Vláda sníží v příštím roce dotace na silnice nižších tříd o dvě miliardy
Opravená silnice II/210 u Sokolova. Foto: Karlovarský kraj
Objem dotací klesne ze šesti na čtyři miliardy korun ročně.
Objem dotací klesne ze šesti na čtyři miliardy korun ročně.
Aspoň budou mít KÚLK, odbor dopravy, a Silnice LK dobrou výmluvu na to, proč jsou silnice II/283 a II/286 stále rozmlácené a flikují se půlmetrovými záplatami. 😁🥴
Místo každoročního přehazování prostředů v SFDI by se konečně mělo změnit rozpočtové určení daní a zajistit krajům, městům a obcím vyšší příjmy tak, aby i kvůli OBNOVĚ vlastního majetku nemusely stále žebrat o dotace od státu. Ať třeba zvednou spotřební daň z PHM, nebo zavedou celoplošné mýto, a výzisk rozdělí mezi místní a krajské samosprávy. Ve výsledku ubude administrativní náročnost na straně státu i samospráv a ušetří se za zbytečné úředníky.
Na daních spojených s dopravou (spotřební daně a DPH z PHM, mýto/dálniční známky, silniční daně) se vybere víc něž dost, ale většina z toho nejde zpátky do dopravy.
Stejný paradox jako z daně z tabáku a alkoholu, která má kompenzovat vyšší nakládovost ve zdravotnictví, jde do zdravotnictví jen zlomek.
To sice máte pravdu, ale nedovedu si představit čím to ve státním rozpoočtu nahradit, aniž by se nezvýšil jeho schodek. A domnívám se, že je lepší to řešit vyšším zpoplatněním dopravních výkonů, které z mnoha důvodů potřebujeme omezovat, než to vytahat z peněženek všech poplatníků bez ohledu na to, jak moc veřejnou infrastrukturu využívají.
Je smutne,ze zrovna pravicova vlada rozhodne o kraceni dotaci do tolik potrebne infrastruktury misto toho,aby vyhodila cast z milionu tolik nepotrebnych statnich zamestnancu
„Nadbytek státních zaměstnanců“ je něco jako jeti – všichni o něm mluví, ale nikdo ho nikdy neviděl. Ale vážně: kdo kdy viděl seriózní analýzu, kolik zaměstnanců má stát, jaká je jejich agenda a bez které agendy se stát obejde či neobejde, případně kterou agendu lze provozovat s méně lidmi? Rozhodovat se má snad na základě faktů a ne dojmů. Dojmy mají všichni, to je jasné, ale kde jsou ta fakta?
Tak zrovna pokud se jedná o financování dopravní infrastruktury tak je tam určitý nadbytek generovaný tím, že stát nechce v rámci RUD zajistit krajům dostatek prostředků na financování krajských silnic a místo toho zase přerozděluje dotace prostřednictvím SFDI. Což vede k nutnosti nadbytečných úřednických míst jak na straně SFDI, tak na straně krajů. Jsou to sice jednotky až desítky úvazků, ale když tohle promítnete do vše oblastí, kde stát supluje dotacemi nepříznivé RUD pro kraje, města a obce, tak už to jde do tisíců zbytných úřednických pozic.
…a pak máme obce, kde jsou taky speciální oddělení na čerpání dotací :)))
Kdyby jen obce. Však obcím se o dotace stará armáda externích dodavatelů 🙂
Nejde jen o pocet zamestnancu, ale i o agendu. Neustale se place, ze mame moc policistu, ale nikdo mi zatim nevysvetlil, proc musi pcr jezdit ke kazdemu srazenemu zajici a pak dopravka chybi jinde. Operacni 112 HZS ma mit kontakty na hospodare jednotlivych honiteb, ktere k nehode ma primarne volat (a kteri se tam tak jako tak pak musi dostavit) a pokud ten ma napr podezreni na to, ze je ridic nality, pak volat pcr. Takhle je to neuveritelne plytvani kapacitami policie, ktera ma resit spolecensky mnohem zavaznejsi agendu.
trochu mě zaráží …“které nejsou ve vlastnictví státu,… uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.“ Jak nejsou ve vlastnictví státu? To jak kraje jsou stát ve státě?
Pokud je něco ve vlastnictví kraje, tak je to ve vlastnictví kraje a rozhoduje o tom kraj. Pokud je něco ve vlastnictví státu, tak je to ve vlastnictví státu a rozhoduje o tom stát. Vážně je to těžké pochopit?
jasně, ale kraj je součástí státu ČR. takže to je vlastně i státní zároveň….
Obec je také součástí státu. Ostatně i váš dům. Takže necháme o dění v nich rozhodovat centrální orgány?
Nepleťte si veřejný sektor a stát.
Já jsem nedávno jel přes Královehradecký kraj a docela mě překvapila nekvalita tamějších silnic, které jsou v ještě horším stavu než ve středočeským kraji (to už je teda co říct). Naopak v jihočeským kraji má drtivá většina krajských silnic nový povrch. Jak se to stalo, že jsou mezi kraji tak zásadní rozdíly?
Este ze nemusite jazdit po juhomoravskych krajskych cestach, to je este len zuzo. Pritom vedlajsia Vysocina aj Zlinsky kraj vacsinou v pohode
Pan je znalec zdejších silnic. Máte pravdu,JM kraj mě nepřestává fascinovat. Naposledy bratr při jízdě jižní Moravou objevil značení „Silnice se neudržuje“. Tady se laťka nastavila proklatě nízko:-)
Nevypadlo Vám slovíčko „v zimě“?
tak ono to spolu často souvisí, v zimě se neudržuje, není tak významná, tak se ani moc neopravuje 😉
No právě, nevypadlo 🙁
Ano jsou, podle toho jak se v daném kraji krade.
Bohuzel do znacne miry mate pravdu… treba jihomoravsky a stredocesky kraj si tahnou obrovsky dluh z doby hejtmanovani socialistickych hejtmanu pritele Haska a pritele Ratha, ktery radeji vrazeli prachy do zlodejin typu lednicka jizdarna za pul miliardy v pripade haska a o rathovych eskapadach asi netreba se zminovat. Kaslali na smysluplne investice a podle toho to tam ted vypada
Vysočina také měla socialistického hejtmana – a řadu let, tak jak to že Andrej chválí Vysočinu? Nebude to spíše o lidech?
PS: Vysočinského hejtmana jsem nikdy neviděl – minulého ani současného.
Hejtman Behounek se paradoxne stal clenem CSSD az kdyz s hejtmanovanim v roce 2020 skoncil. A system pece o krajske silnice se celkem kvalitne nastavil jiz za jeho predchudcu dohnala a vystrcila, ve kterem on pokracoval a budiz mu ke cti, ze ho nerozboural. Na druhou stranu se za nej realizovaly stavby, o jejichz smysluplnosti pochybuji, podle mne to bylo jen tim; ze byly v jeho domovskem okrese pelhrimov (myslim tim zejm. obchvaty Salacovy Lhoty a Lukavce, kde projede pet a pul aut). Na vysocine jsou mnohem potrebnejsi stavby – napr. obchvat mor. budejovic, jaromeric a treba jemnice na 152,… Číst vice »
Vemte to optikou toho, že kraj má obnos peněz na „dopravu“. A když značnou část balíčku spolkne přebujelý IDS, holt nezbývá peněz na silnice. Otázka je, po čem budou autobusy za pár let jezdit.
když to často požerou nějaké lokálky (vlaky) do nikam, tak se není čemu divit…
Největší úsporu na Ministerstvu průmyslu a obchodu tvoří převedení poplatku za odvoditelné zdroje zpět na zákazníky. Tim se „ušetří“ velká většina z těch 20mld. Takže je to tak trochu blamáž. Zatím vidím škrty pouze v investičních dotacích do infrastruktury, zbytek zatím vláda tají.
Pro mínusáře, zde je zdroj mého prvního tvrzení: https://www.respekt.cz/agenda/finta-v-balicku-nejvic-dotaci-se-usetri-tim-ze-skonci-pomoc-s-drahou-elektrinou
Pokud vám vadí druhá část mého komentáře, pak bych se rád zeptal, jaké jiné konkrétní škrty, kromě investic do silnic II a III tříd byly oznámeny.
Ono by se ušetřilo podstatě více kdyby se stopla nesmyslná podpora občasných zdrojů energie. Jenže na to nikdo nemá odvahu.
Tady je veci na skrtani mnohem vice, podivte se na agendu kraju a do registru smluv – dotace typu Sportujeme na vysocine nebo Jihocechy v tom nenechame a podobne ve vysi desitek az stovek tisic korun nevypadaji na prvni pohled jako moc, ale je jich jak much, kdejake vesnicke posviceni dostane dotaci.kraj vysocina rve desitky milionu do modnich montessori skol a skolek v jihlave a polne a proc? Tam mesta zs/ms nezrizuji?
Regionální silnice, tedy zejména silnice druhé třídy jsou z určitého pohledu velmi podivná věc. Hezky to je vidět na novém obchvatu plzně. Což je silnice s relativně velkou intenzitou, ale co je na tom,podle mého názoru podivné, že je to záležitost kraje, který na to nemá peníze. Takže se to postavilo ve velmi úsporné variantě. Centrem města vede silnice první třídy a naopak obchvat je krajský. Celý systém by měl fungovat s dobrou priorizací jenže v uspořádání, kdy část je státu, silnice první třídy a část je kraje (plus ještě Praha atd.), to podle mého názoru vylučuje. Vyhodnocování intenzit by… Číst vice »
Rozdělení silnic mezi různé správce je už dlouhá tradice. Už od 18. století byly silnice císařské, pak silnice zemské a silnice okresní – každé spravované někými jiným.
To ano, ale nechapu, proc nekdo jednou za deset let neudela revizi kategorizace silnic, mame tady spoustu silnic I. tridy, kde je provoz naprosto minimalni oproti jinym usekum silnic II. trid, ktere spravuji kraje. Takhle se na kraje prevadi pouze silnice, misto kterych se postavily dalnice.
Máte určitě pravdu a myslím, že to tak mají i sousední země. Já jen volám po tom, že jedním z řešením může být jednou za X let změna silnice z krajské na státní pokud k tomu je důvod. Nebo to může být koordinované jak na úrovni řízení modelu a asi i financí. Cest je několik, jde o to aby celek fungoval jako optimum. Možných důvodů, může být také několik, např. změna rozložení osídlení (viz velké aglomerace typu okolí Prahy apod.) nové velké průmyslové zóny velikosti např. typu Nošovice a nebo změny vyvolané infrastrukturou a změny toku a směru dopravy viz… Číst vice »
Jenže ty silnice také vedou odněkud někam – tedy od místa určitého důležitého připojení k jiné komunikaci navazující na jinou, podobně důležitou nebo důležitější komunikaci. Je bezesporu pravdou to, že silniční úseky často mají, někde i velmi různou míru zatížení, včetně úsekových parametrů. Udělat 30 km jedničky, 40 km dvojky a pak znovu 15 km jedničky? Tam, kde je nějaké křížení s jinou, podobnou, či vyšší třídou budiž, ale přetřídit to po průjezdu XY, kde není ani navazující křížení?
To jo, ale proc jsou jako jednicky zarazeny napr. silnice 54/71 na slovenske hranice,, kdy 71 ani na slovenske strane nenavazuje na silnici I. tridy a u 54 je na slovensku zakaz vjezdu nad 12t a ty intenzity tam jsou ledva na zarazeni mezi dvojky…
Aby se to pak o několik let později opravovalo jednou tak draho.
„Úspory v oblasti dopravních dotací chceme zaměřit v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na PROVOZNÍ úspory našich investorských organizací Ředitelství silnic a dálnic a Správy železnic.“
Tak doufám, že hlavně SŽ. Na ŘSD se už proslýchá, že to i po přerodu na státní podnik nebude žádná paráda, co se týče výplat. Dokonce ujišťují, že se zaměstnanci nemají bát snížení platu, snížení!
Klasika, pokud to prevedou na s.p., tak tam bud budou smluvni platy pro vyvolene a pro ostatni tarify, ktere se od p.o. prilis lisit nebudou. A na tech smluvakach budou pasaliky pro politiky, jak na ceske poste, ktera podle toho taky dopadla.
Možná i toto je cílem. A pro „janka“ jen dodám, že když někdo o něčem ujišťuje, pak to bude přesně obráceně. Příkladů bylo již dost.
Kdesi jsem četl, že transformací na a.s. by se příjemcem peněz z mýta stal místo státu správce dálnic, čili ŘSD. Pokud je to pravda, tak je asi jasné, proč se šlo do s.p.
To dava celkem logiku
S tankodromem na věčné časy…
Proč by měl stát dotovat (dotace jsou špatné) nějaké silnice, když si každý může koupit terénní auto?
: – )
A když si všichni koupíme horská kola, ušetří stát ještě víc, což? :o/
Dobrý nápad. Budete kandidovat? : – )
Ta kola budou sdílená, aby to bylo v souladu s dobou.
V souladu s dobou je nasdileni obecniho pozemku pujcovnam. Sdileni kol prece nikdo ve skutecnosti neprovozuje.
…. a nikdy jinak.