Vlaky u nás řídí přes 200 cizinců, hlavně Slováků. Jezdí i Němec či Moldavan. Musí umět česky

Strojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria FacebookStrojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria Facebook

Velký rozruch vzbudila zpráva o plánu společnosti Arriva vlaky zaměstnat v Česku strojvedoucí z Bulharska. Jak ukazují statistiky Drážního úřadu,

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kirschner

No k té podobností jazyků. Jedna z důležitých návěstí, aby se vlak vůbec hnul je pokyn „odjezd“. Ovšem ve slovenštině je to „odchod“. Takže český strojvedoucí se rozjede a strojvedoucí příslušník nejrychleji chodícího národa „odíde“. 😁 😂

X 1

Jestě lepší je, že mi na letišti uletělo letadlo.
Všem uletělo, jen slovenskému kolegovi, uteklo. 😉

Dáda

Když ony ta letadla jsou takové neposedné, co chvílu nejaké někam uteče… :-))

Hodně štěstí

Tudíž jinými slovy v Česku jezdí 26 cizinců, který nemají mateřský jazyk češtinu nebo slovenštinu (která byla do roku 1992 u nás úředním jazykem). A kdoví kolik těch zbývajících 26 cizinců nemá českého jednoho rodiče. Tudíž vyjma Slováků cizinci české železnice moc nespasí, protože se sem moc nehrnou jak je vidět.

Aktivní železničář

Němců možná přibude. Těch z východu. Nejsou spokojení se stavem německé společnosti, s poruchovostí DB Netz a některým nevyhovuje život nomáda, kdy se 10 dní stěhuje se 2 kufry z lokomotivy na hotel a opačně. Znám jich pár z etnika Lužických Srbů a tam to s B1 z češtiny bude brnkačka. Náklady na život jsou v Německu vysoké a plat na železnici v ČR roste.

Dan

No to by musel růst platů v ČR trvat ještě hodně dlouho a v Německu se zcela zastavit.

DPDP

Tak ten Němec může bydlet za hubičku v Ústí a pak se vracet do práce v Německu.
Plat na železnici u nás vzhledem k práci je dost nízký a růst by mohl jedině kdyby vzrostla produktivita nebo se snížili daně, což je utopie.
I kdejaký dělník na pásu ve Škodě si vydělá více než strojvedoucí.

V.N.

Platy u železnice v ČR jsou velmi solidní. Tak velký rozdíl mezi výdělky na železnici v ČR a průměrnou českou mzdou v Německu není.

Petr

jj neni to takovej rozdíl😂😂😂pokojská má žena tam má v přepočtu 60tisíc čistá ruka to je dvojnásobek mě jako fíry …ano bydlet v Čr ale proboha proč v Ul když to je Geto?? To si radši koupí domek v příhraničních obcích, za sousedy mám dva Němce ve Hřensku.

Jirka

Kdy8z jsem před 35 lety chtěl na mašinu, neměl jsem šanci. Z dobré vůle me pustili na 6 mesicu na pomocnika, dojizdel jsem(do depa 30km)a ja si mezi tím našel místo na vlečce v místě bydliště .
Tehdy to byl na dráze výběr. Dnes je nábor neboli sběr.

...

Tak jistě, dnes existuje mnoho zajímavější a lépe placené práce…

V.N.

Zajímavější ? Možná. Pro každého je zajímavá jiná práce. Lépe placené ? Pochybuji. Dopravci uvádějí u strojvedoucích medián nějakých více než 40 brutto. Více než 40 brutto vydělává tak 10% národa a možná tak 5% osob se středoškolským vzděláním…

DPDP

Nene, když jste schopný a šikovný, tak dnes nemusíte mít VUML = VŠ KSČ ani být ve straně.
Stačí SŠ, trochu AJ, být schopný a jít s dobou a svých 60-80.000 brutto máte jistých 🙂
Hlavně nejít s davem a zajímat se trebe o IT

V.N.

Aby člověk v IT vydělával 60-80 brutto , musí něco umět. Není to o „trochu“ AJ a „zajímat se o obor“.

V.N.

Čo bolo , to bolo. Tehdy bylo snem stát se strojvedoucím u každého třetího kluka. Dnes má každý třetí kluk úplně jiné sny ohledně svého budoucího povolání….

michal

A kolik je ten ideál na výplatní pásce strojvedoucího? 70 tisíc? Myslím že to někteří trochu přeháníte.

Informator

Strojvedouci by mel brat 35 cisteho za normu, bez prescasu. Potom by se i zmensil podil lidi co jezdi pro dva a vice dopravce.

Skinheads & Punks united

Což je blízko dnešnímu stavu a pořád to nevysvětluje ten průměrný věk přes 50.

Daniel Mach

Nevím, jestli inzerát o zaměstnávání cizinců v pozici strojvedoucích vyvolal rozruch jinde než v těchto diskusích. To znamená, že to vlastně nikdo neřeší. Stejně jako Ukrajince nebo Mongoly na stavbách nebo při montáži škodovek (Tam nemáte strach, že vám auto nebude brzdit?). Větší rozruch by vzbudilo, kdyby se někdo z těchto strojvedoucích účastnil některé z mnoha nehod na železnici. To ale byli Češi jako poleno. No na nehody si holt sahat nedáme :).

Skinheads & Punks united

Nebyla ta nehodě v Brodě právě cizincem?

Ludvík

Srovnání průmyslové výroby (třeba v té automobilce) s profesí strojvůdce je poněkud mimo (k srovnání s prací na stavbě se snad nemá smysl ani vyjadřovat). Ne snad, že bych podcenoval práci dělníků v průmyslu, ba právě naopak. Z hlediska potřebné kvalifikace existuje nekvalifikovaná práce, vysoce kvalifikované dělnické profese (velmi často v např. v leteckém průmyslu) a široké rozpětí něčeho mezi tím. Montážní práce při výrobě automobilů patří z hlediska potřebné kvalifikace k těm spíše méně kvalifikovaným, i když záleží případ od případu. Obvykle není potřeba ani výuční list. Ovšem všichni ti seřizovači a údržbáři jsou kvalifikovaní odborníci. Pokud nějaký montážník… Číst vice »

V.N.

Mě se hrozně libí , jak někteří fírové mají tendenci svoji profesi přirovnávat k létání… Vážení , srovnáváte nesrovnatelné. Když vám klekne mašina na trati , co se stane ? Nic..Necháte se někam odtáhnout. Když vám klekne letadlo ve vzduchu , máte hodně velký průšvih…To , co může ve vzduchu způsobit rozpad a zřícení letadla , zpravidla u pozemní dopravy neznamená žádný problém….

Lektor

Když vám klekne mašina můžete ji zkusit opravit. Když vám klekne letadlo, tak máte skoro 100% jistotu, že vám už to nikdo vyčítat nebude…

Kajman

Dneska? Opravit? Možná tak šukafon.

AAA
V.N.

To pochybuji. Mašina je mnohem složitější zařízení než klasický silniční tahač. A už jsem zažil několikrát , že nám zdechlo auto na silnici , nechali jsme jej přitáhnout do značkového servisu …nejen , že si s tím řidič nevěděl rady…. oni si s tím nevěděli rady ani ti kvalifikovaní mechanici. Do akce se musel zapojit vedoucí servisu a tuto závadu řešit telefonicky přímo s výrobcem v Německu. Takže asi tak…

DPDP

Čím větší letadlo tím dále doplachtí, tzn. i bez motorů v nouzi se dá přistát.
A srovnávat letectví se železnicí nejde, páč každý strojvůdce by chtěl plat jako pilot, ale sorry chlapy, to fakt nejde 🙂

Dáda

No já bych s těmi příměry přibrzdil. Vlak není sranda, ale letadlo při problému nepočká na trati na nehoďák….

Pako

Slovák není cizinec… Takže si odečtete těch 181 lidí…

MildaIV

Slováci se sami rozhodli, že budou cizinci.

Jiří Kuba

Jestli jste si nevšimnul, tak Česká republika je již od roku 1993 samostatným státem. Stejně tak jako Slovensko. Takže Slováci jsou cizinci.

Skinheads & Punks united

Průměrný věk kolem padesátky a mzda čtyřiceti. Myslíte si, že i když budou všichni brát padesát, tak to nějak naláká lidi bez vztahu k železnici, co budou ochotni převzít zodpovědnost a cirkusácký způsob života, když si schopný člověk je schopen pěkně vydělat i normálním režimem? V jaké bublině si to žijete? Nebo čekáte, že se ty mzdy strojvůdců budou šroubovat k 60,70?

Skinheads & Punks united

Ten Němec tady žije, nebo sem jen zajíždí? Nějak nechápu motivaci.

Vlaďka

Třeba se tu oženil 😉

Lada

Máme lepší pivo…..

Slota

Mě třeba fascinuje, aj ktady někdo hledá motivaci, typické řešení PNJ. Prostě k tomu má nějaký důvod.

Aktivní železničář

A co inzerát na Krepu a lokomotivy řady 745?

DPDP

Jezdí sem píglovat ženu jednoho českého mašinfíry, tzn jen zajíždí 🙂

petr.r

zavádění etcs a zavedení řízení provozu bez ust se blíží. Když si spočítáte, tak fíra je jeden nejdražší článek dopravy a ta automatizace je nutností.

Martin.dilli

Nejdražší článek dobpravy je zabezpečovací zařízení, integrace etcs, její nenávratnost nikdy. Stejné peníze bere i dispečer i spoustu vozmistrů, spoustu se platí za “ tunokilometry“. Ale určitě více by stálo vlak docpat na kamiony a platit třeba 20 tiráků, mýtné, rozbité cesty. Ale tohle málokdo vidí, tak budem žvanit o ceně za strojvedoucí nejen finanční ale i rodinné, morální a soukromé

Jan Tichavský

Nenávratnost zabezpečovacího zařízení počítáte bez škod při nehodách (jak materiálních tak lidských, ušlý zisk přizastaveném provozu)? Protože při započítání těch škod se to vyplatí docela rychle. Neslabší článek je stále člověk a lidský faktor má za následek víc nehod než se sluší na 21. století.

Viktor

Jak se zjistil počet cizinců? Byla anketa u dopravců? Žádná kompletní databáze vydaných osvědčení v ČR neexistuje…

Strojvůdce Příhoda

Bez Drážním úřadem evidované licence nelze strojvedoucímu vydat osvědčení, takže kompletní databáze strojvedoucích EXISTUJE. To, že o ní někteří neví, je jen a jen jejich problém. Ovšem čím méně tito jedinci o dané věci ví, o to hlasitěji se projevují…

Strojvůdce Příhoda

A Drážní úřad má samozřejmě i přístup k tomu, co vydá dopravce. Takže pokud některý dopravce vydá osvědčení Bulharovi, může přijít k dopravci na státní dozor a vše mu zkontrolovat.

Viktor

Strojvůdce Příhoda míchá licenci a osvědčení dohromady. Asi by se měl na to trochu mrknout, než začne poučovat, on je ten co ví hov.o… Drážní úřad eviduje v databázi pouze jím vydané licence. Tečka. Pak má vzdálený přístup do evidence osvědčení odhaduji několika desítek dopravců… Pokud dopravce vydá osvědčení Bulharovi tak o tom Drážní úřad neví, pokud to tedy není zrovna ten dopravce, který umožnil přístup pro úředníky do své databáze. Ano, může to zjistit při státním dozoru, proto v mém příspěvku byla otázka jak se zjistil počet cizinců, byka anketa nebo státní dozor u všech více jak 110 dopravců?

lad

Tak pro „komunikaci v běžných i neobvyklých situacích“ rozhodně není dostačující úroveň jazyka B1 a jestli někdo říká, že je, tak zadělává na slušnej problém. Na komunikaci v neobvyklých situacích minimálně C1.

Cargo

Ona B1 stačí, je to spíš o slovní zásobě. Raději mít velkou slovní zásobu a gramatiku na B1. Než předvádět gramatická moudra úrovně C1 a nemít slovní zásobu. Kdyby se na to dbalo, tak polovina lidí v Česku nemá ani tu C1 z češtiny, protože neumí gramatiku.

Novik

Jednotný referenční rámec není o šrocení gramatiky, ale právě o komunikačních dovednostech… S b1 si objednám oběd a pochválím kolemjdoucímu hezkýho psa, dokonce toho psa vyskloňuju v 7 pádech, ale v dopravě je to k ničemu

K.S.

Ne, to máte A1. V zásadě potřebujete umět v tom jazyce myslet a to se nedá úrovní ošetřit, to zjistíte jenom při rozhovoru, nijak jinak. A s dovolením znám pár cizinců, co se češtinu naučili velmi dobře že jsem měl v šumu okolí problém postřehnout že jsou to cizinci. S B1 už tu mašinu snad zvládnou odřídit a pochopí co se po nich chce i podají hlášení. (cs. wikipedia. org/wiki/Spole%C4%8Dn%C3%BD_evropsk%C3%BD_referen%C4%8Dn%C3%AD_r%C3%A1mec) Pravdy vysvětlit jak dostal mašinu kilometr do kukuřice bude pro něj asi problém. Jinak je důležité aby měl precizní železniční češtinu, byť bude matlat některé pády, nebo používat blbé rody,… Číst vice »

Slota

Nevykládejte nesmysly.

Hans

Takže ta zkouška se dělá u dopravce. Ne třeba u Ústavu pro jazky český, což by jistě mělo skutečně vypovídající hodnotu. V praxi se tedy sejde ředitel, jeho sekreářka a někdo „externí“, což by mohl být třeba manžel sekretářky, který pracuje jinde. A budou posuzovat někoho jestli umí češtinu na B1. Přičemž ho potřebují protože licenci má. A ani nechce moc peněz. Otázka pro chytré hlavy: Vyhodí ho tato komise když bude umět česky aspoň pozdravit a umět slova vlak, lokomotiva, kaput, brzda, pasažér a konduktor? V Německu tuším že se tato zkouška dělá u Goetheho institutu… Nikoliv u dopravce.… Číst vice »

Martin1

Když někdo dělá zkoušku z češtiny na jazykové škole, je tam zástupce Ústavu pro jazyk český? Asi ne, že jo… Dokonce komise bývá složená jenom ze zástupců té jedné školy. Nehrotil bych to. Dopravce si nevezme člověka, který se při MÚ nebo při běžném provozu nedorozumí s dispečerem.

Hans

Podstata je aby tu zkoušku dělal někdo odborný a nezávislý. Kruci dopravce, co ho potřebuje aby jezdil, není ani odborný ani nezávislý. A nakonec, i když tomu nevěříte, ten manažer dopravce ho vezme a bude mu úplně jedno jak se dorozumí s dispečerem. On potřebuje ruce na knipl. Ten manažer je ohodncenej podle toho jestli má dost lidí na výkony a ne za to že nevzal někoho kdo se nedomluví s dipečerem. Vítejte v kapitalismu.

X 1

Hans
ZOZ se dělá u dopravce. Na jazykovou zkoušku musí být někdo certifikovaný ji provádět. Může to být jazyková škola nebo i ucitelka češtiny na penzi. Certifikát B1, ti nevystaví manažer nebo sekretářka.

Slota

Vy si pletete jazykovou zkoušku se zkouškou zvláštní odborné způsobilosti, čili v tom naprosto plavete ale vystupujete tady zcela suverénně jako arbitr správnosti, zejména pak víte, že je všechno špatně.

Mišin

Nikde jsem zatím v legislativě nenašel ohledně osvědčení strojvedoucího nic než obecné údaje jako B1 dle SERR atd. Vychází mi to tedy tak, že je na dopravci, jak si zaměstnance vyškolí a co uzná nebo ne, samozřejmě vše musí být v souladu s legislativou. Jakýkoliv průser jde pak primárně za dopravcem – t.j. případné sankce, v nejhorším případě až odnětí osvědčení dopravce. Tedy je pravděpodobně jen na dopravci, jak znalost sám ověří případně jaký certifikát znalosti uzná. Určitě by bylo důvěryhodnější, kdyby byla specifikována dopravcem nějaká důvěryhodná autorita jejíž certifikát uznává – třeba takto: http://www.rlp.cz/kariera/rlp/Stranky/CJ_instituce.aspx Samozřejmě je asi žádoucí nějakého… Číst vice »

Slota

Nevykládejte nesmysly.

K.S.

Zkouška z letecké angličtiny se dělá myslím při získání pilotního oprávnění a je to speciální redukovaná podoba angličtiny, tedy rozhodně tam nemáte trpný rod předpřítomného času, asi ani ten předpřítomný. Asi je tam celkem jedno jestli to bylo Was done, nebo Has been done.

Češtinovou zkoušku dělají lidi s certifikací, jestli fíru naženou na jazykovku, nebo si objednají komisaře na firmu, to je už na tom jak se to domluví, co je pro ně organizačně jednodušší.

On.

Jak se počítají strojvedoucí DB co pravidelně zajíždějí do Prahy s Ex (EC) do Prahy,případně s Nex do Mělníka? Ti nemají českou licenci?

Hans

Nic jako česká licence neexistuje. Je to evropská licence.

petr.r

co to melete, tady bylo v článkách něco jinýho, jako že stačí jazyk evropský?

Martin1

Vydaná česká licence je de facto evropská licence, presněji řečeno s licencí může jezdit v každém členském státu EU. Po té, co samozřejmě složí „místní zkoušky“, tedy zváštní odbornou způsobilost.

petr.r

tak teoreticky když dopravce má linku v jiném státu, tak nemusí. Nebo jaká je odpověd na první dotaz?

jiný Petr

Odpověď na otázku „Ti nemají českou licenci?“ zní: „Ne, nemají českou licenci. Mají německou licenci, která je platná v celé EU.“