Vlakem po Chorvatsku a Bosně: Báby se slepicemi, švédský zázrak a město buducnosti
Motorák z Vinkovci v zastávce Gunja
Další pokračování zápisků z cest za blízkou železniční exotikou našeho spolupracovníka Davida Ryšánka.
Děkuji za úžasný článek:) Sama z bývalé Jugoslávie pocházím a kdysi jsem takto po domovině jezdila. Je dost humorné ale víc zarmucujici, že se za těch 20 let nic k lepšímu nezměnilo.
Jsou někde videa jak postupují práce na obnově Konjič – Jablanica?
https://faktor.ba/bosna-i-hercegovina/aktuelno/pocela-obnova-zeljeznicke-pruge-kod-jablanice-masine-i-radnici-cengiz-insaata-stigli-sinoc-jutros-poceli-s-radom/204528
dík
V březnu budu 5 nocí v Banja Luce. Chci na jednu noc do Sarajeva. Nejraději vlakem. Nikde jsem nenašel jízdní řád pro tohle spojení. Pouze samostatný Republiky Srbské, kde je Banja Luka a Bosny a Hercegoviny, kde je zase Sarajevo. Asi to vezmu z Banja Luky do konečné stanice Doboj, a pak do Sarajeva busem. Anebo máte někdo nějaký jiný tip jak tohle absolvovat?
Banja Luka – Sarajevo je přerušen osobní provoz Doboj – Maglaj jezdí tam 1x ročně Sarajevo expres z Prahy.
Tak tento brnensky pabitel mel rozjednane i pravidelne vlakove spojeni pres letni sezonu (v poctu nekolika malo paru spoju), ale myslim, ze to dopadlo jako vetsina jeho akci, byt bych se rad mylil.
Údajně bosenský ministr dopravy chtěl, alespoň 1x týdně přímé spojení Sarajevo – Zagreb – a dál. Jenže asi to nakonec u Gepardu neobjednal . Vše je o tom kdo to zaplatí….
Skandinávie je můj obrovský sen a vím, že si ho jednou splním a přesně v podobě jakou zmiňujete. Tak třeba tu o tom jednou vyjde taky článek. Moc díky za slova podpory.
A nedáte vědět předem? Třeba by se někdo přidal. Mého syna, např. by to velmi velmi bavilo…
Tohle mi píše hodně lidí a já vždy musím odmítnout, i blízké přátele. Nejradši jezdím sám, člověk tím dostane lepší kontakt s místními a anonymitu. Navíc mám velmi kontaktní zaměstnání a tyhle cesty beru jako formu vypnutí.
Přesně tak, mluvíte mi z duše. Taky nejraději cestuji sám. Je to pravda v nákladech na osobu nejdražší, ale člověk si to nejvíc užije.
K městečku Olovo je zajímavý fakt, že bylo napojeno na hlavní (úzkorozchodnou) trať Sarajevo – Slavonski Brod. Procházela jím vedlejší trať ze Zavidoviči do Han Pijesak.
Komu vlastně patří železnice v Brčku, když to není ani jedna entita v rámci Bosny?
To je dobrá otázka. Podle všech mých dostupných informací spadá pod ŽFBH.
Závidím…
Co Vám brání si udělat stejný výlet? 🙂
Vyražte, píšu to i proto, abych ukázal, že cestování tohohle typu v jednom není něco zvláštního nebo těžkého. Stačí telefon, internet a trocha odhodlání. A finančně to člověka taky vyloženě nezruinuje.
Telefony raději dva, pro jistotu. Když jede člověk sám, je potřeba mít zálohu. Už mi takto na cestách v zahraničí telefon odešel a kdybych neměl starší jako zálohu, nevím co bych dělal…
Mám zpravidla dva- jeden pracovní a druhý na místní simkarty 🙂
Nedávno se mi stalo, že se mi dual SIM telefon nepřipojil do sítě v roamingu. Resp.připojil jen s jednou SIM, na které mám drahá data. SIM, na které mám data zadarmo, žádný signál. Tak jsem jí dal do mnohem staršího telefonu, který jsem měl pro syna, kdyby zůstal sám v hotelu apod.a tam to fungovalo. Udělal jsem si v batohu hotspot (protože na tom starém nemám appky, které jsem potřeboval používat). Takže pro jistotu nejen dva telefony, ale i jehlu na otevření SIM slotu (tu jsem si s sebou nevzal, musel jsem si koupit).
Problém je , že v Bosně jsou 2 společnosti které si jdou po krku místo spolupráce proto nemají ani vlak Banja Luka – Sarajevo .
Byl bych opatrný na tvrzení, že si jdou po krku. Je to dáno politickým rozdělením toho, co zbylo z Jugoslávie, kdy každý z těch dvou celků trpí tím, že je součástí státu s tím druhým z celků. A není to jen o železnici, ale prakticky úplně o všem, vidíte to tam na každém kroku. Je to dost ožehavé téma a pokud nechcete dostat po ústech, raději se v Bosně vyhněte čemukoliv, co jen naoko souvisí s válkou a politikou.
Z Doboje do Maglaje žádný osobní vlak nejezdí. Není možný přestup z vlaku Željeznice republiky Serpské do federálních železnic Bosny a Hercegoviny.
Ještě asi tři roky zpět byl v JŘ veden pár vlaků mezi Záhřebem a Sarajevem, ale myslím, že už jen formálně, neboť nejezdil už nějakou dobu před tím. Ještě nedávno také jezdilo Talgo na dvou párech vlaků mezi Banja Luka a Sarajevem, kdy to končilo, to nevím, a nevím ani, zda byl důvod politický a nebo jen nedostatek provozních jednotek či situace kolem covidu. Od té doby vskutku žádné pravidelné spojení osobními vlaky mezi Dobojem a Maglajem není. Tu dataci by jistě upřesnil někdo znalejší, já bych řekl, že to bylo tak 2021.
Ty Talga nebylo vylozene mezi SA a BL, ale SA a Bihacem pres BL (jinudy to ani nejde).
Díky za upřesnění
Bosna je prostě průser, který se nevyřeší ještě za několik staletí. Nádherná země se skvělými lidmi, kteří se ale v rámci náboženských entit nenávidí až za hrob. Jsou samozřejmě výjimky, mám mezi přáteli manželský pár, on je katolík a ona muslimka. Ale nežijí v Bosně, nýbrž v Bavorsku a Chorvatsku (podle sezóny). Kdyby nebylo muslimské entity, IMHO by bylo tenkrát na začátku devadesátek Bosnu a Hercegovinu nejlepší rozdělit mezi Srbsko a Chorvatsko a byl by navždy klid. Ale je to i země muslimů – Bosňáků. Dokud se Bosna a Hercegovina nerozdělí na tři země a nedojde k nějaké relativně spravedlivé… Číst vice »
Asi myslite muslimske etnikum, ne entitu. Tam zadna takova nebyla.
Ano, samozřejmě.
Bavime se na Balkane i v Bosne o techto vecech s lidmi ruznych narodnosti a vyznani a nikdy zadny naznak agrese nebyl. Dulezite je si dotycne vyslechnout, vzdy je v tom kus reality a kus mytu a bud se s nimi z pozice nezainteresovaneho bavite dale, nebo kyvete hlavou a myslite si sve.
Pokud ale Srbovi zacnete rikat ze jsou reznici a Bosnakovi ze islamisti, tak to dopadne jinak 😀
Jak se daří oprava trati Sarajevo – Mostar? Je to jedna z nejdůležitějších tepen a úsek Jablanica – Konjič byl Vážně poškozen. Jaký je současný stav?
Plány byly opravit to do konce roku, je to priorita i skrz přístav v Ploče. Bohužel trochu se to protahovalo a první skutečné práce začaly zhruba před týdnem. Věřím že zjara nejpozději bude hotovo aby sezonní vlak Ploče-Sarajevo mohl zase vyjet.
A co to uhlí Ploče elektrárny u Tuzly to vozí kamiony?
Ano
Ta úžasně ubíjející rychlost 30 km/h je v Bosně celkem častý jev, v kombinaci s letním počasím je to dost na nic, vagon to ani nevyvětrá, když člověk ve stanici vyleze na peron, hned ho personál nasměřuje zpět do vlaku, sehnat na nádražích něco na pití je problém (a pít vodu z pítka na peronu, no, nejsem si jist, zda je to voda pitná). Snad jen do Mostaru se jezdilo rychleji (ovšem jet 80-90 km//h v Talgu je teda taky dost bizár).
Ten interiér v tom motoráku 7122 je dost slušný na tu dobu výroby… Kdyby něco takového bylo v šukafonu, tak by možná neměl tak příšernou pověst
To jsme zase u toho, že ty šukafony jejich tvůrci koncipovali na tratě typu Březnice – Rožmitál, kde se jede pár minut. Původní představa byla, že jich bude vyrobeno 130 pro celé Československo. Jak to dopadlo už všichni víme.
Ty italsko-švédské motoráky Y1 byly od počátku uvažovány na sice vedlejší, ale poměrně dlouhé tratě. A obecně, švédská železniční vozidla té doby byla dost pohodlná, ten celkový přístup byl jiný, než ve východním bloku.
Přesně tak to je spíš stejná třída jako Singrovka nebo Chrochtadlo.
Já bych řekl, že modernizované 810 nebo 814 by na Balkáně měli místo. Buď proto, že na řadě míst se zbytečně a draze jezdí s jednou lokomotivou a jedním vozem, nebo protože v řadě místech není silniční alternativa, neb je to v horách. Ale to by to musel někdo stimulovat, nějaké takové modernizované vozidlo nechat propůjčit a prorotovat od Chorvatska po Albánii.
Jo, tohle mne taky fascinuje, lokomotiva „jako kráva“ a za ní jeden vůz… Ale 810 možná tak do Albánie, ostatním bych spíš nabízel 814…
To by mě docela zajímala ta řada míst na Balkáně, kde k železnici není silniční alternativa.
Ale jinak ano, 814 by tam někde mohly najít druhý život. Ovšem, jak zaznělo i v článku, primární je zájem tamních úřadů, tyhle osobní místní vlaky tam fungují jako doplněk k IAD a autobusům.
Oovšem označovat objednatele dopravy v demokratickém Chorvatsku za „mocipána“ je nějaký důsledek přílišného čtení Rudého práva v mládí a celoživotního zaměstnání na dráze.
Zrovna Chorvatsko aktuálně řeší EU kvůli chystané rozsáhlé genderové diskriminaci můžů proti ženám, které násilím nutí na vojnu a ženy zvýhodňuje tím, že ne.
Bohudík v době tisku Rudého práva jsem nebyl na světě s čímž se pojí i fakt že celoživotně na dráze nedělám a dělat asi ani nechci 🙂Rád cestuji vlakem a píši věci tak jak je cítím a vidím.
Kromě toho má pan Michal M velmi naivní představy o čistotě demokracie v Chorvatsku. Míra korupce a oligarchie je jedna z nejvyšších v EU.
A k tomu si přidejte šílený nacionalismus a nesnášenlivost k pravoslaví a islámu.
Když byly zmíněny Vinkovce, je tam i železniční tématika, tak to zase není moc off topic 🙂
https://youtu.be/0wUS31xo_tU?si=hCkX-yZTHjCAXLU6
Vlak z Tuzly do Doboje byl fakt zajímavým zážitkem. Jel to totální šrot. Tuším, že v září. Venko bylo vedro, snad 30. Uvnitř nesly otevřít okna. Vlak se řítil smrtelnou rychlostí asi 30 km/h. Uvnitř snad ta nejšpinavější toaleta, kterou jsem kdy viděl 🤣 Z Doboje do Banka Luky už jelo něco rozumného.
Jo, to je i naše 810 s otevíratelnýma okýnkama a smrtelnou rychlostí 50-60km/h docela „rychlý luxus“
Díky moc za zprostředkování. Dnes je stav dost žalostný a jezdi se jen do Petrova Nova. K tomu se tu v budoucnu taky v článku dostanu. Balkán je zkrátka do jisté míry životní styl.
S tou NAD – podle popisu to vypadá, že mezi Osijekem a Vinkovci to bylo plánované, ale v Chorvatsku jsem (a to za pouhé tři termíny železničních návštěv té země, a to v součtu jen asi za 10 dní) zažil vícekrát NAD ne kvůli opravě tratě, ale kvůli nedostatku vozidel nebo personálu. Blahé paměti 8/2021 Perkovič – Kaštel Stari, teď v 6/2024 jsem měl na výběr, jestli totálně rozpadlou trať Osijek – Erdut projet ranním nebo časně odpoledním spojem, vybral jsem si ranní a ještě že tak – ten odpolední byl nahrazen autobusem, stejně jako (asi oběhově spjatý) jeden z… Číst vice »
Nedostatek vozidel a presonálu je důvodem i dočasným zrušením několika vlaků v síti ŽFBH. Tedy alespoň se to jako oficiální důvod uvádí (vyjma tratě do Čapljiny, která se opravuje po destrucki povodní), samozřejmě pravý důvod může být jiný. V Chorvatsku jsem zažil spíše situace, kdy z důvodu nedostatku personálu a vozidel vlak končil „uprostřed pole“ a tradá na autobus do vesnice (ne zrvovna blízko nádraží). Vlak se otočil a jel zpět do výchozí stanice. Dozvěděl jsem se to samozřejmě až v tom vlaku, neboť informování cestujících ve stanicích tehdy bylo dost tristní (a mám obavy, že se to nezměnilo dodnes).… Číst vice »
Paráda, už se těším na další díly! Snad vyjdou s kratší pauzou než byla ta současná 😉
Díky 🙂Rozhodně ano, bohužel dost práce, cestování a nemoc mi zapříčinila v klidu psát a já to vždy chci psát s chutí a časovým prostorem.
Ano, to souhlasím, kdybyste se do toho nutil, nebylo by to ono. Takhle je to radost číst.
Na bus Tuzla — Sarajevo mám taky vzpomínku. To jsem si onehdá blbě nastudoval jízdní řád a byl jsem přesvědčený, že toho času ještě existující, ale snad jediný vlak do Doboje (s přestupem dál k Sarajevu) odjíždí v 11:10. A ono to bylo v 10:10. Z letiště jsme nespěchali, takže jsme stopem dorazili na nádraží v 10:25 a bylo tam dokonale mrtvo. Na autobusáku jsme se doptali na spoj, zbylý prostoj využili k procházce městem a pak v klidu jeli. Asi v půlce se německá ojetina porouchala — prasklý klínový řemen. Někde v naprostém vidieku s toulavými kočkami. Ale už… Číst vice »
Zejména v sezoně se s Flixbusem potkat můžete docela často, alespoň co jsem hledal a viděl u Mostaru, Medugorje apd.
Taky mi loni v létě v chorvatském Slovanském Brodu nabízeli jako jediný spoj do Bosny právě noční Flixbus na trase Záhřeb-Sarajevo. Akorát mně se nechtělo čekat do noci, ani platit 30 €, tak jsem to vzal pěšky přes hranice, stopem do Doboje a odtamtud do Sarajeva místním autobusem 🙂 Ale bannery Flixbusu byly i na tom autobusáku v Doboji.
Neříkám, že vyloženě nejezdí, ale rozšířenější jsou místní dopravci fungující přímo přes GetByBus. Nicméně ano, okolí Sarajeva a Mostaru je hojně obsluhováno i FlixBusem