Vlaky mezi Pardubicemi a Opatovicemi od jara zrychlí na 160 km/h

Modernizace trati Pardubice - Stéblová omezila provoz elektrických vlaků. Pramen: Správa železnicModernizace trati Pardubice - Stéblová omezila provoz elektrických vlaků. Pramen: Správa železnic

Rychlejší jízdu umožní evropský zabezpečovač ETCS.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Super! 🥰

Aleš

Prima,tak ještě tu druhou kolej dotáhnout do Hradce…

Jan

Ano, takže pojedou průměrně 5x rychleji než vlaky z Pardubic do Chrudimi…

standa

jaký je cílový záměr PCE – HR.K? 13 minut??

Dominik

Mohu se čistě z neznalosti zeptat, proč je na 160 km/h potřeba ETCS? Myslel jsem, že je potřeba jen nad 160 a spoustu tratí 160 má i bez něj. Myšleno ze zákonného hlediska, ne že bych tu chtěl zpochybňovat jeho bezpečnostní výhody.

Ilmary

To protože od nějakého data, nvm přesně od kterého se zakázálo nové budování Liniového Zabezpečovače (LS) a pokud trať není zabezpečena Vlakovým Zabezpečovačem (v našem prípadě LS, ETCS nebo v pohraničních úsecích PZB) může být maximální traťová rychlost pouze 100 km/h

Ilmary

Pardon LZ ne LS

Kamil

LS jsi měl správně.
LVZ = liniový vlakový zabezpečovač, mobilní jednotka je buď české výroby, tj LS 6 nebo slovenský Mirel.

xyz

Přinejmenším úsek Stéblová – Opatovice se dělal v době, kdy na 100+ km/h stačil autoblok, od jisté doby pak dokonce i AHr. (viz Krnov – Skrochovice).

Alibaba

K tomu autobloku kódování bylo.
A i u těch Ahr, kde se jezdí více jak 100 je kód.

Jan

Taky si vzpomínám jak před 20 lety slavnostně zprovozňovali Pendolina, jak to budeme smažit 160…

praktik

Jak velká bude vlastně skutečná časová úspora u jednotlivých druhů vlaků – uuž to někdo opravdu realisticky vypočítal?
Obávám se, že když oficiální místa spíše jen mlží, asi to žádný velký úspěch za ty peníze (+ značně vyšší náklady na spotřebu energie) nebude – že by se snad někdo preventivně (ale docela oprávněně) bál kritiky, která se stejně dříve či později spustí?

MRC

Tak na nějakých 6 kilometrech vzrostla rychlost ze 100 na 160… Kolikpak to udělá rozdílu? Tam šlo hlavně o to, že se to zdvojkolejnilo a přitom se to rovnou zrychlilo. 160 tam lítají Sp vlaky už dnes do stéblové, do rosic to udělá 2 min rozdíl, pokud si dobře pamatuji. Někteří fírové to tam dosahují i s Os, když stahují sekeru 😉

fous55

Na 6 km je to včetně zrychlování a brždění cca 90 sekund. Od Labe u Rosic k odbočce k elektrárně je to cca 12 km a tam to dělá (pokud vlak nikde nezastavuje) cca 175 sekund.

praktik

Díky: to se tedy už opravdu nedivím, že SŽ tu úsporu času raději příliš nekonkretizuje …

Leinad

Někteří fírové? A jiní se kochaj i když maj sekyru 😀 nebo tam záleží na více detailech (posmrkaná kolej a brždění, napětí v troleji) ale 160 chce jet každej?

MRC

Tak ono mezi těmi zastávkami je kolem 3 kilometrů, tak si prostě někteří nevěří, že to ubrzdí nějak rozumně, že ano..

zwi

Záleží na jízdním řadu. Když je tam nějaká vata, tak je i neekologicke a neekonomicke tahat 160, když byste tam pak zbytečně prostál. Z trati, kterou jezdím, například Brno – Hustopeče u Brna. Když jedu na čas, tak stačí tahat plus mínus do 120km/h a pak doplachtit. Když mám zpoždění, využiju 160.

praktik

Zdvoukolejnění je jiná záležitost, která se zvýšením TR vůbec nemusí nutně souviset – ta vyšší TR mohla klidně platit i pro jednokolejku a naopak i na dvoukolejce ke zvýšení vůbec nemuselo dojít. Mně šlo jen o ty polopravdy a mlžení, které je předkládáno veřejnosti jako ohromný klad, ale o těch „nelákavých“ souvislostech se už nikdo raději ani nezmiňuje – protože i ta potřeba zdvoukolejnění úplně celého úseku je sporná a její vlastně jediný opravdový přínos spočívá ve zvýšení spolehlivosti provozu a odstranění potřeby zavádění NAD při většině výluk TK.

geras

Spornost toho zvoukolejnění je třeba diskutovat s potomky mrtvých od Stéblové.

xyz

Přičemž plusmínus 10 let od stéblovské tragédie nastala řada tragických nehod i na dvoukolejkách https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_nehod_v_%C4%8Cesku

Alibaba

Tady došlo při zdvojkolejnění i k zvětšení poloměrů oblouků.

Petr

Taky záleží na tom, jaké si dají polštáře do grafikonu. Jízdní řád nikdy neni dimenzovaný nadoraz a jsou tam rezervy.

hor411

Nikdy? S6 ze Smíchova do Berouna je spíš už za dorazem. Jízdní doby nestíhá ani regína ani 847 a to nemluvím o tom úchvatném obratu 5min na Smíchově

praktik

Nová jednotky jsou ve výsledku spíše pomalejší (co do cestovní rychlosti) než „regiokřápy“, protože na otevírání a zavírání dveří potřebují výrazně víc času, takže zlepšení na tratích s nízkou TR ve výsledku stejně nepřinesou, spíše naopak.

Honza1

Samozřejmě. Je to součástí např. projektové dokumentace Stéblová – Rosice.

praktik

Já jsem měl na mysli realistický výpočet, ne optimistickou teorii potřebnou pro schválení ekonomického posouzení.

Michal M

Přidal bych ještě do každé druhé věty uvozovky, dopsal druhý a třetí odstavec a můžete to opět úspěšně otisknout v Obzoru.

xyz

Je ale fakt, že bezzastávkové R Arrivy (totéž by platilo u ČD s tím, co tam nasazovaly do 12/2020) stejně 160 km/h nejedou.

Tzn. té rychlosti tam dosáhnou jen prokladové bezzastávkové vlaky ČD s Panterem, max. velmi krátce některý ze zastávkových vlaků.

jardaVi

Na jednom z jednání veřejného projednávání zdvojkolejnění úseku Opatovice – Hradec Králové byl v materiálech zdůvodňujících důležitost projektu dojezdový čas po rekonstrukci asi o dvě minuty delší, než v té době už vlaky jezdily…

Honnzok

Jen se trochu zapomnělo, že současné pantery ještě nemají namontované ETCS, takže ta 100 tam ještě chvíli vydrží. A pokud se nepletu tak žádná jiná souprava s ETCS a rychlostí vyšší než 100 se tam nepohybuje. Maximálně tak řídicí vůz 954 – Abfbrdtn795, ale nejsem si jist, jestli tam ještě stále zajíždí.

Rejpal

Než SŽ spustí traťovou čast ETCS, tak bude i ETCS na panterech.

franta

240 za gsmr na tak krátké trati. Už aby byl nějaký jiný zabezpečovač na regionální tratě než ETCS, který použije mobilní operátory. Jako jinde

roman

není ani nebude

Juraj

Kde jinde?
Kde jsou ochotni svěřit kritickou bezpečnostní funkce veřejné síti, která na to nemá navržené žádné QoS prostředky?

Air Traveller

Opravdu nekde vyuziva zabezpecovaci zarizeni verejnou GSM sit?

No, maucta.

Ale verim, ze takovy nesmysl nikde nerealizovali.

krteček

Ano, Radioblok od AŽD

JiP

Co je to vsechno platne, kdyz ani po 10 letech neni stale hotovo a chybi posledni usek do HK = NAD.

Insider

Poslední úsek do Hradce bude, až uschne poslední jírovec v Kaštance. Tyto dřeviny dokázaly překvapit, poslední suché roky zvládají s grácií, což jsem nečekal. Pak si přidejte ještě pár desetiletí, než se slavní hradečtí politici, jejich komise, architekti, státní správa a nevládky dokážou domluvit na podchodech a přejezdech.
Hradec Opatovice je první železniční stavbou, kterou zastavily „zelené ohledy“ a samozřejmě tlak místních, kteří nechtějí mít u domečků bordel.
Zdravím všechny, kdož počítají obsazenost místních panťáků!

Jaaa

Poučení je jasné – raději do rezervy navézt odpadky, než ji zkulturňovat.

JiP

Tam budou asi vysoko spodni vody…..

xyz

Řekl bych, že ale chybí nejméně ze všech, protože: – při taktovém (dvoj)uzlu v HK (a to i kdyby při 3 spojích za 2 h, kdy 2 by jely z HK ve svazku), nevychází mezi HK a žst. Opatovice-Pohřebačka žádné míjení vlaků – O. K., s tou rychlostí 160 km/h by to byl přínos, ale i tak reálně jen pro každý druhý zrychlený vlak (zato zastávkové tam budou mít 1, možná 2, nové zastávky). P. S. Předmětem sporů je celý mezistaniční úsek HK – Opatovice-Pohřebačka, nebo jen poslední část na okraji HK? Pokud to druhé, tak by se to pořád… Číst vice »

jouda

160 km/h se ale na této trati už jezdí. Když jsem jel 31.8.2024 (Sp 2084), tak od km 6,5 (počítáno od Rosic nad Labem) jsme začali nabírat rychlost nad 100 km/h, té jsme dosáhli v km 9 a drželi ji až do km 12, kde nastal pokles. Průměr celé jízdy z Rosic do HK byl 96 km/h, což lze s rozjezdem a bržděním u Vmax 100 km/h udělat těžko. 🙂

jouda

Ještě doplním, že maximální rychlost byla právě 160 km/h v úseku 9. až 12. km od Rosic.

David

od Stéblové do Opatovic se jezdí 160kmh již několik let.

Aaabbb

Tak to je. V dříve modernizovaném úseku Stéblová (včetně) – Opatovice nad Labem-Pohřebačka (mimo) je 160 km/h již dlouho, protože tato trať byla modernizovaná již dříve, a byl tam instalován národní zabezpečovač. Naopak, na úseku Pardubice hl.n. – Stéblová (mimo), který byl opraven nedávno, platí stejně jako u všech nových staveb dogma, že národní zabezpečovač se nezřizuje, a proto platí Vmax 100 km/h až do instalace ETCS. Viz např. Praha-Radotín – Praha-Smíchov.

Ústečan

A od kdy bude výhradní provoz? Rychlíky Arrivy ETCS nemají

Jaaa

Až budou dotace na nové jednotky. 😉

franta

Proč by měl někdo cpát ETCS ze státních peněz do starého verglu cizí soukromé společnosti.

El Barto

V momentě, kdy se dotuje ETCS do kredenců pro KŽC není nic nemožné.

SaulGoodman

Tak protože pokud už stát dopravce dotuje, tak by to měl dělat rovně. Já s tím taky nesouhlasím a přijde mi to jako vyhazování peněz rvát ETCS do prastarých vlaků, ale nicméně pokud stát a) tuhle kvalitu objednává b) zavede výhradní provoz c) nabídne dotace dopravcům k přizpůsobení vozidel, tak těžko hledat důvod, proč by to měl dostat jen někdo.

praktik

„Stát“ prohlásil přístup na železniční dopravní cestu za „svobodný“ a vyhlásil k tomu příslušné podmínky pro využití této nabídky, takže pokud ji někdo využil a „stát“ teď chce dodatečně ty podmínky měnit, musí v právním státu kompenzovat aspoň částečně škodu, která uživatelům vzniká tím, že jsou nuceni se těm změnám přizpůsobit – a to jsou ty dotace. U nových zájemců přistupujících na dopravní cestu už podle změněných požadavků, logicky už důvod k nějakému dotování není.

Martin

Nebuďte naivní 😉 by byla škoda do tak perspektivních strojů, jakou jsou 845, nedodělat ETCS. Ostatně GW train už se to pokouší realizovat. Jen je otázkou, kolik strojů do té doby vydrží neshořet 🙂

jardaVi

Třeba bude možné po instalaci ETCS i vypnout na 30 minut motor ve stanici obratu viz. Strakonice…

M152

ETCS je neskutečný žrout energie, takže spíš se stopovat nebude.

zwi

Kdyby tam ty ventilátory neběžely neustále na 100%, tak by byla spotřeba poloviční.

M152

Ten tam hlavně měl být hned s dokončením dvoukolejky Rosice – Stéblová.

Jarda

No jo, holt taková klasika SŽ. Podobná situace je na trati do Lysé, některé úseky jsou už hotové nejméně tři roky, ale do instalace ETCS se jezdí stále sníženou rychlostí. Aneb utratíme desítky miliard, jejichž potenciál pak deset let nevyužijeme.

suri

Praha-Smichov (mimo) – Černošice (mimo), dtto s tím rozdílem, že tam si ještě pár let počkáme

Geralt

Mohlo tam být L1, tomu stačí pouze balízy napojené k návěstidlům bez těch záležitostí okolo (RBC, GSM-R). Ale to asi není dost vědecký.

platamond

Jo, jo, a vybení všech vozidel prakticky stejné jako L2.

Geralt

To možná ano, ale zřízení traťové části je jednodušší. To by se dalo udělat prakticky kdekoli celkem rychle a upgrade na L2 by mohl být až později v delším souvislejším úseku, pokud by se to považovalo za účelné.

Jaaa

To by pak soudruhům nevycházely grafy.

rušnovodič Peter

To súhlasím… Ale položím ďalšiu otázku. Kedy bude spôsobilá (zo strany SŽ) pre aspoň 120km/h a zabezpečená prenosom kódu na stanovište napriklad trať Brno – Zastávka, Vysočany – Lysá, či napriklad SmRad? Bude to aspoň 5 rokov po kolaudacii tej ktorej stavby? Pripad tejto stavby sa javí ešte celkom ako promptne vyriešený v porovnaní s druhymi traťami v péči „řádniho hospodáře“.

Litovel

Existuje taky udržitelnost projektu. U velkých studií proveditelnosti i u TES se skoro 10 let vždy počítalo v ekonomice s etcs (náklady i přínosy)

Alibaba

Nebude kód (tam kde do teď nebyl), nad 100 km/h bude už jen ETCS.

Tomáš

Pár minut za čtvrt miliardy. Není u nás nic důležitějšího pro takovou investici, než aby mohl někdo o tri minuty později vstávat do práce.

Neznamy Jarek

Vstává pořád stejně. Protože autobus na nádraží mu jezdí pořád stejně.

czhunter

Kovaný hradečák jede na nádraží na kole vánicí bez světla a bez brzd!

Alibaba

A v Perníkově jsem už dlouho cyklistu bez bludičky neviděl, ne že by nikdy nejezdili.

A brzdy v Hradci potřebujete akorát při sjezdu z historického náměstí. 🙂

Alibaba

A mě kolo jede vždy v čase t=čas odjezdu vlaku – doba jízdy

Bóbika

Vy škarohlíde, zase jsme o krok před nimi! 😀

Twix

Té druhé koleje, nového mostu a nových nástupišť jste si všiml?

Jan Máca

Ne, on po usednutí ihned usíná a budí se až na konečné… 😀

Jaaa

Tak to abychom zařízli všechny dálnice a obchvaty, s takovouto argumentací…

Jiří Kocurek

Jeden by si myslel, že hejty na silniční dopravu … nejsou povinné.

mgr.pavel

To prosím píšete o nějakém kousku dálnice, žejo?

Tam jsou totiž vynaložené náklady a získané úspory podobné.

Také kritizujete výstavbu dálnic? A můžu to vidět?

(a pokud kritizujete: nechcete se vrátit do jeskyně? tam vám žádné miliony za infrastrukturu nehrozí)

Ilmary

Tak jako takhle nahradilo to prehistorický systém Traťové rádiové sítě v pásmu 450 MHz (obecně zvané TRS), která fungovala tak že dovolat se na vlak byla spíš náhoda. Místo toho je tam za čtvrt miliardy systém z milénia, který je sice starý za to se s ním dovoláte na vlak vždy. Škoda je jen toho že tento stát nedokáže efektivně využívat moderních technologií a sítě 5G sítě na železnici tzv. FRMCS je jen vize takové budoucnosti, které se já určitě nedožiji.

zdroj

FRMCS stále asi nemá stanovené technické specifikace, takže ano je to vize

vladki

Frmcs se bude instalovat až když běžné telefony pojedou tak na 8G a pomalu se bude uvažovat o vypnutí 5G

Alibaba

Tak hlavně to F na začátku prý má znamenat „future“, takže máte pravdu, že to jsou jen vize.

Alibaba

A co zrychlení a narovnání oblouků?
A taky to určitě potřebovalo opravit, takže taková generálka.

3 minuty je týdně 15 minut. Já sice tímto směrem pravidelně nejezdím, ale budíka si podle změny odjezdu vlaků šteluji.