Infrastruktura Železnice

Vlaky se vrací po čtvrt roce na Pražský Semmering, končí první etapa opravy

Z opravy viaduktů na Pražském Semmeringu. Foto: Metrostav
Z opravy viaduktů na Pražském Semmeringu. Foto: Metrostav

Od úterních 22:30 se znovu vrací vlaky na nejméně vytíženou, ale nejkrásnější pražskou trať ze Smíchova do Hostivic. Stavbaři na trati zvané Pražský Semmering dokončili částečně opravu dvou památkově chráněných mostů tak, aby zde už mohly jezdit vlaky. Za 63 milionů korun bez DPH oba mosty opravuje Metrostav.

Jedná se o celkovou rekonstrukci mostů, kde během vlakové výluky byly odtěženy stávající zásypy za účelem vytvoření nového hydroizolačního systému, tak aby bylo zamezeno vnikání vody a následná degradace kamenných a cihelných kleneb. Dále je zde opravováno stávající kamenné převáženě pískovcové zábradlí s nahrazením stávajícího ocelového zábradlí, dojde k zřízení nového kolejového svršku,“ řekl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Opravou prochází dva kamenné viadukty z let 1870 a 1872, které jsou památkově chráněny. Stavbaři se příští rok posunou pod mosty, kde ale už jejich práce neovlivní samotný železniční provoz. Narušené kamenné a cihelné zdivo bude proinjektováno a kompletně očištěno a přespárováno „Součástí rekonstrukce u jihovýchodního viaduktu je i výměna značně porušené ocelové nosné konstrukce, která je z roku 1923. Vzhled nové ocelové konstrukce je ponechán ve stejném duchu jako stávající,“ řekl Kostiha.

Na trati souběžně běží ještě větší půlmiliardová zakázka na celkovou výměnu zabezpečení, její součástí je například vybudování nových přístřešků pro cestujících, nový vyrostl například v Jinonicích. Vlaky na trati naposledy jely na začátku září.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gogo
Host
Gogo

Byla by nějaká šance využít tuto trať pro dopravu na letiště? Přes Prahu 6 to ještě dlouho nepůjde a určitě větší počet cestujících kteří do Prahy přijedou vlakem a chtějí na letiště stejně přijedou na hlavák.

Jen tak
Host
Jen tak

Ne.

Alibaba
Host
Alibaba

Byla, však také některé varianty s ní počítaly.
Jen by byl problém s kapacitou mezi Smíchovem a hlavním. Časově taky o něco delší, ale odpadne přesun mezi Masaryčkou a hlavákem. Viz níže i přispěvatel babilon.
Závislá trakce a dálkovinu berme jako samozřejmou výbavu.

A.R.
Host
A.R.

Jako turistická atrakce je to fajn, ale vyšší ambice, než to má teď, ta trať asi mít nikdy nebude. Některá nádraží jsou daleko od zástavby (třeba Praha-Žvahov, Praha-Stodůlky) a mimo dosah ostatní dopravy.
Ale co mi vadí, proč se všechno musí jmenovat nějak světově? Pražský Semmering, České Švýcarsko, Česká Kanada, Posázavský pacifik…, vím, že to tam vypadá jako v těch oblastech, na které se odkazuje, ale to nemáme víc fantazie, abychom si vymysleli nějaké originální názvy?

Michal
Host
Michal

České Švýcarsko, Český Merán byly asi snahy místních o podporu turistického ruchu. V XIX. století poměrně běžná snaha.
Pacifik a Kanada byly romantické legendy vymyšlené trampy, snaha o útěk z industrializovaných měst a později šedivosti totáče…

Odpadlík
Host
Odpadlík

Docela by mě zajímalo, proč tam obnovovali ty výhybny. Zlí jazykové tvrdí, že je to proto aby se měli lidi jak dostat z Kladna do Prahy, až začnou tu trať modernizovat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A co je na těch jazycích zlého? To, že tvrdily část pravdy?

Alibaba
Host
Alibaba

A nejsou to spíš dobré zprávy (jazyky)?
Třeba taky hrozí, že se lidi z Kladenska naučí jezdit na Smíchov, tím by se mohla i obsazenost vlaků zvýšit po opětovném přesměrování dopravy na původní trať přes Dejvice.

Souprava
Host
Souprava

Nejkrásnější bych zrovna neříkal… mně se výrazně víc líbí ta dolní trať přírodou či jízda po Negrelláku s vyhlídkou na hrad (a ta taky ohromí mnohem více cizinců, než vyhlídka na věžáky na Pankráci ze Semmeringu). Tady máte 2 krátké pěkné mosty s trochou přírody kolem, ale jinak vyhlídka rychle skončí a jedete jen kolem skladišť, bezdomovců pod mostem, nebo tuctovýma domkama.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Z dopravního hlediska jistě tato trať je a zůstane poněkud doplňková a alternativní, nejen v Praze, ale zvláště v Praze mají ale svůj význam i doplňková a alternativní spojení. Přece jen doplňuje spojení na některá místa, kam nic jiného nejezdí a některá, kam jiné železniční trati nevedou. A nic proti původnímu spojení směr Slaný přes Rudnou (Je v Rudné v provozu spojka v původním směru??), ale také tam může být nějaká výluka, a také má omezenou kapacitu, a dvě trati jsou vždy víc než jedna. A Dejvická trať je (zvlášť pro nákladní vlaky) méně šikovně napojená na zbytek sítě, zvlášť… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

V Rudné by se z Prahy na Slaný jet i dalo (tam chybí spojka Hostivice – Nučice), ale nepřekřížíte bezúvraťově Buštěhradku na Jenečku – kolej a most sice existují, ale jsou ve výluce. Ale ono je to stejně jedno, protože pokud něco jede z Prahy na Slaný, tak stejně přes Kralupy.
Pro nákladní dopravu je trať přes Dejvice naopak vhodnější, protože se s ní dá snadno dostat na libeňský ranžír (platí samozřejmě pouze při sjízdnosti Negrelliho viaduktu).

Apollo17
Host
Apollo17

Ale trať přes Dejvice má nepříznivé sklonové poměry(25 promile).Navíc hustou os.dopravu.Z tohoto důvodu má trať přes Zličín výhodnější parametry pro nákladní vlaky.

Lech Malý
Host
Lech Malý

Jedna z mála tratí, kde si myslím, že by cyklostezka bylo lepší řešení. Trať se nedá smysluplně napasovat na zbytek pražského uzlu, neřeší nic v osobní ani nákladní dopravě.

babilon
Host
babilon

Řeší to, že není třeba přebíhat mezi hlavním a Masaryčkou (nebo nyní Vltavskou).

Souprava
Host
Souprava

Neřekl bych, že jedna z mála, ale rozhodně souhlasím.

Štěpán
Host
Štěpán

Ač jsem zastánce regionálních tratí, u této zastání nenalézám. Vzhledem k tomu, že ji obklopuje podstatně rychlejší kolejová doprava (metro a tramvaje) s výrazně kratším intervalem a mnohonásobně větší přepravní kapacitou, přijde mi jako dost přebytečná. Většina lidí z jejího okolí na vlak nechodí a značná část těch, kteří přijedou z Hostivice do Prahy, přestoupí na sídlišti Řepy na tramvaj. Nákladní doprava na ni téměř vůbec žádná není a uprostřed města se těžko bude hledat nějaká možnost jako např. svážení dřeva apod.

VRT
Host
VRT

A teď si vemte, jaký potenciál vám tady žije kolem trati. A nic. Jak to asi bude vypadat v okolí Kácova, nebo kdekoliv jinde, si odpovězte sám.

Lech Malý
Host
Lech Malý

V Kácově není ani metro B, ani tramvaje, tam je holt jenom ten vlak. Navíc v případě Kácova trať může trochu dávat smysl pro turistický ruch, to v případě Semmeringu těžko.

VRT
Host
VRT

Děláte, jako by tam nebyly silnice…

Lech Malý
Host
Lech Malý

No chtěl jsem říci, že zatímco Semmering je velice dobře nahraditelný již existujícím metrem a tramvajemi a jako takový je dle mého názoru zcela postradatelný, Posázavský pacifik může nabídnout něco, co silnice nikoliv. Protože v trvrzení následujícím za slovy Posázavský pacifik se neshodneme, navrhuji v tomto bodě debatu ukončit, jste pro?

VRT
Host
VRT

Ale přesně tohle nabízí i Semmering. Na vlas. Turistickou atrakci, jinak zcela nevyužitelný.

Souprava
Host
Souprava

Akorát ho nikdo nepoužívá, ten Pacifik. Neb to není o nahraditelnosti (a ta tam je, vedou tam silnice a lépe), ale o tom, že tam skoro nikdo u trati nežije a tam kde jo, je to na vlak tak daleko, že to skoro nikdo nechce používat. A pro tu turistiku Semmering leží alespoň tam, kde je dostatečný zdroj cestujících, což takový Kácov nikoli.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Z přípoje na spěšný vlak z Tábora do Prahy tam ráno přestupuje možná i stovka lidí.

AAA
Host
AAA

do toho jednoho šukafonu?

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Os 9224 má kapacitu 118 lidí..

Souprava
Host
Souprava

V okolí Kácova vám to řeknu jasně. Za hezké slunečné soboty i 20 lidí ve vlaku, ale průměrně za celý týden asi tak 2 na spoj. Je to jeden z vůbec nejslabších úseků železnice ve Středočeském kraji, potažmo celé ČR.

Thom
Host
Thom

Oprava v pořádku. Naši předkové si s tím nedali práci jen kvůli tomu, aby to někdo v roce 2018 zrušil z toho důvodu, že není schopen získat více cestujících do vlaků.

Odpadlik
Host
Odpadlik

Nejsem zastánce oprav tratí s minimálním provozem, ale toto smysl má – jednak jsou ty mosty památkově chráněny a druhak bych v Praze nerusil žádnou trať pokud není jistota že nebude potřeba v budoucnu.
Dneska sehnat pozemky pro liniove stavby je problém. Zvlášť v Praze, viz stavba metra D.

AAA
Host
AAA

ono s hodinovým taktem asi více cestujících těžko seženete

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Týká se všech pražských tratí. Aby fungovaly jako běžně používaná část městské dopravy, třeba snížit intervaly na 10 minut (méně vzhledem ke kapacitě tratí není možné).

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Jenže zkrácení intervalu osobních vlaků PID na 10 minut Vám vyžene nákladní dopravu ze železnice zpět na silnice.

VRT
Host
VRT

Což znamená, že potřebujeme? Ano, 4 koleje.

VRT
Host
VRT

Pochopitelně ne na této trati. Ale všude jinde (011,091,171,231) ano. Tam, kde se už nevejde ani myš (091) VRT výjezd prioritně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Divil byste se, kolik těch „myší“ by se na kralupskou trať ještě vešlo – stačilo by třeba i jen dodělat „ušetřená“ odjezdová návěstidla u konců perónů zastávky v Podbabě (směr Roztoky u Prahy), atd. …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jak kde – třeba právě na „semmeringu“ by to žádné problémy pro nákldní dopravu neznamenalo: tam je spíše problém, že by to asi stejně žádný velký efekt spočívající v nárůstu frekvence nepřineslo – možná jen v úseku Hostivice – Praha-Zličín (což už ale vlastně není „semmering“) …

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Proto nelze více než tak na 10 minut zkracovat interval ani na dvoukolejných tratích, že se tam musí vejít i vlaky nákladní a rychlíky. A osobní a nákladní vlaky na jedné trati není až takový problém, při vhodném zabezpečení může jet osobní vlak v poměrně těsném závěsu za nákladním se stejnou průměrnou rychlostí, kombinování s vlaky, které chtějí jet podstatně rychleji, je samozřejmě horší, za cenu své rychlosti blokují vše ostatní, proto je třeba bránit jejich zhoubnému bujení.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce