Vlaky mezi Pardubicemi a Opatovicemi od jara zrychlí na 160 km/h
Rychlejší jízdu umožní evropský zabezpečovač ETCS.
Deset let po modernizaci prvního úseku trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se příští rok zkrátí jízdní doby mezi oběma krajskými městy o několik minut. Stane se tak díky dokončení instalace zabezpečovače ETCS na této trati.
Předposlední krok ke zvýšení rychlosti již Správa železnic udělala. Minulý týden slavnostně zakončila instalaci signálu GSM-R, který je nutný pro přenos dat u vlakového zabezpečovače ETCS.
„Instalace ETCS mezi Pardubicemi a Hradcem Králové už probíhá a pokračování dál do Jaroměře se předpokládá 2028,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Spuštění ETCS na trati plánuje Správa železnic na první polovinu příštího roku, stavebně hotovo má být v březnu.
Trať z většiny prošla zásadní modernizací, zvýšení rychlosti ale brání absence nového zabezpečení. „Vlaky jedoucí pod dohledem ETCS pak využijí rychlost 160 km/h od Pardubic po odbočku ELNA Opatovice,“ dodal Gavenda.
Zvýšení rychlosti přinese zkrácení jízdních dob o několik minut. Instalace GSM-R vyšla na 243 milionů korun, týká se nejen tratě z Pardubic až do Jaroměře, ale i úseku z Hradce Králové do Praskačky na spojnici krajské metropole s Chlumcem nad Cidlinou. Dělníci postavili technologické objekty včetně nezbytných anténních stožárů a položili optické kabely.
Součástí stavby byla dále instalace potřebné technologie, vybudování dispečerských terminálů a dodávka mobilních radiostanic GSM-R pro pracovníky Správy železnic. Zhotoviteli stavby byly společnosti Kontron Transportation a Teplotechna Ostrava.