Letecké společnosti Letectví

Vláda zvažuje, že by stát znovu vstoupil do Českých aerolinií a pomohl Smartwings

První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák

Jen pár let poté, co se stát zbavil podílu v Českých aeroliniích by mohl být tuzemský letecký dopravce opět  státní. Vláda totiž zvažuje, že by do některých klíčových podniků mohl vstoupit stát, a to v případě, že se dostanou do problémů. České televizi to potvrdil premiér Andrej Babiš (ANO) i ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Předseda vlády zmínil třeba České aerolinie

„Všechny letecké společnosti mají velké problémy a Smartwings požádaly o půjčku. Teď to není na stole, ale vyloučit se to nedá a myslím si, že pokud by to na stole bylo, tak bychom se o to měli zajímat,“ uvedl Babiš.

O záchraně aerolinek uvažují v řadě zemí, zatím nejčastěji formou půjček. Akcionářský vstup v minulosti proběhl například v USA, kde se dostaly aerolinky do existenčních problémů po roce 2001. Vstup tehdy pomohl, američtí dopravci až do vypuknutí stávající krize patří celosvětově mezi nejziskovější aerolinky.

Česko se státním vlastnictvím aerolinek nemá rozhodně nejlepší zkušenosti: stát se ukázal jako nejhorší vlastník zejména po nástupu Jaroslava Tvrdíka, nynějšího odborníka na nákup zdravotnického materiálu v Číně a čínsko-české přátelství. ČSA musel stát zachraňovat z peněz Letiště Praha, nakonec je koupily Smartwings (tehdy ještě pod názvem Travel Service).

V případě vstupu do ČSA či Smartwings by stát pomohl zachránit firmu, kde necelá polovina akcií patří čínským investorům. Ti ale nekomunikují, když je čeští akcionáři loni žádali o peníze pro řešení krize kolem letounů 737 MAX, posílení firmy se odmítly účastnit.

Podle Havlíčka by stát firmám pomohl překonat ekonomické problémy, do kterých se nyní dostaly. Především pravicová opozice ale takové úvahy kritizuje. Je nutné ale připomenout, že i v době pravice ČSA absolutně situaci nezvládaly, například ODS vyslala do dozorčí rady firmy ekonomické experty typu Ivany Řápkové. „Každá podobná krize v historii, větší i menší, byla zneužita k tomu, že stát v ekonomice posílil více, než bylo zdrávo. Prosím mějme to na paměti,“ poznamenal místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček.

Letectví patří mezi obory, které pandemie tvrdě zasáhla, provoz klesl prakticky na nulu. „Premiér je o situaci, která potkala i ty největší letecké společnosti světa, dobře informován a jsem přesvědčen, že se nějaké řešení stávající situace v kontextu toho, jak se k situaci leteckých společností staví ostatní státy, najde,“ uvedl pro Českou televizi spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

Podle ministra průmyslu a obchodu už se v Česku připravují předběžné scénáře. „Jakkoliv to dneska není věc, kterou bychom řešili od rána do večera, uvědomujeme si, že v určitém čase k tomu může třeba v rámci jednotek společností dojít,“ uvedl Havlíček.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hans
Host
Hans

Dobrý den, myslím si, že by bylo moc zajimavé přečíst si o této situaci rozhovor s Miroslavem Kůlou. Určitě by to sklidilo velký úspěch pane Sůro. 🙂

Adam
Host
Adam

At jim pomůžou Čínané. Mají x akcií, zatím místo peněz poslali vir.

Antal
Host
Antal

Co mám informace, tak do příchodu pana Jurána a zneuznaných odborníku z ČSA cca.2006-08 byl TVS dobrá letecká společnost. Od 2013 jde odborná úroveň této společnosti z kopce na všech odděleních.

Tomáš Marný
Host
Tomáš Marný

Dva krát vykrást jednu firmu, to může vymyslet jenom stát. Poprvé ČSA a teď se nacpou prachy Smartům a skončí kde? V něčí kapse jako obvykle 🙁

Antal
Host
Antal

Tragédií je , že po té co se SWG zberchal z propadu MAX, tak přišel korona, který bude mít daleko větší dopady, protože to zasáhlo všechna odvětví a finanční dispozice zde budou pro spoustu lidí naprosto nepostačující, protože budou řešit jiné problémy než kam letos poletí na dovolenou. A navíc pokud budou zavřené hranice po zbytek roku, tak SWG nemá šanci přežít a padne tak jako padne spousta menších a středních firem.

Tomas
Host
Tomas

Zajimalo by mne, kde se tu bere ta zast vuci smartum… vetsina lidi jim tu preje krach, objevuji se tu myslenkove “ekonomicke uzasnosti” jako ze krach sw/csa povede ke snizeni cen letenek a kdesi cosi.

zajimalo by me, co komu udelali? kazdorocne odvozi vetsinu ceskych koupaku, letenky csa na jejich destinacich jaou dlouhodobe nejlevnejsi (kdyz nebudu pocitat lowcosty) apos.

co vam komu udelali? je to uspesna aerolink, ktera prezila leccos, dokazala prezit i v narocnych podminkach …

skyline
Host
skyline

Jako nezaujatý pozorovatel se připojuji k vašemu příspěvku, nezaujatě a objektivně lze souhlasit, že přes všechny jimi nezaviněné potíže je tato letecká společnost úspěšná. Charaktery vedení společnosti nehodnotím, pro mě je důležitější to, že jako celek fungují více než dobře. Mají spoustu dobrých zaměstnanců, pilotů, stewardů, kteří mají svou práci rádi, je pro ně jako droga. Ne všichni chtějí pracovat na zahraničních bázích, SW a ČSA je pro ně dobrá volba. Tedy, pokud mají práci … Přeju jim, aby ji zase co nejdříve měli, ať jim k tomu dopomůže třeba vláda (jako ostatně i v jiných zemích). K haterům už… Číst vice »

Antal
Host
Antal

Dávám ti plně za pravdu, ale jestli si nezaregistroval tak SWG/ČSA není státní firma, ale soukromý subjekt a proč tedy potom nezachraňovat všechny soukromé podniky, cestovky, restaurace, penziony, hotely, atd. atd., ale to by byl socialismus.

kanafasik
Host
kanafasik

ale dobrý den paní Dufková!

skyline
Host
skyline

Ne ne, opravdu nejsem pani Dufkova. Ale to uz je takova vase hra … pohled z jineho uhlu zkratka neprijmete.

Roce deep
Host
Roce deep

Dobré rozhodnutí, než sanovat cizí vlastnictví, je lepší nacionalizace. V tomto vláda rozhodla racionálně. Hlavně by bylo dobré získat kontrolní podíl v Unipetrolu a vodárnach.

kanafasik
Host
kanafasik

jen pro informace SW jsou z poloviny vlastněny čínskou vládní agenturou CITIC. Proč by měl stát pomáhat zrovna téhle firmě? Tenhle podílník nehnul za celou dobu vlastnictví podílu ani prstem .

Anonymus
Host
Anonymus

Protoze jinak prijde o praci 2 tisice zamestnancu plus 30 tisic navazanych v cestovkach.

Ane
Host
Ane

Zase tak černě bych to neviděl. V momentě kdy by opravdu ukončili činnost tak na trh vstoupí jina společnost a jejich zaměstnance přebere, minimálně značnou část. 30 tisíc zaměstnanců z cestovek určitě kvůli krachu SW nepřijde o práci, protože cestovky (pokud přežiju všechna ta storna) nakontraktují jiného dodavatele, nejsou životně závislé na SW, pro je to stále jen dodavatel, cestovky živí SW, ne naopak

L.K.
Host
L.K.

Aerolinky,navíc když téměř polovina patří číňanům,nejsou pro stát velikosti Česka životně důležitá infrastruktura,a cpát do toho v současné situaci peníze daňových poplatníků je totéž jako je vyházet z okna!

MildaIV
Host
MildaIV

Trochu OT: EASA schválila přepravu nákladu na sedačkách pro A320.

čecháček
Host
čecháček

A bude taky návrat Luftjardy do ČSA/Smrtwings coby odměny za „dobré vztahy“ s ČLR?

Myslím, že mám o noční můru na dnešek vystaráno.

Miloň
Host
Miloň

Smartwings, člen skupiny AGROFERT, a.s. 😉

pája
Host
pája

Jediný smysl by měl vstup do SmartWings, získat aspoň 51 % hlasovacích práv a konečně se zbavit Šimáně s Vikem. Jinak to nedává vůbec smysl a jsou to vyhozené peníze daňových poplatníků.

Matoo
Host
Matoo

primárně se zbavit číňanů, až sekundárně primárně Š+V 🙂

Delta
Host
Delta

Nejlepší je, že všichni co tu frflají v tom smyslu, že by bylo lepší nechat to celý krachnout jsou právě ti, co každej rok lítaj s OK/QS na dovolenou.. Laskavě si uvědomte, že v tomhle koncernu pracují tisíce lidí – velká část z nich s vysokou kvalifikací a tihle lidi přijdou o práci. A jsou to tihle lidi, co repatriujou naše spoluobčany a dováží zdravotnický materiál atp. Tak se laskavě broberte!!!

pája
Host
pája

Mýlíte se, já s nimi nelítám.

rbrbrb
Host
rbrbrb

To je odpověď asi jako: Nechme zkrachovat MHD. Já do práce totiž jezdím autem..

Jan Sova
Host
Jan Sova

jak známo, tak mezi prostým lidem se MHD říká „socka“… Tudíž MHD je pro tuto vrstvu předurčena, létání ovšem nikoli. Létání pro „socky“ nikdy nebylo, je až neuvěřitelné, jak se to všemožným způsobem podporuje (letenka Praha – Bergamo 260 Kč ??? na začátku března ), ty společnosti jsou osvobozeny od daně za palivo apod. Mezitím plebs nemůže dostat benzinové automobily se 4 válci (když jo tak za mastný příplatek, tudíž na to plebs nedosáhne), protože jakože ekologie apod…. Létání bylo a mělo by být jen pro zazobané klienty, tudíž za extra příplatky (včetně palivových), tj. tak, aby nám to tu… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Pěkná sbírka předsuků, jen co je pravda. Pochopil jsem to správně, že smrdět vaším autem je správně a omezují vás hnusnými ekonormami a smrdět letadlem je špatně a „smrt létání“?

Jan Sova
Host
Jan Sova

Celá generace aut v mojí rodině (pokolení) nikdy nezpůsobí takovou ekologickou katastrofu jako provozování jednoho letadla, stačí ?…. Letadlo kromě smrdění dělá mnohonásobně více škod v atmosféře než „pouhý“ spalovák v automobilu. A jaké pak předsudky, to jsou všeobecně známá fakta o provozu letadel, nebo to popíráte ?? V poslední době je totiž popírání trend šířící se rychleji než Korona…

Y.K.
Host
Y.K.

Hele tyhle „popíráte“ pokusy si nechte pro sousedy do hospody. Nic jako „pouhý spalovák neexistuje. Protože těch pouhých spalováků jsou na zeměkouli miliardy. Vliv se počítá na přepravní práci a tu má automobil zlomkovou proti jednomu letadlu (1 cestující vs 150 – 400) a kterých je proti autům v provozu jen malý zlomek. Čísly auta produkují skoro 40 % znečištění, nákladka 34 %, lodě 11 %, letadla 11 %, vlaky 4 %. Takže letadla nejsou zlatíčka zelená, ale kam se hrabou na automobilismus.

Jan Sova
Host
Jan Sova

O tom se tu celou dobu snažím bavit, že letadla převezou 150-400 cestujících, z nichž většina jede jen tak z plezíru na výlet za 250 Kč po Evropě. To má někdo dotovat ???

pája
Host
pája

Repatriujou a dováží proto, že si je vláda objednala, ačkoliv si mohla vybrat z tísíců jiných společností a kdyby nebyl vyhlášen krizový stav, musela by udělat veřejnou zakázku. Ale příslušníci StB jsou zvyklí si pomáhat i v čase demokracie.

kanafasik
Host
kanafasik

a repatriujou za peníze naprosto šílené, inu ze státního se krásně sosá. Ty repatriační lety se daly pořídit mnohem mnohem levněji.

R B
Host
R B

Aha. A prosim Vas od koho? Komu byste je zadal prosim Vas? Od Lufthansy treba? No jasne dame to Lufthanse a Nemecko bude mit aspon vic penez na neco co nam vsem hodne pomuze. Treba na uprchliky nebo tak. Proc bychom davali penize tuzemske spolecnosti? Ona by pak treba musela zisky nedej boze zdanit v Cechach a to se nam nelibi ze ano? Dejme radeji vydelat cizim, to je preci lepsi. Ja bych treba vyrobu Skodovek presunul do Nemecka co vy na to? Zda se ze tam bude hodne levne pracovni sily a auta by se tak mohla zlevnit.. co… Číst vice »

kanafasik
Host
kanafasik

tisíce lidí tam rozhodně nepracují. Smartwings group není Lufthansa. Tisíce lidí pracují v mnoha oborech, které jsou zasaženy úplně stejně..myslím si, že vládu bude z těch „pomocí“ ještě brnět hlava…

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

Kladenská Poldovka zaměstnávala daleko víc lidí než celá SW Group a dneska po ní neštěkne pes.
Nevím, proč bych měl mlátit hlavou o podlahu zrovna kvůli krachu tohohle „vekslspolku“.

Nekdo
Host
Nekdo

nelítám. a nebudu. ani na dovolenou ani služebně. s těmito tragédy jsem naposled letěl tuším 2012 ze Stockholmu a od té doby naštěstí už ne. i při nákupu letenek si dávám velký pozor, abych s nimi neletěl…

Aleš
Host
Aleš

Přesně tak to dělám já už delší dobu. Ten jejich slavný věrnostní program jsem už dávno zrušil a přišel ke KLM

Aleš
Host
Aleš

Jedině co si tahle společnost zaslouží je krach a nic jiného a převzetí linek jinými zahraničními dopravci. Ať ti zaměstnanci kteří přijdou SmartWings o práci, jednoduše získají u dopravců kteří budou lítat na místo teto svoloče.

Y.K.
Host
Y.K.

Půjčku možná, i když by mě zajímalo jak by nastavili garance, ale vstupovat do firmy mi přijde přes čáru. Ostatně teď ve vládě vedou velké řečí, ale až jim dojde, že když firmy stojí, že daně nepřitékají a výdaje jsou enormní, asi jim s tím státním pomáháním trochu ztuhne úsměv.

Martin
Host
Martin

Hamáček si přibral do týmu Luftjardu Tvrdíka. Tak že by mu dal druhou šanci na likvidaci letectví v ČR ?

GPGP
Host
GPGP

Třeba se už Luftjarda poučil, nabral zkušenosti a vedl by si o trochu lépe… 🙂
Není on zástupcem či zaměstnancem CITIC pro ČR?

Honza D.
Host
Honza D.

Říkejte si co chcete, ale celé mi to zavání tím, že posléze by Agrofert za pár korun odkoupil státní podíl, založil leteckou divizi a Bureš se pasoval do role zachránce letecké dopravy u nás.

Elo
Host
Elo

Tak zrovna tahle úvaha je mimo, vzhledem k tomu, že (čeští) majitelé, jak Vik, tak Šimáně mají velmi blízko k Andreji Babišovi. Spíše půjde o to pumpnout stát (=nás všechny) o nějaký cash, prototože koronavirus

Pe.tr
Host
Pe.tr

Nic co se týká Andreje není mimo . Ostatně letadla už opravuje ve velkém , takže dokoupit pár levných strojů není úplně od věci .Sám uznává ucelený řetězec výkonů jak v potravinářství tak i v chemii .

Elo
Host
Elo

To už je trošku hysterie, ne? Vzhledem k tomu, že jsou velmi dobří kamarádi, tak jde o něco trošku jiné (ten zmíněný cash 😉 než nějaké začleňování do AnoHoldingu

Mata
Host
Mata

Celé to poslal Tvrdík, kdyby nebylo Tvrdíka tak je ČSA na tom jak Lot.

GPGP
Host
GPGP

Ohledně obratu a zisku na velikost flotily jsou na tom obě firmy podobně, podívejte se do fin. výkazů , a že má LOT B 787 no a co?
A skupina co vlastní LOT, Condor zatím kupovat nebude, chce záruky po Německu, které Condor pravděpodobně zestatní…
Tzn. všechny státy EU budou nějakým způsobem zachraňovat „své“ aerolinky….

mata
Host
mata

LOT je na tom úplně jinak než ČSA

Antal
Host
Antal

Pokud by je vláda nechala padnout, tak se vůbec nic neděje a pokud má někdo strach, že by na dovolenou jel opět Karosou, tak zde bude dost zahraničních společností, které se toho chopí za podstatně levnější letenky než současný SWG/ČSA.

Marek
Host
Marek

Obavam se ze dost zahranicnich spolecnosti bude mit nejakou dobu co delat sama se sebou a posledni co je bude zajimat bude to, ze by mohli 6x denne levne odvezt koupaky z CR do Hurghady

Antal
Host
Antal

Já si myslím, že o koupáky se budou letecký společnosti prát a budou se podbízet cenou, protože těch koupáků nebude tolik aby je nestíhali odvozit.

P.P.
Host
P.P.

Těch společností co na to budou mít kapacitu taky nebude mnoho

Jaroslav
Host
Jaroslav

Asi by bylo lepší, kdyby OK/QS krachli.. vydělá na tom stát i cestující.. jako např tehdy Malev v Maďarsku, teď tam lítá Wizzair za pár korun po Evropě.. a přípoje na dalkovky obstará LH, KL, LO, AF

R B
Host
R B

Aha pane Jardo.. A jak na tom prosim Vas stat vydela? Ze bude dane cizi spolecnost odvadet do „sve“ zeme? Že zahranicni cestovky budou platit dane v zahraci? Takhle na tom vydela?

Peet
Host
Peet

Tak když vezmeme třeba nejbližší Slovensko, ta to taky už drahná léta nemá tzv. „národního dopravce“ a pokud vím, tak se sebevědomí slováků nezhroutilo, a dokonce i Země se prý točí dál. A ČSA je již dnes čistě soukromá společnost, kdy z její bývalé slávy již zůstaly „jen odlupující se kousky laku na letadlech s nápisem ČSA“…..

Apex
Host
Apex

Slovensko asi opravdu není v tomto případě příklad hodný následování…. Na Slovensku se z letecké dopravy stalo politikum a neexistuje shoda o tom, jak vlastně dál… A není to otázka národního dopravce, to je zavádějící termín, který pochopitelně irituje… ale jde o dopravce, který by měl na Slovensku základnu a zajišťoval základní obslužnost v tomto sektoru dopravy. Což je to, co QS/OK pro ČR zajišťuje a buďme za to rádi, jakkoliv se nám tato společnost nemusí líbit. Ostatně, uvidíme, jak se bude situace na Slovensku vyvíjet, výhledy moc optimistické nejsou. Jejich absolutní závislost na cizích dopravcích je mimo jiné i… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

a to dokonce na Slovensku by i vnitrostátní linka docela dávala smysl, na rozdíl od ČR…

Apex
Host
Apex

Problém je, že vnitrostátní linka by se sama o sobě neuživila, resp. ceny letenek by byly tak vysoké, že by si je málokdo mohl dovolit. Ale jinak, i tato možnost se diskutovala, když skončilo ČSA na lince BTS/KSC… Jenže by to vyžadovalo cca 1000000 EUR ročně podpory formou PSO a to právě vzhledem k rozdílným politickým postojům v rámci neprošlo. Takže není nic.

Nekdo
Host
Nekdo

takže 20 centů na každého obyvatele ročně? aha, tragická částka… za to by šlo postavit kolik metrů dálnice? 😀

sch
Host
sch

Jediný trochu rozumný argument by byla ochrana pozice státního Letiště VH Praha. Ale ČSA uz snad ani není největší dopravce, takže to na nich nestojí. A pro koupáky vždycky někdo přiletí, na to SW nepotřebujeme.

Pe.tr
Host
Pe.tr

Pokud je nebo má být nějaký státní zájem vlastnit letadla tak si stát může koupit 5 až 10 nových , vlastních , pro zachování značky s tradicí čsa udělat cza / czech airlines a mohou být spokojeni všichni. Tedy až na obyč lidi . Ti to zase zaplatí. Jinak stávající ČSA podle mě nemá cenu ani zachraňovat a ani se tím nějak více zabývat .

Antal
Host
Antal

Tak ono by nebylo špatné vyvést ČSA z toho spolku a opět udělat státní aerolinie a zbytek SWG ať si pomůže sám.

Pe.tr
Host
Pe.tr

Nevidím jediný důvod. Značkou ČSA tak akorát neschopové s čínskou lůzou vydírají jakoby patrioty tyjící ze státního .

Y.K.
Host
Y.K.

A čemu by to pomohlo. Státní aerolinie se proztrátovali do téměř bankrotu, vedení byla dobře placená místečka pro papaláše, nikdy více. Holt když to SW nedá, tak vezme s sebou do propadliště dějin i ČSA, nebo si někdo koupí značku, i když mimo ČR nemá moc hodnotu.

GPGP
Host
GPGP

Jojo, koupit jen zdravou část firmy, létat jen s Maxi, až bude povoleno a firmu přejmenovat na Agro Travel Service 🙂