Vlaky na mezinárodní trati z Liberce se přiblíží době jízdy auta, zlepší se přípoje do Berlína
Siemens Desiro společnosti ODEG v Žitavě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Modernizovaná trať přinese i změnu dopravního konceptu, přímé vlaky do Drážďan ve všední dny téměř zmizí.
Vy už konečně zavedte do Liberce a okolí elektrický proud, jako na železnici!!! Pak vše půjde automaticky rychleji.
Jen škoda, že podle návrhu JŘ jsou mezistátní „expresy“ Liberec – Dresden na našem území zastávkové. Pokud by jako letos zastavovaly jen v Chrastavě a Hrádku n.N., tak by mohly odjíždět z Liberce o 6 min. později.
Buď je chyba v textu, nebo v tom odkazovaném návrhu nového jízdního řádu: v návrhu jsou obě přímá spojení Liberce a Drážďan (tam i opačně) naplánována na večer.
To, že do rajchu budu jezdit rychleji, je hezké, ale do Prahy stejně pomalu a dlouho jak za císaře. Ať se jdou vycpat!
Od dob CK máte k volským a koňským povozům i jinou alternativu… ja třeba dám Praha-Babylon centrum pod hodinu.
Ja, Reichenberg… lepší spojení směr Deutschland než do Prahy,
jako za časů prosperity, než došlo k odsunu.
Po odsunu Čechů po záboru pohraničí po Mnichovské zradě? Tak to souhlasí. Pak už to šlo s Československem z kopce.
Je to super zpráva, hlavně že se konečně podařilo domluvit s Polskem tu peáž.
Jenom je škoda, že zrovna když se konečně podaří zlepšit a zrychlit spojení s Libereckem, tak z druhé strany od Děčína se spojení postupně osekává a z Varnsdorfu se stává poloostrov dostupný právě jen ze Žitavska.
Např. spojení Děčín-Žitava je po většinu všedního dne možné pouze přes Liberec. Což je strašná zajížďka na kilometry a samozřejmě i časově, protože trať Děčín-Liberec rozhodně není žádná rychlodráha a dost času se ztratí i čekáním na přestup.
Hlavně že se povedla ta peáž, to už jsem nedoufal. Dobrá práce!
Ještě větší zázrak než zastávka Praha-Kačerov!
Takže v Chrastavě bude autobusák přesunut k vlakům a z původního bude zastávka?
Tohlecto je hrozný nešvar regionálních objednatelů u nás. Zrychlení trati se nevyužije ke zkrácení cestovních dob, ale k přidání zastávek v nějakých totálních dírách. Ke stejnému došlo v minulosti třeba i mezi Lužnou a Žatcem.
Bohužel někteří stále nechápou, že železnice má být rychlou páteří systému.
A jiní zase nechápou, že osobní železnice má vozit lidi.
Chápu, naprosto. Ale aby vozila lidi, musí být atraktivní. Nelze na to koukat paušálně podle jednoho kritéria, ale primárně je nutné brát železnici jako rychlou páteř systému. Samozřejmě s tím souvisí taktéž úloha kapacitní regionální dopravy.
Vždycky je třeba vyhodnotit výhody a nevýhody všech řešení. Pokud se po modernizaci dá vyjezdit takt s vlaky co staví všude, je to asi lepší než některé zastávky částí vlaků projíždět a tím z nich dělat ještě větší díry. Pořád to není nějaká dálková trať, jako spíš silné příměsto. Jízdní doba do Hrádku zůstala 16 minut, byl by to velký rozdíl kdyby se zkrátila třeba na 13?
Zkrácení z 16 na 13 minut je zkrácení o 19 %. To vám přijde málo?
Docela jo, v procentech to vypadá pěkně, ale když vezmu do úvahy že pak ještě někam jdu nebo jedu, a že do vlaku nenastupuju v poslední minutě, je to zkrácení celkem nepatrné. Důležité je, že můžu každou hodinu jet do všech zastávek a že mám přípoje.
Realita ovšem bývá často taková, že v těch „dírách“ není takřka žádný pohyb cestujících oproti těm největším městům. Železnice je ta nejhromadnější z hromadných typů dopravy, opravdu by měla sloužit jako rychlá páteř a ne nahrazovat autobus. 3 minuty do Hrádku asi velký rozdíl neudělají, ale to ty pravidelné zastavení v lese nebo polích taky ne. Navíc, pokud by se stejný princip aplikoval na větší vzdálenost, už to bude třeba dalších 10 minut, což je čas, kterým se zde objednatel chlubí.
A kde tento vlak bude stavět v lesích a polích? Nějak to nemůžu najít.
V článku jsem nenašel, které ty zastávky navíc mají být (a v návrhu JŘ se mi to hledat nechce 😅). Nicméně jakákoliv jiná zastávka než Chrastava a Hrádek bude oproti nim obsluhovat jen zlomek obyvatel. Na druhou stranu taky nesouhlasím s tím, aby třeba v Bílém Kostele vlaky nestavěly vůbec. Ideální je řešit to rychlou vrstvou, na kterou zde ale pravděpodobně nebude ani kapacita, ani vůle.
Autobus může fungovat jako ta pomalá vymetací vrstva, jedna z funkcí IDS.
Jen tady je poněkud na prd, že bus má dvojnásobnou jízdní dobu, než zastávkový vlak.
Machnin hrad ???
Právě tam většina vlaků od nového GVD stavět nebude.
Pokud tam jsou díry bez pohybu cestujících, mělo by se to projíždět všemi vlaky a nevytvářet na takové krátké lince rychlejší a pomalejší vrstvu. Ale tady konkrétně znám lesní zastávku jedinou, a to Machnín hrad, což se řeší zastávkou na znamení (stejně jako řada dalších).
Už zase ten nesmysl se zastávkou na znamení…
Proč nesmysl?
Tak zrovna Trilex zastávky na znamení projíždí ve vyšších rychlostech, než České Dráhy. Takže cestující to zpomalení tolik nevnímá.
Zastávka na znamení má své problémy v tom,že cestující neumí se podle toho chovat.A technicky to není dobře vymyšleno jako v Německu.Jejich systém je pro strojvůdce mnohem lepší než u nás.
„… v těch „dírách“ není takřka žádný pohyb cestujících …“
A právě proto byby vymyšleny zastávky na znamení nebo požádání.
To je směšně málo.
Když na vlak poběžím, tak ušetřím i 50 % času!
Moje matka (blahé paměti) odjakživa tvrdívala, že procenta a průměry jsou komunistické míry – a i když nebyla statistička, dobře věděla, proč to říká.
Obecně souhlas. Nicméně zrovna mezi Lužnou a Žatcem jste vázán asi připoji v Lužné i Žatci, takže by to projetí zastávek k ničemu moc nebylo, ne? Možná byl stejný důvod i zde, že by se to pak stejně někde prostálo.
Já mam nejraději venkovský zastávky v polich na tratích na 200kmh, ideálně tak co 2-3km daleko od sebe.
Když se to za tu cenu dělá z původní tratě používané více segmenty, namísto abychom pro rychlé expresy postavili přednostně VRT, případně u vyžehlených tratí nechali jednu původní kolej pro obsluhu území, pokud se přeložka vzdaluje příliš, je to těžké. I tak mohly být některé zastávky například v úseku Benešov – Tábor postaveny blíže sídlům i zastávkám autobusů do okolí, namísto ještě většího vzdálení. Nechápu, jaký význam má betonování zastávky přesunuté do pustiny.
Už zase Benešov – Tábor, tentokrát se třetí kolejí pro místní obsluhu 🙂 Betonovat tam většinu zastávek samozřejmě velký význam nemělo, to byla jen úlitba těm obcím, které ale nikdy dostatek cestujících nevygenerují. V největším Mezně se zastávka přiblížila, v Heřmaničkách je to tak nastejno (je trochu dál ale není potřeba už obcházet areál bývalého nádraží), jinde je to o stovku nebo stovky metrů dál, ale tam stejně těch pár lidí i tak raději něčím přijede. Červený Újezd má asi 300 obyvatel, z toho ve vlastní obci něco přes 100, zbytek jsou roztroušené osady, některé mají novou zastávku i blíž.… Číst vice »
Jestli on předřečník nemyslel náhodou Brno – Přerov…
Nečtete pozorně, nevadí. Benešov – Tábor se stávajícími dvěma kolejemi: Ješetice mohly mít zastávku jižně od tunelu, kde je poblíž zastávka autobusu. Červený Újezd přinejmenším nástupiště jižněji, když už se celá trať vzdálila východním směrem; Střezimíř by se možná svezla s tím, ale tam už to bylo stejně daleko. Mezno se přiblížilo Meznu tak, že se vzdálilo od Mitrovic, a je tedy na půl cesty v poli; mohlo být třeba u Mezna, nu což. Třetí kolej bych si dovedl představit třeba přes Chrást u Plzně (s obsluhou Bukovce), v menším měřítku u Tatenic (když už tam chtěli zachovat zastávku). Ale… Číst vice »
No zrovna mezi Lužnou a Žatcem jsou jen samé díry včetně Lužné.
Lužná není zdaleka tak úplná díra, jen leží nejméně 2 km od nádraží, které se podle ní jmenuje – je to něco podobného jako Kaplice.
No tak bude lepší jezdit do Žitavy než do Prahy to je přeci paráda !
je přeci krásné vidět, že z Reichenbergu je lepší spojení do Drážďan a Berlína než do Prahy.
Nedávno se tu někdo vztekal, když se pro cizí města používaly české názvy. Tak mně se teda nelíbí když se pro česká města používají cizí názvy. Jeďte si s tou němčinou nach Arschloch hbf.
Na tom krásne vidíte, ako trápne je používanie tých nezmyselných názvov pre cudzie miesta.
Keď obhajujete napr. Štýrský Hradec, tak musíte zniesť aj ten Reichenberg, alebo Lundenburg.
Ono je to totiž presne to samé.
A ako by sa Vám páčilo keby sa tu písalo o Pozsoni palyaudvar? (Aka Pressburg hbf) A tiež zásadne píšete London, Wien, Warszawa, Mockba, Roma, …? Kde je ta hranica kedy je český či slovenský nezmyselný?
Historicky to tak bylo a je to dáno terénem. Podél vody vs přes hory.
Navíc v Reichenbergu se cítili víc Němci než Rakušany, takže i obchodní vzahy byly často víc do Saska a Pruska než do Rakouska-Uherska.
A také nákupní možnosti v Žitavě stojí za pozornost – jen je tam pro větší nákupy asi stejně lepší jezdit autem.
Akorát proč zrovna ten jeden spoj Liberec-Žitava, který bych využil, nenavazuje, to taky nepochopím 😉 (rozjezd v Žitavě ve 21:00)
A na co prosím nenavazuje?