Dopravci Železnice Železniční průmysl

Vlaky pro Paříž a okolí s českou stopou. Bombardier s Alstomem ukázaly první novou jednotku RER

Představení nové jednotky RER NG. Foto: Île-de-France Mobilités
Představení nové jednotky RER NG. Foto: Île-de-France Mobilités
Kontrakt na nové příměstské vlaky je jedním z největších na francouzské železnici. Karoserie se svařuje v České Lípě.

Sdružení výrobců železničních vozidel Alstom a Bombardier představilo první jednotku RER NG pro provoz vlaků v Paříži a okolí. Soupravy mají českou stopu: skříň se kompletně svařuje v závodě Bombardieru v České Lípě.

Novou jednotku ukázali výrobci na zkušebním okruhu Alstomu ve Valenciennes při prezentaci pro Île-de-France Mobilités, tedy objednatele dopravy v Paříži a okolí.

Jde o zakázku, kterou získaly společně Alstom a Bombardier. Kontrakt je jedním z největších v dějinách francouzské železnice: celkem jde o 125 sedmivozových jednotek a 130 šestivozových jednotek pro linky D a E. Rámcová smlouva má hodnotu 3,75 miliardy eur, první už jistá objednávka je na 15 delších (130 metrů) a 56 kratších souprav (112 metrů).

Bombardier dlouhodobě v České Lípě svařuje vlaky, které nakonec skončí ve Francii, v minulosti se podílel například na výrobě pařížského metra. Svařené skříně míří z České Lípy na kamionu do francouzského Crespinu k další montáži.

Vlaky vycházejí z jednotek Regio 2N od Bombardieru a X’trapolis od Alstomu. Budou mít dva metry široké dveře, aby se usnadnil nástup a výstup lidí. Francouzské státní dráhy SNCF je nasadí postupně na linky D a E.

Odebírat
Upozornit na
guest
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Od lesa

Malá technická… karoserie mají auta, vlaky mají skříně.

richmond

proto měl žabotlam samonosnou karoserii, aha…

pkajetan

pssst, nebuďte hnidopich, jsme v odborném médiu 😀

Z Lípy

A ještě poznámka, i v té Francii se svařují spodky těch vložených vozů, nejen v BT v Lípě.

Z Lípy

Ach jo, v Lípě se svařují jen podskupiny toho celého vloženého vozu… Ve FR tomu dají navařováky a až v katedrále to svaří do podoby vozu.

TPal.

Možná to není nejpohodlnější regionální vlak, který existuje, ale před interiérovým designem smekám klobouk dolů. Tato práce se povedla. 🙂

Z Lípy

Francouzský design je ujetý, vizte ty jejich auta… 🙂

TPal.

Ach možná, ale ve veřejné dopravě je naprosto luxusní. Viz. snad skoro každé město, které provozuje tramvaje Citadis od Alstomu, TGV s interiérem od Cristiana Lacroixe anebo co se mi líbí, tak jsou budoucí vlaky od společnosti Talgo pro SNCF. Pravda, výrobce je španělský, ale design, předpokládám, pochází z kuchyně SNCF.

Ale dobrý protinázor. 🙂

Greta

Auta mají skvělá, Renault miluju.

XYZ

No, až na to, že to logo je čím dál větší s tím, jak je svět čím dál víc v tom logu. 😀

XYZ

Já si nemůžu pomoct, ale mně se na autech právě ten ujetý design líbí. Peugeot 2008, Renault Captur, nový Citroën C4, to jsou ta, co mají dost odvážný a neotřelý design. Někomu se líbí fádní Škodovky, ale mně nic neřeknou. Nejsou prostě ujetý.

Peeetr

Jasná chyba. Pro Paříž a okolí potřebují alespoň 1/3 nízkopodlažnost, a ne tenhle nevhodný model plný schodů se zbytečně sníženým stropem asi kvůli o něco nižší spotřebě při velmi vysokých rychlostech.

Bram

RER jsou příměstké vlaky plnící i vnitroměstskou obsluhu Paříže. Jednopodlažní nejsou z důvodu potřebné vysoké kapacity. Běž jim říci, že to dělají špatně. Prostě na chytráky čekají s otevřenou náručí:-).

Peeetr

Další co nepochopil. Když jsem psal o zbytečně sníženém stropu, tak je snad alespoň průměrně inteligentním jasné, že jsem pro poschoďové vlaky, ale spodní patro musí být přístupné bez schodů.

Peeetr

Jinak oni na to nakonec přijdou taky, a tohle po pár letech přesunou na rychlé meziměstské tratě, kam to patří.

Kubrt

Jsi opět úplně mimo.

Kubrt

Ne, ty vubec nevíš, co RER je a jak funguje.

Martin V.

Má RER jednotnou výšku nástupišť nebo se liší Paříž/příměsto?

BIg Fat Fabulous Woman

Krásný vláček. Moc se mi líbí hlavně ten „hravý světlý interiér“, to není jak východoevropská produkce Škodovky.

TPal.

Škodovka by to dokázala taky. To záleží na objednavateli. 🙂

XXXD

Kdo chce pořád něco kritizovat, vždy si najde důvod proč..

Martin

Objednavatel si ho ale nenavrhuje, vetsinou dostane na vyber od vyrobce nebo je z verejne souteze od designera apod., problem je, ze nejak ten design je u nas desny,…
My porad proste nemame v sobe to mysleni funkcniho designu, spise se mysli na penize a na to se predvest…

Viktor

A vejdou se na nástupiště? 🙂

jkjk

Kratší mají 112 metrů, delší 130 metrů. Takže do Duchcova by se vešly jen kratší 🙂

johny

škoda, že se u nás vyrábí celé soupravy nebo jen části pro západní trh a u nás mnohdy jezdí neuvěřitelné šroty z východoněmecké vagonky Bautzen, jak se ty vagony jmenují bmee

Roman Svačina

Bmee už nějaký ten rok nejezdí

Greta

Budyšín už je v SRN.

Martin

No, presneji v Luzici a porad je tam luzicka srbstina slyset, je ji docela rozumet, a vyrabene byly v dobe DDR..

Lukáš

Ani ty skříně nejsou schopny posílat vlakem. Svařené skříně i materiál sem na kamionech, alespoň je práce tady. Ach jo. A nedejbože třeba jich 20 kusů sem objednat, to by našeho milionáře v Plzni kleplo. 🥴😮🤭😄🖐️

Kubrt

Oblibene tema. Zkuste – jako důkaz své schopnosti – tu skříň do Francie po železnici dopravit. Pak dejte vědět, jak to dopadlo. Všechny dílčí problémy jsou řešitelné, ale proc, když po silnici je to jednodušší?

Bespi

Bohuzel. Nicmene je to ukazka neochoty dopravcu a spravcu zeleznice. Kdyby takto pruzna byla i lodni a letecka doprava … .

Kubrt

Za dopravce se tu k tomu před časem vyjadřoval pan Simral, jde to najít podle tagu Bombardier. Snaha byla..

Bram

Jen upřesním, že vlečka Bombardieru je bohužel zaústěna do železniční sítě francouzské a nikoliv belgické. Tam je ta největší chyba…

Bespi

Tak dopravce to sam nevyresi. Tohle by chtelo masivni zmenu na strane infrastruktury … budovani automatizovanych prekladist a logistickych center.

MildaIV

Řešíte něco, co vúbec není problém. Problém je chybějící elektrifikovaná trať přes Domažlice. Trh už si pak sám najde, co tam bude jezdit.

Jiří Kocurek

Tak přes Vejprty! 70 tun lokomotiva, 30 tun zboží, ať se hulí z komína! Dobře, nepojede 2x týdně, mají si celou měsíční výrobu naskladovat, aby se to vyplatilo vlakem. A propós tyhlety logistické sklady způsobují povodně, pryč s nimi! Že jsou to požadavky zároveň nesplnitelné?

Mirek111

Problém není v trati jako takové, ale, z Lípy vyexpedují 2 – 4 vozy, než se cestou do Plzně posbírá nějaký ten vagon touto relací alespoň do Němec, to bude trvat….Takže, kamion, je v Crespinu z Lípy, za 15 hodin… a tam se, vyloží….

Bespi

A mezitim do Nemecka jede par tisic dalsich kamionu, jejichz naklad na tom vlaku taky mohl byt.
Ne tohle provblem neni, problem je, ze neexistuje snadny zpusob jak dostat naklad na zeleznici a jak ho rychle tridit … proste logistika zeleznice zamrzla na urovni pred 100 lety.

Kubrt

Opět si dovolím ocitovat pana Šimrala z minulé diskuze ještě s jedním aspektem (další už uvedl Bram): frekvence výroby sestav – různých – skříní v České Lípě je jiná, než požadavky montážních závodů – různých -, kam celky míří. Takže nejde jen o přepravu mezi dvěma místy, ale i uložení zásilky po dobu, než bude potřeba k montáži. Toto se děje v Lovosicích.

Lukáš

Pro Kubrt, děkuji, pochopil jsem. Lukáš

Martin

To si az tak nemyslim, skutecne bude zakopany pes v infrastrukture…

Martin

Druha vec jsou parametry, zda rozmery skrine vyhovi max. prepravovanym rozmerum…. pokud je to pouze skrin, kdyby to melo podvozky, klidne i jalove (provizorni) tak to mohou po zeleznici pretahnout…

Martin

Hmm, libi se mi to…

Kolem

Ty sedačky vypadají hůř než v tramvaji 😀