze porovnavas Ceed v plny palbe a elektro v soc-lajnu.
Igelkotten nic neporovnával. Ten se pouze dotazoval 🙂
Kdybych měl zbytečné dva miliony tak bych si hned na dům dal panely a koupil elektorauto na dojíždění do města.
Bohužel mi chybí ty dva miliony.
Tak to fakt nevím jaký výkon FVE hledáte, a co za Elektro auto je pro Vas hodno. Ono dohromady se to sehnat i za něco kolem Mega. Právě jsem vám ušetřil půlku. Najdete další vymluvu proč ne? Pokud byste hledal navíc něco jen na dojíždění do města (jak píšete), a není to vaše vyvolené město 200 km od vašeho bydliště, pak Dácia má Elektro auto Spring pod půl Mega. S FVE už jste na cca 3/4 mio Kč komplet.
Za 500k může mít slušne BMW i3 (ojeté) a za nějakých 650k první generaci Hyundai Kona s 64kW baterkou a výbavou. Mírně jeté id.3 jsou už taky za tu cenu.
U FVE je navíc hrozně snadné získat financování – zhodnotí nemovistost a generují peníze/přímou úsporu. Vůbec tak nemusí sedět na penězích.
U nás na venkově na to úplně normálně přechází i důchodci.
Když jsem si nechal udělat kalkulaci tak s úložištěm a vší tou výbavou okolo mi to vycházelo na cca 800 tisíc plus auto tak jsem na necelém 1,5 milionů.
Když už tak nebudu kupovat auto tak určitě ne ojeté elektro z bazaru kde mi nikdo nezaručí životnost baterky.
Ale stejně i kdyby to stálo půlku tak mi pořád chybí ten „zbytečný“ milion navíc 🙂
no nevim,co vam presne kalkulovali,ale rozumne velka fve vyjde pobdotaci okolo 200tisic. zivotnost auta vam nezaruci nikdo ani ve spalovaci verzi. bazary vam vyjedou diagnostiku baterie,ktera ma navic zaruku 8 let/ 160tkm. i za spalovaci auto neco stoji,takze takhle to pocitat uplne nelze.
Za 800.000 byste měl elektrárnu s vykonem kolem 25 MW rocne. Možná i víc. Já mám 5MW rocne. Cena cca 180 tis. Víc se mi na střechu nevešlo, ale víc objektivně ani nepotřebuju. Návratnost je celkem slušná. Letošní léto tomu navíc fakt přeje. 😁
fve se da poridit za zhruba 200000, ojetina za podobne prachy jako tdi. do dvou mega to ma hodne, hodne daleko.
Mám FVE a jsem maximálně spokojen a přesně jak je řečeno v článku, mám časovače na bojler apod. spotřebiče. Člověk se musí naučit. A hlavně pozor, FVE není na slunce, ale na světlo a nejvíce vyrábí v zimě, když je jasno. Přirovnal bych to už ke zmiňovanému autu. Každá inovace do aut vždy byla odsuzována, počínaje třeba automatickou převodovkou a konče již zmiňovaným elektroautem. Síla zvyku.
Souhlas, máme RD s FVE, TC a k tomu dvě EV, a dnes už si neumíme představit, že jsme fungovali bez toho.
Jako provozovatel 2 FVE od roku2009 a 2019 takový poznatek o nejvyšší výrobě v zimě nemám, v extrémním roce jsme třeba v červnu měli přes 500 kWh a v lednu 26 kWh. Nevěřím, že i kdyby bylo v lednu zcela jasno, že by se výroba mohla přiblížit letním měsícům. Jak jste na to přišel? I když sleduji výrobu několikrát denně, tak to podle Vašeho poznatku nevychází.
No, nie že by som vo všeobecnosti s Vami nesúhlasil, ale napísali ste viacero nezmyslov : – FVE je predovšetkým na slnko. Pri slnečnom počasí ma FVE niekoľkonásobný výkon oproti tomu, keď je zamračené – V zime FVE vyrába najmenej – jednak je počet slnečných dní oveľa menší ako v lete, jednak sa na paneloch tvorí námraza, resp. môžu byť zasnežené, potom je slnko nízko nad horizontom a teda uhol dopadu na FVE panely nie je optimálny (neviem o inštaláciách, kde by sa niekto pohral s natáčaním a skláňaním panelov) a nakoniec – dni sú najkratšie. Za posledné roky mám… Číst vice »
FVE má největší účinnost za nízkych teplot, že zvyšující se okolní teplotou účinnost klesá
A čo tým chcel básnik povedať ?
Matlate dohromady dva paramtery. FVE ma za mrazu vyssi ucinnost nez za horka, to ale neznamena ze v zime vyrobi vice, neb cas slunecniho osvitu je podstatne mensi. Nase FVE v lednu vyrobi cca 10% toho co cervenci.
Že nejvíce FVE vyrábí v zimě určitě není pravda, stačí si udělat graf produkce, což zvládne i levná apka k FVE na mobilu.
Na zimně je z hlediska FVE dobré jen to, že je nízká teplota a panely se tolik nezahřívají a nejsou ztráty v odporu. Slunce ale nesvítí pod ideálním úhlem ani v poledne a dny jsou krátké. Navíc mlha, zataženo, déšť/sníh jsou častější projevy počasí pro zimu než pro léto.
Děkuji za poučně vysvětlující článek.
A teď se tu na Vás vrhnou 🙂
Protože je to tak zvykem 🙂
Tohle vyšlo v sobotu kolem poledne, takže buď až k večeru či v neděli, nebo si nestihnou všimnout. 😉
Nechal jsem si to k večeru, protože je to dlouhé (což neznamená, že to je špatně) a člověk potřebuje klid na zamyšlení. 🙂