Vlaky do Chorvatska se vrací. Poláci začnou jezdit přes Česko k Jadranu
Modernizovaný vůz 141A-20. Foto: PKP Intercity

Potvrzení o zavedení přímých vlaků k Jadranu přišlo od polského premiéra. Spoje budou jezdit čtyřikrát týdně.
Jak to? V poslední době lákají na polské moře, jak je to tam skvělé a úžasné, a Chorvatsko, že je fuj. Nejen, že Poláků jsou plné dálnice a odpočívadla směr Chorvatsko, ale začnou to tam lifrovat i vlakem?
Jo, ten jeden vlak to opravdu výrazně vytrhne.
Vytrhne, 2018 929 000 polských turistů, když by to bylo 255 turistů na jeden den, tak by 10 procent všech turistů vlakem, když by to bylo 350 cestujících ve 100 dnech na vlak, tak to jsou necelé 4 procenta vlakem. To myslím nebudou normální podíly mezi chorvatskými turisty.
To nemá jen vozit Poláky do chorvatska, ale i Chorvaty a Slovince do Polska. Ona se prostě snaží udělat z polska dopravně technologický hub. Celkově je to ještě daleko, ale počítám, že jak bude dostavěná koralmbahn, budou mít i přímé spoje do itálie atp.
To je stejné, jako že se dost angažují i v trail baltica, a plánují spojení do kyjeva. prostě chtějí být křižovatkou.
Ale zatím je to samoyřejmě jen vize, ale Poláci tohle v infrastruktuře posledních 25 let umí, malými krůčky pořád dopředu.
A proč že by Slovinci a Chorvati jezdili do Polska, Ukrajiny, Pobaltí? Takové přepravní proudy snad existují?
Tipuji, že nejkritičtější úsek na celé trase bude mezi Hranicemi a Lipníkem 🙂 už teď tam vznikají dost mastná zpoždění.
To určitě s těmi balkánskými jednokolejkami nebude.
Popravdě mě fascinuje, jak vrcholní představitelé polského státu řeší věci jako přímý noční vlak do Chorvatska. Každopádně v tomto Polákům fandím, doufám že se úsilí povede, a pokud to bude cenově trochu dostupné, rád se z Ostravy do Rijeky a zpět v polském lůžkovém voze svezu.
Že si ti dopravci s tim Chorvatskem nedaj pokoj.
A kam by si jinak měli dát pokoj?
Je k dispozici JŘ?
4x týdně, tedy jedna rotace navíc za cenu jedné soupravy navíc, no…
To má být spec. vlak? V tu dobu jede Sobieski, pověsil bych ve Waršavě přímé vozy na něj, stejně běžně vozí 4-5 vozů. Aspoň by se nezatěžovala kapacita tratí dalším vlakem.
Nestrašte, už tak na tyhle tranzitni vlaky není spoleh
…tak to samozřejmě bude…
Stejně jako z Rijeky to bude vozit Opatija a mezi Pivkou/Lublaní a Mariborem a zpět rychlík Maribor – Koper.
Své zákazníky si to asi najde, ale jet vlakem 19 hodin někam, kde můžu být za 2 hodiny letadlem, mi moc nedává smysl.
Je to noční vlak, u těch se ani nepředpokládá, že budou rychlejší než letadla. Jde o to nastoupit, ideálně večer, vyspat se a probudit se ráno v destinaci. Pro řadu lidí to může dávat smysl, že třeba neradi létají, upřednostňují slow travel či jakýkoliv jiný důvod. Hodnoty, podle kterých se lidé rozhodují, bývají dost různé.
A hlavně, ve vlaku oproti letecke doprave, nikdo neřeší obsah, hmotnost a rozměr zavazadel.
Nebo třeba přepravu dětí, psů a podobně.
Nebo aut.
Tak to je sice pravda, ale možná tak pro Katovice… odjezd/příjezd ve Varšavě kolem 14.00 není ani večer na odjezdu, ani ráno na příjezdu.
Zbytečně brzo, takhle si i lidé z Varšavy budou muset brát dovolenou na den odjezdu.
je to tak, hlavně ta spolehlivost vlaku tímto směrem. Když jsem jel před mnoha lety do Švédska vlakem a pak následně přes Německo, Švýcarsko do Itálie, tak to celkem šlo. Ale ty východní směry a Balkán je hrozný, pomalé, nespolehlivé, To fakt vede spíš na tu letenku nebo auto (resp. bus). Pokud by tam byla pořádná spolehlivá a RYCHLÁ železnice, proč ne, ale toto? Často stačí cesty po ČR v létě a ta výluková činnost je brutální ,sice už dnes často výlukové JŘ, ale občas přerušená návaznost spoje..
Jediná echt balkánská země, přes kterou to pojede, je Chorvatsko.
Vám to nemusí dávat smysl. Ale cesta na letiště, pobyt na letišti, cesta z letiště, to je taky nějaký čas. Celkem na jedno odpoledne. Ve vlaku se vyspím a neřeším hmotnost zavazadel.
Hej, tych lietadiel z Ostravy do Ljubljany… Alebo z Breclavi do Postojnej…
z Břeclavi tak možná do Poštorné 🙂 na kole
Vlak je jak pojízdná hospoda 😀
Nezapomeňte si vzít své vlastní kupé.
Zase klasickej leteckej matematik. Zapímánáte cestu hodinu na a z letiště + čas strávenej tam + hrůza z toho že se nedostanu na letiště když mi to letí třeba v 6 ráno + pořád vám neodpadá ta cesto do konečný destinace ve který fakt letiště neni a nebudu se jak ovce mačkat někde ve Splitu s pivem za 10 eur, jezdim většinou do Puly a okolí. Vlakem jsem jel několikrát a žádnej extra zážitek to nebyl, ale člověk dojede celkem odpočatej, budem to bylo 15 hodin přímo do destinace, což je časově v pohodě, ale člověk nespí ani minutu a… Číst vice »
jen na okraj …
– cestu na nadrazi nepocitate proc? proc jen na letiste?
– cas straveny na letisti? to by bralo roli mozna u srovnavani 3-4 hodinove cesty. ne u 19 hodinove
(tim nijak tu cestu vlakem nezpochybnuji … )
Letět někam 2 hodiny letadlem mi nedává smysl, když smažit na sluníčku se můžu na Lhotě.
Přes léto dobrý spoj. Ale od října do března to bude jezdit téměř prázdné.
Pokud se nechcete čachtat v moři, ale navštívit i krásná města, přírodu, tak mimo sezónu perfekt. Do např. Dubrovníku v sezóně může jen blázen. Naprosto vám to pokazí dojem. Chorvatsko má co nabídnout i mimo sezónu a nebudete si tam připadat jak stříhaná ovce, co jen platí…
Tohle je pro mě naprosto nepochopitelný fenomén, ale předřečník má pravdu, že je reálný. Lidi prostě v létě s oblibou jezdí do teplých destinací, kde je v tu dobu vedro nesnesitelné. Přitom zrovna v létě je hezky u nás a nebo třeba i víc na severu. My radši jezdíme na jih v zimě, abychom si zkrátili ten kentus, co je doma, a nasáli nějaké to slunce. Až na to, že je u moře infrastruktura tou dobou omezená, je to příjemné.
Čím více vás odjede do Chorvatska, tím méně vás bude dělat binec v naší přírodě.
Jenže k návštěvě Dubrovniku vám jen těžko pomůže vlak do Rijeky, protože je to přes 600 km daleko, dužobalna linija Rijeka – Zadar – Split – Dubrovnik Jadrolinije už 10 let nepluje a přímým autobusem Autotransu je to skoro 13 hodin cesty.
Do Chorvatska jedině na podzim nebo na jaře. (Letos byly skvělé Velikonoce) V létě je horko i tady, proč bych jezdil ještě do rozpálenějších míst? Nehledě na to, že návštěva památek a chozeni po horách v létě fakt nejde.
Na prázdniny jsou ideální destinace Polsko nebo treba Skandinávie.
Jo také jsem tam letos byl letos na velikonoce. A radost bez davu v Pule.
Jaká byla koupačka? Proč lidé jezdí v létě k moři?
Jj, loni na Helu bylo i tak šílené vedro. Ale pravda, pláže obsypané Poláky.