Vlaky mezi Prahou a Ostravou zpomalily, SŽ vysvětluje proč
Jednotka Pendolino dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Praha - Libeň. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Dříve zvládaly nejrychlejší vlaky trasu ujet i pod tři hodiny.
SŽ by měla zejména zapůsobit na slovenské ŽSR, aby začalo plánovat JŘ taky trochu reálně. Takhle veškerá snaha o včasnost a rezervy na českém území přijde vniveč, protože ŽSR kreslí naprosto nereálné JŘ – zejména ve vztahu k omezení provozu. Snad by bylo lepší, kdyby se slovenské úseky kreslily v Budapešti, když na Slovensku se neumí udělat takový JŘ, aby dojel vlak včas.
A jak to bude SprŽel dělat, až budou spravovat VRT? Potěš koště. Nemyslím to zle, ale opravdu jsem na to zvědavý. Něco by se asi v přístupu mělo změnit. Jsem laik, odborné argumenty nechám na znalých.
Díky všem, kdož vědí a povědí.
L.M.
Preferovaným způsobem řešení VRT podle předchozí vlády byl PPP, který předpokládal stavbu, provozování údržby vybraným koncesionářem, tedy podobný způsob, jako je teď vidět na dálnici D4.
Jestli to bude platit i za současné vlády, musí upřesnit její ministr dopravy, pan Bednárik.
A ČD se budou bít v prsa a chvástat,jak jezdí včas a přesně.
Většina cestujících to vnímá ze svého subjektivního pohledu. Je dobré si uvědomit, že velmi pravděpodobně svou roli může hrát i počet cestujících. Nástup a výstup většího množství osob může prodlužovat čas strávený na nástupištích. Také se může stát, že s ohledem na časové prodloužení bude daleko více spojů bez zpoždění. Jízdní řád postavený na ideálních okolnostech, které se podaří splnit málokdy bezesporu vedl ke zbytečnému stresu na straně strojvedoucích, vlakového personálu a frustraci na straně cestujicích. Z takových drobných prodlev bych asi nedělal vědu. Tím nijak nezpochybňuji na prodlevách negativní roli SŽ.
Přesně tak. Za mě jako cestujícího je určitě lepší, když vlak přijede podle jízdního řádu, protože s tímto časem příjezdu počítám. Například na přípoje nebo pokračování MHD po městě. Nic nedokáže cestování vlakem víc znechutit, než nervozita při naskakujícím zpoždění s vědomím toho, že čas na přestup se krátí. Dožene to nebo nedožene? Poběžím s taškou po schodech do podchodu a zkusím to stihnout? To radši ať vím, že to o minutu ujede (na jedné z mých pravidelných tras to nově takto opravdu vyjde).
A pak budete hypnotizovat GRAPP, když vlak pojede tři minuty s náskokem, a stejně s taškou po schodech poběžíte.
Tohle už není normální, každý rok se pár minut přidává, dokdy to bude trvat? Už před touhle změnou se dalo v okrajových polohách dostat z Prahy do Pardubic za 45 minut, oproti hodině v jízdním řádu. A třeba naposledy v tomto týdnu – budějovické Pendolino z Ostravy dorazilo na Wilsoňák bez pár vteřin o 10 minut dříve. To zdůvodnění proč to tak je, ať si SZ strčí za klobouk (z nutrie), všichni vědí, že skutečný důvod je to hloupé – nebo spíš polovičaté, KPI o odměnách, které zavedl Kupka. Nepochybně to myslel dobře, ale dopadlo to jako vždycky.
Taky to nechápu. Dobrá správa přeci dělá vše dobře, má vše v pořádku a stejně doby prodlužuje. Přitom už dnes je tam 15 minut vaty. To samé R a Ex na Plzeň-odjezd z hlavního o 20 minut později a v Plzni včas.
Tak ona se prodloužila o 2 minuty i jízdní doba rychlíků mezi Krnovem a Opavou a nutno říct, že tady zcela BEZDŮVODNĚ. #mynic
Je super, že můžeme trávit na trase Pardubice – Kolín v os. vlaku za stejnou cenu o 13 minut více a koukat jak nás v Záboří předjíždí i Metrans.
Jen pro zajímavost – včera pendolino SC504 do Karlových Varů mělo v Mohelnici zpoždění 16 minut a na hlavní nádraží v Praze přijíždělo s předstihem 6 minut.
A většinou umí 30-40 minut zkrátit z Prahy do těch Varů…
S náskokem se říká
Tak hlavním důvodem je bohužel to, že vrcholový manažeři SŽ dostávají nově odměny za včasnost jízdního řádu.
Přičemž „včasnost“ se porovná s jízdním řádem, který sami sestaví.
Blbe nastavene KPI, v tom má nový ministr pravdu.
Tak snad bude mít odvahu tnout do živého.
Místo zrychlování se čas věnoval nutriím
Když se na to natažení jízdních dob člověk podívá a srovná starý a nový grafikon: půlminutový pobyt pro nástup a výstup cestujících z 5vozového rychlíku? Vážně se to stíhalo? V novém jízdním řádu zvednuto z půlminuty na minutu. Při počtu 8 stanic to jsou 4 minuty.
No priznejme si. Pocitat odmeny vedeni SZ podle zpozdeni je dobry sluha, ale zly pan.
Hlavně že mají na všechno výmluvu. Nějak si nevzpominam, že bych jej v posledních 10 letech vlakem bez zpoždění.
To fakt hodně závisí od konkrétních okolností.
Vlakem jezdím denně v přímětské dopravě a zpoždění je v drtivé většině případů 0-5 minut, velmi často to jede včas.
V dálkové dopravě je úspéšnost nižší.
Před dvěma týdny jsem ale projel okruh kolem republiky – 22 vlaků za dva dny – a maximální zpoždění bylo 4 minuty!
To buďte rád, v dalkovce mám standard 15 až 40 minut zpoždění. Na silnici naopak od -20 do 20 minut… Spolehlivost železnice je mizerná
Praktická zkušenost ze včerejška. Valašský expres postává minuty v Olomouci i v Července, příjezd do Pardubic ale -3. Na protější hranu dojede RJ, odjezd má za 9 (!!!) minut. A co myslíte, proč se stojí v Července 4 minuty? Protože 19.7. bude Valacha předjíždět speciální expres z Colours.
Valašský expres stojí v Července, protože čeká na předjetí Pendolina
To jsem nikdy nepochopil, proč se trasa kreslí i pro vlaky typu Colours nebo Dny NATO s jediným výskytem do roka. Ten jeden den by to snad v pohodě projelo i jako ad hoc.
A hlavně, pokud se trasa kreslí s vědomím, že vlak pojede jednou za platnost GVD, tak proč se odstavuje něco jezdící častěji. 😀 Ať jede za Valachem.
Těch překlepů….. To psala AI?
AI překlepy nedělá.
Dělá, pokud ji o to požádáš. Lidi to používají právě kvůli zamaskování toho, že se jedná o generovaný text. Tím netvrdím, že tenhle konkrétní článek je od AI, jen to, že překlepy nutně nemusí být důkaz toho, že to psal člověk.
Záleží jaká a na čem se trénuje. Třeba takové strojové překlady se někdy dají rozeznat. 😀
No když se krmí a pečuje o nutrie, tak holt nezbývá peněz ani sil na tu hlavní činnost tedy rozvoj sítě. (nutrie ve smyslu kontroverzních firem přisátých na státní cecík SŽ a MD a jejich majitelů). A tak jako v přírodě nutrie se přemnoží a vytlačí užitečné druhy. Nutrie jsou invazivní škůdci a jejich populace se snižuje lovem. Teď tam na ně máme myslivce. A pokud populaci nutrií nesnížíme, tak nelze očekavat ozdravení prostředí.
Nutrie, studie a nadraží
Prodloužení jízdních dob o pár minut samo o sobě problémem není. problémem je ten trend. Navzdory mnohamiliardovým investicím do železniční infrastruktury se jízdní doby na mnoha trasách pomaličku, ale zatím nezastavitelně, prodlužují. Řečičky o homogenizaci jízdních řádů a o nutnosti cyklické obnovy jsou jen průhlednou kouřovou clonou a snahou o zakrytí dlouhodobých zásadních systémových nedostatků u SŽ a jejích předchůdců. Těch systémových nedostatků je mnoho a já teď marně přemýšlím, co je u této firmy systémově dobře. Mezi ty nejpalčivější nedostatky patří absence realistické strategické koncepce, zkostnatělost řídících struktur, naprostá absence funkční kontroly kvality práce odvedené dodavatelskými firmami, naprostá absence… Číst vice »
Primární příčinou je malá kapacita tratí. I když všechno opravíte a nejsou výluky, tak mnoho vlaků různých rychlostí znamená celkové prodloužení doby jízdy. To samé na silnici. Stačí více aut a už se doba jízdy prodlužuje.
To je jako kdybyste na podrobný a přesný rozbor politiky východní říše napsal, že břízy jsou bílé a v létě mají listí.
Ale má pravdu. Když zhoustna na dálnici provoz, tak se jede v pravém cca 80 km/h, protože náklad.
Primární příčinou jsou KPI na zpoždění u SŽ. A když prodloužíš jízdní dobu, tak se počet zpoždění sníží.
Obecně nerozmýšlení dopadů nastavení KPI. Dříve byly v KPI třeba „pomalé jízdy.“ Aby nebyla žádná PJ, tak se prostě strojvedoucímu u Mariánek nedal rozkaz o PJ, aby radši vysypal vápno.
Kéž by… Jako cestující jsem ochoten jet o pár minut déle pokud budu mít jistotu že na přestupu neskejsnu hodinu.
A tenhle problém se nezlepší, protože SŽ staví vše kapacitně tak akorát na současné potřeby bez jakékoli rezervy do budoucna. Čtyřkolejka na Kolín – nic. Čtyřkolejka na Lysou (protože časem bude nová trať do MB) – nic. A že jednou bude VRT na Brno – ano, JEDNOU asi bude, ale ty čtyři koleje do Kolína jsou potřeba už dnes, resp. už včera, a ne až za 10+ let.
Vcera? Uz od okamziku liberalizace dopravy.
Za management kapacity dráhy je zodpovědná jen a pouze SŽ. Je to jedna z jejích klíčových zodpovědností.
Pořád to je odpovědnost správce infra v tom jak ji buduje a modernizuje. Nejde přidat kolej? Tak by mělo být alespoň co nejlépe vyřešené předjíždění, rychlé výhybky, rychlé spojky. Když se osazovalo ETCS tak využít jeho maximální potenciál (to čemu říkají s benefity) a ne nejdříve kopírovat původní stav a až někdy (v rámci další investice) zahustit oddíly atp…
No, jenže se poměrně těžko dává ETCS s benefity na trať bez výhradního provozu. A výhradní provoz se zase blbě zavádí bez ETCS….
V tom naprosto souhlasím. Nicméně na našem kapacitně nejkritičtějším koridoru výhradní provoz už rok je a každým rokem se to rozšiřuje. Takže mi šlo hlavně o to, že když už se instaluje ETCS jakožto poměrně velká investice, tak by mělo být rovnou „s benefity“ i když se ty benefity ve smíšeném provozu využijí jen omezeně. Ne na to pak dělat zase další kšeft, kde se musí lecos předělat a „přenastavit“.
Byl tu na to téma článek, že zpomalením zvyšujeme kapacitu. Pokud bychom šli do extrémů, mohou vlaky jezdit na rozhled klidně nárazník na nárazník (když to přeženu) jako auta a to by teprve byla kapacita.
Vypsal jste to pěkně!
Stručně shrnuto:
SŽ se doposud chovala přesně tak, jak jí to její nadřízená složka – Ministerstvo dopravy, v čele s ministrem – politickým zástupcem té které vlády, umožňovalo.
Pokud by MD ukázalo Správě železnic nepřekročitelné hranice, vymezené ohodnocením jejího GŘ, tak by tento vrcholový manager, minimálně v pudu sebezáchovy, vedl firmu ke spokojenosti jejího zřizovatele.
Zdá se ale, že zřizovatel byl s fungováním SŽ dlouhodobě spokojen.
Personální změna paradoxně nastala náhle v listopadu, nikoliv však kvůli nespokojenosti zřizovatele s fungováním SŽ, ale díky úniku informací z policejního zásahu, kvůli „nepřijatelnému podkopání důvěry“.
Prodlouzeni o par minut neni problem, jenze my salamovou metodou pridavame minuty kazdy rok a mezitim se velke pocty minut ukrajuji pri jizde autem vystavbou dalnic.
Tak jste mě přiměl podívat se na linku S9. Minulý jř jezdila přesně hodinu, teda konečně nějaké zrychlení. Momentálně jede 1:02, což je o minutu pomalejc, než před začátkem rekonstrukce IV. koridoru (to bývávalo hodinu a minutu). Beru to podle osobáku, protože u něj mám dlouhodobý přehled. Rychlíky se oproti loňsku nezměnily. Jinak dlouhodobě ze z 49 minut (to bývalo co 1 tkm to jedna minuta) dostaly na 41 minut.
Víte kdfyby všude nevisely ty plakáty „zrychlujeme železnici“ asi bych to nepovažoval za nějaký problém. Pár minut ve 3 hodinách je zanedbatelné.
Všiml jsem si, že je připravena vata na stavbu podjezdu ve Studénce. V okolních stanicích se dost krátí zpoždění. Příklad pondělní RJ z Prahy: Polom +11, Suchdol nad Odrou +9, Studénka +7, Jistebník +5. Pokud se vám podaří, že pojedete včas tak je možné, že před Studénkou velmi zpomalíte, protože před vámi pojede Sp z Veřovic a ten s náskokem jet nemůže, ale zase nejedete dostatečně brzo abyste jeli před ním. Ve výsledku se bude za ním vždy ploužit tak stovkou a podle JŘ pojedete pořád včas.
V jízdním řádu je opravdu hodně vaty. Občas se mě cizinci ptají, jestli jsme už v Praze (Brně), když všichni vystupují o pět minut dříve.
Jo oblíbené šotopohádky o spoléhání se na čas.
Už za reálného socíku vystoupili ze zpožděného panťáku v Čerčanech japončíci s tím, že podle času jsou v Benešově.
Tohle opravdu je běžně vidět, jak se lidi zvedaji v plánovaný čas příjezdu do Benešova, i když rychlík třeba ještě projíždí Senohraby (naštěstí po cestě nikde nestaví, ti lidi jen zbytečně 15 minut stojí za dveřma). Ale viděl jsem i v Itálii, IC čísla přibližně 555 měl zpoždění, celkem nepatrné (10 minut). Říkali jsme si v té Praie vystupuje nějak hodně lidí, ale půlka jich zapadla zase zpátky, protože tak jako my chtěla Scaleu (narozdíl od nás to ale neznali, tak se řídili podle času), akorát opožděný příjezd do Praiy vyšel přesně jako měl vycházet příjezd do Scaley. Když o… Číst vice »
A to ještě pendolino (minimálně to z Ostravy do Varů) přestalo stavět v Libni…
Nestojí tam kvůli nedostatečné kapacitě tratě.
Bude legrace, až nějaký strojvedoucí nepojede na spotřebu. V Libni zastaví u návěstidla, ale neodblokuje dveře, protože Spržel řekla, že není kapacita.
Pisu to opakovane a i tato situace mi dava za pravdu. Prvni usek VRT, ktery je nutne postavit je Praha-Pce-HK. Usek VRT na Svetlou dle soucasneho planu sam o sobe bude mit jenom maly vliv na zlepseni situace na vyjezdu z Prahy smer vychod. Vzhledem k tomu, ze cela VRT na Brno je iluze daleke budoucnosti, tak mnohem vetsi smysl dava vest vetev VRT smer Pardubice a Hradec Kralove. Jednak obslouzite dve tato velka mesta, predevsim HK odkud je dnes cesta vlakem do Prahy oproti D11 uplne mimo. Ale hlavne na novou trat stahnete veskere dalkove vlaky nejen na Brno,… Číst vice »
Právě, že největší přínos má VRT Praha (mimo) – Světlá nad Sázavou (sjezd) protože jízdní doba do Brna bude 2 hodiny a tudíž všechny expresy z linky Brno – Č.Třebová – Pardubice – Praha pojedou přes Vysočinu. To uvolní celé rameno Praha – Ostrava.
A samozřejmě mezi Kolínem (mimo) – Praha (mimo) budou rychlíky i od Pardubic jezdit taky po VRT i když v prvních letech jen 230 km/hodinu.
Jenze s VRT do Pardubic se dostanete do Brna i na kratsi dobu pres CT nez ze Svetle. Trat dale za Pardubicemi jiz nijak zasadne pretizena neni. Pri nekonecne blbosti SZ se u VRT do Svetle se aktualne uvazuje, ze nebude sjezd na Poricany a Sadskou, takze vse na sever Moravy se stale potahne po cele trati Praha-Kolin.
Nedostanete. VRT „na Pardubice“ už končí sjezdem před Kolínem a pak směřuje na jiho-východ. A současná dobrá trať za Pardubicemi konči za Chocni pomalou jízdou údolím Orlice. Pokud odvedeme expresy z Brna na Vysočinu, uvolníme i toto úzké hrdlo.
A vše ze severu Moravy se „potáhne“ po trati od Kolína do Prahy po VRT.
Mluvite nesmysly, vrt k HK je planovana jako budouci trasa na polsko, naopak trat na svetlou se odkloni k jihu uz za ceskym brodem.
Lol…
Vetsi smysl by mela trat Benesov-Jihlava v parametrech VRT, i kdyz docasne koridoru, a VRT Praha jih – Benesov…. Vyrazne by zrychlila doprava smerem na Budejovice a Jihlavu/Brno… vcetne dojezdoveho terminalu v huste osidlene jihovychodni casti Prahy… A samozrejme usek Praha-HK/PCE… Je drazsi na vystavbu, ale vice efektivni… ne bez problemu, ale resitelnych, proti useku do svetle nic nemam, jen je do Prahy zaustena na nejvice vytizenem miste, vyzadujici dalsi investice prave v Prazskem uzlu jako 4 kolej do libne, presmyk v Hloubetine (byvale st.), a dve nove prijezdove koleje pres Z.M., celkove je delsi, vyzadujici nejvyssi dovolenou rychlost, aby… Číst vice »
Benesov-Jihlava a VRT Praha jih – Benesov je ale na stavbu delší než Běchovice – Světlá, přičemž úsek Běchovice -Poříčany přinese už okamžitý efekt.
To vás vidím psát už poněkolikáté. A dostane se ten pěkný rychlý vlak ze Světlé nějak do Brna?
Zkrácení jízdní doby by přinesl i úsek Brno – Jihlava, který by rovněž obsloužil krajské město.
Úsek Brno – Jihlava je rovněž navržen jako VRT. „Pomalejší“ rychlíky pojedou jak z Prahy, tak od Brna na Jihlavu město. Expresy to profrčí přímo po VRT bez zajíždění do Jihlavy město.
Já jsem myslel před tím, než se postaví ty navazující úseky. Na navazující úsek se bude 5 – 10 let čekat. Prostě jestli ta trať je tak kvalitní, že se na ní může ten rychlý vlak vůbec vydat.
Po trati 250, která se zrychluje, a k tomu má být i VRT (Osová Bítýška) – Velká Bíteš – Brno.
Při výluce Brno-Blansko to RailJety zlvádaly přes Vysočinu celkem přesvědčivě, proč by to najednou nešlo? (Mezitím SŽ některé úseky lehce zrychlila).
Nesmysl. VRT nemá řešit kapacitu konvenčního koridoru vedeného blbě přes Pardubice a Českou Třebovou. Ale má co nejpříměji spojit velká sídla – Brno a Vídeň s Prahou. Do vesnic typu Hradec a Pardubice s takovou blízkostí k Praze nemá smysl stavět VRT. To už je pak logičtější spíše přistavět koleje navíc ke stávajícím tratím směrem na Pardubice či Hradec.
A to jsem zrovna včera četl vyjádření nového ministra dopravy, že na HK teď VRT rozhodně nepotáhnou, jedině sever na Německo a jihovýchod na Brno…
No a právě úsek Praha – Pce – HK se jako VRT vůbec neplánuje. resp. pouze jako výhled, až bude postavena hlavní trať Praha – Jihlava – Brno – Ostrava a spojení na hranice Praha – Ústí a Brno – Břeclav.
Protoze se stavi ideologicky a ne podle skutecne dopravni potreby a efektivy na zaklade realnych casovych ramcu a financnich planu.
Propojuje se Praha – Brno – Ostrava. Na tom není nic ideologického. A jediná otázka je, jestli trať do Brna má vést přes Pardubice. A především z Prahy do Pardubic vede už celkem pěkná trať.
A jsme zase u toho. Místo, aby se ty nemalé prostředky, které byly k dispozici, razantně investovaly do zvýšení kapacity, rozpustily se v rekonstrukcích budov, kde se kvůli těmto opravám ukončily smlouvy s nájemci, kteří se tam pak už nevrátí, čekárny se raději uzamčou a krásné budovy tak zejí prázdnotou. (Ne, že by to ale nebylo potřeba opravit, to zas ne). Podívejte se třeba do Adamova. Nové nádraží, opravená budova, vevnitř pouze obrovský krám v podobě výdejního místa e-shopu. Komerční prostory prázdné, okénko pokladny zahrazené překližkou. Smutná podívaná. A na předjízdné koleji čeká odpolední narvaná zdvojená Moravia (dlouhá + krátká)… Číst vice »
ETCS s kapacitou tratí pomůže až ve fázi tzv „s benefity“.Zejména to znamená reko zabzař a vyházení dosavadních kolejových obvodů ze stanic a z trati a jejich náhradu počítači náprav.Ty budou v kratších rozestupech,např po 700 m a ne po 1000 m a víc, jako je tomu dnes. Víc ještě kratších oddílů může být například v záhlaví stanic. Navíc nebude nutné řešit mnohdy nevýhodné a krkolomné umístění návěstidel kvůli jejich viditelnosti. Do výhradního provozu ETCS to nešlo,protože na kolejových obvodech běhal národní VZ,ten zabetonovával onu minimálně kolometrovou zábrzdnou vzdálenost.
Barvičky se s krátkými oddíly nevylučují. A že začnou vznikat brikule jako „série opakovacích výstrah, každá kódovaná jako stůj“ to by taky mohlo více tlačit dopravce, aby příště jel s mašinou se zabezpečovačem.
A takto bude fungovat i údržba VRT? Že budou pomalé jízdy a „cyklická obnova“? Nějak si prostě neumím představit, že by SŽ byla schopna ty VRT udržovat jinak…
A jak byste si představoval provádění údržby bez přerušení provozu vy?
Údržba VRT bude fungovat jako údržba v metru – v noci. Vlaky po VRT skončí do půlnoci a pak až ráno první dělničáky na šestou do pražských a brněnských fabrik. Samozřejmě čas od času bude muset být i větší výluka. To jinak nepůjde.
Klid. Údržba VRT nebude, protože žádné VRT nikdy nebude.
Ano, takto BY TO MĚLO fungovat. Ale já si to v režii SŽ prostě neumím představit…
SŽ hlavně nebude prvních pár desítek let dělat vůbec nic – údržbu bude mít na starost koncesionář.
To je prave nemozne, je nutna pravidelna kontrola jizdou merici soupravou a kazde nesrovnalosti ihned resit, v noci je na tratich jen udrzba, zadna nocni VRT v planu neni…
To je také důsledek nastavených KPI pro management SŽ .
Katastrofa….na 356 km (P.hln – OV hln.) prodloužení o 4 minuty…..téma jako hrom. Co bude? Konec světa?
Klíčová zpráva není v těch několika minutách, ale ve sdělení, že Leo Express bude jezdit stejně rychle. Tím jsou dané priority. Pokud se stane cokoliv malého a přijde na řadu rozhodnutí, jestli pojede „státní“ rychlík nebo Leo, kdo pojede? A tím zpoždění ČD okamžitě vzroste. Ale to nevadí, protože ČD mají v jízdním řádu poznámku, že je pouze orientační, takže stejně nic negarantují. Občas se svezte třeba Slováckým expresem a pozorujte, jak zpoždění nabývá. Začne to už ve Veselí…..
Přes které to vůbec nejede..
Slovácký expres jezdí Luhačovice – Praha, nevím co by dělal ve Veselí.
Co takhle R890, R892, … To mám rád, takové chudáky, kteří machrují a houby vědí. Já tím jezdím každé pondělí.
Nemám rád takové chudáky, kteří machrují a houby vědí. R 890 jede každé pondělí, kdy s ním jezdíte, z Luhačovic.
Ano, máte pravdu, R890 jede z Luhačovic. A R892, kterým jezdím?
892/895 jede do Veselí
Katastrofou je fakt, že přes obří investice do českých železnic se zde jezdí pomalu a ještě se zpomaluje a kapacita přitom chybí.
Investice mají přinést zlepšení. Myšleno zlepšení infrastruktury, ne naditosti Svobodova sejfu.
Problém je v trendu. Máme výkonnější počítače, které jsou schopné plánovat dopravu mnohem lépe, než před 20 lety. Máme lepší zabezpečovací systémy, než před 20 lety. Platíme SŽ spoustu peněz, aby vylepšovala tratě a byly lepší než před 20 lety. A přesto jezdíme pomaleji, než před 20 lety.
Jo, a navíc je daleko méně vlaků než před 20 lety. Oh wait….
Přesně tak, upravil si to, aby mohl nadávat. Nemá ale pravdu.
Daleko méně nadvlaků, neplatí SC>EC>IC>Ex. Proti době před sedmdesáti lety nejsou ani těžkotonážníci žádající zelenou ulici.
A který superpočítač, dovede předpovědět to, že se zdrží nástup cestujících, bude nastupovat invalidní cestující, kterému to dlouho trvá, skupina dětí a další mimořádnosti ? To že se bude volat záchranka, nebo PČR ? Každé i třeba 3 minutové nepředpokládané zdržení jednoho vlaku, dokáže narušit jízdu několika dalších vlaků. Výpravčí / dispečeři ještě nemají „křišťálové koule“, aby tyto věci věštili dopředu. Ani žádný počítačový program na to neexistuje …..
Pokud musí být půlminutové pobyty ve stanici s polonástupišti, tak se vesměs ani nedá v souladu s předpisy stihnout nástup jednoho človeka (nevstupuje do kolejiště před zastavením vlaku).
Ale prodloužení pobytů neprodlouží jízdní dobu expressu Praha – Kolín o 10 minut. Pokud by to dávalo smysl, tak prodloužit o 5 minut pobyt v Praze, o 5 v Pardubicích a je rázem 10 minut na nástup.
Tákže Pendolíno 2005/6: Z Prahy 7:56, Ostrava Hlavní 11:25
Jestli dobře počítám, tak 3:29
Ale když potřebuji jet například do Jeseníku, tak je to prodloužení již o 24 minut. Takže vzkaz SŽ, neobtěžuj cestující a jeď vlastním autem nebo autobusem.
Ono jestli to pojede 2:53 a bude mít 15 minut zpoždění, nebo pojede 3:07 a bude bez zpoždění, tak je to lepší, že se s tím dá plánovat. Ale to je tak asi všechno.
Není snad rok, co by se na koridoru něco neopravovalo, takže ono ve výsledku to je 3:07 + zpoždění např. těch 15 minut. Já chápu, že to je potřeba a i na dálnicích se to běžně děje. Ale na to, jaký má SŽ rozpočet je fakt smutné, kam jsme se (ne)posunuli… Tak hlavně že můžeme čekat na ujetý přípoj v nových stanicích.
Druhá věc je ta, že na tohle má dupat MD, aby SŽ dělala to, co má a železnice se posouvala. Když jim je to jedno, nedivím se, že jde SŽ jednodušší cestou.
Stacilo, kdyz SZ vycislila opravy a udrzbu lokalek v milionech a na tratich neprosla leta ani noha udrzbare…
A nepřidávala se ta vata už (před)loni?
Přijde mi, že tuto zprávu čtu už podruhé..
Ono to s plánovanou dobou 2:53 jezdilo i tak, že byl člověk v Praze nebo v Ostravě o 10 minut dříve. Ale to se Pendolino Klánovickým lesem řítilo 160 a ne 80, jako teď.
Osobne jsem zazil Praha-Ostrava i za 2:45.
No, když před ním jede každých 5 – 10 minut vlak ROPIDu, tak těžko se mezi ně vejde Pendolíno jedoucí 160 Km/h ……
Na Vídeň to zpomalilo ještě víc… Tak jestli to bude stabilní aspoň, tak proč ne…
Protože si SŽ vymyslela +5 min v Břeclavi, snad na kontrolu elektronických rozkazů.
Málo nutrii?
A co KPI?
Menší zpoždění, větší prémie 😄
Vzhledem k pravidelným zpožděním, je lepší mít vatu a přijet na čas.Člověk si tak lépe naplanuje cestu.
Při tomto myšlení můžeme dát jízdního řádu rovnou preventivně 5 hodin.
A není to málo, Antone Pavloviči?
nenapovídejte jim!
Jízdní řád není závazný. Přečtěte si přepravní podmínky. 5 minut dávno nikdo neřeší, jde většinou o desítky minut.
I proto má železnice tak zanedbatelné výkony.
Přesně tak, kdyby musela železnice za zpozdění a ujeté přípoje vracet jízdné, byla by použitelnější
A proto v PIDu přidávají spoje … protože ubávý lidí.
Jak není jízdní řád závazný???
Čl. 3.3.I. SPP: „Přepravní smlouvu smí s ČD samostatně uzavřít osoba starší 6 let a jejím uzavřením vzniká právní vztah mezi cestujícím a dopravcem. Tento právní vztah obsahuje…závazek ČD přepravit cestujícího z nástupní do cílové stanice řádně a VČAS PODLE PLATNÉHO JÍZDNÍHO ŘÁDU“
Toto je smlouva, kterou uzavírá cestující s ČD koupí jízdenky. ČD se výslovně zavazují dopravit cestujícího do cílové stanice včas podle platného jízdního řádu.
Však to je úplně jedno jestli 3 h. 13 minut nebo 19 minut. Zpoždění je furt.
Za mě jako cestujícího není až tak důležité jestli jedu 3:07 nebo 3:23. Za mě je důležité že když to tak píšou v jízdním řádu,tak aby ve skutečnosti to tak většinou bylo!!!
Pro mě to reda důležité je. Pokud se do toho lejou za desetiletí miliardy a zvýšila se na rekonstruovaných úsecích rychlost, tak by v žádném případě neměl přece růst jízdní čas! A reálně tomu bohužel na mnoha úsecích je. Takže to akorát značí jednu věc a tu, že pánové z ministerstva dopravy a Správy železnic asi něco dělají dlouhodobě prostě blbě… Dokud si to tam nepřipustí, tak se nic nezmění, protože to má pořád dlouhodobou sestupnou tendenci k horšímu.
Zhoustla doprava. Zrušte mnohé vlaky, odvezte polovic lidí, ale bude to rychlejší.
Člověk je schopný pochopit i nějaké zpoždění z výluk, pokud by pak počkaly přípoje. Ale když je přestup na vlak do Opavy ve Svinově 7 minut, chytne se zpoždění 20 minut, tak to prostě ujede. Není nic lepšího, než čekat 50 minut na Svinově, např. v neděli večer, nebo během horkého letního dne, kdy je venku 35°.
Jsou horší místa na čekání, tady je aspoň nádražka.
Ale o tom to je. Chci dojet tak jak jsem měl, ne se utěšovat v nádražce, že jsem na tom mohl být hůř.
To je to co zastarale drážní uvažování nechce pochopit.
Je krásné sedět ve vlaku na nádraží a koukat, jak vlak nejede a čeká na pravidelný odjezd, protože má volnou jízdní dobu.
Cestující zjevně preferují krásné čekárny před rychlými tratěmi, ne? Aspoň takto má nastaveny priority SŽ.
Proto se opravuji prioritne ty nadrazni budovy…
Ale ty čekárny jsou pak většinu doby zamčené, takže se na ně můžou dívat akorát přes dveře z pod deštníku…
Tohle už se děje roky mezi Kolínem a Prahou. Byly doby, kdy to vlaky zvládly za 33 min. O PID linkách ani radši nemluvit..Teď je běžných 37 až 44 a reálně to stejně někdy trvá dýl, protože se to zasekne v tunelu před hlavákem. Hlavně že se to za miliardy zrekonstruovalo na 160, ale reálně to jede tak 80, protože nedostačuje kapacita. Hlavně, že pořád roste počet projíždějících vlaků od Pardubic a projíždějící Jančura si tu jezdí jako král s předností před ostatními. Jako organizačně ta doprava začíná být hrůza. Začíná to být pro každodenní dojíždění nespolehlivé a úplně nepoužitelné.
Na základě čeho má ten cirkusák přednost?
To by mě taky zajímalo. Ale vždycky mu dávají v Kolíně přednost Leo express i České dráhy a to i v situaci, když např. vlak Českých drah třeba Metropolitan nestavící Libni mohl jet… Ale pouští se třeba zpožděný Jančura.
Před vlaky PID tak nějak podle předpisu. Naštěstí si SŽ nemůže napsat, že soukromníkovo R/Ex/NEx pojede až po manipuláku státního.
Jenom sklizime vysledek desetileti absence jakekoliv smysluplne vize a koncepce na ceske zeleznici. SZ penize jenom utracela, aniz by se sledovala nejaka systemova efektivita natoz zpetne vyhodnocovalo, zda utracene penize neco zasadniho prinesly.
Výstižně sepsáno.
Za relativně krátkou dobu 7 let (od roku 2018 do letoška) ve funkci generálního ředitele SŽ, zažil pan Svoboda „pouze“ tyto 4 ministry dopravy: – Dan Ťok (4.12. 2014 – 30.4. 2019) – Vladimír Kremlík (30.4. 2019 – 23.1. 2020) – Karel Havlíček (23.1. 2020 – 17.12 2021) – Martin Kupka (17.12 2021 – 15.12. 2025) První tři pánové ministři zastihli Svobodu, coby podřízeného ca. 1 rok, pouze poslední ministr ho měl v podřízenosti, bez asi dvou týdnů, celé své funkční období a zdá se, že až do osudné listopadové aféry, s ním byl spokojen. Ani v dobách před uvedenými… Číst vice »
A proc u dalnic totez funguje?
Protože točení kolečkem rozumí „každý“, takže to má politickou podporu.
Můj osobní názor, kterým tady dost lidí nemusí souhlasit, je tento: Silniční dopravu, v jakékoliv podobě, využívá mnohem více lidí a firem, její řešení i použití je mnohem jednodušší (není tak přeregulovaná), vylepšení silnic je zpravidla rychlejší, levnější a zasáhne víc lidí (tedy i potenciálních voličů), než nějaké opravené nádraží. Na silnici se nevyskytuje: – nadstavba v podobě zabezpečovacího zařízení (možná je něco v mnohem jednodušší podobě v tunelech a u nových dálnic) – složitá koordinace provozu, – diskuse s dopravci kvůli kapacitě tratí, stanic, při opravách a výlukách – problém v případě přeshraničního/ mezistátního provozu – tradiční hlášky, typu:… Číst vice »
To stale ale nevysvetluje, proc se treba pri rekonstrukci trati nedelaji casto i nejbanalni prelozky, ktere by eliminovali rychlostni propady. Zeleznice u nas z nejakeho tajemneho duvodu uplne zamrzla, projekcne, plany, vize ale realisticke. Vzdyt i ty hloupe koridory jsou rekonstruovany tak, ze kdyz to bylo uz tehdy teprve na papire jako projekt, bylo i uplnym laikum, kteri se jenom minimalne o zeleznici zajimaji, ze je to koncepcne zastarale a provozne brutalne poddimenzovane. A ted se deje presne to, co bylo prece jasne uz minimalne pred 10 lety. Ja stale opakuji, ze tento stat se upnul k chimere vsespasne VRT,… Číst vice »
Já s vámi ve všem souhlasím, ale odvolám se na to, co jsem už tady a trochu víc nahoře naznačil. 1. Železnice je proti silnici poněkud „uzavřená společnost“ a trvá delší dobu, než se nový ministr (zpravidla mimo obor) rozkouká a přijde na kloub tomu, jak to reálně funguje. Trvá to rozhodně déle, než bylo funkční období našich 17 ministrů dopravy (z 20), takže se může stát, že si jsou vědomi svého hendikepu a nechce se jim do toho ani vrtat, protože by to znamenalo hodně času, hodně energie, hodně konfliktů, hodně peněz a velmi nejistý pozitivní výsledek ke chlubení.… Číst vice »
Může to být také tím, že pan Mátl se věnuje práci a ne „chovu hlodavců“?
“ Vlaky mezi Prahou a Ostravou zpomalily, SŽ vysvětluje proč” – protože chybí 80 milionů na infrastrukturu 🤣😂😂
Jenom proto, že to byl trouba a měl jen jedničku, neznamená, že se z Pardubic ztratilo jenom tohle. Ryba ma hlavní tělo pod vodou, co není vidět.
Seznamy příjemců byly jistě velice dlouhé a firmy v dopravních stavbách díky kartelům daleko příznivější postavení.
Nemyslím si, že se předražování zakázek pro stát se nějak změnilo – těch 100% tam určitě zůstalo. Takže hodně přidejte. Uvidíme jestli ještě něco zajistí policie.
Za 80 mega by se toho moc nepostavilo. Být souteže jako u sousedů, s poklesem ceny… mohlo se toho udělat víc za tytéž prostředky.
Ty tři hodiny byly od začátku vysloveně „politický čas“ a dlouhodobě nebyly udržitelné. Fungovalo to v době podstatně nižší hustoty provozu, za cenu skoro absolutní přednosti a krátce po dodělání nejnovějších (tj. ne zas tak dlouho po dodělání nejstarších) částí koridorů. Zároveň se ještě tehdy nedělaly některé uzly. Vlastně to byla jakási přestávka ve velké modernizaci. Pokud nechceme fungovat stylem „velká rána – 20 let nic – velká rána – 20 let nic – …“, tak je na ty 3 hodiny prostě potřeba zapomenout. Resp. ty se možná časem podaří, až bude hotovo v Třebové a Dluhonicích atd., ale v… Číst vice »
Ono by pomohlo nechat koridorové koleje koleje dálkovým vlakům (osobní i nákladní) a přidat v okolí mest koleje pro regionální a příměstskou dopravu. Jenže poslední plán u tohoto koridoru byl na novou dvojkolejku, který skončil v zapomnění. Místo toho se vynořili plány na VRT, který většinově postrádají smysl z důvodu poměrně malého potenciálu cestujících a vysokých nákladů. A přidání kolejí v okolí Prahy či Brna je dlouhá roky až desetiletí viz. například Libeňský přesmyk.
Kam vy bambulaáci pořád chodíte na to, že VRT má malý potenciál cestujících.
Všude kde se postavila tak cestujících přibylo, jenom v Česku by tím nikdo nejezdil. Tak určitě.
VRT Praha a VRT Polabí řeší přesně to, co píšete, všechny vlaky o kterých je článek by ji mohly využívat.
Ano, krásná teoretická pohádka. Všichni víme, že je špatně, když se na úseku do Kolína potkává polovina naší dopravy. Být v těcho místech 4 koleje a ostatní koridory ve stylu Benešov – ČB, jsme někde úplně jindy. Ale možná by to tu při čekání na tento stav vypadalo jako na Slovensku.
Takže tratě v Vmax 160 a rychlosntími propady, procházející přes všechny zastávky, ty chcete vyhradit pro rychlíky – a nové tratě v polích za městem stavět pro příměsto?
Nemělo by to být spíš naopak?
Jako ze… postavime nove zastavky jinde a ty stavajici zrusime? Dosahneme zrychleni dalkovky nezi Prahou a Ostravou o 10 minut a nastveme desitky tisic lidi co najednou budou muset na vlak na novou zastavku nekam do poli? Mne tedy davaji vetsi smysl VRT.
Pardon? Stávající koleje přes Český Brod atd. patří vyhradit pro eSko, protože vedou zástavbou a nedají se zrychlit. Rychlé koleje (200+) postavíte jedině v nové stopě.