Dopravci Železnice

Vlaky zadarmo se Slovákům prodražily, státní kasu stojí nejméně o polovinu více

Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK
Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK

Zavedení jízdného zdarma pro důchodce a studenty ve vybraných vlacích na Slovenskou stojí tamější vládu podstatně více, než čekala.

Zatímco po zavedení v roce 2014 vládou Roberta Fica (Smer) slibovali ministři náklady 13 milionů eur ročně (a tato suma se objevovala v rozpočtu každý rok), teď ministr dopravy Arpád Érsek v rozhovoru pro deník SME  přiznal, že slevy stojí podstatně více. „Stojí více. Přesná suma se nedá říct, každý rok se mění. Určitě je to více než 20 milionů eur,“ řekl Érsek. Podle něj je pozitivní, že se prodej takzvaných nulových lístků už ustálil a zvyšuje se počet platících cestujících.

Érsek tvrdí, že nejde uvést konkrétní sumu, kolik vlaky zdarma stojí.  „Skutečný stav do velké míry ovlivňují i počty přidaných spojů,“ řekl Érsek. „Není politická vůle na to vlaky zdarma zrušit,“ odpověděl na dotaz, zda vlaky zdarma nezruší. 

Slovensko má jiný model slev pro studenty a seniory. Zatímco v Česku je plošná sleva 75 % v autobusech i vlacích, na Slovensku se jezdí zdarma jen ve vlacích. Navíc možnost jet zdarma není ve všech spojích, cestující s jízdenkou za nulovou cenu nemohou například do dálkových vlaků kategorie InterCity. Řada platících cestujících si začala stěžovat, že vlaky jsou plnější a snížil se komfort cestování a proto si začali připlácet například za 1. třídu nebo začali jezdit autem.

V Česku zavedla slevy vláda Andreje Babiše (tehdy bez důvěry), ačkoliv takové výdaje ze státního rozpočtu nemělo hnutí ANO ani v programu. Odhad nákladů je šest miliard ročně. První měsíc výplat kompenzací dopravcům ukazuje, že výdaje mohou být ještě vyšší.

38
Diskuze

avatar
9 Komentáře
29 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
Alex, HavířovGejzapetr.rjirkaJiří Tulipán Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

Když jsou při 75% vlaky nařachaný u nás což teprve při 100% slevě na Slovensku, to musí být teprv MORDOR !
„Nechci slevu zadarmo,“ pravil vychytrale profesor Zelí a položil na stůl stokorunu….

Jarda v.
Host
Jarda v.

Ja jsem asi stale mimo, tak mě prosím někdo uveďte do obrazu. Stát objedná vlaky/autobusy z bodu A do bodu B, dopravce si řekne o dotace/kompenzace a přiměřený zisk, a kde se tedy bere požadavek o další peníze v řádu násobku původně dohodnuté ceny? Ano přišli o část tržeb u dětí o 8% (33% bylo a 25 je teď) u studentů o 50% (75% platili puvodne 25% platí teď) u důchodců si nejsem jist ale myslím že to bylo 50 a teď 25%. Alespoň u nás na jihu Čech se autobusove spoje nepřidali a vlaky o další vagony neprodloužilo takže… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Důchodce o původní slevu 50 % z ceny obyčejného jízdného už před mnoha roky připravil Kalousek – pak jim ČD nabízely jen „ze svého“ levnější aplikace na „In-Kartě“.

Riki
Host
Riki

Je to k popukání, jako kdyby před tím žádné výhodnější jízdenky pro určité nebo různorodé skupiny obyvatelstva nebyly. Existovaly a byly postaveny na nějakém racionálním základu, tohle je jen politický paskvil.
Koblížek pro voliče.
Propó i kdyby to bylo za rok 6 miliard a věřím, že to spíše bude více, tak 7-8 tak za pět let pokud to bude ještě stále platit , to bude cca. 30 miliard a to už je hromádka za kterou by se dalo ledacos vylepšit v cestování, než ji jen tak „projezdit nebo spíše prožrat“.

jirka
Host
jirka

OPRAVDU nechápu proč slevy jsou i na výletování??? Myslím že dosavadní systém slev na dojíždení žáku do školy s legitimací
omezený na trasu z/do školy by postačoval s případnou změnou na slevu vyšší.

Milan
Host
Milan

Představte se, že i z turistického ruchu může mít stát prospěch, pane jirko.

jirka
Host
jirka

tak potom at přidají vagony !!!!!!!!!!!! ty cestující co horkotěžko v posldních letech přiměli opustit auto zase ztratí.

Vorech
Host
Vorech

slevy jsou politicky prosazené.Da se říci, za peníze nás všech,se zde kupuje přízeň voličů.Jen by mě zajímalo,proč ty peníze raději neproinvestovat v žel. struktuře!Pak tu čteme,že si chtějí pučovat od EU banky na stavby.Někde jsem slyšel,že to bude zaplácnuto ze školství.Takže místo investic do vzdělaní se budou platit důchodcům výlety????

Nekdo
Host
Nekdo

ano, presne tak! duchodci maji volebni pravo, deti nikoliv. takze je levnejsi si koupit prave ted hlasy duchodcu nez investovat do budoucnosti. mimochodem, je libo koblizek?

Milan
Host
Milan

Slevy budou financovány z peněz, které nebyly čerpány a dále budou použity peníze, které dosud mizely v darmožroutských neziskovkách.

Gejza
Host
Gejza

Jste zjevně ekonomicky negramotný člověk. Pokud stát hospodaří na dluh, je úplně jedno, jak si přelévá prostředky mezi jednotlivými rozpočtovými kapitolami. Dluh bude pořád dluhem a vyšší výdaje ho budou jen zvyšovat. V tomto případě úplně zbytečně, protože je spousta potřebnějších věcí, za které by se těch 6 mld. dalo utratit (co třeba platy učitelů, nebo zdravotnického personálu?).

Až budete v pokročilém stáří potřebovat někoho na přebalování plínek a úklid domácnosti, tak vám tu pečovatelskou službu také třeba poskytne darmožroutská neziskovka, zatímco budete marně čekat na umístění do přecpaného „státního“ domova pro seniory.

Milan
Host
Milan

V ČR zvolila vláda jednoznačně lepší variantu – 75% slevu na vlaky i autobusy. Nehrozí bezdůvodné jízdy bezdomovců a zároveň je veřejná doprava celkově po ČR přístupnější cestujícím, než kdyby platila sleva jen na vlaky.

Jan
Host
Jan

Za 29 korun s místenkou z Prahy do Brna se sveze railjetem i bezdomovec. I 50% sleva by byla více než dostačující.

Milan
Host
Milan

Bezdomovec má k dispozici Internet, aby získal SuperAkční jízdenku? A k čemu, když za dvě hodiny by musel stejně v Brně ven? Za 20Kč může bezdomovec získat ubytování v Praze na celou noc.

Láďa
Host
Láďa

Souhlasím a pod to se podepisuji. Když chtěli dat slevu a populistickou, tak měli dat ve výši max 40% – všichni s byli spokojeni, protože by to bylo méně než dosud a zároveň ne tak moc aby značně vyplňovali kapacitu. Cena 25% z tržní hodnoty je strašně malo, už jsem zaslechl, a ne od jednoho studenta, co říká ze když se nudí, tak jede vlakem na výlet. Proti cestování do školy se slevou nemám nic, ale proti vyhánění platících lidi mám vše!!!!!!

asdfr
Host
asdfr

Mam kolegu tesne po vyske. Ten hovoril, ako v lete chodil vlakom 150 km na brigadu. Ved preco nie, ked vlak mal na Slovensku zadarmo.

Milan
Host
Milan

Platící cestující nikdo nevyhání, tak buďte v klidu pane Láďo.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kolik bezdomovců (podle Vašeho odhadu) v ČR patří do kategorie „65+“ a má zároveň i nějaký relevantní doklad totožnosti, aby se na ně ta „Babišovská“ sleva vůbec vztahovala?
Na Slovensku se tamní slevy vztahují na všechny osoby už od dosažených 62 roků věku, takže tam je ten problém logicky větší …

Gejza
Host
Gejza

A ona veřejná doprava nebyla přístupná ani před tím? Studenti měli žákovské jízdné na štreku, kterou potřebovali a důchodci měli poloviční jízdné. Asi by museli být alkoholici, feťáci, nebo gambleři, aby na jízdu veřejnou dopravou někam, kam opravdu potřebují, neměli dost peněz. Tohleto je jen projídání budoucnosti, resp. zbytečné vytahování daní z pracujících. Jezdím často pracovně cca 70 km vlakem do Prahy. S In 25 to mám něco přes 80 kč. Důchodci a studenti za cca 25 Kč. Proč proboha? Kdyby to bylo 50 Kč, tak budiž, ale tohle je vůči pracujícím hodně nefér. Slovensko je extrémní případ a nemá… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kolik těch důchodců tam s Vámi jezdí, že Vám tolik „leží v žaludku“, jak na tom „stát“ prodělává? A kdyby nejezdili, nebylo by lepší ten vlak zrušit, protože Vy sám bez těch důchodců jej už vůbec nezaplatíte (a na rozdíl od nich můžete třeba „ekonomičtěji“ jezdit autem)?

asdfr
Host
asdfr

Bavime sa o Slovensku? Tak sa treba pozriet na vyrocne spravy ZSSK.
V roku 2014, kde koncom roka zacala platit bezplatna preprava prepravila ZSSK 47 mil. cestujucich
pri trzbach 110 mil euro. Za rok 2017 prepravila 72 mil. cestujucih a trzby mali 102 mil. euro.

Takze ze 3 roky mame narast prepravanych cestujucich o 52 percent a pritom tu mame pokles trzieb od cestujucich o 7 percent. Takze mozem bezproblemov tvrdit, ze minimalne na Slovensku kazdy treti cestujuci cestuje zadarmo.

Gejza
Host
Gejza

Za prvé: jezdím na štrece, kde jsou vlaky hodně vytížené. V odpolední špičce se z Prahy stojí v uličkách zpravidla i několik zastávek rychlíku. Za druhé: jen v září požadovali dopravci po státu údajně cca 560 mil. Kč na doplatky za zlevněné jízdné. Stát na tom tedy prodělá více, než těch 6 mld. Kč za rok, a vzhledem k tomu, že hospodaří s deficitem, jde to všechno na dluh (a na úkor důchodů a příjmů mojí generace, která bude ty dluhy na rozdíl od vaší generace jednou splácet). Přitom pochybuji, že by se tento umělý nárůst cestujících v nejbližších letech… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Před zavedením slev veřejná doprava skutečně nebyla přístupná vzhledem k příjmům cílových skupin i v porovnání s cestováním individuální dopravou dvou a více lidí.

Gejza
Host
Gejza

Jasně. Důchodci, kteří byli schopni si kupovat za tisíce „zázračné pánve“ neměli ani těch 100 Kč na zpáteční jízdenku do Prahy, aby si tam jednou za měsíc mohli zajet na maškarní. Jestli nemají důchodci ani na jízdenku na vlak, tak jim má vláda zvednout důchody, a ne vyhazovat peníze z okna na to, aby důchodci jezdili sem a tam vlakem, protože je to levnější, než doma topit. Ale napřed by na ty důchody měla vláda někde vzít a nevykrádat přitom z budoucích důchodů mojí pracující generace, nebo budoucích příjmů generace našich dětí. Nebo jinak – proč ČEZ zdražuje elektřinu, když… Číst vice »

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Nebylo by za ty peníze lepší spíše zavést vlakovou dopravu kde teď vlaky nejezdí a zahustit počet spojů kde teď vlaky jezdí. Ono je hezké mít jízdné zdarma, ale vyjma okolí Bratislavy a hlavních tahů toho moc nejede.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

A kdo s nimi bude jezdit?

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Ono, když na regionálních tratích jedou tak čtyři spoje denně, těžko se najde klientela. Jakmile se zvýší nabídka, tak to dost lidí přiláká jezdit s vlakem. Neříkám, že to platí všude, ale určitě někde by to za pokus stálo. Důkazem jsou regionální tratě okolo Prahy. Hejtman Bendl je chtěl rušit např. Praha – Nučice – Beroun a najednou jsou vlaky do Nučic relativně plné.

Svojsin
Host
Svojsin

Hodně štěstí: Je to jedna z věcí, která může celkově zvednout obsazenost.
Jinde znamená zase trvání na vlaku a živoření busů nekvalitní a těžko dostupnou dopravu pro většinu lidí v oblasti(ti se pak musí o to víc spolehnout na auta). Jako např. relace Rakovník – Lubná -Petrovice – Kožlany – Plasy(žel.st) – Plzeň. Tam by se hodila dostatečně často jedoucí bus linka vč. přímých spojů a vlako/km hodit jinam.
Šotoušci na stč. KU ale raději nesmyslně protáhnou vlak do Kralovic pro téměř nikoho.

MartinS.
Host
MartinS.

Na jednu stranu s Vámi musím souhlasit, autobus v téhle relaci projíždí přes obce, zatímco železniční zastávky jsou úplně bokem. Nejlepší je asi zastávka Příčina, na které asi nikdy nikdo z Příčiny nevystupoval, protože by ho čekala dlouhá cesta po frekventované silnici vedoucí lesem a potom ještě navíc cesta do kopce. Kožlany jsou na tom vzdáleností ještě hůř a Kralovice a Plasy jsou na tom podobně jako Kožlany. Na druhou stranu má vlak jednu velkou výhodu. Třeba v tom, že se do něj dá naložit kolo. Šlapat na kole s báglem s věcmi na 14 dnů z Rakovníka do Kralovic… Číst vice »

Svojsin
Host
Svojsin

POVED to nastávající protažení do Kralovic neplatí a asi by se nebránil logické přímé bus lince až do Rakovníka. Protažení platí Stč.KU…
Kolo se dá řešit(a to klidně teoret. celoročně) závěsem na zadní části busu, tak jak to funguje na některých linkách např. Ústeckýho kraje, nebo v JMK.

Nejde jen o Příčinu, ale i většinu lidí v Kožlanech,Petrovicích,Břežanech,Lubné atd.
Navíc by byla možnost jet alespoň několikrát denně bez přestupu Rakovník – Plzeň, i když takových lidí nebude moc.

Nekdo
Host
Nekdo

neni politicka vule? ja zase nechapu, proc by mel mit volebni pravo nekdo, kdo neodvadi dane!

petr.r
Host
petr.r

děcka volební právo nemají a taky neodvádí daně jestli to s brigádama nepřehání.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Naštěstí ze státní pokladny ČR nepůjde ani koruna, protože studenti proti tomu protestují, zvláště ti, co pravidelně hulákají na Vencově náměstí v Praze proti ANO a proti Zemanovi, a jezdí za obyčejné jízdné.

petr.r
Host
petr.r

a proč by z pokladny čr měl být placen slovenský vlak?

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Když si článek přečtete ještě jednou, pochopíte na co narážím já, i bez mé pomoci.

petr.r
Host
petr.r

v dopravě není na ironii prostor, ale dobrý.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Nechápu na co narážíš? Nemluv v šifrách, ale k věci. V SR je to diametrálně odlišné jak v ČR. Sedmdesátníkům a starším to moc nepomohlo, ti to odjakživa měli za pakatel – 0,15 Euro/50 km. Navíc sleva je omezena v plném rozsahu jen na osobáky, na rychlík jak se prodá několik lístků, tak se to zablokuje a cestující si musí koupit normální lístek, takže nějaké přeplňování vlaků (rychlíků) na rozdíl od ĆR nehrozí. A tím, že se naplní poloprázdné motoráčky na osiřelých lokálkách, kde jede 5 vlaků denně (to v tom lepším případě, v tom horším nejede vůbec nic), tak… Číst vice »

Newsletter

Výběr editora