Vlaky místo bydlení. Praha chce proměnit lokalitu hlavního nádraží v nadnárodní dopravní centrum

Pražské hlavní nádraží. Foto: PentaPražské hlavní nádraží. Foto: Penta

Rodí se plán přestavby celé lokality. Dojezd vlakem za prací by už neměl navyšovat poptávku po bydlení.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sova

„Rozvoj lokalit na železničním uzlu umožňuje, aby se lidé z menších měst nemuseli stěhovat do Prahy, ale mohli žít v regionech a přispívat tak svými nadprůměrnými výdělky i místní ekonomice.“ To mi přijde dost idealistické. Těch míst, kde bude stavět VRT a zároveň bude dojezd do Prahy vhodný na denní dojíždění, bude jen pár. A trh se v nich velmi rychle adaptuje a ceny bydlení vzrostou směrem k úrovni Prahy, poptávka je vzhledem k nulové výstavbě bydlení prakticky neomezená. Redukovat růst cen by mohly drahé jízdenky na VRT, které to většině lidí zneatraktivní, ale efekt bude stejný: těch, kdo bydlení… Číst vice »

Jirka

A slyšel jste už někdy, že jsou i pracovní
pozice/firmy, které nevyžadují denodenní dojíždění do kanceláře?

Petr

Slyšel, ale ono se to moc nešíří. Stačí hledat práci, když se musíte trvale starat o rodiče v některé takovéto lokalitě a hned dostanete po nose přístupem firem a asi nejhorší je stát.

nestačím se divit

Těším se na pergolu, až budu v létě chcípat horkem pod sklem a v zimě a dešti na mě potáhne.. Navíc vzhledově se jedná o typickou českou architekturu. Už aby to bylo.

Kubrt

Pergola je zjevně mrtvá, teda „musí se upravit“, oficálně řečeno.

MOS

Doufejme…

Pražec

S křížkem po funuse, tohle by bývalo mělo smysl řešit dřív, než Penta rozjela Churchill Square (3. část na pozemcích ČD už se taky projektuje).
A zrovna projekty Penty na Hlaváku a Masaryčce nemají s dojížděním vlakem pranic společného. Na dvě místa v Praze s nejlepší dostupností VHD flákli pod kanceláře podzemní parkovišťata se stovkami míst. Tím roste špičkový provoz na magistrále, který sebevíc kapacitním městským okruhem nelze vyřešit.

Peeetr

Zjevně správně počítají s tím, že kanceláře do patnácti let celosvětově z 80% zkrachují, a pak to budou muset předělat na luxusní bydlení pro svobodné milionáře, kteří budou vlastnit 1-3 luxusní vozy.

Jan Tichavský

Kanceláře krachovali během covidu, projekty se začli předělávat na byty, ale pak z toho nějak sešlo a teď zas všichni mají pracovat pěkně na místě, i když drtivá většina v těchdle králíkárnách jen sedí u počítače a projde se maximálně pro kávu nebo k tiskárně.

Daniel Mach

Ta argumentace je nějak pomotaná. Lidé z venkova mají dojíždět za prací do centra, a proto tam chce Penta stavět další byty?

Zdrasa

Teda navázat prachobyčejné developerské zájmy Penty na koncept Transit-oriented developmentu (v jehož jádru fakt není dojíždění na dlouhé vzdálenosti z regionů do práce v metropoli), to chtělo hodně marketingové kreativity…

Jirka

Přesně to mě napadlo už po přečtení nadpisu

Juraj

Přesně tak.
Transit-oriented development je to, co vidíme z Barrandova do Slivence – tedy staví se infrastruktura v koordinaci s rozvojem území, aby v čase začátku užívání byla veřejná doprava k dispozici a byla přirozenou volbou.

franta

Rozprodali plochy nádraží v Praze, takže vlaky moc nebudou. A jako občan odmítám Praze platit v daních na dluh nejdražší tunelové varianty. Jen pro to, že si to odklonili.

Jaaa

Přijde mi neuvěřitelné, že tak rozsáhlé a zásadní projekty v jediné lokalitě dosud nejsou nijak koordinovány. Takže za mne opravdu palec nahoru, posouváme se do civilizovaného světa.

Jinak pán z OnPlanu by mohl vědět, že “region” opravdu není synonymum pro “venkov” ani “mimo Prahu”. Praha je taky region, kdy si to tihle patlalové konečně uvědomí?

MP22

Za první odstavec plus, za druhý minus. Jazyk se přirozeně vyvíjí a určité pojmy se posunují a hledání nové uplatnění. A tím je právě použití slova region v kontextu velkoměsta a toho, co je za ním. Používá se to úplně stejně i v angličtině, je to kontext starý desítky let a nevidím v tom problém, všichni tomu přece rozumíme.

Peeetr

Region je lokalita menší než kraj a buď větší než okres, nebo s legislativním koncem okresů u nás právě postupně nahrazující spíš ten výraz okres.

Zdrasa

Věřte, že region můze být ledacos. Sami geografové se neshodnou na přesné definici a to je region jedním z ústředních termínů geografie dlouhodobě. Ale teda zrovna kontrast velkoměsto x region se tam neobjevuje. Praha se svým okolím je metropolitní REGION také.

Flatt 1

Vize roku 2070. Do té doby může ( a bude) všechno stokrát jinak 🙂

Mengo

A konecne nastane ten raj. Pracovat se bude v Praze a zit mimo Prahu. Rano se Cechy a Morava sejde v Praze a budeme tam vsichni pracovat. Huraaaaaa. 🙈🙈🙈🙈

Jaaa

Njn., jak chcete kohokoli motivovat koncentrovat své aktivity mimo centrum, kde je to ekonomicky nejvýhodnější?

Bóbika

Oni tu ještě všichni z venkova nejsou? Já mám pocit, že už jo. No a pak se ještě při každý příležitosti nadává na pražáky.

Mengo

Treba upravou dani? Je levnejsi stale investovat ohromne castky do infrastruktury aby se lide mohli presouvat kazdy den do prace na vzdalenost desitek a stovek kilometru? Lide jsou ve stresu, vice nachylni k nemocem a to uz stoji penize. Vice skodlivin se produkuje. Kde stacily dva pruhy uz se museji udelat tri a atd. Je to neco co stale roste do obludnych rozmeru. Je mi jasne ze tohle nikdo neresi a vlastne proc lidi nekoncentrovat na jedno misto. Je to vyhodnejsi pro system. Zase mohou zvysit zivotni naklady. Zbytecne psani vlastne.

Frantisek X

Naivně jsem si myslel, když už máme skoro všude internet (a kolem Země spoustu bordelu kvůli komunikaci), že nebude potřeba tolik lidí denně svážet na jedno místo. Ale ono ne, internet máme vlastně ke komerci (až po energeticky náročnou „těžbu kryptoměn“) a lidi pracující hlavami budeme svážet nadále, když ne sestěhovávat…

Kubrt

Zkrátka osobní setkávání lidí na pracovišti taky má svůj význam a přínos, to asi potvrdí každý, kdo s tímto druhem práce má zkušenost. V řadě firem a institucí to nejspíš dospěje k tomu, že bude fungovat nějaký rozvrh, dny kdy se skupina bude potkávat na pracovišti a dny práce z domova. I když aktuálně vím o jedné inženýrsko-výzkumné firmě, kde ředitel plošně zakázal home office 🙂

Jimm

Bohužel spousta firem si myslí, že bez lidí v sedících v kancelářích 5 dnů v týdnu by zkrachovala…

Jaaa

Efektivita komunikace po netu a osobně je absolutně někde jinde. Bohužel jsem nucen řídit lidi tak i tak a je to diametrální rozdíl – pro metody řízení lidí na dálku vychází i speciální literatura, a všude se tvrdí: Pokud nejste zkušený manager, máte to dost špatný.

Náhodný Kolemjdoucí

Ano, práce na dálku nefunguje z velké části kvůli neschopnosti vedoucích pracovníků. Částečně si ale myslím, že je to i o potřebě mít své ovečky pěkně v jedné ohradě pěkně pod dohledem.

Petr

Ono to nefunguje z toho důvodu, že většina neumí přesně definovat úkol a co je hlavní ani ho není schopna zkontrolovat.

Petr

Ano přesně tak a pak si ještě stěžuje, že nemá lidi.

Chleba Nakup

Už se staví nový most u Smíchova?

Eduard Tahoun

Pokud dávají za příklad nádraží ve Vídni, dopadne to hlavně drahými byty a kancelářemi, a nejvíc na tom vydělá Penta.

Sch

To je jasné, že ten vítr vane odtamtud. Zase je dobře, že se město připravuje na budoucnost, když tam jsou ty tlaky. SŽ by taky mohla říct, soukromíci počkejte si, my teď stavět nebudeme, ale všichni víme, že takhle to nefunguje.
Jinak doufám že začnou stavět železniční tunely dřív, než jim někdo zastaví nyní volné přístupové plochy.

Francimorka

Nějak nerozumím logice když budou všichni pracovat v Praze tak udržíme inteligenci v regionech. Vždyť si to odporuje. Právě tím že pracuje v Praze tak jsme hi tan neudrželi

Kolemjdoucí

Pokud dobře rozumím tomu, co říkají, tak se tak stejně již děje a nic moc se s tím dělat nedá (těžko investorům nakázat, že pobočku mají místo Karlína otevřít v Havlíčkově Brodě), tak alespoň zkusíme zařídit, že se nebudou muset stěhovat, ale budou moci rozumně dojíždět.

Osobně si tím nejsem jistý – jednak všechny tyhle plány (metro S, VRT, hlavák) budou trvat dalších padesát let, pokud sw vůbec zrealizují, protože tou dobou můžeme mít úplně jiné, základnější problémy (demografie, migrace, Rusko) a jednak si myslím, že se stěhovat budou i z jiných důvodů.

Frantisek X

Problém je, že všechno stále stavějí na centralizaci. Nadměrné betonování Prahy je stejný nesmysl, jako další růst přepravních objemů. Potřebujeme decentralizaci a kvalitní dopravu hlavně na kratší vzdálenosti, v rámci okresů a mezi nimi. Nad tím ano, nějakou dálkovou též, ale jako nadstavbu, ne jako základ. Samo metro D do centra do jisté míry popírá jejich vlastní tezi o městě krátkých vzdáleností a decentralizaci i v rámci Prahy…

Jaaa

Ano, potřebujeme decentralizaci jako sůl.

Jenže jedinej, komu se to kdy v moderní době podařilo, byli komunisti – a jak to dopadlo, víme všichni.

Podpora okrajových regionů je naprosto nezbytná, jenže to jednak náš stát vůbec neumí (cpe prachy do rozhleden a podobných hovadin namísto funkčních řešení) a jednak to právě musí zahrnovat rychlé spojení s centrem, aby nějaká ekonomická aktivita byla vůbec možná. Reálné HDP Karlovarska od roku 2000 klesá, proč asi?

Stráťa

Proč je podpora okrajových regionů nezbytná? Nebylo by lepší odblokovat rozvoj míst kde lidi opravdu chtějí žít a okrajové regiony nechat přirozeně vymřít? Doba kdy bylo potřeba žít rozptýleně po krajině kvůli zemědělství už je pryč a urbanizace řeší spoustu problémů – mimo jiné dopravních protože hustě osídlené město jde obsloužit hromadnou dopravou.

Jindřich

Mohly by se rozstěhovat statni úřady – Ministerstvo dopravy do Ústí nad Labem, Ministerstvo průmyslu do Plzně, speciálních věci do Ostravy, zemědělství do Českých Budějovic atd.

Kubrt

Když budeme na okrajové regiony dlabat, tak tam akorát poroste koncentrace solciálně slabých vrstev a s tím spojených problémů. Ptát se na tohle zrovna v ČR? Vždyť to máme v přímém přenosu pod nosem.

Kamui

Tak částečně to jde. Pokud někdo chce postavit novou továrnu, tak nemusí dostat povolení v Praze a okolí, ale dostane povolení na stavbu v Rumburku nebo Jeseníku.

Francimorka

No horší je to v Rumburku a Jeseníku s infrastrukturou.

Nose Peak

Dojedou z Jeseníku na nové a ještě lepší pražské nádraží. 3,5 hodinky a jste tam…

Stráťa

Infrastruktura není takový problém, kamionem jde dojet skoro všude, ale jak v Rumburku nebo Jeseníku najdou dost kvalifikovaných zaměstnanců?

MP22

A to jsme u těch komunistů a všichni víme, jak tohle dopadlo….

Zdrasa

Tuhle taktiku už používali na západě v 50. a 60. letech. Těm regionům to obvykle zas tak výrazně nepomohlo a zaškrceným centrům akorát uškodilo. Krom toho dneska továrnu v Praze skoro nikdo stavět nechce, hlavní jsou kanceláře a kvalifikovaná pracovní síla, která mimo Prahu a Brno v požadovaném množství obvykle není.

Francimorka

Nakazat ne ale motivovat ano. Třeba že potřebnou infrastrukturu infrastrukturu nebudete stavět v Praze ale v těch regionech. Nebo například ještě v R-U a pak hlavně za první republiky platilo, že firmy v regionech měli výrazně nižší daně než ve velkých městech… zdravíme do Zlína.

MP22

Takže zadusíme největší Českou ekonomiku tím, že tam nebudeme pracovat na infrastruktuře? No jo, to určitě pomůže úplně všemu… To je nějaká diagnóza anti-Praha nebo?

František

Ti lidi co bydlí v Praze v centru u nádraží budou právě jezdit do těch vzdálenějších regionů a budou tam po vzoru Cyrila a Metoděje šířit vzdělanost! Třeba nějaké agilní manifesto.

Os5600

Plánují metro S. Ale potřeba je Stuttgart 21…. 🫡

Lukys klobasis

A kde by jsme na to vzali???

Kamui

Peníze jsou, případně se realokují odjinud.

Flatt 1

Nejsou. Je to vidět na explizit PPP projektů, což není nic jiného, než drahá hypotéka. A přespříští ministr dopravy bude ministrem splácení dluhů…

Jaaa

Ale jsou, akorát se chybně přerozdělují – dotují se nesmyslné odpisy apod.