Vlaky z Vídně do Bratislavy se ve slovenské metropoli vrátí na hlavní nádraží, cesta zrychlí

Lokomotiva od ÖBB a vozy zajišťuje ZSSK a WGS. Foto: Aleš PetrovskýLokomotiva od ÖBB a vozy zajišťuje ZSSK a WGS. Foto: Aleš Petrovský

Rekonstrukce trati si vyžádala výluku, jezdily jen vlaky z Petržalky.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Jak tam bude organizovaný provoz? “Slovák do Rakouska” nebo nové “Rakušan na Slovensko”?

Samo

Tak ako doteraz, striedanie v Marcheggu.

Juraj

„Soupravy budou tvořit klimatizované vozy národních dopravců slovenska a Rakouska (ZSSK a ÖBB)“

Tady bych byl opatrný. Pokud se nezmění vozový park na lince, tak toto platí jen částečně. Klimu mají slovenské vozy Bdteer, ale ne rakouské CityShuttly (Jenbacher). Kvůli řídicímu vozu tam nejspíš zůstane tento hybrid, protože ÖBB už žádné jiné vhodné vozy nemají.

Byla by to krásná linka pro dvousystémový Cityjet.

ICE_Laco

Pravdepodobne tam budú CityJety, len sa ešte dodávajú. Do konca budúceho roka ich má byť 21 kusov a sú dvojsystémové….

knedlo

Ako pravidelný cestujúci by som súpravy CityJetov bral (Siemens Desiro ML), ale obávam sa, že tam budú jazdiť ZSSK Bdteer a ÖBB Bmpz73 s koncovým (riadiacim) neklimatizovaným ÖBB „Jenbacher“ Bmpz-s. Zrejme v radení 2 x ZSSK Bdteer, 3 x ÖBB Bmpz73 a 1 x ÖBB Bmpz-s. Celé to bude ťahané/tlačené Vectronmi.

ICE_Laco

Vzhľadom k tomu, že je to dôležitá linka aj pre rakúskych cestujúcich, OBB bude tieto staré súpravy meniť za moderné poschodové Stadler KISS 160 CityJet, prvé sú už dodávané a v priebehu roku 2025 príde do rakúska prvých 21 kusov….

Filip

Bdteer-i sú len na 120 km/h, ak nerátame tie nové, ktoré sú pod Košicami

Pezos

Řeší se už schválení na Slovensko?

Mates

Áno, už tu bol na testovaní.

Adam

Zo ÖBB tam májú byť tie to čo teraz, t.j. tie UIC EC vozy na 200 km/h

Martin

Tak co sa mne donieslo Vectron a ten rakusky riadiaci voz nespoluracuju. Tak ze sa budu robit obehy.

Flek

Tak schválně, jestli někoho na Slovensku napadne, že by tam pak šlo začínat nebo končit některé dálkové spoje na západ od Vídně, nebo to je zase prostě moc práce a nikdy se to tak nedělalo, či Bratislava na mapu Evropu prostě nepatří a tak jediné prodloužené spoje z Zurichu, Stutgartu, Mnichova, případně odjinud, budou končit jenom v Budapešti.

Ten 33km dlouhý usek tratě rovný jako pravítko by výkonné jednotky na 200kmh samozřejmě dokázali využít, když je z jedné strany na ohraničen 160, ještě více, pokud by se i na Slovensku sousední úsek dokázal zvednout na 120-140.

​🇦​​🇳​​🇴​​🇳​​🇾​​🇲​​🇳​í ​🇦​​🇱​​🇰​​🇴​​🇭​​🇴​​🇱​​🇮​​🇰​

S tím, co jste napsal, se dá souhlasit. Jen.. kdo to bude platit? Kdo na to poskytne soupravy? Kam by se soupravy uklízely v uzlu Bratislava? Je na to vůbec dostatečná kapacita?

Platilo by to buď Slovenské či Rakouské ministerstvo nebo jízdné, předpokládám, že těch denních cest mezi Bratislavou a Vídní je za den vcelku dost a pro část těch lidí je jezdit v osobáku „pod úroveň“, stejně jako dnes neexistuje žádné přímé spojení dál do Německa. Jestliže by ta cesta trvala někde mezi 25-30 minutami, tak to počet souprav opravdu razantně nezvýší, nové vlaky se pořád objednávají a vyrábí, v Rakousku teď zrychlení do Klagenfurt může nějaké soupravy uspořit. Jestliže je okolí hlavní stanice po několik hodin denně vytíženo Slovenskými spoji, tak by ony spoje prostě směřovaly mimo prostředky špiček, na… Číst vice »

Horizon

Urcite MD SR bude objednávať ďalšie vlaky…
Ani to nie je kde inde presmerovať, aby to bolo zmysluplné.
Už kvôli tomu padla Filiálka.
Proste ŽSR budú musieť prerobiť hlavnú stanicu, len sa najskôr musia minút všetky zle nápady, ktoré vedenie ŽSR dostane a vyskúša v praxi.

Juraj

Malokedy s Vami suhlasim, ale tu mate uplnu pravdu ! Hlavnu stanicu je nutne prerobit a uz vcera bolo neskoro. A najhorsie na tom je, ze dokial sa ZSR minu vsetky zle napady, tak to bude minimalne na dalsiu jednu dekadu. Uz snad z roku 2010 si pamätam, ze len s rekonstrukciou celeho bratislavskeho uzlu a spojok sa malo zacat po roku 2015. Je rok 2025 a az teraz sa zacalo s opravami najhorsich usekov. Tiez velka skoda projektu tunela popod BA s podzemnou stanicou Filialka, ktory „kompetentny“ minister Pociatek zrusil uz v pociatkoch.

Samo

Žiadne ďalšie vlaky zo strany MD SR platiť netreba. V prípade ak by sa zaviedol hodinový takt diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Viedňou, bolo by možné zrušiť REXy. Cestujúci do lokálnych destinácií v Rakúsku by prestúpili v Marcheggu, väčšine ľudí by sa doprava podstatne zrýchlila, a na území Slovenska by bol zachovaný rovnaký počet vlakokm ako dnes.

M@trixX

Este menej vlakov je presne to co potrebujeme

Kapacita hlavné stanice a odstavů bude totiž hlavní věcný problém. A bohužel ještě dlouho.

Kubrt

ZSSK soutěží jednotky pro dálkové vlaky Košice – Vídeň.
Problém leží v Bratislavě – zoufalá hlavná stanica, zoufalý tunel. Dokud tyto problémy ŽSR nevyřeší, moc se toho na spojení Bratislavy s Vídní a dál západním směrem nevymyslí (a samozřejmě to platí i pro směr Břeclav).

Samo

Nateraz budú od decembra existovať priame vlaky Košice – Viedeň. V staršom prevádzkovom koncepte mali jazdiť každé dve hodiny, v preklade s vlakmi zo západu Rakúska do Bratislavy. Bohužiaľ tá druhá kategória sa nerealizuje vôbec a prvá bude jazdiť len štyrikrát za deň. Takže máme luxusnú trať kde sa po inštalácií ETCS bude dať BA – W dať za cca 40 minút, alebo drvivá väčšina ľudí sa stále bude voziť REXami za 56 minút navyše stojacimi v Marcheggu kvôli výmene personálu, lebo napriek radu slovenských fírov v Rakúsku je údajne nemožné nájsť ľudí čo by mohli odjazdiť hodinovú linku v… Číst vice »

ICE_Laco

Na to mali byť tie nové súpravy od Stadlera, aby zabezpečovali spojenie – KE – Viedeň. Aj keď som počul hrôzostrašnú správu, že Stadler sa do výberového konania nezapojil 🙁

Mates

Zato sa zapája najlepší slovenský výrobca zo stredu Slovenska.

Juraj

Ufff ! Tu uz konci veskera sranda ! Ake konkretne jednotky by oni chceli ponuknut v tejto sutazi ? Spajaju s niekym do tejto sutaze ?

vlachjan

A jede do toho nejlepší slovenský výrobce sám? Protože pokdu by se dohodli podobně jako Škodvka se Siemensem, že budou dělat jen vnitřky do něcojetů, tak by to nemuselo dopadnout tak zle.

Jozef

Na stránke OeBB.
Darüber hinaus fahren mit Fahrplanwechsel vier tägliche EC-Züge von Wien über die neu elektrifizierte Strecke Stadlau – Marchegg in 47 Minuten nach Bratislava und 3-mal täglich weiter nach Žilina – Košice.

Adam

Žial aspoň v budúcom GVD budú aj EC stáť v Marcheggu…

ICE_Laco

Bude to technická zastávka kvôli personálu….

Adam

Ano, čiže zbytočná, stačilo by mať personál čo to vie odjazdiť celé (aspoň dialkové spoje) ináč sa stratí cca rovnaký čas ako sa získa 200 km/h…

Samo

Už to bolo zmenené na regulérnu zastávku. Na čom nič zlé per se nie je, už keď to tam stojí tak by bola hlúposť neumožniť nástup/výstup. Ale je naozaj nezmysel na takej krátkej linke riešiť výmenu personálu.

Addams

Sprievodca musí poznať jazyk i predpisy krajiny, v ktorej sa nachádza, čo nie je ľahké dosiahnuť za hranicou. Z oboch strán.

Juraj

No už od prosince budou některé expresy Bratislava-Košice začínat/končit ve Vídni, pokud vás zajímá to.

V opačném gardu je to hlavně o zájmu ÖBB, nicméně první/poslední rjx do Curychu už pár letí začíná/končí v Bratislavě. Doteď to jen dost limitovala infrastruktura.

Flek

O těch vím, ale tyhle přes Petržalku jsou pořád pomalejší než auto a v počtech, že to na nějaké denní vyřizování nebo pracování ve Vídní není.

Samo

Expresy Košice – Viedeň budú cez Marchegg, nie Petržalku.

ICE_Laco

Škoda že momentálne nie sú žiadne ucelené súpravy na REXy. Rakúšania ich začnú dostávať až budúci rok a Slováci asi nikdy 🙁

Flek

Škoda, že tam nikoho nenapadne protáhnout ICE z Vídně.

Adrián

Na našej infraštruktúre je to vďaka Bohu. Veď by sa rozbilo…

ICE_Laco

Sú jednosystémové na 15kV, takže na SK nemôžu. Sú voľné vlaky do Benátok, Zürichu, videl som dva vlaky RJX do Mníchova (zvyšok ide do Budapešti)

Flek

Ano, na střídavinu jsou pouze ICE 3, ale DB už oznamovalo plány o expanzi, včetně Polska, tak bych čekal v budoucnu i dvou nebo tří systémové ICE 4. Když do Benátek ročně přijede 20 milionů lidí, tak nějaká část určitě i ze Slovenska.

tarten

Naopak na střídavinu jsou všechny německé vlaky, některé ale jen na tu německou, takže do Bratislavy nemohou – jako právě pomalejší ICE 4. Od něj už žádnou variantu nečekejte. Výběrko na pokročilé ICE 5 skončilo fiaskem, takže se dodává „půltá“ generace na cestě k ICE 5 – multisystémové ICE 3neo vycházející z odcházejících ICE 3, ale aspoň s některými inovacemi očekávanými od ICE 5. A u něj se právě mluvilo o té expanzi. Nicméně pokud do Bratislavy něco z ICE, čekal bych spíš ICE L, tedy novou variantu Talga.

Flek

Já bych tam právě ICE L nečekal, protože kvůli Rakouským Railjetům, se bude na úsecích na 250 v Rakousku a rychlejších úsecích z dál za Mnichov jezdit něčím rychlejším.

Addams

Do Petržalky by jazdiť mohli na 15 kV.

Petr

To mizu potvrdit. Napriklad skolni vylet z Martina, ktery jsem tam potkal 🙂

Movia

Které soupravy mají jít na REXy u ÖBB?

Díky.

Kubrt

KISS.

marek hudec

elektrizace pěkná, ale proč se nezdvoukolejnil úsek Marchegg-DNV? nevyšla ekonomika? Rakušáci mají na východním zhlaví založeno prodloužení až na hranici..
ale je možné, že druhá kolej by musela jít mimoúrovňově přesmyknout trať na Kúty

Doktor Trychtýř

Jenom opravit a zadrátovat ten půlkilometrový úsek trvalo rok a půl. Postavit druhý most přes Moravu + přesmyk, to je odhadem na dekádu 😉

Samo

Druhá koľaj je stále plánovaná (teda ekonomicky to vyšlo), ale je to samostatný projekt ktorý má byť realizovaný neskôr.

Horizon

Prebieha proces EIA.
Ak by to robili naraz, tak táto elektrifikacia by sa urobila ešte neskôr.

M@trixX

Klasicka neschopnost ZSR. Keby sa najprv spravila druha kolaj a potom sa rekonstruovala tato, museli by stale jazdit vlaky a to ZSR predsa nemozu dovolit.

MaPe

V omezené míře znamená každou hodinu z Petržalky. Nebo co je „onezená míra“? Po půl hodině to snad nejezdilo ani před výlukou, ne?

Samo

Ten výraz sa zrejme vzťahuje na celú ponuku medzi Bratislavou a Viedňou. Reálne došlo k zredukovaniu cca polovice vlakov (predtým základný interval 2x za hodinu, počas výluky 1x za hodinu – cez Kittsee je v špičke interval zahustený na 30 minút, takže reálne tá celková redukcia bola mierne pod 50 percentami).

Toto malo byť čiastočne kompenzované predĺženými súpravami cez Kittsee v špičkových časoch, ale bohužiaľ v praxi OBB ľúbili v prípade nedostatku vozidiel obetovať práve túto linku a zažil som tam niekoľko dosť neprijemných tlačeníc, kedy ten vlak z Viedne ledva pobral ľudí.

Adam

Tak keď už lepšie nevypravit zdvojenú súpravu (t.j. iba jednu) ako celý spoj…