Vlakem do železničního ráje: Z Prahy s minutovými přestupy až pod Gotthard
Stadler Giruno mezi Altdorfem a Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Z Prahy do Curychu se dá dostat vlakem pod deset hodin.
Z Prahy do Curychu se dá dostat vlakem pod deset hodin.
Jinak je pravda,ze vlakove spojeni mezi Zürich a München bylo opravdu nedustojne.Stare vlaky a dlouha doba jizdy.Ikdyz na druhou stranu je to moc hezka trat.Pres Winterthur,kolem Bodamskeho jezera do Lindau a potom pres Allgäu land.
Moc hezke.
Urcite bych chtel vyzkouset jednotky Astoro.
Jel jsem na konci prazdnin roku 2019 z Prahy do Basel.Jizdenka koupena v CD Eshop.Prestupy v Dresden,Leipzig,Mannheim.Zpozdeni vubec zadne na cas.Cena jizdenky i s mistenkou cca 650Kc.
Nazpet jsem letel a zpozdeni bylo asi 2,5h.
Ahoj. Je to pěkná reportáž, ale nepřijde mi to zrovna dvakrát použitelné pro masové cestování. Plánujeme s kamaradem cestu do Skandinávie vlakem, take s mnoha přestupy, ale neznáme asi nikoho, komu by to davalo smysl takto pojmout. Jsme kolem pětatřiceti. I u té kratší cesty do Švýcarska mi prijde, že na to krom fanoušků vlaků nikoho nemůžete nalákat. Nedokáži si představit, že by takto jela třeba 4 člená rodina s hromadou kufrů. Vždyť by se před známými pak styděli o tom mluvit, že jeli tak nedustojne nepohodlně na dovolenou. Možná nějaká eko rodinka, ale ta tuctova, co jezdí v pátek… Číst vice »
Každý má cestovní priority jinde) I co se velikosti zavazadla týče.
To určitě, proč ne. Po samotném Švýcarsku jezdit z ubytka vlakem, to je už určitě pro všechny, to jsou zavazadla na pokoji. Jinak my si s kamaradem také neplánujeme stěhovat na sever půl domácnosti, nám stačí batoh. Ale když vezmu jak cestují rodiny s dětmi, tak si to úplně představit neumím, že by jeli do Švýcarsku vlakem s přestupy. No a do Narviku ani nemluvim, to už je skutečně úlet. Pro nás bude i cesta cíl. Navic já nerad létání, tak to mluví pro vlak. Jdu číst další díl. 🙂
Pokud jde o děti, může to naopak být „to pravé dobrodružství“. Stačí jim z toho udělat trochu zábavu nebo bojovku, typu „tak schválně, jestli stihneme tohle nebo až tamto“, popř. „kdo první najde náš další vlak“, či „můžete do herny, když najdete vagón, ve kterém je“. A když se pak podaří ještě jídelní vůz a nějaké to otevírací okno v hezčí přírodě, může být přestupů klidně 10, a to jsme měli ty kufry čtyři. Mimochodem i hledání a použití úschovny při pauze po trase je příležitost pro nabuzení zvídavosti… 😉 Pravda, asi to nebude úplně fungovat na šestnáctileté a u… Číst vice »
Při dobrém naplánování a koupi dopředu stačí dojet do Narviku jen se dvěma přestupy v Berlíně a Stockholmu.
My (4 členná rodina z Ostravy) tak do švýcarska jezdíme a naši švýcarští známí (architekti, žádní šotouši) tak jezdí k nám. Nočním vlakem je to mnohem pohodlnější a pro děti zábavnější, než cesta letadlem. Cesta letadlem s kočárkem , nosítkem an výlet na hory a velkým kufrem vám přijde jednodušší? A autem je to z Ostravy do Lausanne na dva dny, nehlede na to, že auto nemáme (to je minimální problém, auto si běžně půjčujeme, ale na kratší trasy.)
Tak to se asi neumíte sbalit na dovolenou. Běžné letame (deti 8 a 2) nizkonakladovkama a nikdy neprikupuji bagáž. Takže vlakem je to pak uplne na pohodu. Vlastně auto dnes už máme pouze na poskakovat po Čechách a na jakoukoli zahraniční dovolenou, jedeme vlakem nebo letíme. ..
Zajímavá reportáž. Ale ty přestupy jsou bohužel velký blocker. Na výlet nebo akci tohoto typu je to dobrodružství, ale na cestu, na jejímž konci „o něco jde“, je to použitelné jen pro hazardéry.
Fascinující pro mě je Zürich Hbf. s jen cca 15minutovými obraty dálkových vlaků v povrchové části nádraží, tzn. přípojová skupina v celou i o půl. Obrat „ob soupravu“ by tam nebyl možný – tolik nástupištních hran tam k dispozici není. A odsunutí někam na odstavné koleje a přisunutí zpět by také asi zabíralo nějakou tu kapacitu dráhy. Na druhou stranu – z vícera tamních návštěv jsem tam také zažil (a ani nevím, proč k tomu došlo), že jsme s vlakem jedoucím z Bernu (resp. já jsem jel z Bernu, ten vlak asi až z Ženevy) zůstali stát asi 2 km… Číst vice »
Na světě je země, kde je veřejná doprava na ještě lepší úrovni než ve Švýcarsku a to je Japonsko. Tam jsou věci co si ani Švýcar nedovede představit. 🙂 Švýcarsko bych viděl na druhém místě, i když velmi těsně. V rámci Evropy pochopitelně nemají konkurenci.
Nicméně do Japonska se vlakem dojet nedá, tak to je jen takový osobní názor.
Jinak obdivuji ty nervy jet trasu s přestupy. Já kvůli tomu mám vždy nervy a hůře se mi relaxuje na cestě, protože bohužel žádný z vlaků mimo Švýcarsko nejede na čas a bohužel to občas i nedopadne.
Tak ono je potřeba se s tím zas tak nestresovat, pokud teda člověk nemá v cílové stanici naplánované například jednání na přesný čas. Riziko zpoždění je rizikem dopravce. Pokud mám jízdenku na konkrétní vlaky, v případě zpoždění můžu samozřejmě jet dalším. Pokud už další vlak nejede, dopravce zajistí jiný způsob přepravy nebo hotel. V západní Evropě jsou tyhle věci ještě automatičtější, než u nás. Samozřejmě, pro větší klid je lepší nejet úplně posledním spojením v daný den no.
Tak samozřejmě, nejde o strach, že bych to nedokázal vyřešit, ale samozřejmě preferuji jet a dorazit podle plánu a jsem holt od přírody časově sensitivní (tedy nedochvilnost mě znervózňuje 🙂 )
V západní Evropě jsou tyhle věci ještě automatičtější, než u nás
To už tam na vás automaticky čeká taxík do Hiltonu, když je jasné že poslední přípoj už ujel?
Z těch asijských zemí má velmi dobrou úroveň veřejné dopravy ještě Jižní Korea a Tchajwan a to jak železniční, tak autobusovou a městskou hromadnou. V Evropě jsou na velmi dobré úrovni skandinávské země a země Beneluxu.
Norsko v železniční dopravě spíše nic moc jak co do rychlosti, tak i co do četnosti spojení (+ řada měst zcela bez železničního spojení, i když svůj vliv v tom samozřejmě mají terénní poměry).
Ta Skandinávie jak v čem a jak kde. Mnoho prvků tamní dopravy je výborných o tom žádná, zejména velká města. Pro mě osobně je vždy nejvíc překvapující jak relativně špatně to často funguje v Německu resp u DB, kde by jeden myslel, že jejich perfekcionismus zapracuje a ono ne (i když i tam jsou zajímavé systémy).
Taiwan a Korea jo, ale první místo to nebude. 🙂 Ona se tam dost dere i kontinentální Čína, ale i ta má své kulturní zvláštnosti.
Čína spíš vyniká v budování jejich systému VRT a budování strategických tratí
Dálková možná, ale příměsto je ve švýcarsku imho o hodně příjemnější. Jezdí to sice často, ale ne úplně v taktu, takže někdy jedou 4 vlaky během 10 minut, jindy 20 minut nic,
Teď už bohužel moc ne. Pošlete stížnost do Kremlu. Taky jsem to měl v plánu, ale asi budu muset nechat zajít chuť. ….
Proč jste z Liberce do Chebu nejel přes Ústí nad Labem? Taky byste se svezl Interjetem a je to jen s jedním přestupem.
A ještě třetí zážitek sem připíšu. Šlo o cestu přímým nočním vozem z Curychu do Prahy, kterým nejel já, ale moje příbuzná. Tento přímý vůz se během cesty 2x přepojuje z jiných mezistátních nočních vlaků. Tenkrát byl vlak, který veze tento vůz do Lince opožděn. Asi 10 minut před příjezdem do Lince stevard JLV dotyčné sdělil, že vagon nebude přepojen, takže má, společně s dalšími cestujícími, zkusit doběhnout Jižní expres. Ten jim doslova ujel před očima, ještě tam byl oční kontakt mezi vlakvedoucím a dobíhajícími ještě před odmávnutím odjezdu. Cestující tak museli vyčkat na Sp Donau Moldau do Českých Budějovic,… Číst vice »
To vypadá skoro jako naschvál vlakvedoucího
Náš ústav se vám, mými ústy co nejsrdečněji omlouvá za toto politování hodné nedopatření, ke kterému dochází maximálně jednou za deset let!
A když jsem jel v létě 2021 z Lugana do Prahy, tak jsem měl přestupovat v Curychu, Mnichově, Plattling a v Železné Rudě-Alžbetín. Cesta probíhala v pohodě až do Mnichova, kam jsme dorazili se zpožděním asi 20 minut. Z toho důvodu jsem z Mnichova a Plattling odjel o hodinu později. Ze Železné Rudy jsem ale oproti původně plánované přímé Berounce jel spěšným vlakem do Plzně, kde jsem přestoupil do Západního expresu (od Chebu). Celkové zpoždění bylo 1,5 hodiny. Více než zpoždění mě ale trápila skutečnost, že namísto komfortní Berounky jsem jel soupravou, která byla složena z vozů ze 70. let,… Číst vice »
To je s odpuštěním houby. Mě na první cestě ze Švýcarska (tam s velkou omluvou za 8 minut zpoždění v důsledku závady na lokomotivě :-D) čekal na „přímém rychlíku“ z Mnichova ve Furthu přestup do 742 + 4x 010 a následně NAD z Domažlic do Holýšova, odtud kopříváky B_zelená koženka dále. To pak máte teprve pocit, že ten návrat byla fakt velká chyba. 😉
To jste měl teda štěstí. Já jsem v únoru 2021 jel z Prahy do Lugana. Jižní expres do Lince dorazil se zanedbatelným zpožděním. Dále jsem měl pokračovat přímým rjx do Curychu. Bohužel jsem se dostal jenom do Neumakrt am Wallersee, odkud jsem byl přepraven NAD do Salzburgu, kde jsem zjistil, že můj vlak byl ve zbytku trasy zrušen. Vyčkal jsem dalšího vlaku, který měl dle JŘ jet o hodinu později, jel však jenom do Bludenz. Tam jsem přestoupil na EC Transalpin, které cestou do Curychu nabralo zpoždění asi 30 minut, takže mi v Curychu stihl ujel další (přímý vlak do… Číst vice »
Do Lugana je ještě perfektní let ZRH-LUG. Krásně výhledy, letí se kousíček nad vrcholky hor….
Díky za pěkné články. Jak byste řešil ujetý přestup? Vystavili by vám zpožděnku a jízdenka by platila i v dalších spojích?
Toto v západní Evropě funguje i bez zpožděnky 🙂 S ní to je asi jednodušší, zejména pokud člověk nehovoří cizími jazyky, ale mně vždy stačilo sdělit, že vlak ten a ten měl zpoždění, a tím bylo vše vyřešeno.
Je to uplne v pohode.Jel jsem vlakem do Zermattu, ale v Mnichove byl prestup na bus do Zürichu a odtud zase jsem pokracoval vlakem.Segment Freilassing-Visp jsem kupoval u DB a Visp-Zermatt u SSB.Samozrejme bus mel zpozdeni asi 40 minut a já jsem nestihnul v Zürich pripoj.Zasel jsem na nadrazi k okynku a bez okolku vystavili me jak novou jizdenku do Vispu, tak i novou jizdenku z Vispu do Zermattu.
Děkuji za hezký článek akorát drobnou poznámku u jedné fotky je chyba posledních 6 fotek první je pravděpodobně souprava patrových vozu s loko ř460 na nádraží Zurich bych si tipnul
🚆🇨🇭👍
Osmiminutový přestup v Zürichu HB je fajn pro toho, kdo má „seznání“ stanice a ví kudy jít … a nemá s sebou objemné zavazadlo, či méně pohyblivé spolucestující rodinné příslušníky
Koleje 31 a 11 nejsou v úrovni ….
Za osm minut stihnete přestoupit úplně v pohodě i ze 400m dlouhého vlaku. Zurich má na každé nástupiště (včetně těch podzemních) vstupy jak „vpředu“ tak „vzadu“. Číslo nástupiště víte dopředu, máte ho na jízdence (nemusíte běhat nikam k tabuli) a tak prostě vyrazíte po šipkách (např. 1-16 ->) k danému nástupišti.
Ano, hledal jsem tam nástupiště 22 a je to něco podobného jako hledat na King’s Cross nástupiště 9 3/4 :-).
Naštěstí jsem se ale zrovna trefil do nějaké změny taktu z 15 na 20 minut, tak mi těch mých 5 minut bloudění akorát vyšlo k odjezdu 🙂
Jen bych (v článku) nesouhlasil s tím tvrzením o zápachu kravského hnoje. Projezdil jsem po Švýcarsku v nedávné době po silnici a vlakem nějakých 1500 km a opravdu nemohu potvrdit.
tak vám jede za 4 minuty další vlak ze stejné úrovně
Děkuji moc za tyto „reportáže na vlastní kůži“.
Mezi množstvím převzatých tiskových zpráv působí taková reportáž, jako živá voda.
Praktické postřehy z těchto cest (jak kde koupit levnou jízdenku, jaká jsou kde místní specifika) a zajímavé, nebo návodné fotky, mohou být dobrou pomůckou pro cestu pro ty zájemce, kteří do zahraničí necestují příliš často, nebo nevládnou zcela cizími jazyky.