Doprava ve městě Dopravci Infrastruktura Železnice

Vlaků na Pražském semmeringu po modernizaci přibude, zlepší se přípoje

Motorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽC
Motorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽC

Podzimní rekonstrukce trati 122 z Prahy-Smíchova do Hostivice, přezdívané Pražský semmering, umožnila rozšíření provozu. Od soboty 2. února se změní jízdní řád, díky kterému přibude na trase nový vlak v ranní špičce a zlepší se návaznost některých spojů.

Největší novinkou je prodloužení ranního vlaku 19733, který dosud končil na Zličíně, až do centra Prahy. „Jde o vlak, který teď jede z Noutonic přes Středokluky a Hostivici na Zličín. Opravená trať ale umožní jeho další cestu ze Zličína přes Cibulku, Jinonice a Žvahov až na Smíchov a na hlavní nádraží. Díky tomu pojedou ráno mezi 7. a 9. hodinou z Hostivice přes Zličín do centra vlaky každých 30 minut,“ říká František Petrtýl, radní Středočeského kraje pro oblast dopravy. Podle něj přímé spojení s centrem Prahy ocení i obyvatelé obcí, jako jsou Hostouň, Dobrovíz, Středokluky, Tuchoměřice nebo Noutonice, které přímé vlakové spojení do centra hlavního města neměly v pracovní dny ráno už dlouhá léta.

Podzimní oprava tratě vyšla na více než 63 milionů korun. Vznikla při ní nová zastávka Praha-Jinonice přímo u stanice metra a několikanásobně se zvýšila kapacita této jednokolejné tratě. Nově se mohou vlaky potkávat mezi Zličínem a Smíchovem také ve Stodůlkách, v Jinonicích a na Žvahově, což dříve nešlo. Díky tomu může po trati projet více vlaků a je možné jízdní řád vylepšit.

Změny pocítí i cestující, kteří cestují z Kladna nebo naopak do Kladna. Ranní vlak z Hostivice na Smíchov bude nově navazovat těsně před sedmou hodinou v Hostivici na rychlejší spěšný vlak od Kladna. O víkendu bude nově Pražský motoráček společnosti KŽC navazovat na Zličíně na spoje Českých drah od Hostivice. „Dosud si tyto vlaky na Zličíně těsně ujížděly, ale trať před rekonstrukcí to bohužel neumožňovala jinak. Nově mezi nimi budou moci lidé pohodlně přestoupit. To znamená, že o víkendu bude po většinu dne možné cestovat z Prahy 5 do Kladna vlakem každou hodinu, dosud to šlo jen jednou za dvě hodiny,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.

Pražský semmering patří mezi tratě, na kterých narostl počet vlaků v posledních letech několikanásobně. „Pokud byste se podívali do deset let starého jízdního řádu v roce 2009, našli byste tu z pražského hlavního nádraží do Hostivice jen čtyři vlaky za celý pracovní den. Dnes tu jezdí linka S65, která je plnohodnotnou součástí systému Pražské integrované dopravy a má v tomto směru 17 spojů denně. Řada lidí dříve říkala, že Pražský semmering je pro osobní vlaky mrtvý a že už nikdy nevstane z popela. Ukázalo se, že během pár let je všechno jinak, Praha se Středočeským krajem tu objednávají osobní vlaky tak často jako nikdy předtím a lidé se s nimi rychle naučili jezdit,“ říká Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah pro Prahu a Středočeský kraj.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
LWQ
Host
LWQ

Proc vlastne neni Semmering uz davno pripojen na aspon treti nastupiste? Vzdy to vypada celkem ok … https://mapy.cz/s/3n74h

Kuba
Host
Kuba

A těch 6 kolejí, které ta vaše čára kříží, překonáte jak? Pokud úrovňově, tak to znamená nejen kolejové úpravy, ale i zásah do sovětské akvaristiky, nebo v dnešní době spíš její úplnou náhradu. Když už budete měnit zabezpěčovačku, tak by bylo vhodné zároveň provést i kolejovou rekonstrukci, no a už z toho leze rekonstrukce za několik miliard.

Kuba
Host
Kuba

„Dosud si tyto vlaky na Zličíně těsně ujížděly, ale trať před rekonstrukcí to bohužel neumožňovala jinak.“
Ale umožňovala, jenom by se musel motorrráček protáhnout až do Hostivic a ne tam kvůli tomu držet zvlášť ujíždějící šukafon.
Teď tam bude pro změnu dvanáctiminutový přestup a nepřesný proklad s S65. Fakt výhra.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Teď ještě minimalizovat prostoje na Smíchově a skutečně zavést desítiminutové intervaly, a bude to jedna z mnoha desítek platných součástí pražské dopravy. I když asi zatím dvacetiminutové, aby polovina slotů zůstala pro jinou dopravu (nákladní, manipulační …), než se zavedou vhodná vozidla a moderní zabezpečovací zařízení umožňující „propašovat“ v poměrně těsném závěsu např. nákladní a osobní vlak. Na mimopražských úsecích pak jistě interval nemusí být vždy až desetiminutový, ale jde tam o návaznost autobusů z okolí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na desetiminutový interval to ovšem na „semmeringu“ zjevně ještě hodně dlouho nevyjde (zejména v případě dobudování dalších zastávek).

Ondra
Host
Ondra

Je třeba hlavně změnit zastavování ze Smíchova severního nástupiště na klasické osobní nádraží. A v budoucnu obnovit zastávku Praha-Konvářka, která, ačkoli je přímo v obytné zástavbě, byla v minulosti zrušena. Cestujícím pak vznikne pohodlné spojení až do centra Prahy, které je dosud z této oblasti komplikované – bus+metro.

AAA
Host
AAA

Severní nástupiště stejně zanikne s planovanou výstavbou v té oblasti. Momentálně ovšem semmering není na klasické osobní nádraží vůbec napojený, takže to by se měnilo dost těžko…

František
Host
František

Možná by zatím stačilo prodloužit podchod. Výstup směrem k ČSSZ snad bude potřeba i v budoucnu, zatímco obcházení přes lávku (jakkoli dobré pro přístup odjinud) je v tomto směru spíše pro turisty. Podchod by mohl pokračovat i pod sousední „dálnicí“.

Alibaba
Host
Alibaba

Víte co je to za opruz „jen prodloužit podchod“? 🙂
Bude se dělat celé nové nádraží, takže další nástupiště a prodloužení podchodu se udělá přitom.

MartinS.
Host
MartinS.

Tuší někdo, proč Motoráček odjíždí v so,ne ze Zličína od 9:00 do 16:00 v taktu LL:48 a na hl.n. přijíždí v taktu SS:24, ale na druhou stranu jede z hl.n. v 8:41, 10:36, 12:29, 14:36? Přitom čas SS:41 by poskytoval na Zličíně pohodlný přestup 10 minut. Ale ono je tam dál víc nelogičností. Ještě loni jsem S65 jezdíval v létě z práce z hl.n. na Zličín, protože odjížděla v XX:54 a na Zličíně byla tuším za 28 minut. Teď odjede z hl.n. XX:41, ale na Zličíně je až za 38 minut, protože si počká na Smíchově, ale jenom někdy… v… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi tam v těch dobách musí projet přes vyšehradský železniční most i ještě něco, co tam jindy projet nemusí: tam je už, bohužel, kapacita vyčerpaná až „na krev“ – nemyslete si, že těm, kdo tu dopravu organizují, taková situace nevadí: schválně to tak (zdánlivě hloupě) samozřejmě nedělají.

tomas
Host
tomas

Nemůžu si pomoci, ale co přestaly spoje jezdit Na Knížecí, trať je pro mne využitelná tak z jedné pětiny než dříve. Přestup na Smíchově prakticky neexistuje a čekání 5 – 15 min před odjezdem na Hlavní mne dokonale odrazuje. Zastávku Cibulka mám sice přímo pod nosem, ale pěšky na Plzeňskou na tram. a dále do centra je aktuálně rychlejší.
Pokud by něco mělo opravdu pomoci, tak je to na Smích. nádraží prodloužený podchod k nástupišti na Semering.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Existoval před časem nápad = námět, že by město mělo přimět Sekyru, aby v rámci svých tamních „developerských“ aktivit vybudoval pod zemí „šturcové“ čtyřkolejné nádraží se dvěma vysokými ostrovními peróny na úrovni podchodu u vestibulu metra „Na Knížecí“ – ale neprošlo to tehdy ani přes ROPID, takže ani nikam „výš“. Škoda – mohl to být dobrý přestup (i jinam než na „semmering“ – třeba i na nějakou „napaječovou“ tramvajovou rychlodráhu, apod.) …

Juraj
Host
Juraj

Autobusák Na Knížecí aj tak o pár rokov úplne zanikne, takže ukončovanie vlaku tam nemá zase takú hodnotu. To už fakt radšej čo najrýchlejšie napojiť 122 do žst. Praha-Smíchov v rámci veľkej modernizácie.

Alibaba
Host
Alibaba

Jestli se nemýlím, tak v rámci rekonstrukce Smíchova se počítá se zapojením Semmeringu do kolejiště stanice (a společné zabere Sekyra). Jinak chválím alespoň relativně novou věc – schody (ze společného n.) nahoru na lávku nad nádražím.

František
Host
František

Schody na lávku jsou prima věc, hlavně pro přístup od Radlické, který byl do té doby komplikovaný. Trochu zkracují i přístup od metra a autobusů u nádraží. Prodloužení podchodu (nejlépe až za „dálnici“ směrem k ČSSZ, s výstupem k „severnímu nástupišti“) by však bylo průlomem.

Rampa
Host
Rampa

Chudák Souprava 🙁 Jestli si přečetl ten poslední odstavec, muselo to s ním šlehnout.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

„Karierní vlakobijec“ – tohoto sousloví se zde v podobných souvislostech může používat? (19:51)

Tronda
Host
Tronda

19733 už po Semmeringu dávno jezdí, jenom bez cestujících, ze Zličína odjíždí 8.20, dojde jenom k posunu o 12 minut dopředu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Však právě proto se to podařilo udělat v podstatě „zadarmo“ …

Kryštof
Host
Kryštof

A mohli by vyřešit čekání vlaků na Smíchově před dojezdem na hlavní nádraží (proč stojí 15 minut tam, když mohl čekat 15 minut už v Hostivicích/Zličíně). Čekal jsem, že když už se JŘ mění během roku, tak by to tam zahrnuli. Takto je spojení k ničemu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zjevnou snahou je udělat dobré přípoje v Hostivici až co nejvíce k centru Prahy (a k další MHD), ale v další cestě ze „společného nádraží“ přes vyšehradský most překáží jiná doprava: vzhledem k tomu, že v KJŘ jsou v řádku „Praha-Smíchov severní nástupiště“ uvedeny (jen) časy příjezdů vlaků, nedivil bych se, kdyby podobně jako to bylo dosud běžné třeba u „Cyklo*ráčku“ byly tyto vlaky vypravovány ze „společného nádraží“ podle okamžité dopravní situace i dříve než v časech uvedených v „zastávkových“ jízdních řádech PID: záleží na tom, jak si to dohodl ROPID se SŽDC a ČD.

Aslanex
Host
Aslanex

Zajímavá je ovšem změna jízdních dob. Jelikož se v zastávkových JŘ uvádí vždy nejpomalejší vlak, u S65 je teď uvedena o 10 min pomalejší jízda, kdežto u Pražského motoráčku o 10 min rychlejší.

John
Host
John

Jen se obávám, aby to nevozilo vzduch. Přeci jenom pro obyvatele Středokluk a Tuchoměřic je pořád výhodnější autobus. Středokluky i Tuchoměřice mají ty vlakové zastávky dost z ruky….

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Opravdu nechápu, za co John dostal ty mínusy. Středokluky nádraží obsluhují spíše obec Kněževes, ale tak nějak leží trochu bokem. Pro Noutonice a Tuchomeřice (které dokonce ani nejsou z vlaku vidět) je to bohužel úplně zabité. Zde snad možná bude zastávka dobrá pro zaměstnance z FM Česká (pokud se to tak stále jmenuje), ale to by vlaky musely perfektně navazovat na začátky a konce směn, vč. nedělí, což nenavazují. Všechny výše zmíněné obce mají poměrně slušné spojení autobusy PIDu, které zastavují ve vsi a jsou už tak nějak „zažité pod kůží“, zatímco vlak je de facto novinka. Větší potenciál by… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Na serveru , kde z diskutujících je 80% šotoušů , kteří si žijí ve své bublině a nacházejí se absolutně mimo realitu čekáte , že někdo dostane plus za příspěvek , že autobus je někde lepší než vlak ?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Chápu, že od Kralup nad Vltavou není (nejen) do Hostivice vidět, ale víte vůbec, co je „Pražský semmering“, že si jej pletete s tratí „Pražsko-duchcovské dráhy“? To, že politická figura (bydlící v Mladé Boleslavi a se vzděláním v oboru vodního stavitelství) dosazená partají na pozici „radního Středočeského kraje pro oblast dopravy“ zřejmě z jízdního řádu zjistila, že z Hostivice jezdí občas (po trati „Pražsko-duchcovské dráhy“) nějaké vlaky směrem do Noutonic a zpět, samozřejmě vůbec neznamená, že (především) „obyvatelé obcí, jako jsou Hostouň, Dobrovíz, Středokluky, Tuchoměřice nebo Noutonice“ začnou houfně využívat „přímé vlakové spojení do centra hlavního města“, které dlouho neměli,… Číst vice »

František
Host
František

Noutonická stanice by musela být rozdělena do zastávek Noutonice (u přejezdu) a Lichoceves (u nadjezdu), pak by se odtamtud možná taky někdo svezl, potřebuje-li jinam než směrem k Roztokám a do šestého pražského obvodu.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak s tímhle souhlasím, stanice Noutonice je v území nikoho.

Juraj
Host
Juraj

Ona teda pointa tých vlakov linky S54 nebola úplne návoz ľudí z Tuchoměřic a Noutonic do centra Prahy, ale naopak ako návoz do výrobných/skladových areálov, ktoré sú hneď pri trati. Plus v Tuchoměřicích vzniklo malé improvizované P+R rovno pri zastávke, ak sa nájde niekto, kto mieri do Prahy 5 a okolia.

V.N.
Host
V.N.

Taky bych chtěl jednou fungovat podobně , jako funguje stát… aniž bych měl nějakou analýzu přínosu , zmodernizuji trať , narvu ji vlaky a sekeru z tohoto ochotně zatáhnu….
Tak si kladu otázku , kdo to říkal , že chce stát řídit jako firmu ??

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kdy jste tudy jel naposled, že tak vehementně tvrdíte takovou hloupost? A nemyslím třeba jen „Langustovým Pražským motorrráčkem“, ale i „šukafónem“ ČD s debilně „zmodernizovaným“ interiérem?

V.N.
Host
V.N.

Tato trať po stránce zájmu vždy patřila v celém pražském uzlu mezi ty nejmrtvější. Ale chápu to , že Kladensko je zajímavou oblastí a tato trať při výlukách na trati 120 bude mít svůj význam.. Akorát nechápu tu modrogumní , od reality odtrženou realitu s tím , že když mám trať , tak ji musím bezpodmínečně zaplnit a to , kolik lidí tam bude jezdit absolutně neřeším… A nějaké finanční hodnocení….to už je na modré gumy příliš…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vy se svou hloupou umanutou jednostranně zkreslenou optikou raději neřešte a nehodnoťte už vůbec nic – aspoň ne z oblasti dopravy,

V.N.
Host
V.N.

Víte , já když v oblasti nákladní přepravy/logistiky vytvořím nějaký projekt, který se ukáže jako ztrátový , jsem od svých šéfů vytahán za uši a je mi vyhrožováno výhazovem. Ale v osobní dopravě to funguje úplně obráceně. Čím více jedoucích vlaků , tím větší úspěch. To , že se vozí vzduch a ekonomika je úplně v řiti…to je úplně jedno. Daňový poplatník dosype. Ale chápu Vás. Typická modrá guma , která většinu svého života prožila za socíku a která se raduje , že konečně se blížíme do poslední fáze komunismu 🙂

Bjorn
Host
Bjorn

Ale no tak Soupravo alias Dopravak alias V.N. alias další nicky. Pořád budete u každého článku jakéhokoliv tématu do nekonečna napadat lokálky a regionální dopravu ?? Třeba si zkuste v pracovní den někdy projet malé lokálkové úseky Vraňany-Lužec, Vraňany-Straškov-Roudnice, Kralupy-Velvary, Oldřichov-Litvínov atd.atd. možná budete v šoku, kolik to využívá lidí. Pokud tam jsou funkční koleje a má to návaznost, tak se vám lidi na nějaké minibusy vykašlou. Příklady jsou i ve vyspělém zahraničí např. Nizozemí, Dánsku, Švédsku (krátké lokální tratě souběžné se silnicí a přesto hojně využívané místo souběžných autobusů) mohu uvést konkrétní příklady. Nizozemí např. trať č.63 Zwolle-Kampen 13km,… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Rozumím tomu dobře, že si myslíte, že 5 lidí ve vlaku je sice slabé, ale přesto má tam ten vlak jezdit, protože lidi ho využívají?

František
Host
František

A tak stát dostavuje věčně nějaké dálnice a vůbec neřeší energetickou náročnost, a jsme tam, kde jsme. I spojení v osobní dopravě si musí nějaký čas na nalezení zájmu počkat. Záleží hlavně na potenciálu. A o ten bych se zvláště v hustě zastavěné oblasti s přebujelou souběžnou silniční dopravou nijak zvlášť nebál, musí ale existovat nabídka. Záleží na nás, zda budeme podněcovat jen další silnice, nebo se pokusíme ucelené proudy převést na koleje.

Odpadlik
Host
Odpadlik

Mno zatím vidím jen útlum. Před reko tam jezdil i Jancura a občas i nějaký náklad. Teď vidím jen prázdné 810tky

Qěcy
Host
Qěcy

Jancurovo opravná v PSN stále funguje, takže nejspíš jezdí přes Rudnou.

John
Host
John

Náklady by tam taky mohly, ale velký problém je úzké hrdlo mezi hlavním a Smíchovem. Taky jeden z důvodů, proč jsou nově trasovány „auta do Jenče“ přes Kladno či Středokluky.

babilon
Host
babilon

Provedeme modernizaci a pak necháme vlaky tvrdnout čtvrt hodiny na Smíchově. Takže bohužel, dřív jsem Semmeringem jezdíval, nyní mi ujíždí před nosem.

Partneři



CSCARGO
RSD