Vlaky místo bydlení. Praha chce proměnit lokalitu hlavního nádraží v nadnárodní dopravní centrum

Pražské hlavní nádraží. Foto: PentaPražské hlavní nádraží. Foto: Penta

Rodí se plán přestavby celé lokality. Dojezd vlakem za prací by už neměl navyšovat poptávku po bydlení.

120 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Podle mne by byla efektivnější nová tramvajová trať od křižovatky Legerova/Vinohradská nad kolejištěm hlaváku se zastávkou a novými nadchody mezi všemi kolejemi a křižovatkou Seifertova/Italská. Je mi ale jasné, že jen projednání takové varianty by bylo na desetiletí a samozřejmě by to byla výrazně dražší, takže beru za vděk alespoň tou trasou šervůdem a doufám, že se toho dožiju.

Petr

Jo to dává smysl, ale to nedovolí památkáři. Notabene když ten přístřešek nedávno byl opravený a tehdy se řešily takové blbosti jakože vlnitý plech potřebných rozměrů dneska nikdo nedělá a musel se použít trapézová plech, což si troufám tvrdit nikdo nepozná, ale památkáři v tom viděli problém. Co by řekli na tramvaje na střeše. Teda leda by byla mimo někde nad pátým až sedmým nástupištěm, to by projít mohlo.
Šervůdu se dá vyhnout vstupem do metra a přestupem na tramvaj jinde (třeba IP Pavlova, Florenc).

Petr Herbrik

Samozřejmě by to muselo vést mimo ten přístřešek a i ten nadchod by mohl být mimo ten přístřešek, ale už vidím ten obrovskej odpor proti tomu, že by to kazilo vzhled toho přístřešku.

Tom

Joooo, kdyby se u nás vše rychle stavělo tak, jak rychle se umí plánovat, vymýšlet a vyhazovat peníze za nesmyslné projekty…

Robert Pražák

Je to přesně naopak. Vlastní stavba probíhá už celkem obvyklou rychlostí. Trvá roky a roky, než se opravdu začne stavět, než se investor proseká džunglí povolení, razítek, odvolání, námitek a žalob.

Mat

A bude někdy z Hlaváku spojení na letiště? Asi těžko a bez toho ta vize hlavního dopravního uzlu dost pokulhává.

tarten

Samozřejmě, je to jedna z funkcí NS2.

Modré Zábradlí

Autobus mimo PID za turistické jízdné vám nestači?

Radana

Tak to jsem zvědavá, jak v Sherwoodu vyřeší situaci s bezdomovci. A jsem zvědavá na ty jejich spoje. Zatím je to totiž tragédie.

ivan

Bude se bydlet ve vlacích?

František

Nebe, spát ve v hale s bezďáky

Joker

ČR =ráj nenažraných developerských šmejdů.

PavelK

Až si vy nebo vás děti budou choti koupit byt nebo pozemek, kdopak jim ho asi poskytne? Chodíte nakupovat? Nestavěl to OC nebo Hornbach náhodou developer? Nedáváte na developery a ti jsou tu proto protože stát zcela selhal.

Michal M

Jakože stát by měl stavět Hornbach?

PavelK

Chjo. Byty? Pozemky? Ono by vlastně stačilo jen kdyby stát tvořil vhodnou infrastrukturu.

Robert Pražák

To je ale pšouk, co? Někdo napíše, že developer je nenažranej a ovečky bez myšlení to sborově opakujou. Developer je obchodní firma fungující za účelem zisku, jako každá jiná. Nota bene, developeři jsou snad nejvíce legislativou šikanovaný obor podnikání.

marek hudec

„Praha“ chce? anebo spis „nekteri zainteresovani“ chteji a dobre vedi proc???

Lukáš Kníže

To vypadá nadějně. Konečně nějaká strukturovaná a transparentní koncepce…. a ne nějaký neúplný ad hoc plán soukromého investora.

Michal.S

První uvidíme prosklené krabice a balkony k magistrále. Pak bude vše osratní. Pentagram to zařídí.

Jeje

Super,😝

tarten

Právě naopak. První uvidíme podivné stavby na periferii.

Sova

„Rozvoj lokalit na železničním uzlu umožňuje, aby se lidé z menších měst nemuseli stěhovat do Prahy, ale mohli žít v regionech a přispívat tak svými nadprůměrnými výdělky i místní ekonomice.“ To mi přijde dost idealistické. Těch míst, kde bude stavět VRT a zároveň bude dojezd do Prahy vhodný na denní dojíždění, bude jen pár. A trh se v nich velmi rychle adaptuje a ceny bydlení vzrostou směrem k úrovni Prahy, poptávka je vzhledem k nulové výstavbě bydlení prakticky neomezená. Redukovat růst cen by mohly drahé jízdenky na VRT, které to většině lidí zneatraktivní, ale efekt bude stejný: těch, kdo bydlení… Číst vice »

Jirka

A slyšel jste už někdy, že jsou i pracovní
pozice/firmy, které nevyžadují denodenní dojíždění do kanceláře?

Petr

Slyšel, ale ono se to moc nešíří. Stačí hledat práci, když se musíte trvale starat o rodiče v některé takovéto lokalitě a hned dostanete po nose přístupem firem a asi nejhorší je stát.

Jirka z CB

Jojo, najíme se papíru a v liché dny treba péct housky… Jsem zvědavý kdo by přežil dýl, jestli pekař nebo ouřada.

Michal M

A myslíte, že zrovna pekaři budou dojíždět VRT do Prahy?

Petr

Proč by si pekař nemohl jezdit do práce VRT. Může si i cestou číst Vergilia v originále.

Zbynek

Nulova vystavba bydleni? Pisete o jakem meste?

V Praze se stavi jako nikdy od revoluce. Vysocany, nakladove nadrazi Zizkov, Smichov, Bubny, Belarie, Cakovice, Avia, plno dalsich perifernich projektu.

Lubosl

Jak víte jak drahá bude např měsíční traťová jízdenka? VRT je přínosem i tam kde nezastaví protože jednoduše ten nejbližší terminál kde staví bude vždy v dojezdové vzdálenosti 30-40 min. Takže VRT se vyplatí všem. Některým však ještě více.

Sova

Nevím, vy ano? Když nedokážeme přesně určit ani desetiletí, ve kterém bude první kompletní VRT v provozu? 🙂 Vycházím z toho, jaké ceny jízdného máme na železnici už teď a hlavně jaký je jejich vývoj, kdy je růst základních cen navázán na inflační statistiky a je rychlejší než růst platů (minimálně jejich mediánu). A obhajuje se to mj. i investicemi do nových vlaků, které VRT bude rozhodně potřebovat taky a to výrazně vyšší třídy. Takže nevidím jediný důvod pro optimismus ohledně cenové dostupnosti VRT. Naopak si myslím, že v tomto velmi rychle doženeme západní Evropu a jízda nejrychlejší třídou vlaků… Číst vice »

tarten

Máte tam spoustu omylů. Největší je ten, že na dojíždění bude především VRT. To je pitomost, vlakem se nejvíc dojíždí samozřejmě příměstem, a časem se to ještě zdvojnásobí. Hlavní uzel příměsta je a vždycky bude Hlavák, vedlejší Smícháč a podobná nádraží, mimochodem přitažlivá i pro VRV. Další omyl je, že se v Praze nestaví byty. Samozřejmě staví, ale hlavně ty ve vyšší kvalitě i cenové relaci, protože ty chybí víc. Je toho rozestavěno a připravováno celkem dost a ovšem se stavbou Déčka bude pokračování boomu. Teprve až bude uspokojena poptávka movitější klientely něčím odpovídajícím, budou moct ceny menších bytů klesat,… Číst vice »

nestačím se divit

Těším se na pergolu, až budu v létě chcípat horkem pod sklem a v zimě a dešti na mě potáhne.. Navíc vzhledově se jedná o typickou českou architekturu. Už aby to bylo.

Kubrt

Pergola je zjevně mrtvá, teda „musí se upravit“, oficálně řečeno.

MOS

Doufejme…

Petr

A co tam dát „chobotnici“ aspoň by každý věděl kam přijel a knihovna by se v ní taky šikla.

tarten

Ne blíž než km od Staromáku.

Vavrroch

Kázně, kázně nám třeba! Věřím, že remcání na českou železnici po nedávné výzvě opravdu ustane. Sám jsem pergolou bezvýhradně nadšen. Protože se jejího vybudování asi nedožiji, trochu závidím těm, kteří ten ikonický objekt, mnohovrstevnatého a dechberoucího konkurenta Opery v Sydney, uvidí na vlastní oči. Vy, mladí přátelé, žijete ve fascinující době!

Nose Peak

Jo, místo Dánů to měli nechat navrhnout AI, “jak od Jurkoviče”…

DavidS

a teď nechcípáte vedrem při hypnotizování tabule odjezdů spolu s dalšími stovkami lidí kolem vás na minimálním prostoru? Mimochodem co považujete za typickou českou architekturu?

Michal M

Asi panelák… 😀

tarten

Z posledních staletí především secesi a kubismus (když nepočítám zdobený eklekticismus, typická mírně úpadková móda pro Vinohrady a Žižkov). Mmch právě na kubismus se snaží navázat most, kterému se chybně říká Dvorecký. Výsledek mě moc nepřesvědčuje, ale pořád lepší než některé jiné.

Když se projdete po Starém a Novém Městě, kromě „pohádkových zdí“ si všímejte také dřevěných vrat, dřevěných prosklených dveří, skříní a podobných prvků. Leccos je také typicky české.

Pražec

S křížkem po funuse, tohle by bývalo mělo smysl řešit dřív, než Penta rozjela Churchill Square (3. část na pozemcích ČD už se taky projektuje).
A zrovna projekty Penty na Hlaváku a Masaryčce nemají s dojížděním vlakem pranic společného. Na dvě místa v Praze s nejlepší dostupností VHD flákli pod kanceláře podzemní parkovišťata se stovkami míst. Tím roste špičkový provoz na magistrále, který sebevíc kapacitním městským okruhem nelze vyřešit.

Peeetr

Zjevně správně počítají s tím, že kanceláře do patnácti let celosvětově z 80% zkrachují, a pak to budou muset předělat na luxusní bydlení pro svobodné milionáře, kteří budou vlastnit 1-3 luxusní vozy.

Jan Tichavský

Kanceláře krachovali během covidu, projekty se začli předělávat na byty, ale pak z toho nějak sešlo a teď zas všichni mají pracovat pěkně na místě, i když drtivá většina v těchdle králíkárnách jen sedí u počítače a projde se maximálně pro kávu nebo k tiskárně.

Zlámalík

Kdo chce kam… Vidím to u našich klientů, jak svoje ovečky po Covidu nahánějí zpět do ohrady a jak se ovečky celkem logicky bouří s otázkou „a co za to“? Protože pokud za stejné peníze co měl předtím, mohl pracovat doma, co ho přiměje začít zase dojíždět? 🙂

tarten

Píšete jak Jules Verne, co si myslel, že se ještě v 19. století budou osidlovat komety.

Daniel Mach

Ta argumentace je nějak pomotaná. Lidé z venkova mají dojíždět za prací do centra, a proto tam chce Penta stavět další byty?

Zlámalík

To jsou byty pro ty, co dojíždějí do Prahy na celý týden 🙂

Náhodný Kolemjdoucí

V Praze se staví a stavět dlouho bude, ale ten zájem je dlouhodobě podstatně větší, než je reálné uspokojit. Dojíždění vlakem je pak konkurence spíš pro bydlení někde v okrajových částech Prahy, kde musí člověk cestou do centra strávit desítky minut.

Zdrasa

Teda navázat prachobyčejné developerské zájmy Penty na koncept Transit-oriented developmentu (v jehož jádru fakt není dojíždění na dlouhé vzdálenosti z regionů do práce v metropoli), to chtělo hodně marketingové kreativity…

Jirka

Přesně to mě napadlo už po přečtení nadpisu

Juraj

Přesně tak.
Transit-oriented development je to, co vidíme z Barrandova do Slivence – tedy staví se infrastruktura v koordinaci s rozvojem území, aby v čase začátku užívání byla veřejná doprava k dispozici a byla přirozenou volbou.

franta

Rozprodali plochy nádraží v Praze, takže vlaky moc nebudou. A jako občan odmítám Praze platit v daních na dluh nejdražší tunelové varianty. Jen pro to, že si to odklonili.

Jaaa

Přijde mi neuvěřitelné, že tak rozsáhlé a zásadní projekty v jediné lokalitě dosud nejsou nijak koordinovány. Takže za mne opravdu palec nahoru, posouváme se do civilizovaného světa.

Jinak pán z OnPlanu by mohl vědět, že “region” opravdu není synonymum pro “venkov” ani “mimo Prahu”. Praha je taky region, kdy si to tihle patlalové konečně uvědomí?

MP22

Za první odstavec plus, za druhý minus. Jazyk se přirozeně vyvíjí a určité pojmy se posunují a hledání nové uplatnění. A tím je právě použití slova region v kontextu velkoměsta a toho, co je za ním. Používá se to úplně stejně i v angličtině, je to kontext starý desítky let a nevidím v tom problém, všichni tomu přece rozumíme.

Peeetr

Region je lokalita menší než kraj a buď větší než okres, nebo s legislativním koncem okresů u nás právě postupně nahrazující spíš ten výraz okres.

Zdrasa

Věřte, že region můze být ledacos. Sami geografové se neshodnou na přesné definici a to je region jedním z ústředních termínů geografie dlouhodobě. Ale teda zrovna kontrast velkoměsto x region se tam neobjevuje. Praha se svým okolím je metropolitní REGION také.

tarten
Jaaa

A jaké jiné obecné pojmenování pro “územní jednotku dle určitých kritérií” byste si tak představoval? To je úplný základ slovníku pro popis prostoru a jeho rozmělňování způsobuje pouze zmatky.

Že to matlají laici, to se nedá nic dělat. Že to matlají v televizi, to svědčí o jejich neschopnosti. Ale že to matlá specialista, to už je na vrácení diplomu.

Petr

To Vás ještě překvapuje? A ten vtip s obchvatem Hořovic znáte? Slavnostně zahájili stavbu, že má být pro kamionovou dopravu, aby nejezdila skrz Hořovice. Nojo, ale on jí ten obchvat odvede a zahustí na II/114, kde Dobříš zrušil v ÚP obchvat, takže jí vlastně nasměřuje do středu Dobříše. Nemluvě o tom, že obchvat Lochovic nebo Hostomic je ve hvězdách a v ZURu, tedy zatím. Pokud i tyto obce dostanou „nápad“ a zruší územní rezervu, tak potěš koště. No a aby se to nepletlo, tak Jince vycítily šanci a nechtějí, aby se realizovala druhá část obchvatu, která by jim vrátila na… Číst vice »

Jaaa

Upřímně? Nepřekvapuje. Klasickej českej binec…

tarten

Region je záměrně velmi obecné slovo. Jeden z mála významů které NEmá je „venkov. Vždy se totiž region myslí včetně jeho měst. Ani pán z OnPlanu to tak nepoužívá, to jste si k tomu přimyslel.

Flatt 1

Vize roku 2070. Do té doby může ( a bude) všechno stokrát jinak 🙂

jkjk

Penta myslím bude chtít stavět (=zhodnocovat) co nejdřív, do 5 let se začne stavět.

Mengo

A konecne nastane ten raj. Pracovat se bude v Praze a zit mimo Prahu. Rano se Cechy a Morava sejde v Praze a budeme tam vsichni pracovat. Huraaaaaa. 🙈🙈🙈🙈

Jaaa

Njn., jak chcete kohokoli motivovat koncentrovat své aktivity mimo centrum, kde je to ekonomicky nejvýhodnější?

Radek

Do začátku by stačilo odsunout z Prahy státní úřady. Aspoň by jejich zaměstnanci ze svých mezd podpořili rozvoj chudších částí země místo toho, aby to bylo naopak, jako dneska. Soukromníka motivuje leda dostatek pracovní síly, nízké náklady na rozvoj (pozemky, povolení) a kvalita života pro manažery a majitele (příroda, volnočasové aktivity, školy pro děti…).

Dusmor

Ještě vhodnější by bylo spoustu těch úřadů prostě bez náhrady zrušit.

Jaaa

To by se musela řada těch agend prostě zrušit taky. Už vidím parlament, jak ruší, sjednocuje a optimalizuje státní agendy.

Jaaa

To teoreticky vypadá dobře, akorát že byste o drtivou většinu zaměstnanců prostě přišel a na periferii kvalifikované nesehnal.

Lidi navázaní na tyto lidi mají v místě obvykle nějaké pracovní vazby, to není jak v USA, kde otec je živitel rodiny a matka v domácnosti.

Bóbika

Oni tu ještě všichni z venkova nejsou? Já mám pocit, že už jo. No a pak se ještě při každý příležitosti nadává na pražáky.

Mengo

Treba upravou dani? Je levnejsi stale investovat ohromne castky do infrastruktury aby se lide mohli presouvat kazdy den do prace na vzdalenost desitek a stovek kilometru? Lide jsou ve stresu, vice nachylni k nemocem a to uz stoji penize. Vice skodlivin se produkuje. Kde stacily dva pruhy uz se museji udelat tri a atd. Je to neco co stale roste do obludnych rozmeru. Je mi jasne ze tohle nikdo neresi a vlastne proc lidi nekoncentrovat na jedno misto. Je to vyhodnejsi pro system. Zase mohou zvysit zivotni naklady. Zbytecne psani vlastne.

Jaaa

Jj, jinde jsou prostě daně v centru oproti daním na periferii vyšší. To nutí firmy začínat jinde.

Frantisek X

Naivně jsem si myslel, když už máme skoro všude internet (a kolem Země spoustu bordelu kvůli komunikaci), že nebude potřeba tolik lidí denně svážet na jedno místo. Ale ono ne, internet máme vlastně ke komerci (až po energeticky náročnou „těžbu kryptoměn“) a lidi pracující hlavami budeme svážet nadále, když ne sestěhovávat…

Kubrt

Zkrátka osobní setkávání lidí na pracovišti taky má svůj význam a přínos, to asi potvrdí každý, kdo s tímto druhem práce má zkušenost. V řadě firem a institucí to nejspíš dospěje k tomu, že bude fungovat nějaký rozvrh, dny kdy se skupina bude potkávat na pracovišti a dny práce z domova. I když aktuálně vím o jedné inženýrsko-výzkumné firmě, kde ředitel plošně zakázal home office 🙂

Jimm

Bohužel spousta firem si myslí, že bez lidí v sedících v kancelářích 5 dnů v týdnu by zkrachovala…

Jaaa

Efektivita komunikace po netu a osobně je absolutně někde jinde. Bohužel jsem nucen řídit lidi tak i tak a je to diametrální rozdíl – pro metody řízení lidí na dálku vychází i speciální literatura, a všude se tvrdí: Pokud nejste zkušený manager, máte to dost špatný.

Náhodný Kolemjdoucí

Ano, práce na dálku nefunguje z velké části kvůli neschopnosti vedoucích pracovníků. Částečně si ale myslím, že je to i o potřebě mít své ovečky pěkně v jedné ohradě pěkně pod dohledem.

Petr

Ono to nefunguje z toho důvodu, že většina neumí přesně definovat úkol a co je hlavní ani ho není schopna zkontrolovat.

Jaaa

Ano, definice úkolu je u nepřímočarých věcí obvykle to, co manažerovi sežere daleko nejvíc času. Komunikovat zadání osobně a přes telekonferenci je dost rozdíl, definovat ho písemně (pokud to není potřeba z povahy úkolu) potom zabiják času. Obtíž však nastává především tehdy, kdy pracovník je ještě ve fázi koučovaného – nezvládne úkol vypracovat zcela samostatně a potřebuje konzultace. Zaskočit za kolegou o pět metrů na pět minut, když je zjevné, že zrovna máme oba prostor, ukazovat prstem na obrazovce či čmárat po papíře je operativně něco úplně jiného, než někomu volat přes Skype/Teams/cokoli a snažit se to matlat přes sdílenou… Číst vice »

Jaaa

A to už vůbec nemluvím o týmové práci mezi specialisty různých oborů.

Petr

Ano přesně tak a pak si ještě stěžuje, že nemá lidi.

Chleba Nakup

Už se staví nový most u Smíchova?

Eduard Tahoun

Pokud dávají za příklad nádraží ve Vídni, dopadne to hlavně drahými byty a kancelářemi, a nejvíc na tom vydělá Penta.

Sch

To je jasné, že ten vítr vane odtamtud. Zase je dobře, že se město připravuje na budoucnost, když tam jsou ty tlaky. SŽ by taky mohla říct, soukromíci počkejte si, my teď stavět nebudeme, ale všichni víme, že takhle to nefunguje.
Jinak doufám že začnou stavět železniční tunely dřív, než jim někdo zastaví nyní volné přístupové plochy.

Francimorka

Nějak nerozumím logice když budou všichni pracovat v Praze tak udržíme inteligenci v regionech. Vždyť si to odporuje. Právě tím že pracuje v Praze tak jsme hi tan neudrželi

Kolemjdoucí

Pokud dobře rozumím tomu, co říkají, tak se tak stejně již děje a nic moc se s tím dělat nedá (těžko investorům nakázat, že pobočku mají místo Karlína otevřít v Havlíčkově Brodě), tak alespoň zkusíme zařídit, že se nebudou muset stěhovat, ale budou moci rozumně dojíždět.

Osobně si tím nejsem jistý – jednak všechny tyhle plány (metro S, VRT, hlavák) budou trvat dalších padesát let, pokud sw vůbec zrealizují, protože tou dobou můžeme mít úplně jiné, základnější problémy (demografie, migrace, Rusko) a jednak si myslím, že se stěhovat budou i z jiných důvodů.

Frantisek X

Problém je, že všechno stále stavějí na centralizaci. Nadměrné betonování Prahy je stejný nesmysl, jako další růst přepravních objemů. Potřebujeme decentralizaci a kvalitní dopravu hlavně na kratší vzdálenosti, v rámci okresů a mezi nimi. Nad tím ano, nějakou dálkovou též, ale jako nadstavbu, ne jako základ. Samo metro D do centra do jisté míry popírá jejich vlastní tezi o městě krátkých vzdáleností a decentralizaci i v rámci Prahy…

Jaaa

Ano, potřebujeme decentralizaci jako sůl.

Jenže jedinej, komu se to kdy v moderní době podařilo, byli komunisti – a jak to dopadlo, víme všichni.

Podpora okrajových regionů je naprosto nezbytná, jenže to jednak náš stát vůbec neumí (cpe prachy do rozhleden a podobných hovadin namísto funkčních řešení) a jednak to právě musí zahrnovat rychlé spojení s centrem, aby nějaká ekonomická aktivita byla vůbec možná. Reálné HDP Karlovarska od roku 2000 klesá, proč asi?

Stráťa

Proč je podpora okrajových regionů nezbytná? Nebylo by lepší odblokovat rozvoj míst kde lidi opravdu chtějí žít a okrajové regiony nechat přirozeně vymřít? Doba kdy bylo potřeba žít rozptýleně po krajině kvůli zemědělství už je pryč a urbanizace řeší spoustu problémů – mimo jiné dopravních protože hustě osídlené město jde obsloužit hromadnou dopravou.

Jindřich

Mohly by se rozstěhovat statni úřady – Ministerstvo dopravy do Ústí nad Labem, Ministerstvo průmyslu do Plzně, speciálních věci do Ostravy, zemědělství do Českých Budějovic atd.

Petr

Jen takový dotaz, kolik procent zaměstnanců státní správy, dělá na dálku? A skončíme buď u toho, že k lékaři taháte spoustu papírů anebo u Bartoše.

Kubrt

Když budeme na okrajové regiony dlabat, tak tam akorát poroste koncentrace solciálně slabých vrstev a s tím spojených problémů. Ptát se na tohle zrovna v ČR? Vždyť to máme v přímém přenosu pod nosem.

Petr

A pak stačí aby někdo jako první vystřelil. 🙁 🙁

Dusmor

Což je dlouhodobě osvědčené řešení. Viz střešní korejci v LA 1992 nebo nedávno konec bláznění kolem BLM a Kenosha kid.

Nose Peak

Tohle jsme tu měli ve středověku. Skončilo to tím, že tam Přemysl Otakar I. raději nastěhoval Němce…

Petr

Ono to pokračovalo i v následujících stoletích. Stačí se podívat na osídlení v prostoru železnorudných ložisek podél dnešní D5 na kraji Křivoklátska. Většinou německá jména viz buditel Jungmann. ?-D

Jaaa

Prostorová diverzifikace ekonomiky. Nutnost udržovat krajinu ve funkčním, obyvatelném a průchodném stavu. Přehled nad tím, conse děje na vlastním území. Ztracené investice.
Samé ekonomické, strategické a bezpečnostní otázky.

Kamui

Tak částečně to jde. Pokud někdo chce postavit novou továrnu, tak nemusí dostat povolení v Praze a okolí, ale dostane povolení na stavbu v Rumburku nebo Jeseníku.

Francimorka

No horší je to v Rumburku a Jeseníku s infrastrukturou.

Nose Peak

Dojedou z Jeseníku na nové a ještě lepší pražské nádraží. 3,5 hodinky a jste tam…

Stráťa

Infrastruktura není takový problém, kamionem jde dojet skoro všude, ale jak v Rumburku nebo Jeseníku najdou dost kvalifikovaných zaměstnanců?

Nose Peak

Cokoliv “za horama” je problém. Jesenicko je totálně na odpis, protože tam vede 1, slovy, jedna, normální silnice, a i ta přes sedlo ve výšce 1000 m.n.m., kde na obou stranách jsou buď serpentiny nebo se jede dědinama. Tam to chce tunel a fungl novou cestu od Šumperka, jinak to můžem odepsat rovnou…-

Stráťa

Jesenicko je totálně na odpis jenom z českého pohledu. Za hranicí je rovina s dálnicí do Německa a ta hranice dnes nepředstavuje významnou překážku.

Nose Peak

Jo. Jestli chceme, aby se lyžovalo na Pradziadu a Szeraku, jsme na nejlepší cestě…

a8n

W ogóle nie trza, wystarczy czoś takiego: https://mapy.cz/s/bucetenuvo

Petr

On to nemusí být ani Jeseník, zeptejte se v Kostalu, nebo aktuálně v novém meziskladu Bobcatu ve Zdicích pro továrnu v Dobříši. A to je vše kousek od Prahy a u dálnic. Skrz Brdy neprojedete a to nejsou velehory.

Dusmor

Dojedou tam vlakem z těch nových bytů v Praze 🙂

MP22

A to jsme u těch komunistů a všichni víme, jak tohle dopadlo….

Zdrasa

Tuhle taktiku už používali na západě v 50. a 60. letech. Těm regionům to obvykle zas tak výrazně nepomohlo a zaškrceným centrům akorát uškodilo. Krom toho dneska továrnu v Praze skoro nikdo stavět nechce, hlavní jsou kanceláře a kvalifikovaná pracovní síla, která mimo Prahu a Brno v požadovaném množství obvykle není.

Francimorka

Nakazat ne ale motivovat ano. Třeba že potřebnou infrastrukturu infrastrukturu nebudete stavět v Praze ale v těch regionech. Nebo například ještě v R-U a pak hlavně za první republiky platilo, že firmy v regionech měli výrazně nižší daně než ve velkých městech… zdravíme do Zlína.

MP22

Takže zadusíme největší Českou ekonomiku tím, že tam nebudeme pracovat na infrastruktuře? No jo, to určitě pomůže úplně všemu… To je nějaká diagnóza anti-Praha nebo?

František

Ti lidi co bydlí v Praze v centru u nádraží budou právě jezdit do těch vzdálenějších regionů a budou tam po vzoru Cyrila a Metoděje šířit vzdělanost! Třeba nějaké agilní manifesto.

Os5600

Plánují metro S. Ale potřeba je Stuttgart 21…. 🫡

Lukys klobasis

A kde by jsme na to vzali???

Kamui

Peníze jsou, případně se realokují odjinud.

Flatt 1

Nejsou. Je to vidět na explizit PPP projektů, což není nic jiného, než drahá hypotéka. A přespříští ministr dopravy bude ministrem splácení dluhů…

Jaaa

Ale jsou, akorát se chybně přerozdělují – dotují se nesmyslné odpisy apod.

Nose Peak

Zrovna z největšího průšvihu DB-Netz bych si příklad nebral…