obnoveny

Vlaky mezi Prahou a Ostravou zpomalily, SŽ vysvětluje proč

Jednotka Pendolino dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Praha - Libeň. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýJednotka Pendolino dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Praha - Libeň. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Dříve zvládaly nejrychlejší vlaky trasu ujet i pod tři hodiny.

Odebírat
Upozornit na
guest
160 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Domis

SŽ by měla zejména zapůsobit na slovenské ŽSR, aby začalo plánovat JŘ taky trochu reálně. Takhle veškerá snaha o včasnost a rezervy na českém území přijde vniveč, protože ŽSR kreslí naprosto nereálné JŘ – zejména ve vztahu k omezení provozu. Snad by bylo lepší, kdyby se slovenské úseky kreslily v Budapešti, když na Slovensku se neumí udělat takový JŘ, aby dojel vlak včas.

Alík

A jak to bude SprŽel dělat, až budou spravovat VRT? Potěš koště. Nemyslím to zle, ale opravdu jsem na to zvědavý. Něco by se asi v přístupu mělo změnit. Jsem laik, odborné argumenty nechám na znalých.
Díky všem, kdož vědí a povědí.

L.M.

Karl vB.

Preferovaným způsobem řešení VRT podle předchozí vlády byl PPP, který předpokládal stavbu, provozování údržby vybraným koncesionářem, tedy podobný způsob, jako je teď vidět na dálnici D4.
Jestli to bude platit i za současné vlády, musí upřesnit její ministr dopravy, pan Bednárik.

kpeet

A ČD se budou bít v prsa a chvástat,jak jezdí včas a přesně.

superhero

Většina cestujících to vnímá ze svého subjektivního pohledu. Je dobré si uvědomit, že velmi pravděpodobně svou roli může hrát i počet cestujících. Nástup a výstup většího množství osob může prodlužovat čas strávený na nástupištích. Také se může stát, že s ohledem na časové prodloužení bude daleko více spojů bez zpoždění. Jízdní řád postavený na ideálních okolnostech, které se podaří splnit málokdy bezesporu vedl ke zbytečnému stresu na straně strojvedoucích, vlakového personálu a frustraci na straně cestujicích. Z takových drobných prodlev bych asi nedělal vědu. Tím nijak nezpochybňuji na prodlevách negativní roli SŽ.

Zelinář

Přesně tak. Za mě jako cestujícího je určitě lepší, když vlak přijede podle jízdního řádu, protože s tímto časem příjezdu počítám. Například na přípoje nebo pokračování MHD po městě. Nic nedokáže cestování vlakem víc znechutit, než nervozita při naskakujícím zpoždění s vědomím toho, že čas na přestup se krátí. Dožene to nebo nedožene? Poběžím s taškou po schodech do podchodu a zkusím to stihnout? To radši ať vím, že to o minutu ujede (na jedné z mých pravidelných tras to nově takto opravdu vyjde).

Bohouš

A pak budete hypnotizovat GRAPP, když vlak pojede tři minuty s náskokem, a stejně s taškou po schodech poběžíte.

Bjorn

Tohle už není normální, každý rok se pár minut přidává, dokdy to bude trvat? Už před touhle změnou se dalo v okrajových polohách dostat z Prahy do Pardubic za 45 minut, oproti hodině v jízdním řádu. A třeba naposledy v tomto týdnu – budějovické Pendolino z Ostravy dorazilo na Wilsoňák bez pár vteřin o 10 minut dříve. To zdůvodnění proč to tak je, ať si SZ strčí za klobouk (z nutrie), všichni vědí, že skutečný důvod je to hloupé – nebo spíš polovičaté, KPI o odměnách, které zavedl Kupka. Nepochybně to myslel dobře, ale dopadlo to jako vždycky.

Luboš Beneš

Taky to nechápu. Dobrá správa přeci dělá vše dobře, má vše v pořádku a stejně doby prodlužuje. Přitom už dnes je tam 15 minut vaty. To samé R a Ex na Plzeň-odjezd z hlavního o 20 minut později a v Plzni včas.

Opavák

Tak ona se prodloužila o 2 minuty i jízdní doba rychlíků mezi Krnovem a Opavou a nutno říct, že tady zcela BEZDŮVODNĚ. #mynic

Lukáš 48

Je super, že můžeme trávit na trase Pardubice – Kolín v os. vlaku za stejnou cenu o 13 minut více a koukat jak nás v Záboří předjíždí i Metrans.

Martin

Jen pro zajímavost – včera pendolino SC504 do Karlových Varů mělo v Mohelnici zpoždění 16 minut a na hlavní nádraží v Praze přijíždělo s předstihem 6 minut.

J.K.

A většinou umí 30-40 minut zkrátit z Prahy do těch Varů…

kpeet

S náskokem se říká

Jméno*

Tak hlavním důvodem je bohužel to, že vrcholový manažeři SŽ dostávají nově odměny za včasnost jízdního řádu.

Leinad

Přičemž „včasnost“ se porovná s jízdním řádem, který sami sestaví.

Jan

Blbe nastavene KPI, v tom má nový ministr pravdu.

Dejf

Tak snad bude mít odvahu tnout do živého.

Jirsa

Místo zrychlování se čas věnoval nutriím

G....

Když se na to natažení jízdních dob člověk podívá a srovná starý a nový grafikon: půlminutový pobyt pro nástup a výstup cestujících z 5vozového rychlíku? Vážně se to stíhalo? V novém jízdním řádu zvednuto z půlminuty na minutu. Při počtu 8 stanic to jsou 4 minuty.

Asdfasdfjehf

No priznejme si. Pocitat odmeny vedeni SZ podle zpozdeni je dobry sluha, ale zly pan.

Jan Novak

Hlavně že mají na všechno výmluvu. Nějak si nevzpominam, že bych jej v posledních 10 letech vlakem bez zpoždění.

Juraj

To fakt hodně závisí od konkrétních okolností.
Vlakem jezdím denně v přímětské dopravě a zpoždění je v drtivé většině případů 0-5 minut, velmi často to jede včas.
V dálkové dopravě je úspéšnost nižší.

Před dvěma týdny jsem ale projel okruh kolem republiky – 22 vlaků za dva dny – a maximální zpoždění bylo 4 minuty!

Jan3

To buďte rád, v dalkovce mám standard 15 až 40 minut zpoždění. Na silnici naopak od -20 do 20 minut… Spolehlivost železnice je mizerná

Posleda

Praktická zkušenost ze včerejška. Valašský expres postává minuty v Olomouci i v Července, příjezd do Pardubic ale -3. Na protější hranu dojede RJ, odjezd má za 9 (!!!) minut. A co myslíte, proč se stojí v Července 4 minuty? Protože 19.7. bude Valacha předjíždět speciální expres z Colours.

Mirek Š.

Valašský expres stojí v Července, protože čeká na předjetí Pendolina

Juraj

To jsem nikdy nepochopil, proč se trasa kreslí i pro vlaky typu Colours nebo Dny NATO s jediným výskytem do roka. Ten jeden den by to snad v pohodě projelo i jako ad hoc.

Leinad

A hlavně, pokud se trasa kreslí s vědomím, že vlak pojede jednou za platnost GVD, tak proč se odstavuje něco jezdící častěji. 😀 Ať jede za Valachem.

jaroslav.dohnalik

Těch překlepů….. To psala AI?

babilon

AI překlepy nedělá.

Lolookie

Dělá, pokud ji o to požádáš. Lidi to používají právě kvůli zamaskování toho, že se jedná o generovaný text. Tím netvrdím, že tenhle konkrétní článek je od AI, jen to, že překlepy nutně nemusí být důkaz toho, že to psal člověk.

Leinad

Záleží jaká a na čem se trénuje. Třeba takové strojové překlady se někdy dají rozeznat. 😀

Happy

No když se krmí a pečuje o nutrie, tak holt nezbývá peněz ani sil na tu hlavní činnost tedy rozvoj sítě. (nutrie ve smyslu kontroverzních firem přisátých na státní cecík SŽ a MD a jejich majitelů). A tak jako v přírodě nutrie se přemnoží a vytlačí užitečné druhy. Nutrie jsou invazivní škůdci a jejich populace se snižuje lovem. Teď tam na ně máme myslivce. A pokud populaci nutrií nesnížíme, tak nelze očekavat ozdravení prostředí.

Petr Drozda

Nutrie, studie a nadraží

Caracas

Prodloužení jízdních dob o pár minut samo o sobě problémem není. problémem je ten trend. Navzdory mnohamiliardovým investicím do železniční infrastruktury se jízdní doby na mnoha trasách pomaličku, ale zatím nezastavitelně, prodlužují. Řečičky o homogenizaci jízdních řádů a o nutnosti cyklické obnovy jsou jen průhlednou kouřovou clonou a snahou o zakrytí dlouhodobých zásadních systémových nedostatků u SŽ a jejích předchůdců. Těch systémových nedostatků je mnoho a já teď marně přemýšlím, co je u této firmy systémově dobře. Mezi ty nejpalčivější nedostatky patří absence realistické strategické koncepce, zkostnatělost řídících struktur, naprostá absence funkční kontroly kvality práce odvedené dodavatelskými firmami, naprostá absence… Číst vice »

Pavel

Primární příčinou je malá kapacita tratí. I když všechno opravíte a nejsou výluky, tak mnoho vlaků různých rychlostí znamená celkové prodloužení doby jízdy. To samé na silnici. Stačí více aut a už se doba jízdy prodlužuje.

zlevněme dráhu

To je jako kdybyste na podrobný a přesný rozbor politiky východní říše napsal, že břízy jsou bílé a v létě mají listí.

N.N.

Ale má pravdu. Když zhoustna na dálnici provoz, tak se jede v pravém cca 80 km/h, protože náklad.

Kicruj

Primární příčinou jsou KPI na zpoždění u SŽ. A když prodloužíš jízdní dobu, tak se počet zpoždění sníží.

Leinad

Obecně nerozmýšlení dopadů nastavení KPI. Dříve byly v KPI třeba „pomalé jízdy.“ Aby nebyla žádná PJ, tak se prostě strojvedoucímu u Mariánek nedal rozkaz o PJ, aby radši vysypal vápno.

vladki

Kéž by… Jako cestující jsem ochoten jet o pár minut déle pokud budu mít jistotu že na přestupu neskejsnu hodinu.

Bohouš

A tenhle problém se nezlepší, protože SŽ staví vše kapacitně tak akorát na současné potřeby bez jakékoli rezervy do budoucna. Čtyřkolejka na Kolín – nic. Čtyřkolejka na Lysou (protože časem bude nová trať do MB) – nic. A že jednou bude VRT na Brno – ano, JEDNOU asi bude, ale ty čtyři koleje do Kolína jsou potřeba už dnes, resp. už včera, a ne až za 10+ let.

JiP

Vcera? Uz od okamziku liberalizace dopravy.

Caracas

Za management kapacity dráhy je zodpovědná jen a pouze SŽ. Je to jedna z jejích klíčových zodpovědností.

Y.K.

Pořád to je odpovědnost správce infra v tom jak ji buduje a modernizuje. Nejde přidat kolej? Tak by mělo být alespoň co nejlépe vyřešené předjíždění, rychlé výhybky, rychlé spojky. Když se osazovalo ETCS tak využít jeho maximální potenciál (to čemu říkají s benefity) a ne nejdříve kopírovat původní stav a až někdy (v rámci další investice) zahustit oddíly atp…

xmnovotny

No, jenže se poměrně těžko dává ETCS s benefity na trať bez výhradního provozu. A výhradní provoz se zase blbě zavádí bez ETCS….

Y.K.

V tom naprosto souhlasím. Nicméně na našem kapacitně nejkritičtějším koridoru výhradní provoz už rok je a každým rokem se to rozšiřuje. Takže mi šlo hlavně o to, že když už se instaluje ETCS jakožto poměrně velká investice, tak by mělo být rovnou „s benefity“ i když se ty benefity ve smíšeném provozu využijí jen omezeně. Ne na to pak dělat zase další kšeft, kde se musí lecos předělat a „přenastavit“.

Petr

Byl tu na to téma článek, že zpomalením zvyšujeme kapacitu. Pokud bychom šli do extrémů, mohou vlaky jezdit na rozhled klidně nárazník na nárazník (když to přeženu) jako auta a to by teprve byla kapacita.

Karl vB.

Vypsal jste to pěkně!
Stručně shrnuto:
SŽ se doposud chovala přesně tak, jak jí to její nadřízená složka – Ministerstvo dopravy, v čele s ministrem – politickým zástupcem té které vlády, umožňovalo.
Pokud by MD ukázalo Správě železnic nepřekročitelné hranice, vymezené ohodnocením jejího GŘ, tak by tento vrcholový manager, minimálně v pudu sebezáchovy, vedl firmu ke spokojenosti jejího zřizovatele.
Zdá se ale, že zřizovatel byl s fungováním SŽ dlouhodobě spokojen.
Personální změna paradoxně nastala náhle v listopadu, nikoliv však kvůli nespokojenosti zřizovatele s fungováním SŽ, ale díky úniku informací z policejního zásahu, kvůli „nepřijatelnému podkopání důvěry“.

JiP

Prodlouzeni o par minut neni problem, jenze my salamovou metodou pridavame minuty kazdy rok a mezitim se velke pocty minut ukrajuji pri jizde autem vystavbou dalnic.

Petr

Tak jste mě přiměl podívat se na linku S9. Minulý jř jezdila přesně hodinu, teda konečně nějaké zrychlení. Momentálně jede 1:02, což je o minutu pomalejc, než před začátkem rekonstrukce IV. koridoru (to bývávalo hodinu a minutu). Beru to podle osobáku, protože u něj mám dlouhodobý přehled. Rychlíky se oproti loňsku nezměnily. Jinak dlouhodobě ze z 49 minut (to bývalo co 1 tkm to jedna minuta) dostaly na 41 minut.
Víte kdfyby všude nevisely ty plakáty „zrychlujeme železnici“ asi bych to nepovažoval za nějaký problém. Pár minut ve 3 hodinách je zanedbatelné.

Igor

Všiml jsem si, že je připravena vata na stavbu podjezdu ve Studénce. V okolních stanicích se dost krátí zpoždění. Příklad pondělní RJ z Prahy: Polom +11, Suchdol nad Odrou +9, Studénka +7, Jistebník +5. Pokud se vám podaří, že pojedete včas tak je možné, že před Studénkou velmi zpomalíte, protože před vámi pojede Sp z Veřovic a ten s náskokem jet nemůže, ale zase nejedete dostatečně brzo abyste jeli před ním. Ve výsledku se bude za ním vždy ploužit tak stovkou a podle JŘ pojedete pořád včas.

Pavel

V jízdním řádu je opravdu hodně vaty. Občas se mě cizinci ptají, jestli jsme už v Praze (Brně), když všichni vystupují o pět minut dříve.

Leinad

Jo oblíbené šotopohádky o spoléhání se na čas.
Už za reálného socíku vystoupili ze zpožděného panťáku v Čerčanech japončíci s tím, že podle času jsou v Benešově.

Petr

Tohle opravdu je běžně vidět, jak se lidi zvedaji v plánovaný čas příjezdu do Benešova, i když rychlík třeba ještě projíždí Senohraby (naštěstí po cestě nikde nestaví, ti lidi jen zbytečně 15 minut stojí za dveřma). Ale viděl jsem i v Itálii, IC čísla přibližně 555 měl zpoždění, celkem nepatrné (10 minut). Říkali jsme si v té Praie vystupuje nějak hodně lidí, ale půlka jich zapadla zase zpátky, protože tak jako my chtěla Scaleu (narozdíl od nás to ale neznali, tak se řídili podle času), akorát opožděný příjezd do Praiy vyšel přesně jako měl vycházet příjezd do Scaley. Když o… Číst vice »

Generální Kokrhel

A to ještě pendolino (minimálně to z Ostravy do Varů) přestalo stavět v Libni…

Roman

Nestojí tam kvůli nedostatečné kapacitě tratě.

Leinad

Bude legrace, až nějaký strojvedoucí nepojede na spotřebu. V Libni zastaví u návěstidla, ale neodblokuje dveře, protože Spržel řekla, že není kapacita.

JiP

Pisu to opakovane a i tato situace mi dava za pravdu. Prvni usek VRT, ktery je nutne postavit je Praha-Pce-HK. Usek VRT na Svetlou dle soucasneho planu sam o sobe bude mit jenom maly vliv na zlepseni situace na vyjezdu z Prahy smer vychod. Vzhledem k tomu, ze cela VRT na Brno je iluze daleke budoucnosti, tak mnohem vetsi smysl dava vest vetev VRT smer Pardubice a Hradec Kralove. Jednak obslouzite dve tato velka mesta, predevsim HK odkud je dnes cesta vlakem do Prahy oproti D11 uplne mimo. Ale hlavne na novou trat stahnete veskere dalkove vlaky nejen na Brno,… Číst vice »

Pavel

Právě, že největší přínos má VRT Praha (mimo) – Světlá nad Sázavou (sjezd) protože jízdní doba do Brna bude 2 hodiny a tudíž všechny expresy z linky Brno – Č.Třebová – Pardubice – Praha pojedou přes Vysočinu. To uvolní celé rameno Praha – Ostrava.
A samozřejmě mezi Kolínem (mimo) – Praha (mimo) budou rychlíky i od Pardubic jezdit taky po VRT i když v prvních letech jen 230 km/hodinu.

JiP

Jenze s VRT do Pardubic se dostanete do Brna i na kratsi dobu pres CT nez ze Svetle. Trat dale za Pardubicemi jiz nijak zasadne pretizena neni. Pri nekonecne blbosti SZ se u VRT do Svetle se aktualne uvazuje, ze nebude sjezd na Poricany a Sadskou, takze vse na sever Moravy se stale potahne po cele trati Praha-Kolin.

Pavel

Nedostanete. VRT „na Pardubice“ už končí sjezdem před Kolínem a pak směřuje na jiho-východ. A současná dobrá trať za Pardubicemi konči za Chocni pomalou jízdou údolím Orlice. Pokud odvedeme expresy z Brna na Vysočinu, uvolníme i toto úzké hrdlo.
A vše ze severu Moravy se „potáhne“ po trati od Kolína do Prahy po VRT.

JiP

Mluvite nesmysly, vrt k HK je planovana jako budouci trasa na polsko, naopak trat na svetlou se odkloni k jihu uz za ceskym brodem.

Flek

Lol…

Martin

Vetsi smysl by mela trat Benesov-Jihlava v parametrech VRT, i kdyz docasne koridoru, a VRT Praha jih – Benesov…. Vyrazne by zrychlila doprava smerem na Budejovice a Jihlavu/Brno… vcetne dojezdoveho terminalu v huste osidlene jihovychodni casti Prahy… A samozrejme usek Praha-HK/PCE… Je drazsi na vystavbu, ale vice efektivni… ne bez problemu, ale resitelnych, proti useku do svetle nic nemam, jen je do Prahy zaustena na nejvice vytizenem miste, vyzadujici dalsi investice prave v Prazskem uzlu jako 4 kolej do libne, presmyk v Hloubetine (byvale st.), a dve nove prijezdove koleje pres Z.M., celkove je delsi, vyzadujici nejvyssi dovolenou rychlost, aby… Číst vice »

Alibaba

Benesov-Jihlava a VRT Praha jih – Benesov je ale na stavbu delší než Běchovice – Světlá, přičemž úsek Běchovice -Poříčany přinese už okamžitý efekt.

Honza S.

To vás vidím psát už poněkolikáté. A dostane se ten pěkný rychlý vlak ze Světlé nějak do Brna?
Zkrácení jízdní doby by přinesl i úsek Brno – Jihlava, který by rovněž obsloužil krajské město.

Pavel

Úsek Brno – Jihlava je rovněž navržen jako VRT. „Pomalejší“ rychlíky pojedou jak z Prahy, tak od Brna na Jihlavu město. Expresy to profrčí přímo po VRT bez zajíždění do Jihlavy město.

Honza S.

Já jsem myslel před tím, než se postaví ty navazující úseky. Na navazující úsek se bude 5 – 10 let čekat. Prostě jestli ta trať je tak kvalitní, že se na ní může ten rychlý vlak vůbec vydat.

Alibaba

Po trati 250, která se zrychluje, a k tomu má být i VRT (Osová Bítýška) – Velká Bíteš – Brno.

N.N.

Při výluce Brno-Blansko to RailJety zlvádaly přes Vysočinu celkem přesvědčivě, proč by to najednou nešlo? (Mezitím SŽ některé úseky lehce zrychlila).

Honza

Nesmysl. VRT nemá řešit kapacitu konvenčního koridoru vedeného blbě přes Pardubice a Českou Třebovou. Ale má co nejpříměji spojit velká sídla – Brno a Vídeň s Prahou. Do vesnic typu Hradec a Pardubice s takovou blízkostí k Praze nemá smysl stavět VRT. To už je pak logičtější spíše přistavět koleje navíc ke stávajícím tratím směrem na Pardubice či Hradec.

Joemax

A to jsem zrovna včera četl vyjádření nového ministra dopravy, že na HK teď VRT rozhodně nepotáhnou, jedině sever na Německo a jihovýchod na Brno…

Honza S.

No a právě úsek Praha – Pce – HK se jako VRT vůbec neplánuje. resp. pouze jako výhled, až bude postavena hlavní trať Praha – Jihlava – Brno – Ostrava a spojení na hranice Praha – Ústí a Brno – Břeclav.

JiP

Protoze se stavi ideologicky a ne podle skutecne dopravni potreby a efektivy na zaklade realnych casovych ramcu a financnich planu.

Honza S.

Propojuje se Praha – Brno – Ostrava. Na tom není nic ideologického. A jediná otázka je, jestli trať do Brna má vést přes Pardubice. A především z Prahy do Pardubic vede už celkem pěkná trať.

Zesp

A jsme zase u toho. Místo, aby se ty nemalé prostředky, které byly k dispozici, razantně investovaly do zvýšení kapacity, rozpustily se v rekonstrukcích budov, kde se kvůli těmto opravám ukončily smlouvy s nájemci, kteří se tam pak už nevrátí, čekárny se raději uzamčou a krásné budovy tak zejí prázdnotou. (Ne, že by to ale nebylo potřeba opravit, to zas ne). Podívejte se třeba do Adamova. Nové nádraží, opravená budova, vevnitř pouze obrovský krám v podobě výdejního místa e-shopu. Komerční prostory prázdné, okénko pokladny zahrazené překližkou. Smutná podívaná. A na předjízdné koleji čeká odpolední narvaná zdvojená Moravia (dlouhá + krátká)… Číst vice »

MartS

ETCS s kapacitou tratí pomůže až ve fázi tzv „s benefity“.Zejména to znamená reko zabzař a vyházení dosavadních kolejových obvodů ze stanic a z trati a jejich náhradu počítači náprav.Ty budou v kratších rozestupech,např po 700 m a ne po 1000 m a víc, jako je tomu dnes. Víc ještě kratších oddílů může být například v záhlaví stanic. Navíc nebude nutné řešit mnohdy nevýhodné a krkolomné umístění návěstidel kvůli jejich viditelnosti. Do výhradního provozu ETCS to nešlo,protože na kolejových obvodech běhal národní VZ,ten zabetonovával onu minimálně kolometrovou zábrzdnou vzdálenost.

Leinad

Barvičky se s krátkými oddíly nevylučují. A že začnou vznikat brikule jako „série opakovacích výstrah, každá kódovaná jako stůj“ to by taky mohlo více tlačit dopravce, aby příště jel s mašinou se zabezpečovačem.

Jackub

A takto bude fungovat i údržba VRT? Že budou pomalé jízdy a „cyklická obnova“? Nějak si prostě neumím představit, že by SŽ byla schopna ty VRT udržovat jinak…

Pavel Koukalík

A jak byste si představoval provádění údržby bez přerušení provozu vy?

Pavel

Údržba VRT bude fungovat jako údržba v metru – v noci. Vlaky po VRT skončí do půlnoci a pak až ráno první dělničáky na šestou do pražských a brněnských fabrik. Samozřejmě čas od času bude muset být i větší výluka. To jinak nepůjde.

zlevněme dráhu

Klid. Údržba VRT nebude, protože žádné VRT nikdy nebude.

Jackub

Ano, takto BY TO MĚLO fungovat. Ale já si to v režii SŽ prostě neumím představit…

Náhodný Kolemjdoucí

SŽ hlavně nebude prvních pár desítek let dělat vůbec nic – údržbu bude mít na starost koncesionář.

Martin

To je prave nemozne, je nutna pravidelna kontrola jizdou merici soupravou a kazde nesrovnalosti ihned resit, v noci je na tratich jen udrzba, zadna nocni VRT v planu neni…

Rejpal

To je také důsledek nastavených KPI pro management SŽ .

František Plášek

Katastrofa….na 356 km (P.hln – OV hln.) prodloužení o 4 minuty…..téma jako hrom. Co bude? Konec světa?

Dušan

Klíčová zpráva není v těch několika minutách, ale ve sdělení, že Leo Express bude jezdit stejně rychle. Tím jsou dané priority. Pokud se stane cokoliv malého a přijde na řadu rozhodnutí, jestli pojede „státní“ rychlík nebo Leo, kdo pojede? A tím zpoždění ČD okamžitě vzroste. Ale to nevadí, protože ČD mají v jízdním řádu poznámku, že je pouze orientační, takže stejně nic negarantují. Občas se svezte třeba Slováckým expresem a pozorujte, jak zpoždění nabývá. Začne to už ve Veselí…..

Lukáš Chytil

Přes které to vůbec nejede..
Slovácký expres jezdí Luhačovice – Praha, nevím co by dělal ve Veselí.

Dušan

Co takhle R890, R892, … To mám rád, takové chudáky, kteří machrují a houby vědí. Já tím jezdím každé pondělí.

sklenář

Nemám rád takové chudáky, kteří machrují a houby vědí. R 890 jede každé pondělí, kdy s ním jezdíte, z Luhačovic.

Dušan

Ano, máte pravdu, R890 jede z Luhačovic. A R892, kterým jezdím?

Vadym

892/895 jede do Veselí

mgr.pavel

Katastrofou je fakt, že přes obří investice do českých železnic se zde jezdí pomalu a ještě se zpomaluje a kapacita přitom chybí.

Investice mají přinést zlepšení. Myšleno zlepšení infrastruktury, ne naditosti Svobodova sejfu.

Honza S.

Problém je v trendu. Máme výkonnější počítače, které jsou schopné plánovat dopravu mnohem lépe, než před 20 lety. Máme lepší zabezpečovací systémy, než před 20 lety. Platíme SŽ spoustu peněz, aby vylepšovala tratě a byly lepší než před 20 lety. A přesto jezdíme pomaleji, než před 20 lety.

xmnovotny

Jo, a navíc je daleko méně vlaků než před 20 lety. Oh wait….

N.N.

Přesně tak, upravil si to, aby mohl nadávat. Nemá ale pravdu.

Leinad

Daleko méně nadvlaků, neplatí SC>EC>IC>Ex. Proti době před sedmdesáti lety nejsou ani těžkotonážníci žádající zelenou ulici.

VýpravčíXY

A který superpočítač, dovede předpovědět to, že se zdrží nástup cestujících, bude nastupovat invalidní cestující, kterému to dlouho trvá, skupina dětí a další mimořádnosti ? To že se bude volat záchranka, nebo PČR ? Každé i třeba 3 minutové nepředpokládané zdržení jednoho vlaku, dokáže narušit jízdu několika dalších vlaků. Výpravčí / dispečeři ještě nemají „křišťálové koule“, aby tyto věci věštili dopředu. Ani žádný počítačový program na to neexistuje …..

Leinad

Pokud musí být půlminutové pobyty ve stanici s polonástupišti, tak se vesměs ani nedá v souladu s předpisy stihnout nástup jednoho človeka (nevstupuje do kolejiště před zastavením vlaku).
Ale prodloužení pobytů neprodlouží jízdní dobu expressu Praha – Kolín o 10 minut. Pokud by to dávalo smysl, tak prodloužit o 5 minut pobyt v Praze, o 5 v Pardubicích a je rázem 10 minut na nástup.

N.N.

Tákže Pendolíno 2005/6: Z Prahy 7:56, Ostrava Hlavní 11:25
Jestli dobře počítám, tak 3:29

Jiří

Ale když potřebuji jet například do Jeseníku, tak je to prodloužení již o 24 minut. Takže vzkaz SŽ, neobtěžuj cestující a jeď vlastním autem nebo autobusem.

První Jiří

Ono jestli to pojede 2:53 a bude mít 15 minut zpoždění, nebo pojede 3:07 a bude bez zpoždění, tak je to lepší, že se s tím dá plánovat. Ale to je tak asi všechno.

Není snad rok, co by se na koridoru něco neopravovalo, takže ono ve výsledku to je 3:07 + zpoždění např. těch 15 minut. Já chápu, že to je potřeba a i na dálnicích se to běžně děje. Ale na to, jaký má SŽ rozpočet je fakt smutné, kam jsme se (ne)posunuli… Tak hlavně že můžeme čekat na ujetý přípoj v nových stanicích.

První Jiří

Druhá věc je ta, že na tohle má dupat MD, aby SŽ dělala to, co má a železnice se posouvala. Když jim je to jedno, nedivím se, že jde SŽ jednodušší cestou.

Martin

Stacilo, kdyz SZ vycislila opravy a udrzbu lokalek v milionech a na tratich neprosla leta ani noha udrzbare…

mgr.pavel

A nepřidávala se ta vata už (před)loni?

Přijde mi, že tuto zprávu čtu už podruhé..

Karel

Ono to s plánovanou dobou 2:53 jezdilo i tak, že byl člověk v Praze nebo v Ostravě o 10 minut dříve. Ale to se Pendolino Klánovickým lesem řítilo 160 a ne 80, jako teď.

JiP

Osobne jsem zazil Praha-Ostrava i za 2:45.

VýpravčíXY

No, když před ním jede každých 5 – 10 minut vlak ROPIDu, tak těžko se mezi ně vejde Pendolíno jedoucí 160 Km/h ……

J.K.

Na Vídeň to zpomalilo ještě víc… Tak jestli to bude stabilní aspoň, tak proč ne…

platamond

Protože si SŽ vymyslela +5 min v Břeclavi, snad na kontrolu elektronických rozkazů.

David

Málo nutrii?

Jan

A co KPI?

55p

Menší zpoždění, větší prémie 😄

Petr

Vzhledem k pravidelným zpožděním, je lepší mít vatu a přijet na čas.Člověk si tak lépe naplanuje cestu.

Honza

Při tomto myšlení můžeme dát jízdního řádu rovnou preventivně 5 hodin.

55p

A není to málo, Antone Pavloviči?

PetrK

nenapovídejte jim!

Dušan

Jízdní řád není závazný. Přečtěte si přepravní podmínky. 5 minut dávno nikdo neřeší, jde většinou o desítky minut.

Stráťa

I proto má železnice tak zanedbatelné výkony.

Jan3

Přesně tak, kdyby musela železnice za zpozdění a ujeté přípoje vracet jízdné, byla by použitelnější

N.N.

A proto v PIDu přidávají spoje … protože ubávý lidí.

Herold

Jak není jízdní řád závazný???

Čl. 3.3.I. SPP: „Přepravní smlouvu smí s ČD samostatně uzavřít osoba starší 6 let a jejím uzavřením vzniká právní vztah mezi cestujícím a dopravcem. Tento právní vztah obsahuje…závazek ČD přepravit cestujícího z nástupní do cílové stanice řádně a VČAS PODLE PLATNÉHO JÍZDNÍHO ŘÁDU“

Toto je smlouva, kterou uzavírá cestující s ČD koupí jízdenky. ČD se výslovně zavazují dopravit cestujícího do cílové stanice včas podle platného jízdního řádu.

Hytlák

Však to je úplně jedno jestli 3 h. 13 minut nebo 19 minut. Zpoždění je furt.

Kačák

Za mě jako cestujícího není až tak důležité jestli jedu 3:07 nebo 3:23. Za mě je důležité že když to tak píšou v jízdním řádu,tak aby ve skutečnosti to tak většinou bylo!!!

Honza

Pro mě to reda důležité je. Pokud se do toho lejou za desetiletí miliardy a zvýšila se na rekonstruovaných úsecích rychlost, tak by v žádném případě neměl přece růst jízdní čas! A reálně tomu bohužel na mnoha úsecích je. Takže to akorát značí jednu věc a tu, že pánové z ministerstva dopravy a Správy železnic asi něco dělají dlouhodobě prostě blbě… Dokud si to tam nepřipustí, tak se nic nezmění, protože to má pořád dlouhodobou sestupnou tendenci k horšímu.

N.N.

Zhoustla doprava. Zrušte mnohé vlaky, odvezte polovic lidí, ale bude to rychlejší.

První Jiří

Člověk je schopný pochopit i nějaké zpoždění z výluk, pokud by pak počkaly přípoje. Ale když je přestup na vlak do Opavy ve Svinově 7 minut, chytne se zpoždění 20 minut, tak to prostě ujede. Není nic lepšího, než čekat 50 minut na Svinově, např. v neděli večer, nebo během horkého letního dne, kdy je venku 35°.

Rejpal

Jsou horší místa na čekání, tady je aspoň nádražka.

První Jiří

Ale o tom to je. Chci dojet tak jak jsem měl, ne se utěšovat v nádražce, že jsem na tom mohl být hůř.

Jan3

To je to co zastarale drážní uvažování nechce pochopit.

55p

Je krásné sedět ve vlaku na nádraží a koukat, jak vlak nejede a čeká na pravidelný odjezd, protože má volnou jízdní dobu.

leos

Cestující zjevně preferují krásné čekárny před rychlými tratěmi, ne? Aspoň takto má nastaveny priority SŽ.

JiP

Proto se opravuji prioritne ty nadrazni budovy…

Zesp

Ale ty čekárny jsou pak většinu doby zamčené, takže se na ně můžou dívat akorát přes dveře z pod deštníku…

Honza

Tohle už se děje roky mezi Kolínem a Prahou. Byly doby, kdy to vlaky zvládly za 33 min. O PID linkách ani radši nemluvit..Teď je běžných 37 až 44 a reálně to stejně někdy trvá dýl, protože se to zasekne v tunelu před hlavákem. Hlavně že se to za miliardy zrekonstruovalo na 160, ale reálně to jede tak 80, protože nedostačuje kapacita. Hlavně, že pořád roste počet projíždějících vlaků od Pardubic a projíždějící Jančura si tu jezdí jako král s předností před ostatními. Jako organizačně ta doprava začíná být hrůza. Začíná to být pro každodenní dojíždění nespolehlivé a úplně nepoužitelné.

Jan3

Na základě čeho má ten cirkusák přednost?

Honza

To by mě taky zajímalo. Ale vždycky mu dávají v Kolíně přednost Leo express i České dráhy a to i v situaci, když např. vlak Českých drah třeba Metropolitan nestavící Libni mohl jet… Ale pouští se třeba zpožděný Jančura.

N.N.

Před vlaky PID tak nějak podle předpisu. Naštěstí si SŽ nemůže napsat, že soukromníkovo R/Ex/NEx pojede až po manipuláku státního.

JiP

Jenom sklizime vysledek desetileti absence jakekoliv smysluplne vize a koncepce na ceske zeleznici. SZ penize jenom utracela, aniz by se sledovala nejaka systemova efektivita natoz zpetne vyhodnocovalo, zda utracene penize neco zasadniho prinesly.

Dave

Výstižně sepsáno.

Karl vB.

Za relativně krátkou dobu 7 let (od roku 2018 do letoška) ve funkci generálního ředitele SŽ, zažil pan Svoboda „pouze“ tyto 4 ministry dopravy: – Dan Ťok (4.12. 2014 – 30.4. 2019) – Vladimír Kremlík (30.4. 2019 – 23.1. 2020) – Karel Havlíček (23.1. 2020 – 17.12 2021) – Martin Kupka (17.12 2021 – 15.12. 2025) První tři pánové ministři zastihli Svobodu, coby podřízeného ca. 1 rok, pouze poslední ministr ho měl v podřízenosti, bez asi dvou týdnů, celé své funkční období a zdá se, že až do osudné listopadové aféry, s ním byl spokojen. Ani v dobách před uvedenými… Číst vice »

JiP

A proc u dalnic totez funguje?

Alibaba

Protože točení kolečkem rozumí „každý“, takže to má politickou podporu.

Karl vB.

Můj osobní názor, kterým tady dost lidí nemusí souhlasit, je tento: Silniční dopravu, v jakékoliv podobě, využívá mnohem více lidí a firem, její řešení i použití je mnohem jednodušší (není tak přeregulovaná), vylepšení silnic je zpravidla rychlejší, levnější a zasáhne víc lidí (tedy i potenciálních voličů), než nějaké opravené nádraží. Na silnici se nevyskytuje: – nadstavba v podobě zabezpečovacího zařízení (možná je něco v mnohem jednodušší podobě v tunelech a u nových dálnic) – složitá koordinace provozu, – diskuse s dopravci kvůli kapacitě tratí, stanic, při opravách a výlukách – problém v případě přeshraničního/ mezistátního provozu – tradiční hlášky, typu:… Číst vice »

JiP

To stale ale nevysvetluje, proc se treba pri rekonstrukci trati nedelaji casto i nejbanalni prelozky, ktere by eliminovali rychlostni propady. Zeleznice u nas z nejakeho tajemneho duvodu uplne zamrzla, projekcne, plany, vize ale realisticke. Vzdyt i ty hloupe koridory jsou rekonstruovany tak, ze kdyz to bylo uz tehdy teprve na papire jako projekt, bylo i uplnym laikum, kteri se jenom minimalne o zeleznici zajimaji, ze je to koncepcne zastarale a provozne brutalne poddimenzovane. A ted se deje presne to, co bylo prece jasne uz minimalne pred 10 lety. Ja stale opakuji, ze tento stat se upnul k chimere vsespasne VRT,… Číst vice »

Karl vB.

Já s vámi ve všem souhlasím, ale odvolám se na to, co jsem už tady a trochu víc nahoře naznačil. 1. Železnice je proti silnici poněkud „uzavřená společnost“ a trvá delší dobu, než se nový ministr (zpravidla mimo obor) rozkouká a přijde na kloub tomu, jak to reálně funguje. Trvá to rozhodně déle, než bylo funkční období našich 17 ministrů dopravy (z 20), takže se může stát, že si jsou vědomi svého hendikepu a nechce se jim do toho ani vrtat, protože by to znamenalo hodně času, hodně energie, hodně konfliktů, hodně peněz a velmi nejistý pozitivní výsledek ke chlubení.… Číst vice »

N.N.

Může to být také tím, že pan Mátl se věnuje práci a ne „chovu hlodavců“?

Jen

“ Vlaky mezi Prahou a Ostravou zpomalily, SŽ vysvětluje proč” – protože chybí 80 milionů na infrastrukturu 🤣😂😂

Dálkový cestující

Jenom proto, že to byl trouba a měl jen jedničku, neznamená, že se z Pardubic ztratilo jenom tohle. Ryba ma hlavní tělo pod vodou, co není vidět.
Seznamy příjemců byly jistě velice dlouhé a firmy v dopravních stavbách díky kartelům daleko příznivější postavení.
Nemyslím si, že se předražování zakázek pro stát se nějak změnilo – těch 100% tam určitě zůstalo. Takže hodně přidejte. Uvidíme jestli ještě něco zajistí policie.

N.N.

Za 80 mega by se toho moc nepostavilo. Být souteže jako u sousedů, s poklesem ceny… mohlo se toho udělat víc za tytéž prostředky.

Tomáš Záruba

Ty tři hodiny byly od začátku vysloveně „politický čas“ a dlouhodobě nebyly udržitelné. Fungovalo to v době podstatně nižší hustoty provozu, za cenu skoro absolutní přednosti a krátce po dodělání nejnovějších (tj. ne zas tak dlouho po dodělání nejstarších) částí koridorů. Zároveň se ještě tehdy nedělaly některé uzly. Vlastně to byla jakási přestávka ve velké modernizaci. Pokud nechceme fungovat stylem „velká rána – 20 let nic – velká rána – 20 let nic – …“, tak je na ty 3 hodiny prostě potřeba zapomenout. Resp. ty se možná časem podaří, až bude hotovo v Třebové a Dluhonicích atd., ale v… Číst vice »

noerf

Ono by pomohlo nechat koridorové koleje koleje dálkovým vlakům (osobní i nákladní) a přidat v okolí mest koleje pro regionální a příměstskou dopravu. Jenže poslední plán u tohoto koridoru byl na novou dvojkolejku, který skončil v zapomnění. Místo toho se vynořili plány na VRT, který většinově postrádají smysl z důvodu poměrně malého potenciálu cestujících a vysokých nákladů. A přidání kolejí v okolí Prahy či Brna je dlouhá roky až desetiletí viz. například Libeňský přesmyk.

Sociální jistota

Kam vy bambulaáci pořád chodíte na to, že VRT má malý potenciál cestujících.
Všude kde se postavila tak cestujících přibylo, jenom v Česku by tím nikdo nejezdil. Tak určitě.

Jan Šlezingr

VRT Praha a VRT Polabí řeší přesně to, co píšete, všechny vlaky o kterých je článek by ji mohly využívat.

Honza89

Ano, krásná teoretická pohádka. Všichni víme, že je špatně, když se na úseku do Kolína potkává polovina naší dopravy. Být v těcho místech 4 koleje a ostatní koridory ve stylu Benešov – ČB, jsme někde úplně jindy. Ale možná by to tu při čekání na tento stav vypadalo jako na Slovensku.

mgr.pavel

Takže tratě v Vmax 160 a rychlosntími propady, procházející přes všechny zastávky, ty chcete vyhradit pro rychlíky – a nové tratě v polích za městem stavět pro příměsto?

Nemělo by to být spíš naopak?

FR 8519

Jako ze… postavime nove zastavky jinde a ty stavajici zrusime? Dosahneme zrychleni dalkovky nezi Prahou a Ostravou o 10 minut a nastveme desitky tisic lidi co najednou budou muset na vlak na novou zastavku nekam do poli? Mne tedy davaji vetsi smysl VRT.

N.N.

Pardon? Stávající koleje přes Český Brod atd. patří vyhradit pro eSko, protože vedou zástavbou a nedají se zrychlit. Rychlé koleje (200+) postavíte jedině v nové stopě.