Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Železnice

Vlak nebo tramvaj? Brněnský diametr budí vášně, primátor chce regionální železnici

Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kolejový diametr, který má v budoucnu propojit skrze centrum sever a jih Brna, se stal v brněnské koalici předmětem sporu. Strana zelených přišla se staronovým návrhem zbudování diametru pouze v podobě tramvajového propojení. Zástupci města a kraje v pracovní skupině k diametru v čele s primátorem Petrem Vokřálem ale dnes znovu zopakovali, že připouštějí pouze velkorysejší projekt v podobě regionální železniční tratě.

Zelení návrh zdůvodňují rychlejší realizací a nižšími náklady. Jejich diametr by vedl tunelem o délce zhruba tři kilometry se čtyřmi zastávkami mezi ulicemi Nádražní a Šumavská. Odtud by tramvaje dále pokračovaly do Králova Pole či Žabovřesk a Bystrce. Odhadované náklady činí osm miliard korun. Podle zelených by díky tomu, že stavba by byla plně v režii města, mohlo být do deseti let hotovo. A to i proto, že tramvajový diametr je v souladu s územním plánem města.

Tramvajový diametr podle zelených. Pramen: Strana zelených
Tramvajový diametr podle zelených.
Pramen: Strana zelených

Naopak Brno a Jihomoravský kraj aktuálně kompletují pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) podklady pro zpracování studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru jako regionální železnice. Studii požaduje ministerstvo dopravy. V pátek proběhlo další jednání společné pracovní skupiny kraje a města. „Úvahy o tramvajovém diametru ve chvíli, kdy je zde reálná a prověřená možnost vybudovat regionální železniční trať, jsou krokem zpět. Zatímco v rámci regionální železnice můžeme pohodlně do Brna a po Brně dopravit desetitisíce lidí, v případě tramvajového diametru by většina z nich stále přijížděla do Brna autem, což není naším cílem,“ vyjádřil se člen skupiny a primátor Petr Vokřál (ANO).

Diametr v podobě regionální trati by měl měřit zhruba 16 kilometrů, z toho šest povede pod zemí. Mluví se o nákladech zhruba 20 miliard. Nová železnice napříč Brnem úzce souvisí i s podobou a umístěním hlavního nádraží. Městské zastupitelstvo si při schválení přesunu nádraží z dnešní polohy k řece Svratce dalo podmínku, že stát současně zafinancuje i diametr. To však ministerstvo dopravy odmítlo. I proto se nyní chystá zmíněná studie proveditelnosti. Zelení rovněž argumentují tím, že tramvajový diametr není závislý na budoucí poloze nádraží.

Štítky

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Odsouhlasili dopravní paskvil = odsun k řece od centra města, a teď se to snaží něčím zachránit. Jsem zvědavej, když už tak pracně počítali ekonomiku (obou variant – odsun a Petrov) jak tam do toho odsunu započítaj železniční diametr. Pan primátor tlačí na železnici proto, aby to prostě zacáloval stát a ne město (což jako primátor dělá logicky správně).
    A jestli ve výsledku bude tramvaj, vlak nebo taky nic, na paskvilu nic nezmění.

    • Až na obsah té závorky „(což jako primátor dělá logicky správně)“, kam sice patří to slovo logicky, ale rozhodně ne slovo „správně“, jste situaci vystihl docela trefně: doufám, že aspoň v tom nebude Ťok měkký a nenechá dát těm škůdcům na jejich „přílepky“ k tomu nesmyslu, který kvůli jejich hlouposti a zpanštělosti asi nakonec přece vznikne, ani haléř.

      • Pro upřesnění: Obsah závorky se má týkat placení, a pan primátor se brání, aby město něco platilo, když by nemuselo.

  • Vlak je potřebnější (a taky dražší). Ale dost možná je potřeba obojí. V nějaké vzájemně se doplňující podobě. A pak ovšem ale hrozí onen obvyklý postup, že to bude někomu připadat jako úspora, když se postaví jen ta levnější část. Asi jako – třeba když se natáhl trolejbus někam, kam měla jezdit tramvaj, známe to.

  • Pokud diametr, tak jedině železniční. Hlavně do něj ale musí veškerá regionálka (ze všech směrů, dejme tomu pokud to fakt nelze tak mimo Blanska, a nejen Os ale včetně rychlé vrstvy – Sp, R). Pak by možná ten odsun skutečně až tak hrozně nevadil, prostě to bude nádraží čistě pro VRT a ND a to už by se tam nějak vešlo. 🙂

    • „Hlavně do něj ale musí veškerá regionálka (ze všech směrů, dejme tomu pokud to fakt nelze tak mimo Blanska, a nejen Os ale včetně rychlé vrstvy – Sp, R).“
      S Blanskem (i kdyby to šlo, což neplatí) je to ovšem už naprosto nerealistické, protože pak by rozhodně nestačily 2 koleje (a proto ani zdaleka také ne zatím uvažovaných 20 mld Kč): i bez toho Blanska je otázkou, zda by ty 2 koleje vůbec stačily při zastávkách vzdálených cca 1,5 km od sebe …

      • No mě ani nenapadlo uvažovat stylem „pod městem jen 2 koleje a boční peróny“, že to přinejmenším v zastávkách musí mít 2 hrany každým směrem jsem považoval za samozřejmost. Klidně bych řekl, že i na úkor počtu těch zastávek.

        • Pak na to ovšem rozhodně jednak nemůže stačit těch uvažovaných 20 mld Kč a jednak to ani neobslouží město (= širší centrum) lépe než nádraží v současné poloze v kombinaci s povrchovou MHD.
          Jinými slovy, je to jen další důkaz dávno známé pravdy, že „Brňáci jsou jak prvnička – nevědí, co vlastně chtějí, ale nedají pokoj, dokud to nedostanou (a pak jsou překvapeni skutečným výsledkem)“ …

          • To nijak nepopírám – pouze popisuji řešení, které by snad zajistilo, že odsun nebude až taková katastrofa.

            • To chápu – odsun ovšem bude i tak „katastrofou“ vždycky a pro všechny uživatele (pochopitelně kromě těch lumpů, kteří jej kvůli maximalizaci vlastních profitů prosadili).
              Odsun navíc z pohledu návštěvníků i tranzitujících cestujících udělá z Brna neoriginální a ničím zajímavým nelákající řiť: teď mohli z vlaku vidět aspoň krásný chrám na Petrově vyzývající k návštěvě města (podobně jako třeba v Kolíně nad Rýnem nádherný dóm), ale v těch bažinách u řeky uvidí okolo sebe v nejlepším případě nějakou fádní tuctovou rádoby „moderní“ věžákovitou zástavbu typu „skleněné peklo“, která o zbytečně vzdálených historických částech města nic nenapoví.

              • pane v důchodu, myslím, že od řeky je Petrov vidět líp, než když přijedete k němu:-D, jinak pohled na Petrov ve mě neevokuje potřebu vystoupit z vlaku a jít si projít štatl, když mám namířeno třeba do Podolí:-D
                Na druhou stranu je dobře, že jste v železničním důchodu a máte režijku.to můžete jet třeba do…a zadara!:-D

  • Zelení jen kalí vodu před volbama, nastartovali cca 2-3 týdny zpět předvolební kampaň. Prakticky obden jsou najednou v novinách, že něco řeší, něco navrhují, nebo něco kritizují (nejvíc mě pobavila kritika Andera od Zelených, že město nemá dostatek stojanů pro kola, ale zapomněl, že tam on a spol. už 4 roky sedí, tak proč to jako zastánci různých nesmyslných „sdílených“ kol a cyklistů nezařídili…). Takže diametr resp. podpovrchová „šalina“ je jen jejich PR jak si přihrát před volbama, protože nádraží nedopadlo podle jejich představ, tak to zkouší aspoň takto.
    Ale jako obvykle mlží a lžou, protože v jejich návrhu by tam vlaky vůbec nešli dodatečně zařadit, stálo by to další miliardy kdyby to bylo podle nich.
    Jinak ten plán je desítky let starý, zajímavé že ho vykopali zrovna před volbama, že?….

  • já jsem pro železnici, ta by vedla od jihu na sever a tramvaje by to rozšiřovaly do více zabydlených míst.

    • Vlak by měl větší smysl, otázka je, jaké zastávky by po trase měl, aby se vůbec stihnul rozjet a nemusel hned zastavovat (dejme tomu Nové nádraží, pak současné centrum (něco jako Zelný Trh – Masarykova), pak Česká/Moravské nám, Kotlářská, Šumavská a napojení do KrPole na trať?

      • tak ne, já bych to řešil třeba od šlapanic, přes nádraží do bystrce, prostě u továren a obydlí by byly zastávky a přestup na tramvaj, jak to chou udělat, tam mhd je, která by to jen rozkřižovala.To musejí radní trochu přemýšlet, kde lidé bydlí a kam jezdí do práce a hlavně co bude za deset let

      • Záleží jaké jsou přesně geologické podmínky v centru, ale vzhledem k tomu jak by to muselo být hluboko se jeví ideální spíš umístění stanice mezi Svoboďák a Moravák, s výlezy na všechny strany. Takže Nádražní, centrum, Konečného. Ale na tom posledně jmenovaném si ani výlez nedokážu představit, že by obětovali botanickou zahradu se mi nechce věřit…

          • Souhlasím, zahrada je tu poslední taková oáza, kam moc lidí neleze. Podle mě je to stejně nereálné. Co se týká těch výlezů, taky si to moc nedokážu představit, snad rovnoběžně s Veveřím, ale toho místa je tam minimum.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora