Mimořádná situace za mimořádných podmínek. Křížení v jiné stanici než je denní rutina.
Dříve vyprávči alespoň u okénka řekl bacha križíš se až v další stanici. V Japonsku si strojvedoucí na Šinkanzenu nebo jak se to píše ukazují přes veškerou technologií směr jizdy rukou.
Naštěstí anoiv jednom vlaku nebyl jediný cestující, nebot ranní a večerní vlaky na této trati nejsou pro občany
Vašek
2 let
Kolik se ještě stane prů,….. než někdo uzná, že by spoustě MU při odjezdu vlaku zabránilo, pokud by vlaková četa odpovídala za postavení odjezdového- cestového návěstidla, jako tomu bylo kdysi.
Na každý prd se provádí studie. Nechali si zpracovat studii tvůrci předpisů na změnu výpravy vlaku, když sejmuli povinnosti z výpravčího a vlakvedoucího a vše je na jediném člověku- strojvedoucím, kolikanásobně se zvýší riziko omylu?
Petr Herbrik
2 let
Základní problém celé této společnosti je v tom, že železnice je brána jako něco, kde nesmí zemřít jediný člověk a když se to stane (nebo se stane něco, co by ke smrti mohlo vést, jako toto), je to považováno jako něco nepřípustného. Oproti tomu stovky mrtvých na silnicích je bráno jako samozřejmost, normální stav, se kterým se počítá a nic se proti tomu nemusí dělat. A tak proto budeme radši buzerací vyhánět lidi a firmy z vlaků, kde platí, že čím míň vlaků, tím míň mrtvých na kolejích (a to je v pořádku). To že se na silnicích zvedne nehodovost… Číst vice »
Apropó, když jim tak strašně moc záleží na tom, aby se nikde nesrazily vlaky, dá se to (krom drasťáren typu jen jeden vlak na trati) řešit jednoduchým způsobem: asymetrickými výhybnami s odvraty. Každý vlak bude přijíždět do výhybny na přímou kolej, ale odjíždět z odbočné koleje s odvratným šturcem. Pokud tudíž dojde k projetí návěstidla, skončí ve šturcu místo na trati proti vlaku.
15 m, 150 dm a 1500 cm je totéž, protože stejně nevíte, jestli ty nuly jsou platné či nikoliv.
Jediný opravdu jednoznačný zápis (i dle nějaké ČSN EN, dříve to bývala tuším ČSN 01 1300) je 0,15 . 10^2 m, příp 0,150 . 10^2 m nebo třeba 0,15000000 . 10^2 m, když to máte změřené na mikrometr.
Právě že to není totéž, platná jsou všechna viditelná čísla. 15 m může být klidně i 15 249 mm. Všude se musí zaokrouhlit, na každém strojařském výkrese máte uvedenou normu pro toleranci rozměrů a když máte uveden průměr díry v rozmezí 1,90 až 2,40 mm, vždycky tomu vyhoví i rozměr 1,895 nebo 2,404 mm, pokud není uvedeno jinak. I výklad akreditovaných a notifikovaných osob to takto uznává.
Jarda Š.
2 let
Tipoval bych, že fíra zapomněl, že tam to návěstidlo je a ve tmě ho projel zhaslé.
Spržel někdy zhasíná návěstidla, proti kterým jede vlak?
Ale jo, určitě vyslechnout strojvedoucího a i kdyby tvrdil že viděl, tak to prokázat.
Marek103
2 let
No já tu trať znám a dohledal jsem, že OS 8415 Ražice> Tábor by měl být ve Vlastci 19:49 ( 20.02 byla ta MÚ) a OS 8416 Tábor>Ražice Vlastec 20.02, a ve Vlastci jsou dvě koleje ne a kde tedy projel to návěstidlo ve Vlastci? Nechápu jak v roce 2022, se toto může stát, ETCS (nevím zda to ta trať 201 má), tablet/telefon v řídící kabině a stačí si dát Grapp – poloha vlaků anebo interaktivní mapu správy železnic. To je přesně ono, že ke své práci nepřistupují profesionálně a řeší jen osobní rovinu, každou chvíli je tam zpoždění a… Číst vice »
No je tady vidět, že tady dost lidí s mým názorem nesouhlasí a ano jsem v tomto ohledu laik a naivní představy, že bych měl nemyslím si. Pokud se budeme držet faktů, tak trať č.201 bych řekl, že není vytížená opět z mého laického hlediska, strojvůdce projel návěstidlo, je to nepřípustné a určitě soudně zvladatelné, ve smyslu TČ obecné ohrožení, bylo zahájeno vyšetřování DIČR a bude o tom napsána závěrečná zpráva. A toto se stává dost často, např. Pernink 2020, tam se pro změnu zmýlil strojvedoucí a myslel si, že ke křižování dochází v Nových Hamrech, jak se děje v… Číst vice »
Mluvíte o poučení se, aby se to už nikdy nestalo. To ovšem v přemýšlení alá SŽ znamená, pustit na jednu trať jen jeden vlak (jak to prosadily na mnoha lokálkách po Perninku) anebo aby byla stopro jistota, že se nic nestane, nepustit na trať vůbec žádný vlak.
Jan
2 let
Jedna věc je projetí stůj. Druhá věc je provoz zastavený na skoro 4 hodiny i když fyzicky nebyl zraněn žádný člověk ani vlak.
Jak níże někdo psal, je stanice neobsazená. Než seženete lidi na místo, drážní úřad to prošetří, na místě výhybka zajistí, to chvíli trvá. Tady je štěstí, že do sebe nevlítly.
Pokud někdo trvá na detailním šetření situace, při které nevznikla škoda ani zranění, tak ať si zajistí inspektora v pohotovosti tak, aby byl na místě dejme tomu do půl hodiny. Zkostnatělý systém cestujícího nezajímá, cestující bude vnímat službu VHD jako nespolehlivou, hupne do auta.
Co se týče výhybky, prohlédnout „traťovákem“ a „zabezpečovákem“. Otázka cesty pohotovostního pracovníka z nevelké vzdálenosti (max. desítky minut). Výměna rozřezné pojistky/výměna rozřezného kolíčku-minuty.
Idea dobrá, avšak jak se dneska s oblibou říká, na tohle nemáme dost lidí. A je to všude, nejenom na dráze. A tak se furt ptám, jak to že ty lidi nejsou? To jako nová generace odchází pracovat do ciziny? Proč se vlastně nenabírá a nedoplňují stavy? Případně ještě nezajistí nové funkce jak o tom píšete? Každá firma šetří a nejraději by aby pracoval půlčlověk a nebo ještě lépe půlka z půlčlověka.
Nejvíc odrazuje to obrovské množství buzerace a pocit úplné marnosti, když si člověk uvědomí, že poctivá práce už nemá žádnou hodnotu. Jediné, na co je dnes kladen důraz je slepé plnění haldy předpisů a nařízení. Pak se nedivme, že fírům už v mozku nezůstává dost místa na no, aby se soustředili na to, co je nejdůležitější: na provoz.
Ano, ti lidé opravdu nejsou. Průměrný věk obyvatel ČR je kolem 45 let. V populaci máte cca cca 2,5 mil. starobních důchodců a asi 300 tis. invalidních. Dětí se rodí málo, imigranti nám nevoní..
A to je možná i důvod, proč vyšetřování nehod zjednodušit, zjednodušit tak, aby k nehodě, kde došlo k pomačkání nárazníku nepřijelo dvanáct aut na hodiny.
Když já na dráze začínal, banality jako rozřez výhybky ani nebyly plnohodnotnou mimořádnou událostí, pokud se při tom nic nestalo. Výpravčí nebo hradlář utrhl plombu, výhybku zajistil pro další provoz do deseti minut se jezdilo sníženou rychlostí, než ráno přišel zabezpečovák a výhybku uvedl do normálního stavu. Jó to je dnes naprostá utopie, zvykejte si, bude hůř až v plné palbě přijde ETCS.
Hlavně musí přijet někdo, kdo tu výhybku zkontroluje, a proměří a podepíše se pod to, že se přes ní může zase jezdit. Ono to třeba trvá hodinu, než se dotyčný na místo služebním autem dostane. Musí přijet také zabezpečováci a uvést zabezpečovací zařízení opět do správné činnosti. A také počítejte, že u takového průseru bude asistovat nejen Drážní inspekce, ale i policie ČR, protože tady už jednoznačně jde o obecné ohrožení a bude to tedy mít soudní dohru, byť se nic nestalo. Jenže ono se u obecného ohrožení řeší, co by se mohlo stát, kdyby se vlaky srazily.
„A také počítejte, že u takového průseru bude asistovat nejen …“
Zjevně jste nepochopil, že kritizuji nastavený systém vyšetřování nehod, nikoli vyšetřovatele. A právě ten podle mne nastavený, zkostnatělý způsob je jedním z bodů, který činí želeeznici nespolehlivou.
Co se týče kontroly výhybek, tam jsem postup před 22 hodinami popsal.
Pánové, tady v tom státě se 4 hodiny (i více) zastaveným provozem řeší mnohem větší banality jako projetí návěstidla stylem: fíra zastavil na počítači náprav, kterej byl metr před návěstidlem. Proti tomu je rozřez výhybky Hirošima, tak buďte rádi, že to trvalo jen 4 hodiny.
Petr
2 let
Kdyby se nezrušila výprava vlaku výpravkou, a teda výpravčím, nestávalo by se to tak často… Zavádění dálkového ovládání, kdy výpravčí ve stanicích nejsou tomu jen přispívá. Strojvedoucí by pěkně čekal, až přijde výpravčí s výpravkou, a bez toho by neodjel. Neřeším poruchy, kdy se jezdí na PN nebo rozkaz. Ale i tak by strojvedoucí věděl, že musí počkat na výpravčího… Buďme jen rádi, že se v tomto případě(a mnoha podobných) vlastně, kromě říznuté výhybky, nic nestalo… Pak je tu ještě jedna věc, a to proč se zrušila povinnost vlakvedoucího sledovat návěsti? Aspoň to, kdyby se vrátilo, tak už jsou na… Číst vice »
Pro odjezd na PN by stačilo dát ustanovení, které platí třeba v Maďarsku. Ono tam platí, že na PN odjezd pouze na výpravu výpravčího výpravkou. A jeden z problémů by byl možná eliminován. I když nevím…. A projet „Stůj“ se může stát komukoliv, to bez debat.
Přivolávácí návěst a výprava pomocí výpravky je naprostý nesmysl. Přivolávácí návěst umožňuje odjezd vlaku že stanice, ale jsou tu povinnosti navíc. Pokud by to bylo jak v Maďarsku, tak by výpravčí kontroloval jen sám sebe a dle mého názoru je lepší, když je zalezlý v dopravní kanceláři a věnuje se kontrole toho, co si ručně navolil a ne aby se rozptyloval běháním k vlaku a šermováním výpravkou.b
Jak by jsi to technicky provedl? Když výpravčí dává PN, jde to jen přes nearetované tlačítko. Podle vás by bylo potřeba na směně o výpravčího víc. Jeden drží tlačíto, druhý by šel vypravit vlak výpravkou.
Je nějaká statistika, že povinnost sledovat návěsti snižuje riziko projetí?
Nebyl to naopak jeden z hlavních faktorů ve Stéblové, že každý věřil, že to dělá to druhý?
Já to zažil také a to jsem jezdil „jen“ 6 let. Tyhle výkřiky po zavedení dávno zrušených věcí z dob, kdy dráha byla dráhou, mě vždy dostanou. Navíc tohle by se buď muselo zavést naprosto všude nebo tomu např. přizpůsobit aplikaci JŘ, co mají strojvedoucí na mašině. Jezdil jsem na trati, kde výpravka někde byla a někde ne a sám už jsem měl párkrát nakročeno k výzvě vlakvedoucí i bez proběhlé výpravy výpravkou. Prostě jsem na to nebyl zvyklý, protože ve většině stanic to není. Ale chtít po tvůrcích softwaru pro ČD, aby implementovali například vyskakovací upozornění o nutnosti výpravy,… Číst vice »
Radomil
2 let
Jestli si tady nekdo mysli , ze strojvedouci projede cervenou jen tak. Nebo, ze si jen rekne , ze to proste da tak to je uroven mysleni jak v pomocne skole. Existuji faktory o kterych se na zeleznici neuci, neresi se a pritom jsou STEZEJNI ! Unava, stres, sve hraje i to jestli je den/noc, prsi, snezi, mlha, strava, delka sluzby, pristup zamestnavatele, informovanost o deni kolem, rodinne trable atd. Vse vyse uvedene v kombinaci s polofunkcnim systemem rizeni ( vypravci, CDP) , dale mnoha vyluk a v neposledne rade i zamrzle mysleni draznich hlav v osmdesatkach , zarucuje vysokou… Číst vice »
To je ale hrozná pitomost… Jakože myslíš, že fíra tu červenou projede proto, že dostane jen nízkou pokutu? To není jak v autě, že když projedeš červenou a nevidí tě policajt, tak se nic nestane. Červená na kolejích znamená, že nemáš postavenou cestu a když nic jiného, tak minimálně zničíš výhybku. Takže nikdy to žádný fíra neprojede úmyslně. Buď to přehlédne nebo v některých případech třeba nedobrzdí.
Je tady jedna věc, kterou bych ale taky rád zmínil. Když fíra nedobrzdí a projede stůj, tak je to mimořádná událost, vyšetří se to, strojvedoucí si půl roku nezajezdí a hotovo. Zatím co když to projede, nebrzdí a potom se potká s jiným vlakem na stejné kolejí, tak už je to trestný čin. A i strojvedoucí může projet stůj, protože je tady něco, jako autoblok, jehož návěstidla mohou být označeny bílým pruhem. Potom se nic neděje, pokud je v poruše a svítí „červená“, nemusí se nikoho nic ptát a pokud má před sebou volný úsek a vidí, že tam není… Číst vice »
Zajímalo by mně, jako člověka mimo železnici, jak by dopravce řešil situaci, když by strojvedoucí v polovině směny ohlásill, že není z důvodu momentálního špatného duševního stavu (viz váš výčet stressových faktorů) schopen pokračovat ve směně.
Právo je jedna věc, jde o to, aby se takový člověk, který takto učiní, co já vím, 2x v jediném roce, nestal pro vedení nepohodlným, z čehož následně mohou plynout pro něj další stresové situace.
Predvsim prevenci. tzn dostatek personalu, skladba smen, drzeni zaloh ( lidi doma na telefonu), dostatek odpocinku, nevyuzivat diry v zakonech a predpisech jak vse ocurat ale naopak, vytvareni pozitivnich podminek pro zamestnance vcetne odmen, lazni, motivace. Tohle je svetovy trend. Do CR zatim bohuzel nedorazil…
Zeptal by se ho, jestli to myslí vážně a pak by ho v nějakém místě, kde by to šlo, vystřídal – i za cenu, že nepojede vlak a v lepším případě pojede NAD, v horším nepojede nic.
Je mi jasné, že „hele Franto, už jen 2 hodiny a máš padla“ si na triko dneska nevezme nikdo.
Měl jsem na mysli, když by k tomu skutečně došlo, jak dlouho asi by vlak s cestujícími stál, než by se znova rozjel, nebo by cestující přestoupili do následujícího spoje „za hodinu“, do NAD, nebo taxíků?
Jak husté a početné jsou „pohotovosti“ se záložními strojvedoucími pro takový případ?
Ptám se i vzhledem k tomu, že profese strojvedoucího je v současnosti nedostatkové zboží.
Včera jsem byl svědkem projetí stopky několika aut za sebou. Ten manik na hlavní asi věděl, že teď pojedou suveréni, tak v klidu zastavil a počkal. Jen jsem zíral. Na CD mě tedy už nic nepřekvapí 🙂
Je fakt, že ono je ve vlastním zájmu dávat bacha i na hlavní. Nemusí to být jen suvenýři, může se klidně někdo zakecat, zamyslet…a bolet to pak bude i mně.
Určitě jo, ale já tenhle mám od konce léta a zdaleka nemám všechno ideálně vychytané. Předchozí od stejného výrobce jsem měl léta a nebýt toho, že už se mu nechce aktualizovat a to je problém i v domácím bankovnictví, používal bych ho spokojeně dál.
Kdysi hluboko v 2. polovině 20. stol. vyšel dne 7.11. v jedněch slovenských novinách oslavný článek s titulkem: „VOSR bola vel´ký prdel v dejinách ludstva“. Tam to vypadlé písmenko mohlo pro někoho mít zdaleka větší důsledky, než překlep u luxusního oblečení.
No, to tedy ano. Mně stačil ten mazec, když jsem se vyučujícího v občanské nauce zeptal na „takzvanou“ internacionální pomoc Sovětského svazu v roce 1968. Jedno slovo stačilo a bylo odhaleno, že poslouchám štvavou vysílačku „takzvaná“ Svobodná Evropa. Ale nakonec jsem vysvětlil, že jsem se jen spletl a ve škole pokračoval.
Myslím samozřejmě já, on doplňuje slůvka a některá změní. Ale když nad tím „suvenýři“ tak přemýšlím, tak je to skoro jako překlepem vytvořené „huhláky“
Jako student jsem za jiných časů dělával v létě brigádně závozníka u ČSAD. Jeden čas jsem jezdil se starým chlapem před důchodem, který v letech 1943 – 45 absolvoval východní frontu ve Svobodově armádě jako řidič. Jeho hlášky si pamatuju dodnes, i po 50 letech. K popsané situaci by zřejmě řekl něco jako: „Neřídí se jenom rukama a nohama, řídí se hlavně hlavou.“; nebo: „Musíš počítat s tím, že ten druhý nemyslí, a myslet i za něj.“ Ten fronťák mě taky naučil v některých situacích poznat předem, co ten druhý udělá, což jsem později mnohokrát ocenil hlavně na dálnicích; často… Číst vice »
Na zastavení u STOP jsou dva názory:
a) zastavit na hranici křižovatky
b) zastavit u té zatracené značky! Zastánci tohoto názoru jsou v menšině, ale o to víc trvají na zastavení před značkou.
A při tom v zákoně se píše „na místě, odkud má řidič náležitý rozhled.“
A když jede konvoj tří aut, první zastaví na hranici křižovatky a dalši za ním, policista chce pokutovat druhého, tak druhý úspěšně argumentuje že viděl i ze svého místa.
Dost teoretická úvaha, značka „STOP“ se užívá zpravidla jen tehdy, když je zajištěn rozhled až z hranice křižovatky a rozhledové pole je ploché. Tj. druhý a další do křižovatky nevidí.
Petr
2 let
To bude asi část té nové kampaně,jak dostat lidí do vlaků…poslední dobou není den,aby se něco neprojelo nebo podobně.
Obvykle byli křižování v Milevsku nebo Červené nad Vltavou.
Jarda
2 let
Zrovna na téhle trati jsem v červenci zažil, že se při jízdě na Tábor vlaku stalo něco podobného. Projeli jsme červenou a pak několik metrů couvali. Bylo to v místě, kde rekonstruují/staví ten most. Čekali jsme pak pár minut a jelo se dál 🙂
Tam se jezdí na Červenou normálně – na ryby, na chatu, na houby,…
(pokus o vtip)
Diesel
2 let
A co má autor společnýho s tím že za strojem sedí blbec který nerozezná červenou od zelený?
Aaabbb
2 let
Chápu přehlédnutí Stůj někde ve změti návěstí a nepřehledném kolejišti v Poříčanech. Chápal jsem opomenutí ohlašovací povinnosti v dopravně D3, pokud se to měnilo podle vlaku a dne v týdnu, jak tomu dřív bylo. Ale rozjezd proti Stůj z malé přehledné stanice prostě nepochopím. A taky nepochopím vlakvedoucího, který u vlaku, vedeného samostatným motorovým vozem, dá strojvedoucímu návěst Souhlas k odjezdu, aniž by si všiml červené na návěstidle a alespoň se ho zeptal, zdali to je OK.
Nevím na co jste zvyklý vy, ani jak je to v předpisech, jsem pouhý cestující. Ale na jedné elektrifikované trati na Vysočině mezi Jihlavou a ještě jedním městem 🙂, kde se vlaky křižují cca uprostřed trasy je zvykem, že průvodčí (vlakvedoucí) to odmavá i proti červené. Vlak se pak rozjede, dojede k návěstidlu na konci stanice a tam zase zastaví a čeká na protijedoucí vlak. Samotného mě to překvapilo, že tam vlastně chybí ta ještě jedna pojistka. Když byla zmíněná stanice obsazena výpravčím, tak ten by pokyn k odjezdu proti červené nedal…. Říkal jsem si, že dnes je to asi… Číst vice »
Můžu se zeptat proč mi zase sypete mínusy? Nikoho jsem nekritizoval, jenom jsem uvedl odpozorovanou a stále se opakující skutečnost. Samotného by mě zajímalo jak to má být správně…. Zřejmě povinností vlakvedoucího není sledovat návěstidla. Ale dle mého názoru by to byl opravdu ještě jeden pojistný prvek navíc.
Souhlasím s vámi, pojistka by to mohla být. Ale situace, kdy se odjíždí proti stůj mohou nastat. A situaci, kterou popisujete, může vypravčí dohodnout se strojvedoucím. Jedná se o posun k odjezdovemu navestidlu cestou posunu. Nejedná se o rozkaz k odjezdu vlaku. V tomto případě by musel o dohodnutém posunu vědět i vlakvedouci.
Na té stanici asi deset let žádný výpravčí není. Prostě z jedné strany přijede osobní vlak na jednu kolej, z druhé strany přijede osobní vlak na druhou kolej. Ještě se tam osobní vlaky křižují se spěšnými. Pokud se jeden z vlaků opozdí, tak vlakvedoucí na nic ve chvíli odjezdu nečeká, „odmává vlak“ a ten se rozjede…i proti červené. Na konci stanice u návěstidla zastaví a čeká na zelenou a protijedoucí vlak. Chápu, že mnohdy, například když by návěstidla byla za obloukem, se to kontrolovat z pohledu vlakvedoucího nedá, ale tady je rovina a je vidět od nástupiště až k návěstidlům.
Ohledně těch mínusů to může být tak, že jste tady v minulosti nějakému „Napoleonovi“ obrazně šlápnul na kuří oko a on vás bude mínusovat, i kdybyste třeba napsal, že v noci byla tma.
Je mnoho stanic obsazených výpravčím, ale výpravčí tam nechodí k vlaku s výpravkou (lidově plácačkou). Výpravčí sedí v dopravní kanceláři a dělá, to co dělat má: Obsluhuje zabezpečovací zařízení.
Dobrý den, Martine,jsem strojvedoucí z Německa a dění v ČR sleduji již delší dobu,protože se také velmi zajímám o české železnice.Mohu se k této příhodě vyjádřit jen do té míry,jak mohu řekni, že v Německu je to takhle, když je signál červený, nesmíš vlakem vůbec hnout. Také se nesmíte přiblížit k červenému signálu. Je to zakázáno. Pokud to přesto uděláte, okamžitě se vám uleví a musíte znovu „do školy“, navštívit trenažér a udělat krátkou zkoušku a zatím nesmíte řídit vlaky. Jak je to v ČR přesně nevím. Neznám předpisy, ale Gückovi včerejší situace neublížila. Taky si pamatuji situaci před pár… Číst vice »
Jak jsem psal výše. Pokud je náěstní znak na odjezdovém návěstidle je na stůj (není rozkaz, že se neobsluhuje), může být sjednán mezi strojvedoucím a výpravčím posun k návestidlu. Jedná se však o posun a musí být svolení k posunu a stanoven konec posunové cesty.
„… průvodčí (vlakvedoucí) to odmavá i proti červené.“
Co odmává? Odjezd nebo posun ke klacku? Není to třeba způsob uvolnění krátkého perónu? Co o tom říká staniční technologie?
Pískne a zamává. Jako klasicky při odjezdu vlaku. Potom u návěstidla už znovu nevylézá.
Asi není potřeba to více řešit, chápu, že ne vždy to jde, aby vlakvedoucí viděl i na návěstidla a zřejmě pro to musí být nějaký jednotný předpis. Jen mě to zaujalo, že vlastně ví, že se má křižovat, ví, že je červená a přitom vypráví vlak a veškerou odpovědnost přehodí na strojvedoucího….a to se děje pravidelně. Neslučuje se to s tím co psal Aaabbb….
Perony jsou tam dlouhé a navíc postavené tak, že jeden vlak neohrozí lidí vystupující a odcházející od druhého vlaku.
Vlakvedoucí vlak nikdy nikde nevypravuje. To dělá výpravčí.
A taky ten vlakvedoucí na toho strojvedoucího žádnou odpovědnost neprehodí. On tu odpovědnost totiž má celou dobu.
Průvodči je ten poslední co by mohl vlak vypravit. Vypravuje pouze výpravčí a nikdo jiný.
To, že to odmává kdy mávat nemá je jeho šlendrian a neznalost. Že mu to většina strojvedoucich trpí je jenom jejich problém, nechci napsat něco jiného.
Dobrý den, vcelku běžný postup. Proti jede zpožděný vlak a Vy pro minimalizaci přenosu zpoždění „popotáhnete odjíždějící vlak k návěstidlu“. Zejména u stanic kde jsou perony daleko od zhlaví a vyhybky na nižší rychlost se tak dá ušetřit pár minut. Samozřejmě o tom musí vědět Výpravčí nebo Dispečer DOZ.
Je to opravdu zvláštní, za těchto okolností se projetí opravdu neděje často. Evidentně tam zaúřadoval nějaký „přispívající faktor“, který je třeba v analýze objevit.
Neměnilo se to podle dne v týdnu anii to předpis neumožňuje. Ohlašovací povinnost strojvedoucího dirigujícímu dispečerovi buď je (byla), nebo není. Řídilo se to tabelárním jízdním řádem, který byl v té době dostupný veřejně. Díval jsem se na to, povinnost tam byla. Dnes je ohlašovací púovinnost v každé dopravně.
Stávalo se to vždycky, akorát jste o tom neměl zprávu v téměř přímém přenosu. Do novin se dostaly akorát nejhorší havárie, a to kolikrát i se zpožděním. Nad projetým návěstidlem by novinář mávnul rukou, pokud by se o něm vůbec dozvěděl…
„Nad projetým návěstidlem by novinář mávnul rukou…“
Až na výjimky. Když se koncem 80. let zkoušely TRS, tak jeden z prvních byl na pravobřežní polabské trati. Tehdy se tam valily uhelné vlaky jeden za druhým a když v jedné stanici (už si to moc nepamatuju: Hoštka? Polepy? a řekl bych, že se z nějakého důvodu jezdilo jen po jedné koleji) ujel jedné mladé výpravčí vlak ze stanice na červenou, tak toho využila a všechny vlaky v doslechu rádia zastavila, čímž vlastně předešla pozdější funkci generálního stopu. Tenkrát to bylo takové novum, že se to dostalo i do „civilních“ médií.
Stávalo se to, stává se to a bude se to stávat. Stejně jako budou pořád havarovat letadla a lodě najíždět na mělčiny.
Jediné co můžeme dělat je snižovat pravděpodobnost že se něco stane.
Dneska bohužel má foťák každý kdo má telefon a každý druhý Facebook a jak už se mi několikrát potvrdilo, vždycky vás někdo natáčí nebo fotí.
Stávalo, ale „ven“ se s tím moc nechodilo. Pouze výjimečně se napsalo o hrdinovi, který například duchapřítomně zastavil s rychlíkem na trati kvůli velkému hluku pod lokomotivou, našel vylomený disk kola a tím zabránil atd. ble ble ble, budliky budliky. Flašku bylo platidlo na spoustu věcí i průšvihů.
našel vylomený disk kola a tím zabránil … střetu na přejezdu?
Ale notak, tím nezabránil ničemu. A jestli si toho všiml až podle randálu po mašinou tak to čuměl do …mobily nebyly… čeho, sakra? Že přehlídl 4 metry dlouhé a 1,5 metru vysoké plechové cosi na kolejích. Stát se takové přehlídnutí řidiči, tak ho místní úderka oběsí i s celou rodnou vesnicí.
Ten dobový novinový výstřižek jsem nedávno vyhodil spolu s jinými. Objevil vážnou technickou závadu – vylomení disku litinového kola a tím zabránil vykolejení rychlíku plného cestujících.
Kdysi hodně dávno jsem si takové ptákoviny vystřihoval a lepil po vzoru jiných. Pak mně to naštěstí nějak přešlo.
Mimořádná situace za mimořádných podmínek. Křížení v jiné stanici než je denní rutina.
Dříve vyprávči alespoň u okénka řekl bacha križíš se až v další stanici. V Japonsku si strojvedoucí na Šinkanzenu nebo jak se to píše ukazují přes veškerou technologií směr jizdy rukou.
Naštěstí anoiv jednom vlaku nebyl jediný cestující, nebot ranní a večerní vlaky na této trati nejsou pro občany
Kolik se ještě stane prů,….. než někdo uzná, že by spoustě MU při odjezdu vlaku zabránilo, pokud by vlaková četa odpovídala za postavení odjezdového- cestového návěstidla, jako tomu bylo kdysi.
Na každý prd se provádí studie. Nechali si zpracovat studii tvůrci předpisů na změnu výpravy vlaku, když sejmuli povinnosti z výpravčího a vlakvedoucího a vše je na jediném člověku- strojvedoucím, kolikanásobně se zvýší riziko omylu?
Základní problém celé této společnosti je v tom, že železnice je brána jako něco, kde nesmí zemřít jediný člověk a když se to stane (nebo se stane něco, co by ke smrti mohlo vést, jako toto), je to považováno jako něco nepřípustného. Oproti tomu stovky mrtvých na silnicích je bráno jako samozřejmost, normální stav, se kterým se počítá a nic se proti tomu nemusí dělat. A tak proto budeme radši buzerací vyhánět lidi a firmy z vlaků, kde platí, že čím míň vlaků, tím míň mrtvých na kolejích (a to je v pořádku). To že se na silnicích zvedne nehodovost… Číst vice »
Apropó, když jim tak strašně moc záleží na tom, aby se nikde nesrazily vlaky, dá se to (krom drasťáren typu jen jeden vlak na trati) řešit jednoduchým způsobem: asymetrickými výhybnami s odvraty. Každý vlak bude přijíždět do výhybny na přímou kolej, ale odjíždět z odbočné koleje s odvratným šturcem. Pokud tudíž dojde k projetí návěstidla, skončí ve šturcu místo na trati proti vlaku.
Takže i případný spěšňák / rychlík bude v každé stanici zpomalovat na 40?
Tomu nevěřím…určitě to muselo být třeba 15 metrů a 37 centimetrů, nebo 14 metrů a 85 centimetrů…přesných patnáct metrů je nesmysl.
😀
Vy někde vidíte „přesně 15 metrů“ nebo „15,000 m“?
Strojařský zápis. 15 metrů je něco jiného, než 150 dm a to je něco jiného než 1 500 cm.
Přesné to je, když se někdo vypisuje s nulami.
15 m, 150 dm a 1500 cm je totéž, protože stejně nevíte, jestli ty nuly jsou platné či nikoliv.
Jediný opravdu jednoznačný zápis (i dle nějaké ČSN EN, dříve to bývala tuším ČSN 01 1300) je 0,15 . 10^2 m, příp 0,150 . 10^2 m nebo třeba 0,15000000 . 10^2 m, když to máte změřené na mikrometr.
Právě že to není totéž, platná jsou všechna viditelná čísla. 15 m může být klidně i 15 249 mm. Všude se musí zaokrouhlit, na každém strojařském výkrese máte uvedenou normu pro toleranci rozměrů a když máte uveden průměr díry v rozmezí 1,90 až 2,40 mm, vždycky tomu vyhoví i rozměr 1,895 nebo 2,404 mm, pokud není uvedeno jinak. I výklad akreditovaných a notifikovaných osob to takto uznává.
Tipoval bych, že fíra zapomněl, že tam to návěstidlo je a ve tmě ho projel zhaslé.
Větší blbost už jste napsat nemohl.
Spržel někdy zhasíná návěstidla, proti kterým jede vlak?
Ale jo, určitě vyslechnout strojvedoucího a i kdyby tvrdil že viděl, tak to prokázat.
No já tu trať znám a dohledal jsem, že OS 8415 Ražice> Tábor by měl být ve Vlastci 19:49 ( 20.02 byla ta MÚ) a OS 8416 Tábor>Ražice Vlastec 20.02, a ve Vlastci jsou dvě koleje ne a kde tedy projel to návěstidlo ve Vlastci? Nechápu jak v roce 2022, se toto může stát, ETCS (nevím zda to ta trať 201 má), tablet/telefon v řídící kabině a stačí si dát Grapp – poloha vlaků anebo interaktivní mapu správy železnic. To je přesně ono, že ke své práci nepřistupují profesionálně a řeší jen osobní rovinu, každou chvíli je tam zpoždění a… Číst vice »
Pro zabezpečení provozu si opravdu nestačí dát GRAPP.
Velmi laické, až naivní představy.
Marku 103. Staň se strojvedoucím a ukaž…
No je tady vidět, že tady dost lidí s mým názorem nesouhlasí a ano jsem v tomto ohledu laik a naivní představy, že bych měl nemyslím si. Pokud se budeme držet faktů, tak trať č.201 bych řekl, že není vytížená opět z mého laického hlediska, strojvůdce projel návěstidlo, je to nepřípustné a určitě soudně zvladatelné, ve smyslu TČ obecné ohrožení, bylo zahájeno vyšetřování DIČR a bude o tom napsána závěrečná zpráva. A toto se stává dost často, např. Pernink 2020, tam se pro změnu zmýlil strojvedoucí a myslel si, že ke křižování dochází v Nových Hamrech, jak se děje v… Číst vice »
Mluvíte o poučení se, aby se to už nikdy nestalo. To ovšem v přemýšlení alá SŽ znamená, pustit na jednu trať jen jeden vlak (jak to prosadily na mnoha lokálkách po Perninku) anebo aby byla stopro jistota, že se nic nestane, nepustit na trať vůbec žádný vlak.
Jedna věc je projetí stůj. Druhá věc je provoz zastavený na skoro 4 hodiny i když fyzicky nebyl zraněn žádný člověk ani vlak.
A co říznutá výhybka . Ta asi na nové postavení vlakové cesty ( a zjištění poškození a ovládání výhybky, křižování vlaků ) mí t vliv moc nebude co? 😭
4 hodiny řešit rozžez? To řešíl někdo z Ameriky? Co chcete 4 hodiny zjišťovat?
Jak níże někdo psal, je stanice neobsazená. Než seženete lidi na místo, drážní úřad to prošetří, na místě výhybka zajistí, to chvíli trvá. Tady je štěstí, že do sebe nevlítly.
Oprava: drážní inspekce 😜
Pokud někdo trvá na detailním šetření situace, při které nevznikla škoda ani zranění, tak ať si zajistí inspektora v pohotovosti tak, aby byl na místě dejme tomu do půl hodiny. Zkostnatělý systém cestujícího nezajímá, cestující bude vnímat službu VHD jako nespolehlivou, hupne do auta.
Co se týče výhybky, prohlédnout „traťovákem“ a „zabezpečovákem“. Otázka cesty pohotovostního pracovníka z nevelké vzdálenosti (max. desítky minut). Výměna rozřezné pojistky/výměna rozřezného kolíčku-minuty.
Idea dobrá, avšak jak se dneska s oblibou říká, na tohle nemáme dost lidí. A je to všude, nejenom na dráze. A tak se furt ptám, jak to že ty lidi nejsou? To jako nová generace odchází pracovat do ciziny? Proč se vlastně nenabírá a nedoplňují stavy? Případně ještě nezajistí nové funkce jak o tom píšete? Každá firma šetří a nejraději by aby pracoval půlčlověk a nebo ještě lépe půlka z půlčlověka.
Mladí na dráhu nepůjdou. Noční, víkendy ev pohotovosti u správy tratí nebo zabezpečováků, hromada odborných zkoušek a výplata nic moc.
To všechno by tak nějak šlo. Práce je to zajímavá, různorodá, bohužel je v ní moc úředničiny a hlídání nedůležitých věcí, to nejvíc odrazuje.
Nejvíc odrazuje to obrovské množství buzerace a pocit úplné marnosti, když si člověk uvědomí, že poctivá práce už nemá žádnou hodnotu. Jediné, na co je dnes kladen důraz je slepé plnění haldy předpisů a nařízení. Pak se nedivme, že fírům už v mozku nezůstává dost místa na no, aby se soustředili na to, co je nejdůležitější: na provoz.
Ano, ti lidé opravdu nejsou. Průměrný věk obyvatel ČR je kolem 45 let. V populaci máte cca cca 2,5 mil. starobních důchodců a asi 300 tis. invalidních. Dětí se rodí málo, imigranti nám nevoní..
Imigrantů, kteří by byli schopní pracovat na železnici je méně než pověstného šafránu. A neplatí to jen pro Českou republiku.
A to je možná i důvod, proč vyšetřování nehod zjednodušit, zjednodušit tak, aby k nehodě, kde došlo k pomačkání nárazníku nepřijelo dvanáct aut na hodiny.
Když já na dráze začínal, banality jako rozřez výhybky ani nebyly plnohodnotnou mimořádnou událostí, pokud se při tom nic nestalo. Výpravčí nebo hradlář utrhl plombu, výhybku zajistil pro další provoz do deseti minut se jezdilo sníženou rychlostí, než ráno přišel zabezpečovák a výhybku uvedl do normálního stavu. Jó to je dnes naprostá utopie, zvykejte si, bude hůř až v plné palbě přijde ETCS.
Drážní úřad nic nešetří.
Hlavně musí přijet někdo, kdo tu výhybku zkontroluje, a proměří a podepíše se pod to, že se přes ní může zase jezdit. Ono to třeba trvá hodinu, než se dotyčný na místo služebním autem dostane. Musí přijet také zabezpečováci a uvést zabezpečovací zařízení opět do správné činnosti. A také počítejte, že u takového průseru bude asistovat nejen Drážní inspekce, ale i policie ČR, protože tady už jednoznačně jde o obecné ohrožení a bude to tedy mít soudní dohru, byť se nic nestalo. Jenže ono se u obecného ohrožení řeší, co by se mohlo stát, kdyby se vlaky srazily.
„A také počítejte, že u takového průseru bude asistovat nejen …“
Zjevně jste nepochopil, že kritizuji nastavený systém vyšetřování nehod, nikoli vyšetřovatele. A právě ten podle mne nastavený, zkostnatělý způsob je jedním z bodů, který činí želeeznici nespolehlivou.
Co se týče kontroly výhybek, tam jsem postup před 22 hodinami popsal.
V tom popisu jsem opomenul západkovou zkoušku.
Tak ddlouhé zqastavení provozu je další hřebíček do….
Pánové, tady v tom státě se 4 hodiny (i více) zastaveným provozem řeší mnohem větší banality jako projetí návěstidla stylem: fíra zastavil na počítači náprav, kterej byl metr před návěstidlem. Proti tomu je rozřez výhybky Hirošima, tak buďte rádi, že to trvalo jen 4 hodiny.
Kdyby se nezrušila výprava vlaku výpravkou, a teda výpravčím, nestávalo by se to tak často… Zavádění dálkového ovládání, kdy výpravčí ve stanicích nejsou tomu jen přispívá. Strojvedoucí by pěkně čekal, až přijde výpravčí s výpravkou, a bez toho by neodjel. Neřeším poruchy, kdy se jezdí na PN nebo rozkaz. Ale i tak by strojvedoucí věděl, že musí počkat na výpravčího… Buďme jen rádi, že se v tomto případě(a mnoha podobných) vlastně, kromě říznuté výhybky, nic nestalo… Pak je tu ještě jedna věc, a to proč se zrušila povinnost vlakvedoucího sledovat návěsti? Aspoň to, kdyby se vrátilo, tak už jsou na… Číst vice »
Pro odjezd na PN by stačilo dát ustanovení, které platí třeba v Maďarsku. Ono tam platí, že na PN odjezd pouze na výpravu výpravčího výpravkou. A jeden z problémů by byl možná eliminován. I když nevím…. A projet „Stůj“ se může stát komukoliv, to bez debat.
Přivolávácí návěst a výprava pomocí výpravky je naprostý nesmysl. Přivolávácí návěst umožňuje odjezd vlaku že stanice, ale jsou tu povinnosti navíc. Pokud by to bylo jak v Maďarsku, tak by výpravčí kontroloval jen sám sebe a dle mého názoru je lepší, když je zalezlý v dopravní kanceláři a věnuje se kontrole toho, co si ručně navolil a ne aby se rozptyloval běháním k vlaku a šermováním výpravkou.b
Jak by jsi to technicky provedl? Když výpravčí dává PN, jde to jen přes nearetované tlačítko. Podle vás by bylo potřeba na směně o výpravčího víc. Jeden drží tlačíto, druhý by šel vypravit vlak výpravkou.
Je nějaká statistika, že povinnost sledovat návěsti snižuje riziko projetí?
Nebyl to naopak jeden z hlavních faktorů ve Stéblové, že každý věřil, že to dělá to druhý?
Za 40 let jsem osobně zažil vyoravu výpravčím proti červené. Navrat i stletí zpět není ta pravá cesta.
Já za těch pár let co jezdím zažil asi 3x že mi výpravčí dával odjezd výpravkou a na návěstidlu stůj.. I výpravčí jsou lidé. Tedy omylní.
Já to zažil také a to jsem jezdil „jen“ 6 let. Tyhle výkřiky po zavedení dávno zrušených věcí z dob, kdy dráha byla dráhou, mě vždy dostanou. Navíc tohle by se buď muselo zavést naprosto všude nebo tomu např. přizpůsobit aplikaci JŘ, co mají strojvedoucí na mašině. Jezdil jsem na trati, kde výpravka někde byla a někde ne a sám už jsem měl párkrát nakročeno k výzvě vlakvedoucí i bez proběhlé výpravy výpravkou. Prostě jsem na to nebyl zvyklý, protože ve většině stanic to není. Ale chtít po tvůrcích softwaru pro ČD, aby implementovali například vyskakovací upozornění o nutnosti výpravy,… Číst vice »
Jestli si tady nekdo mysli , ze strojvedouci projede cervenou jen tak. Nebo, ze si jen rekne , ze to proste da tak to je uroven mysleni jak v pomocne skole. Existuji faktory o kterych se na zeleznici neuci, neresi se a pritom jsou STEZEJNI ! Unava, stres, sve hraje i to jestli je den/noc, prsi, snezi, mlha, strava, delka sluzby, pristup zamestnavatele, informovanost o deni kolem, rodinne trable atd. Vse vyse uvedene v kombinaci s polofunkcnim systemem rizeni ( vypravci, CDP) , dale mnoha vyluk a v neposledne rade i zamrzle mysleni draznich hlav v osmdesatkach , zarucuje vysokou… Číst vice »
to vyřeší drakonické pokuty a zpřísnění bodového systému….
To je ale hrozná pitomost… Jakože myslíš, že fíra tu červenou projede proto, že dostane jen nízkou pokutu? To není jak v autě, že když projedeš červenou a nevidí tě policajt, tak se nic nestane. Červená na kolejích znamená, že nemáš postavenou cestu a když nic jiného, tak minimálně zničíš výhybku. Takže nikdy to žádný fíra neprojede úmyslně. Buď to přehlédne nebo v některých případech třeba nedobrzdí.
ne, ale přístě si dá pozor.
To příště bývalo nejdřív za rok, kdy se znovu dostal na mašinu. To byl standsrdní trest.
A byl k … no nebudu psát.
Ale ty drakonické pokuty mají předcházet chybám a omylům, včetně špatného odhadu, že to klouže. Jasné?
To je tak těžké poznat ironii?
Předpokládám, že ABC to myslel ironicky, na což jste mu naivně skočil.
Je tady jedna věc, kterou bych ale taky rád zmínil. Když fíra nedobrzdí a projede stůj, tak je to mimořádná událost, vyšetří se to, strojvedoucí si půl roku nezajezdí a hotovo. Zatím co když to projede, nebrzdí a potom se potká s jiným vlakem na stejné kolejí, tak už je to trestný čin. A i strojvedoucí může projet stůj, protože je tady něco, jako autoblok, jehož návěstidla mohou být označeny bílým pruhem. Potom se nic neděje, pokud je v poruše a svítí „červená“, nemusí se nikoho nic ptát a pokud má před sebou volný úsek a vidí, že tam není… Číst vice »
Zatim zavedeni likvidacnich pokut nic nevyrešilo. Slovy nic.
Zajímalo by mně, jako člověka mimo železnici, jak by dopravce řešil situaci, když by strojvedoucí v polovině směny ohlásill, že není z důvodu momentálního špatného duševního stavu (viz váš výčet stressových faktorů) schopen pokračovat ve směně.
Má na to ze zákona právo.
Právo je jedna věc, jde o to, aby se takový člověk, který takto učiní, co já vím, 2x v jediném roce, nestal pro vedení nepohodlným, z čehož následně mohou plynout pro něj další stresové situace.
Predvsim prevenci. tzn dostatek personalu, skladba smen, drzeni zaloh ( lidi doma na telefonu), dostatek odpocinku, nevyuzivat diry v zakonech a predpisech jak vse ocurat ale naopak, vytvareni pozitivnich podminek pro zamestnance vcetne odmen, lazni, motivace. Tohle je svetovy trend. Do CR zatim bohuzel nedorazil…
Neřekl bych, když si přečtu i jiné informační zdroje, že by to bylo na západ od nás tak růžové …..
Zeptal by se ho, jestli to myslí vážně a pak by ho v nějakém místě, kde by to šlo, vystřídal – i za cenu, že nepojede vlak a v lepším případě pojede NAD, v horším nepojede nic.
To je jednoduché – byl by vystřídán a pokud by to bylo častěji, tak by byl odeslán na psychologické vyšetření
Je mi jasné, že „hele Franto, už jen 2 hodiny a máš padla“ si na triko dneska nevezme nikdo.
Měl jsem na mysli, když by k tomu skutečně došlo, jak dlouho asi by vlak s cestujícími stál, než by se znova rozjel, nebo by cestující přestoupili do následujícího spoje „za hodinu“, do NAD, nebo taxíků?
Jak husté a početné jsou „pohotovosti“ se záložními strojvedoucími pro takový případ?
Ptám se i vzhledem k tomu, že profese strojvedoucího je v současnosti nedostatkové zboží.
Podpis.
Je to tak.
Včera jsem byl svědkem projetí stopky několika aut za sebou. Ten manik na hlavní asi věděl, že teď pojedou suveréni, tak v klidu zastavil a počkal. Jen jsem zíral. Na CD mě tedy už nic nepřekvapí 🙂
Je fakt, že ono je ve vlastním zájmu dávat bacha i na hlavní. Nemusí to být jen suvenýři, může se klidně někdo zakecat, zamyslet…a bolet to pak bude i mně.
Omluva + oprava, mělo být :suveréni“. Už zase ta placatá věc píše slovíčka za mně…
“ Už zase ta placatá věc píše slovíčka za mně…“
Ono to nejde vypnout?
A na co by se pak vymlouval?
To raději ne, když čtu onu omluvu, obávám se, že bez automatických oprav by to bylo ještě horší 😀
Určitě jo, ale já tenhle mám od konce léta a zdaleka nemám všechno ideálně vychytané. Předchozí od stejného výrobce jsem měl léta a nebýt toho, že už se mu nechce aktualizovat a to je problém i v domácím bankovnictví, používal bych ho spokojeně dál.
Možná opravdu nabízel to, co bylo v textu.
Otrokářství ještě nevymřelo 🙂
Kdysi hluboko v 2. polovině 20. stol. vyšel dne 7.11. v jedněch slovenských novinách oslavný článek s titulkem: „VOSR bola vel´ký prdel v dejinách ludstva“. Tam to vypadlé písmenko mohlo pro někoho mít zdaleka větší důsledky, než překlep u luxusního oblečení.
No, to tedy ano. Mně stačil ten mazec, když jsem se vyučujícího v občanské nauce zeptal na „takzvanou“ internacionální pomoc Sovětského svazu v roce 1968. Jedno slovo stačilo a bylo odhaleno, že poslouchám štvavou vysílačku „takzvaná“ Svobodná Evropa. Ale nakonec jsem vysvětlil, že jsem se jen spletl a ve škole pokračoval.
Tak důležité je, že za tebe jen píše, ale zatím ještě nemyslí.
Myslím samozřejmě já, on doplňuje slůvka a některá změní. Ale když nad tím „suvenýři“ tak přemýšlím, tak je to skoro jako překlepem vytvořené „huhláky“
Umělá inteligence se v call centrech už používá. Kdy zaleze i do našich kapsonosných komunikátorů, to už je jen otázkou času.
https://www.itbiz.cz/zpravicky/gartner-emocni-umela-inteligence-a-soumrak-hesel
Pámbu s náma…
Lepší suvenýr než suteren 🙂
Příspěvek smazán
Uživatel vzhledem k dlouhodobé neschopnosti nepochlubit se svoji mentální zaostalost trvale blokován.
To dělám vždy. Pokud někdo přijíždí z vedlejší tak, že nemám jistotu zda zastaví, začnu brzdit. Určitě se to vyplatí.
Jako student jsem za jiných časů dělával v létě brigádně závozníka u ČSAD. Jeden čas jsem jezdil se starým chlapem před důchodem, který v letech 1943 – 45 absolvoval východní frontu ve Svobodově armádě jako řidič. Jeho hlášky si pamatuju dodnes, i po 50 letech. K popsané situaci by zřejmě řekl něco jako: „Neřídí se jenom rukama a nohama, řídí se hlavně hlavou.“; nebo: „Musíš počítat s tím, že ten druhý nemyslí, a myslet i za něj.“ Ten fronťák mě taky naučil v některých situacích poznat předem, co ten druhý udělá, což jsem později mnohokrát ocenil hlavně na dálnicích; často… Číst vice »
Na zastavení u STOP jsou dva názory:
a) zastavit na hranici křižovatky
b) zastavit u té zatracené značky! Zastánci tohoto názoru jsou v menšině, ale o to víc trvají na zastavení před značkou.
A při tom v zákoně se píše „na místě, odkud má řidič náležitý rozhled.“
A když jede konvoj tří aut, první zastaví na hranici křižovatky a dalši za ním, policista chce pokutovat druhého, tak druhý úspěšně argumentuje že viděl i ze svého místa.
Dost teoretická úvaha, značka „STOP“ se užívá zpravidla jen tehdy, když je zajištěn rozhled až z hranice křižovatky a rozhledové pole je ploché. Tj. druhý a další do křižovatky nevidí.
To bude asi část té nové kampaně,jak dostat lidí do vlaků…poslední dobou není den,aby se něco neprojelo nebo podobně.
Tak snad vědí kde mají křižování a čekat ne.
Obvykle byli křižování v Milevsku nebo Červené nad Vltavou.
Zrovna na téhle trati jsem v červenci zažil, že se při jízdě na Tábor vlaku stalo něco podobného. Projeli jsme červenou a pak několik metrů couvali. Bylo to v místě, kde rekonstruují/staví ten most. Čekali jsme pak pár minut a jelo se dál 🙂
Tam se jezdí na Červenou normálně – na ryby, na chatu, na houby,…
(pokus o vtip)
A co má autor společnýho s tím že za strojem sedí blbec který nerozezná červenou od zelený?
Chápu přehlédnutí Stůj někde ve změti návěstí a nepřehledném kolejišti v Poříčanech. Chápal jsem opomenutí ohlašovací povinnosti v dopravně D3, pokud se to měnilo podle vlaku a dne v týdnu, jak tomu dřív bylo. Ale rozjezd proti Stůj z malé přehledné stanice prostě nepochopím. A taky nepochopím vlakvedoucího, který u vlaku, vedeného samostatným motorovým vozem, dá strojvedoucímu návěst Souhlas k odjezdu, aniž by si všiml červené na návěstidle a alespoň se ho zeptal, zdali to je OK.
Nevím na co jste zvyklý vy, ani jak je to v předpisech, jsem pouhý cestující. Ale na jedné elektrifikované trati na Vysočině mezi Jihlavou a ještě jedním městem 🙂, kde se vlaky křižují cca uprostřed trasy je zvykem, že průvodčí (vlakvedoucí) to odmavá i proti červené. Vlak se pak rozjede, dojede k návěstidlu na konci stanice a tam zase zastaví a čeká na protijedoucí vlak. Samotného mě to překvapilo, že tam vlastně chybí ta ještě jedna pojistka. Když byla zmíněná stanice obsazena výpravčím, tak ten by pokyn k odjezdu proti červené nedal…. Říkal jsem si, že dnes je to asi… Číst vice »
Můžu se zeptat proč mi zase sypete mínusy? Nikoho jsem nekritizoval, jenom jsem uvedl odpozorovanou a stále se opakující skutečnost. Samotného by mě zajímalo jak to má být správně…. Zřejmě povinností vlakvedoucího není sledovat návěstidla. Ale dle mého názoru by to byl opravdu ještě jeden pojistný prvek navíc.
Souhlasím s vámi, pojistka by to mohla být. Ale situace, kdy se odjíždí proti stůj mohou nastat. A situaci, kterou popisujete, může vypravčí dohodnout se strojvedoucím. Jedná se o posun k odjezdovemu navestidlu cestou posunu. Nejedná se o rozkaz k odjezdu vlaku. V tomto případě by musel o dohodnutém posunu vědět i vlakvedouci.
Na té stanici asi deset let žádný výpravčí není. Prostě z jedné strany přijede osobní vlak na jednu kolej, z druhé strany přijede osobní vlak na druhou kolej. Ještě se tam osobní vlaky křižují se spěšnými. Pokud se jeden z vlaků opozdí, tak vlakvedoucí na nic ve chvíli odjezdu nečeká, „odmává vlak“ a ten se rozjede…i proti červené. Na konci stanice u návěstidla zastaví a čeká na zelenou a protijedoucí vlak. Chápu, že mnohdy, například když by návěstidla byla za obloukem, se to kontrolovat z pohledu vlakvedoucího nedá, ale tady je rovina a je vidět od nástupiště až k návěstidlům.
jestli to je trať HB-JIhlava tak tam volá dispečer, co dohlizi na trať z Jihlavy,přes vysílačku
Ohledně těch mínusů to může být tak, že jste tady v minulosti nějakému „Napoleonovi“ obrazně šlápnul na kuří oko a on vás bude mínusovat, i kdybyste třeba napsal, že v noci byla tma.
Je mnoho stanic obsazených výpravčím, ale výpravčí tam nechodí k vlaku s výpravkou (lidově plácačkou). Výpravčí sedí v dopravní kanceláři a dělá, to co dělat má: Obsluhuje zabezpečovací zařízení.
Dobrý den, Martine,jsem strojvedoucí z Německa a dění v ČR sleduji již delší dobu,protože se také velmi zajímám o české železnice.Mohu se k této příhodě vyjádřit jen do té míry,jak mohu řekni, že v Německu je to takhle, když je signál červený, nesmíš vlakem vůbec hnout. Také se nesmíte přiblížit k červenému signálu. Je to zakázáno. Pokud to přesto uděláte, okamžitě se vám uleví a musíte znovu „do školy“, navštívit trenažér a udělat krátkou zkoušku a zatím nesmíte řídit vlaky. Jak je to v ČR přesně nevím. Neznám předpisy, ale Gückovi včerejší situace neublížila. Taky si pamatuji situaci před pár… Číst vice »
Děkuji Vám za popis situace a pravidel v Německu.
Jak jsem psal výše. Pokud je náěstní znak na odjezdovém návěstidle je na stůj (není rozkaz, že se neobsluhuje), může být sjednán mezi strojvedoucím a výpravčím posun k návestidlu. Jedná se však o posun a musí být svolení k posunu a stanoven konec posunové cesty.
Uvědom si, že v Německu je všude vlakový zabezpečovač. Zde v Česku pojem a zařízení neznámé. Prostě historickým vyvojem zde není.
No všude není, ale na většině tratí je. je jednodušší a levnější než to, co je a co se chystá u nás.
„… průvodčí (vlakvedoucí) to odmavá i proti červené.“
Co odmává? Odjezd nebo posun ke klacku? Není to třeba způsob uvolnění krátkého perónu? Co o tom říká staniční technologie?
Pískne a zamává. Jako klasicky při odjezdu vlaku. Potom u návěstidla už znovu nevylézá.
Asi není potřeba to více řešit, chápu, že ne vždy to jde, aby vlakvedoucí viděl i na návěstidla a zřejmě pro to musí být nějaký jednotný předpis. Jen mě to zaujalo, že vlastně ví, že se má křižovat, ví, že je červená a přitom vypráví vlak a veškerou odpovědnost přehodí na strojvedoucího….a to se děje pravidelně. Neslučuje se to s tím co psal Aaabbb….
Perony jsou tam dlouhé a navíc postavené tak, že jeden vlak neohrozí lidí vystupující a odcházející od druhého vlaku.
Vlakvedoucí vlak nikdy nikde nevypravuje. To dělá výpravčí.
A taky ten vlakvedoucí na toho strojvedoucího žádnou odpovědnost neprehodí. On tu odpovědnost totiž má celou dobu.
Průvodči je ten poslední co by mohl vlak vypravit. Vypravuje pouze výpravčí a nikdo jiný.
To, že to odmává kdy mávat nemá je jeho šlendrian a neznalost. Že mu to většina strojvedoucich trpí je jenom jejich problém, nechci napsat něco jiného.
Dobrý den, vcelku běžný postup. Proti jede zpožděný vlak a Vy pro minimalizaci přenosu zpoždění „popotáhnete odjíždějící vlak k návěstidlu“. Zejména u stanic kde jsou perony daleko od zhlaví a vyhybky na nižší rychlost se tak dá ušetřit pár minut. Samozřejmě o tom musí vědět Výpravčí nebo Dispečer DOZ.
Ok děkuji za vysvětlení
Je to opravdu zvláštní, za těchto okolností se projetí opravdu neděje často. Evidentně tam zaúřadoval nějaký „přispívající faktor“, který je třeba v analýze objevit.
Neměnilo se to podle dne v týdnu anii to předpis neumožňuje. Ohlašovací povinnost strojvedoucího dirigujícímu dispečerovi buď je (byla), nebo není. Řídilo se to tabelárním jízdním řádem, který byl v té době dostupný veřejně. Díval jsem se na to, povinnost tam byla. Dnes je ohlašovací púovinnost v každé dopravně.
Vlakvedoucí dává souhlas k odjezdu, pokud je ukončen výstup a nástup cestujících, stav návěstidla musí sledovat strojvedoucí, nikoli vlakvedoucí.
A udělat to smí až na výzvu strojvedoucího.
To je fakt síla. To se stávalo vždy? a nyní se o tom více píše a ví nebo jak to je? Přijde mi, že dříve vlaků (hlavně nákl.) jezdilo hodně….
Stávalo se to i dříve, ale dřív to šlo líp skrýt, dala se flašku a jelo se.
Stávalo se to vždycky, akorát jste o tom neměl zprávu v téměř přímém přenosu. Do novin se dostaly akorát nejhorší havárie, a to kolikrát i se zpožděním. Nad projetým návěstidlem by novinář mávnul rukou, pokud by se o něm vůbec dozvěděl…
„Nad projetým návěstidlem by novinář mávnul rukou…“
Až na výjimky. Když se koncem 80. let zkoušely TRS, tak jeden z prvních byl na pravobřežní polabské trati. Tehdy se tam valily uhelné vlaky jeden za druhým a když v jedné stanici (už si to moc nepamatuju: Hoštka? Polepy? a řekl bych, že se z nějakého důvodu jezdilo jen po jedné koleji) ujel jedné mladé výpravčí vlak ze stanice na červenou, tak toho využila a všechny vlaky v doslechu rádia zastavila, čímž vlastně předešla pozdější funkci generálního stopu. Tenkrát to bylo takové novum, že se to dostalo i do „civilních“ médií.
Myslím, že to bylo z Lysé na Kostomlaty.
Aha… Je to možné, paměť je zrádná mrcha.
Stávalo se to, stává se to a bude se to stávat. Stejně jako budou pořád havarovat letadla a lodě najíždět na mělčiny.
Jediné co můžeme dělat je snižovat pravděpodobnost že se něco stane.
Dneska bohužel má foťák každý kdo má telefon a každý druhý Facebook a jak už se mi několikrát potvrdilo, vždycky vás někdo natáčí nebo fotí.
Stávalo, ale „ven“ se s tím moc nechodilo. Pouze výjimečně se napsalo o hrdinovi, který například duchapřítomně zastavil s rychlíkem na trati kvůli velkému hluku pod lokomotivou, našel vylomený disk kola a tím zabránil atd. ble ble ble, budliky budliky. Flašku bylo platidlo na spoustu věcí i průšvihů.
našel vylomený disk kola a tím zabránil … střetu na přejezdu?
Ale notak, tím nezabránil ničemu. A jestli si toho všiml až podle randálu po mašinou tak to čuměl do …mobily nebyly… čeho, sakra? Že přehlídl 4 metry dlouhé a 1,5 metru vysoké plechové cosi na kolejích. Stát se takové přehlídnutí řidiči, tak ho místní úderka oběsí i s celou rodnou vesnicí.
Ten dobový novinový výstřižek jsem nedávno vyhodil spolu s jinými. Objevil vážnou technickou závadu – vylomení disku litinového kola a tím zabránil vykolejení rychlíku plného cestujících.
Kdysi hodně dávno jsem si takové ptákoviny vystřihoval a lepil po vzoru jiných. Pak mně to naštěstí nějak přešlo.