obnoveny

Vlaky mezi Prahou a Ostravou zpomalily, SŽ vysvětluje proč

Jednotka Pendolino dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Praha - Libeň. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýJednotka Pendolino dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Praha - Libeň. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Dříve zvládaly nejrychlejší vlaky trasu ujet i pod tři hodiny.

Cesta vlakem z Prahy do Ostravy vlakem trvá v novém jízdním řádu déle, než jak tomu bylo dříve. Zatímco ještě v sobotu zvládaly nejrychlejší spoje Českých drah (ČD) trasu z pražského hlavního nádraží na ostravský Svinov za 3 hodiny a 3 minuty, od neděle, kdy začal nový grafikon platit, jim to trvá 3 hodiny a 7 minut.

„Delší jízdní doby u expresů mají dva důvody – jednak homogenizaci jízdního řádu v úsecích s hrozícím přetížením dráhy, jednak plánovanou cyklickou obnovu koridoru,“ vysvětlil na dotaz deníku Zdopravy.cz mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

České dráhy tvrdí, že jsou připraveny jezdit v tuzemsku rychleji, ale v současnosti jsou limitovány především technickým stavem infrastruktury a tempem její modernizace, které má v gesci právě Správa železnic.

Na koridoru se momentálně pracuje například v České Třebové nebo u Lipníku nad Bečvou.

„Vlaky ČD jsou připraveny vyšší rychlosti využívat tam, kde to infrastruktura umožním, viz IV. koridor do Českých Budějovic, kde od konce srpna jezdíme Pendolinem rychlostí 200 km/h,“ řekl Zdopravy.cz mluvčí ČD Filip Medelský.

Ikona rychlých vlaků na české železnici, jednotka Pendolino Českých drah, zvládala ujet trasu dlouhou 353 kilometrů dříve i pod 3 hodiny. „Cestovní rychlost dosahovala 120 km/h při maximální rychlosti 160 km/h,“ připomněl při nedávném výročí 20. let Pendolina na trase mezi Prahou a Ostravou mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Pendolino jezdí mezi Prahou a Ostravou už 20 let, zůstává ikonou

Prodloužení jízdních dob mezi Prahou a Ostravou se dotklo i soukromého RegioJetu. Jeho nejrychlejší spoje zvládly trasu Praha hl. n. – Ostrava-Svinov v minulém grafikonu za 3 hodiny 13 minut, dnes jim to trvá nejméně 3 hodiny a 19 minut. U Leo Expressu se jízdní doba nezměnila, stejně jako v předchozím jízdním řádu ujede trasu nejrychleji za 3 hodiny a 26 minut.

Zásoby knižních jízdních řádů se rychle tenčí. Nejvíce jich je v Praze

Tagy čd České dráhy GVD 2025/2026 Správa železnic
68 komentářů