Vlakem po Balkáně: Bizarní rychlovlak Talgo na kolejích bosenské železniční bídy
Přistavování jednotky soupravy Talgo do Čapljiny k nástupišti. Foto: David Ryšánek

Další pokračování zápisků z cest za blízkou železniční exotikou našeho spolupracovníka Davida Ryšánka.
V Bosně-Hercegovině jsme byli ve stejnou dobu. Já bydlel v Banja Luce, Republika Srpska (ano, p je po jejich opravdu správně) 😀. Vlakové nádraží v Banja Luce je jedna velká tragédie. Doby kdy bylo líp už dávno minuly. Můj pocit z nádraží asi nejlíp vystihuje konstatování „je to tady k pláči“. Protože jsem chtěl navštívit na dva dny i Sarajevo, uvažoval jsem o cestě vlakem. Jak je uvedeno v textu, obě města, byť jsou v jednom státě, nemají mezi sebou přímé vlakové spojení. Pro jistotu jsem s dotazem kontaktoval mejlem obě železniční společnosti, tedy BH a RS. V odpovědích mi… Číst vice »
Železnice nechce? Spíše země, jimž náležejí, nechtějí, bych řekl. Nevím, zda by to zachránila EU, která o tom často též jen mluví.
Ty nádraží jsou v podstatě stejný jako u nás, teda až na některé v našich větších městech kde to vypadá o trochu líp.
Jít v Bosně do KFC…😀😀😀
To je romantika..
Pršelo, což je i v textu a bylo v tu chvíli nejblíž 😀Když si přečtete předchozí díly ( a i v tomhle pak večer v Čapljině) tak navštěvuji hlavně lokální podniky, když to jde 😉Ale chápu, v diskusi to vyzní bulvárně 😃
Talgo mezi Sarajevem a Mostarem také doporučuji, je to jedna z nejkrásnějších tratí v Evropě a navíc to Talgo je pohodlnější a prostornější než naše Pendolino.
Zajímavostí byla i jízdenka – štos papírků secvaknutý sešívačkou, přičemž místenka nešla koupit na zpáteční cestu – prodává se jen ve stanici odjezdu.
re – jednou tolik …. správně 2x tolik .. 😉
Jediný mezistátní vlak? Minimálně jeden další jezdí z Bihače. Nevím, kam až trať vede, ale kousek od Ripače križuje řeku Unu a pokračuje na druhé straně hranic. A na Štrbački Buk jím místní i turisté jezdí z obou směrů. Tuším, že trať se dvakrát vrací zpátky do Bosny a zase ven. A nechci se s tím hledat, ale myslím, že se tudy dalo jet až do Šibeniku. Ale skutečně nevím, v jakém stavu to je, jak daleko jsou s opravami. Mám pocit získaný hovorem s někým místním,, že to nějak souvisí s tím, že se o národní park začaly společně… Číst vice »
Na Štrbački Buk rozhodně nikdo vlakem nejezdí. Natož z obou stran. Trať je roky mimo provoz. Leda byste psal z nějaké alternativní reality 🙂
Trať z Bihače (Unská dráha) vedla až do kninu (Chorvatsko). Je možné, že vlaky jezdí až do stanice Martin Brod, kde bylo rozhraní mezi Chorvackými a Bosenskými železnicemi.
Do Martin Brodu nic nejezdí, vše je opuštěné, započalo rozkrádání trakčního vedení. Ale v noci svítila 1 žárovka z osvětlení peronu 😆
Dá se jít ze stanice, navštívit obě stavědla a dále tunelem na most a pak do stráně, kde jsou nádherné výhledy.
Ještě dodám že se jedná o stav v létě 2024.
Jo, ta vyhlídková turisticky značená pěšina za tunelem je parádní. Hned bych tam zas jel 😍
Je to jinak ale celé plné smutku a nostalgie, Unska pruga je monumentální liniový památník lidské blbosti.
Chtěl bych to celé projít. Co dát dokopy skupinu? 😀
Ta svítila i za nás 2023 😀
Ne ne, do Biháče teď žádná osobní doprava nejezdí. Asi myslíte trať Bihač-Knin. Tak tam se sice jezdilo, ale již nejezdí a důvodem jsou především spory o údržbu s Chorvatskem. A Sarajevo-Biháč se nejezdí od covidu.
Napisi Vam presne, kde se jezdi – nedavno sem tam zeleznicni dovolenou absolvoval. Důležité je si uvědomit, že kromě zoufalému nedostatku financí a povětšinou hroznému stavu železniční infrastruktury, se místní etnika opravdu nemají v lásce (Srbové, Bosňáci, Chorvaté) to znamená, že v mezinárodní dopravě existuje opravdu pouze jedno sezónní spojení (a i to je zázrak) Sarajevo – Mostar – Ploče. Situace je zde ale ještě mnohem horší, jelikož se jedná o federativní stát, který je rozdělen na 2 území s vlastní samosprávou ( viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Federace_Bosny_a_Hercegoviny#/media/Soubor:1997_Ethnic_Control_Bosnia.jpg) Každý s celků má i vlastní železniční společnost 1) železnice republiky srpske (https://www.zrs-rs.com/) 2)železnicni federace… Číst vice »
Ještě doplním Doboj-Petrovo Novo (nedaleko Tuzly). Do Tuzly to nejezdí jen protože Tuzla je už na území ŽFBH 🙂Jinak jste nic nevynechal.
Diky moc. Asi nejprehlednejsi JŘ Bosny je paradoxně na českém webu – Vagonweb.cz (včetně nasazení vozidel)
1)Rychliky ŽFBH https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?zeme=%C5%BDFBH&kategorie=B&rok=2025
2)Osobáky ŽFBHhttps://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?zeme=%C5%BDFBH&kategorie=P&rok=2025
3) Osobáky ŽRShttps://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?zeme=%C5%BDRS&kategorie=P&rok=2025
Prosímtě! 🙄🤦♀️ ŽFBH spustila putnički prijevoz na usnke pruge v roce 2018, ale jenom do Bihače – tady je o tom officiální článek: https://www.zfbh.ba/krenuo-bh-voz-za-bihac/. Dlouho to nevydrželo, protože už před tou chorobou tam, zase, nic nejezdilo. Od tý doby je ta trať, z bosenský strany, kaput. 🤦♀️😅 Na hrvatske straně je ta trať kaput, co ta trať je, nebo prostě dlouho. Tu je officiální Karta željezničke mreže Republike Hrvatske: https://www.hzinfra.hr/wp-content/uploads/2025/01/IOM_2024_Karta-mreze.pdf (https://www.hzinfra.hr/naslovna/mreza-hrvatskih-pruga/), a na ní je ta trať – prostě a jednoduše – mimo provoz. Tu je aktuálně platní vozni red HŽ Putnički Prijevoz: https://www.hzpp.hr/Media/Default/vozni%20red%202022/VR_1.%20izmjene_3.2.2025..pdf. Např. trať Pula – Buzet –… Číst vice »
Pobavilo… To popisujete stav před válkou? 🙂
S Vlakfestem se tam dá vyjet se spoustou zážitků. V červenci nebo srpnu tam jede další souprava. Do Talga lze jít na odstavném nádraží. Stojí to za to.
Nejen vlakfest, (kde se člověk pořádně nedozví, co a kdy se vlastně bude dít ,prostě jiná obchodní strategie pro nondrazni fandy) , ale.jede tam i IGE Bahntouristik v červnu. …kdy jsou známy termíny a co a jak .
Jo jo, nic proti Talgu, mám ho rád, ale Vlakfest jako jeden z mála spojů na úseku přes kaňon Neretvy nabízí službu stahovací okénko během přepravy, a to je pak jiný level.
Ze Sarajeva do Ploče se můžete vidat i na youtube přímo z kabiny mašinfýry https://www.youtube.com/watch?v=UAQt7vsRyQg
A železničáři ze Sarajeva mají i svůj známý fotbalový klub Željezničar, před pár lety prověřil v poháru i Plzeň a dokázal ji dát 4 góly.
má tam bejt samozřejmě vydat, ne vidat, asi automaticka oprava z budoucnosti až se projeví kvalita genofondu…
To je ale velice originální výmluva – za tvoje lemplovství určitě můžou budoucí generace.
Ad. „rozestavěná zastávka tramvaje“ – ta podivná betonová záležitost sloužila jako nouzové pracoviště pro zajištění údržby tramvají v době rekonstrukce tratě a tím i odpojení vozovny od městského úseku.
Čapljina skrývá jednu zajímavost – řadu let to byla přestupní stanice mezi tratí od Sarajeva na jih už přestavěnou na normální rozchod a zbytkem úzkorozchodné sítě ve směru na jihovýchod – Zeleniku / Bileču / Dubrovnik
Je to tak, ta úzkorozchodka by dala asi na samostané povídání, protože to bylo spojení až do Nikšíče v Černé Hoře.
Dokonce ještě dál – úzkorozchodná trať vedla až do Podgorice. Úsek Nikšič – Podgorica (v době zahájení provozu Titograd) byl už stavěn s tím, že bude upraven na normální rozchod.
Takhle, díky za doplnění 🙂
Velmi pekny clanok s fotkami 🙂
Dotaz: Proč je u obrázku 30/42 popisek:
„Zpustlé autobusy na autobusáku Čapljina…“?
Podle mého názoru ty autobusy, proti místním lokomotivám na jiných obrázcích, naopak vypadají velmi zánovně.
U lokomotiv to dělá především bílý korporátní nátěr ŽFBH v kombinaci s dost mizernou četností mytí. U autobusů jsem spíš měl namysli že zrovna nejezdí, jejich technický stav nebo vzhled nějak extra nehodnotím, silniční doprava jde mimo mou oblast.
Akceptovat váš „nevztah“ k autobusům, nedělá mně, a troufnu si tvrdit, že ani ostatním čtenářům, zásadní problém. Slovo ZPUSTLÉ, vzhledem k vámi dodanému zdůvodnění ušmudlanosti lokomotiv s odkazem na jejich „bílý korporátní nátěr ŽFBH“ je u vyfocených celobílých (a na první pohled mnohem čistějších) autobusů, velmi zavádějící. Stačilo použít více osobně zabarvenou formulaci, třeba „mnou nemilované autobusy“. Za to by vám tady, na železničním webu, hlavu zcela jistě nikdo neutrhnul. Navíc si myslím, že v lokalitě, kde jste se pohyboval, jsou autobusy, vzhledem k momentální síle přepravním proudů, přiměřeným druhem osobní dopravy. Vlaky tam plní spíš funkci státem sponzorované atrakce… Číst vice »
Obdivuji tolik péče k jednom slovu, budiž to tedy rada pro příště. Díky a omlouvám se.
Omlouvat se není třeba, stačí se držet původního významu českých slov a nezakládat si jejich nové privátní výklady.
Tak zrovna pustý, opuštěný, prázdný by tu sedělo. Že si pod tím někdo představí současně zanedbaný, je jiná věc. Asi jako si lidé nadávají do „dezolátů“, přičemž význam slova dezolátní je žalostný (je suis désolé = lituji), nikoli rozbitý. Kéž bychom se kolikrát drželi významu slov, že. 🙂
Zpětně mě mrzí, že jsem tyto země kdysi v cestování zcela opomíjel, když se do nich dalo vlakem dostat bez nutnosti použití jiných dopravních prostředků. V případě Bosny to bylo cca do roku 2016, byť to byl jediný vlak za den – ze Záhřebu do Sarajeva. Pak už „díra“ v přeshraničním spojení a pak „kvůli covidu“ zrušeny spoje v úseku Doboj – Maglaj a nikdy poté nebyly obnoveny. K tomu zmiňovanému Interrailu – vlastně v zemích, kde jsou jednak poměrně levné jízdenky a velmi nízký počet spojů, nemá využití této jízdenky ani moc smysl. Na rozdíl od mnoha západních zemí,… Číst vice »
Taky do roku 2012 ještě jezdil IC Drava z Budapišti
A tento rok byl asi takový poslední „zlatý věk“, protože kromě Drávy jezdil ještě denně rychlík do Bělehradu, pak ty zmíněné dva páry denně do Záhřebu (jeden přes noc, klasická Goša aspoň umožňovala roztáhnout si letiště) a dva do Ploče – jeden jako ta míchaná záhřebská souprava, druhý v ex-švédských vozech. A ve vnitru se jezdilo do Bihaće (včetně jednoho rychlíku), osobáky do Tuzly, Konjice, Doboje… Od té doby sice zprovoznili Talgo ale jinak to šlo skoro všechno do háje a naději na obzoru nevidím.
Ne, to je mrtvý. Ony „Jugoslovenske železnice“ jsou svět sám pro sebe, řekl bych šoutoušsky (i) v dobrém, ale pro kaštana pohroma. Vem – oproti Bosně – bohatý Chorvatsko: máš možnost přímých vlaků na Istrii (Pula, případně ještě nevyužívaná trať do Raše), v Dalmácii máš Zadar, Šibenik, Split, v Chorvatsku Rijeku. S ohledem na množství turistů je nepochopitelné, proč – zrovna od nás! – nejezdí v létě když ne přímé vlaky, tak alespoň přímé vozy několikrát denně do všech destinací. Když ještě nebyla Hrvatska v EU a Schengenu, tak se dalo vlakem dojet do Puly: v Rakitovci celní a pasová… Číst vice »
Vidím to stejně. Poslední roky se tam jezdí spíš sporadicky s mnoha výjimkami. Železnice tam holt není téma a mezinárodní doprava se teď výhledově otáčí hlavně na Srbsko. Ač republika Srpska pokukuje i po spojení Vídeň-Sarajevo. Ale to je spíš Balkánské sci-fi.
K Interrailu- tehdy jsem to hlavně chtěl zkusit v tamních reáliích. Jinak naprostý souhlas, tam se vyplatí jezdit na lokální jízdenky. Na nižší stokoruny se tam dá jet několik hodin.
Republika Srpska? Myslel jsem že na železnici jsou spíš oni tou žábou na prameni, kvůli níž se nedá dojet pak ani do Federace. Každopádně jim přeji hodně štěstí, mezitím už ani z Vídně do Záhřebu ta Croatia nejede bez přestupu.
Ono tam jsou žábami na prameni obě entity co se donekonečna handrkují. Nákladní dopravu ještě zvládají (protože ŽFBH má přístup do Ploče a ŽRS naopak do zbytku Evropy) na osobní se neustále schůzuje ale nikam to nevede. ŽRS jsou ale o poznání aktivnější- jednají s Rakušany a Srby. Teď se začalo aktivně mluvit o modernizaci (hlavně pro nákladní, ale v plánu je i osobní doprava) trati Sarajevo-Doboj-Tuzla-Bělehrad.
Jenže hned první schůzka přinesla problém v zastaralé projektové dokumentaci. A takhle to tam je vším.
Ještě maj na peroně v Mostaru vystavenou tu “humanitární pomoc”?
Jestli je tím myšlen ten darovaný autobus, snad od japonské nebo jaké vlády, tak ten z peronu zmizel už před více než 10 lety.
Díky! Ale že ten čas letí 🙂
Já se šel podívat na nádraží v Šurmanci, když už jsme tam byli, že by tam po balkánsku mohl nějaký os. vlak do Mostaru jet, ale způsobil jsem u tří zaměstnanců velký údiv 🙂
Byla tam v místnosti výpravčího jedna nová věc, která nepůsobila staře, televize.
Pěkné! Po Bosně jsem osobně vždy cestoval pouze autem, věřím že takhle je to mnohem autentičtější zážitek. Beru to jako skvělý tip na léto.
Určitě doporučuji, auto je tam velká pomoc, takže zkombinovat to není od věci.
U těchto článků si vždycky uvědomím, jak hrozně málo si vážíme toho, jak dobře to u nás funguje…
Nechápu. Takovéhle cestování mi připadá 1000x zajímavější než ta sterilnost u nás. Já vlaky u nás už skoro nejezdím, protože kromě léta, kdy ještě někde jsou otvírací okna a cestujícím nevadí, že si ho otevřu, je to děsná nuda. Jako člověk z Prahy, který převážně pracuje na home office, vlaky vyuziju v podstatě jen na výlety nebo za někým na navstevu.
Jo, když člověk uvízne večer někde uprostřed Balkánu proto, že autobus nepřijel, nikde se nedá nic zjistit, ucelené jízdní řády nikde neexistují a lze pouze doufat, že se povede někde ubytovat, tak to je fakt autentický zážitek za všechny prachy.
A nemyslíte, že ten, kdo se rozhodne jezdit po Bosně veřejnou dopravou, si je vědom, že to není Německo nebo Švýcarsko? Nemyslím, že většina lidí nepřemýšlí kam jedou a ocitnou se v balkánském chaosu bez varování. V Bosně jsem byl před tak 10-12 lety, navštívil jsem i tu vojenskou základnu u Sarajeva a žádné problémy jsem s ničím neměl. Jednoduše jsem totiž, asi jako většina v takové zemi, jel s nějakou partou lidí v autě. A opravdu si myslím, že sólo cestovatel, který nechce chaos, nebude vůbec cestu do Bosny po vlastní ose zvažovat. A naopak zase ten, kdo rád… Číst vice »
Možná je to tím, že jenom sedíte na tom home office. Kdybyste měl dojíždět každý den, tak bych tipoval, že váš příspěvek bude přesně opačný.
Při vší účtě, ale dáváte mi do pusy něco, co jsem nenapsal. Nikde jsem nepsal, že bych si v Praze přál chaotickou MHD. Železnice hraje v Praze velmi okrajovou roli, což je logické, když je tu rozvinuté metro a tramvaje a busy mají zastávky skoro na každém rohu. Pokud člověk nebydlí někde přímo u vlaku a nemá cíl někde u něj, pak železnice v Praze je spíš takové metro pro lidí z okrajových části Prahy, odkud se samozřejmě už vlakem do centra nebo na druhý konec Prahy může vyplatit jet. Ale v oblasti Vršovic a Strašnic nedokážu najít rozumné použití… Číst vice »
Část vaší věty: „Jako člověk z Prahy, který převážně pracuje na home office“, vysvětluje mnohé. Pokud vám připadá popisované zážitkové cestování po Bosně „1000x zajímavější než ta sterilnost u nás“, tak vám (třeba v rámci dovolené) nic nebrání najmout si pokojík v nějakém ubytovacím zařízení, třeba v nějaké obci ležící v prostoru Rakovník – Zdice, nebo okolí Kutné Hory, a zkusit se denně, po dobu dvou týdnů dopravovat ráno do Prahy a odpoledne zpět. Pak zažijete pravý význam pojmu „hromadná doprava“ na vlastní kůži. Možná, že se vám to nově objevené cestování, zejména po trati 171, tak zalíbí, že se… Číst vice »
A to ještě kdybyste viděl ten romantickej potůček, co tekl kolejištěm (jediné) tramvajové trati v Sarajevu…kam se hrabe sterilní Praha…a v Brně byla svýho času populární fotka K2ky, kterou město darovalo do Sarajeva, jak stojí na zastávce před mešitou (místo je i tady v galerii) – původní nátěr, polepy, atd. Lidi si to přeposílali jako “Pozdrav z Brna” 🙂
Já jsem v Sarajevu kdysi byl. Jen na roadtripu s partou, takže tramvaje jsem jen viděl, ale bylo to tam hezké. Podívali jsme se do té nemuslimske i muslimské části, na ty mosty, na vojenskou základnu, udělal jsem si fotku s blackhawkem.
V Sarajevu je nějaká nemuslimská a muslimská část? 😀 Tam je všechno všude.
Tak na hlavním pěším tahu Baščaršijou je místo, kde když se člověk dívá na východ, tak vidí tureckej bazar, a když na západ, tak vidí c.-k. zástavbu, jak někde v Brně. Je to celkem populární turistická atrakce….
c.-k. zástavba se nevylučuje s tureckým/muslimským vlivem. Dokonce R-U a český architekt Pařík, stavěli v tzv. maurském stylu, aby to bylo orientální, např. knihovna/radnice a další stavby. Dotyčný psal o „nemuslimske i muslimské části“, takového tam nic není, že v jedné uličce jsou tradiční osmanská řemesla a obchůdky, tak za rohem je katolický kostel a za druhým rohem synagoga. Prostě to špatně pochopil/napsal.
To už je dnes naštěstí minulost – trať mimo centrum je po celkové rekonstrukci, centrum se tak nějak drží a staví se dokonce prodloužení na Hrasnicu.
Tak samozřejmě vždy záleží na úhlu pohledu, tedy na tom, s kým, nebo čím se hodláte porovnávat.
Pokud byste místo Bosny dosadil Švýcarsko, tak byste vaší větu mohl jen velmi těžko napsat.
Teď je jen otázka kolik je na světě švýcarsk a kolik bosen.
od každého po jednom a ani jedno nejde nikam přenést, nebo zopakovat. Obě jsou něčím jedinečné.
Nicméně si dovolím tvrdit, že propast mezi CH a CZ je výrazně menší, než mezi CZ a BH, a o to jde.
To je jako srovnávat cyklistiku v Praze s Amsterdamem, nebo s Bombají. Ve srovnání s tím prvním je to trochu vopruz, zatímco s tím druhým doslova otázka života a smrti.
To máte naprostou pravdu.
Podle příspěvku pana „Zkušenost “ ale vidíte, že úhel pohledu na tu samou věc může být u romantických jedinců s omezeným stykem s realitou i naprosto opačný.
Já jezdím na kole rád, ale raději po normálních vesnických silnicích. V Praze bych měl stach, v Amsterdamu bych svojí rychlostí na cyklostezce asi způsobil lokální dopravní kalamitu a u Bombaje mi naprosto stačí vědomí toho, že existuje.
Ale romantický pohled není špatný. Neříkám, že většina lidí nemá ráda sterilnost i u výletů, ale zase si myslim, ze existuje poměrně velké množství lidí, ve větších městech, kteří mají železnici skutečně spíš za prostředek na výlety a návštěvy. Z logiky věci si většina lidí nekupuje byt/dům ve větším městě, aby pak dojížděli za praci mimo o město. A v rámci města pak s výjimkou okrajů, kam vedou koleje, jednoznačně vítězí MHD, za ní pak auto. Určitě bych se s vámi ale nehadal, že pro lidí, pro které je výlet vlakem jízda elefantem na Karlštejn, bude představa cestování verejnou dopravou… Číst vice »
Osobně dobrodružné cestování ve volném čase chápu. Když jsem byl mladší (hluboko v minulém století), tak jsem si, v rámci touhy po vypadnutí z tehdejší šedi a pravidelnosti, ordinoval cestování stopem. Samozřejmě se jednalo o případy, kdy jsem nebyl pod časovým tlakem a nepršelo. Někdy jsem to kombinoval i s vlakem a pro jistotu vozil tlustý celosíťový jízdní řád ČSD. Na některých relacích byl autostop často rychlejší řešení, než vlak, s přihlédnutím k tehdejšímu intervalu mezi jednotlivými spoji, jindy vlak zachraňoval, když se cestování stopem nedařilo. Váš pohled na romantiku se ale asi změní, pokud budete cestovat s rodinou, s… Číst vice »
Toť otázka – samozřejmě mnohé naše lokálky se zatím častou 810 by se Švýcarskými lokálkami asi nevyhrály – ale mnohé už mají srovnatelné vagony, ovšem jen minimum má kvalitní kolejový svršek, ale oproti mnohým i evropským zemím jsou kvalitnější, než doprava tam. ALE před nedávnem jsem jel mezinárodním rychlíkem SBB nikoli ÖBB Graz – Zürich a ve srovnání s naším Reil či InterJetem bylo už vidět, že miá něco za sebou, bez služeb typu WiFi, pojízdného baru, zásuvky pro PC jen někde apod. Takže tady jsme lepší my. A zase mnohé naše rychlíky ještě jezdící s vagony B jsou horší.… Číst vice »
Já zas když vidím popisek, že mytí probíhá ručně a jednou za čas a uvědomím si, že úplně stejně to praktikují některá OCÚ u nás a v zimě se třeba vůbec nemeje, tak zas tak pokrokové to tu nemáme.
Jak tady na webu spatřím jméno David Ryšánek nebo Aleš Petrovský, tak mám malé Vánoce 🙂 Super čtení jako vždy, díky! A když už se na konci ptáte na náměty – nechystáte se náhodou někdy z Balkánu popojet až do Turecka? Třeba až do té nejvýchodnější stanice, kde platí Interrail, jak tu byl pár dní zpátky článek? Myslím, že VRT z Istanbulu do Ankary vs železnice pod Araratem musí být pěkně zvláštní kontrast.
Kontrast se nekoná, krajina je atraktivní všude, od Bosporu až po Persii a Kaspické moře.
Já myslel kontrast v úrovni železniční dopravy. Tamní krajinu velmi dobře znám a potvrzuji, že je to nádhera (o to větší je škoda uzavřených hranic s Arménií). Vlakem jsem ale v těch končinách nikdy nebyl, jen autem, nebo letecky a na místě dolmuşi.
Hranice s Arménií by se měly otevřít, jen na to vůbec nepospíchají…
Nejhezčí partie trati do Karsu, v údolích Eufratu, už jsou pasé, nové přeložky mimo a nejen tam.
Bagdádská dráha je bez provozu, až na izolovaný úsek Gaziantep – Nizip, kde jede celý jeden pár vlaků. Velká část se přeloží do nové trasy, aby se vyhnula problémovým územím u syrských hranic.
No a začala stavba spojovací tratě Igdir – Šerur.
Se stabilizací situace v Iráku ožívají úvahy o obnovení vlaků do Mosulu, mmj. tomu zatím brání poškození dráhy na iráckém území.
Díky 🙂Turecko jsem již jednou v plánu měl, ale prozatím chci hlavně Balkán. Je tam spousta zajímavých míst a celkově ten stav, kdy se tam železnice probouzí a umírá zároveň, je zajímavý.
Do budoucna bych rád věci jako Arménie, Ázerbájdžán, Gruzie, Kazachstán a obecně tyto lokality, ale to je hudba budoucnosti.
Díky za reakci 🙂 Jo, Arménie a stanice Yeraskh, kam z Jerevanu jezdí pravidelné vlaky a kde z nástupiště vidíte kulometná hnízda na hranici s Nachičevanem, stojí taky za to.
Je to vidět pěkně i z druhé strany, ze stanice Kara Dag. Tu na mapách nenajdete, ale jezdí se tam otočit odpolední spoj. Nechali mě, pod dohledem tajného, ale se zákazem výstupu.
Myslíte stanici Sadarak? Ta je od hranic ještě hodně daleko (12km). Dál už se jet nedá, je to zpustlé a není nikde víc kolejí aby se dal vlak objet. Poslední je Sadarak. Pak je ještě obec Qaraagac (který by seděl na ten Váš Kara Dac) ale u ní nic jako stanice není a je to fakt zpustlé.
https://mapy.cz/s/kezucujuca
Máte čas studovat, jsou to rozsáhlé země, zajímavé, levné, hezké. A dost se mění, určitě doporučuji všechny. Jen Gruzie a Arménie jsou už jen turistický cirkus…
I to je jeden z důvodů proč se zatím držím Balkánu, kde se dá pořád docela slušně “zašít” a to i železničně. Jen zatímco na Balkán beru vždy 14 dnů volna, tak projet si adekvátně něco v Gruzii či Arménii a podívat se tam, bude tak na tři neděle 😀Každopádně děkuji.
Gruzie a Arménie se fakt mění v turistický disneyland. Buďto fakt pospěšte, nebo rovnou dál na jih či východ…
Na https://www.vlaky.net/ najdete ode mě mraky cestopisů z celého Turecka, včetně cesty až k jezeru Van 😉