Vláda se s Lufthansou dohodla na několikamiliardové pomoci, stát získá pětinový podíl v aerolinkách

Airbusy A330 a A340 společnosti Lufthansa. Foto: LufthansaAirbusy A330 a A340 společnosti Lufthansa. Foto: Lufthansa

Nový německý fond pro hospodářskou stabilizaci WSF schválil balíček pomoci devět miliard eur (245 miliard Kč) pro leteckou společnost Lufthansa.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Takto nejak by mela podle meho statni podpora duleziteho podniku vypadat. Nikoli se po utajenem jednani zarucit ze statniho za hromadu dluhu a jen doufat v dobry konec…

Jiri

Stat krom sveho vstupu LH poskytl pujcku na tri roky na 1,5 mld eur. Otazka kterou poklada v Německu spousta lidi je. Z ceho ji LH bude splácet?
Jinak když jsme u těch dluhů. LH maji závazky (dluhy) ve výši 13 mld eur.

Ant

Dobrý postřeh! Všimněte se i toho trendu oproti roku 2018.
https://investor-relations.lufthansagroup.com/fileadmin/downloads/en/financial-reports/annual-reports/LH-AR-2019-e.pdf
(LUFTHANSA GROUP ANNUAL REPORT 2019, page 42 – CALCULATION OF NET INDEBTEDNESS)

Axel

Pro Vojtech – nemyslím, že hlavním problémem je utajení detailů o vyjednávání mezi ministrem Havlíčkem a českými/čínskými miliardáři – nevím jestli veřejnost má znát varianty úročení půjčky nebo varianty doby splácení. Hlavní chybou ministra Havlíčka je jeho neschopnost prokázat veřejnost, že je šance že dotace v konkrétní výši např. 5 miliard Kč z našich daní umožní přežít firmě Smartwings. Konkrétně jde o to, že bez znalosti aktuální výše dluhů firmy Smartwings je nulová šance udělat odborné rozhodnutí o výši částky která umožní firmě SMW přežít. Je obrovský rozdíl pokud celkové dluhy Smartwings jsou nyní např. 2 miliardy nebo 20 miliard.… Číst vice »

Nicky

S tím nelze než souhlasit. Smartwings také nelze srovnávat s Lufthansou a rozhodně nejsou důležitý, nebo snad strategický podnik.

Axel

nevím jak se pozná „důležitý nebo strategický podnik“. IMHO jediné klíčové je „obrátit korunu dvakrát než ji utratím“ – jinými slovy: „nevyhazovat peníze z okna“. Tedy o případné dotaci pro přežití Smartwings nebo jakkékoliv jiné firmy by mělo rozhodnout kolik dotace potřebuje s ohledem na ekonomickou kondici konkrétní firmy. A bohužel – hlavní problém hloupého rozhodnutí pana ministra Havlíčka spočívá v tom, že konkrétní situaci Smartwings nezná resp. vzhledem k minimu času a složitosti podnikání Smartwings bylo naprosto nereálné pro kohokoliv zvenčí poznat situaci Smartwings. IMHO je velká škoda, že namísto práce odborníků k vyhodnocení jestli poskytnout dotaci (a v… Číst vice »

beija

U pomoci Lufthanse je uvedeno například obchodování akcií na burze (kvůli transparentnosti), postupné zvyšování úroků, aby společnost rychleji splatila půjčku. Je obojí možné u SW? Kdo by tam byl schopen zajistit transparentnost? Čínská lidová republika? Roman Vik, který tvrdí něco, co ostatní akcionáři vzápětí dementují? Oligarcha Šimáně? Nebo Jan Tleskač?

beija

A vzhledem k ceně nákupu jedné akcie dnes na burze a prodeji státu se ten nákup Německu okamžitě vyplatil..

beija

Doplnění:Vzhledem k ceně akcie Lufthansy prodané státu(cca třetinová cena oproti burze) kdyby to někdo nepochopil předchozí komentář.

Petr

Ať je to jak chce, na akciích už díky té dlouhé nejistotě dali vydělat pěkně 🙂

Jan

Ještě by bylo fajn dodat, že německý stát v Lufthanse získá podíl v akciích, které ho vyjdou na 3 eura kus. Ty samé akcie se momentálně obchodují okolo 8 euro, takže němci na tom vydělají už v okamžiku pomoci. K toku získá stát křesla v dozorčí radě.
Ale ještě musí tento plán schválit i sama Lufthansa, a otázkou je, jak moc se jí do toho bude chtít. Část pomoci je hotovost, část jsou garance.

Nicky

No výborně, ještě Lufthansa může převzít Smartwings za 1 juan a udělat z toho dceřinou společnost jako je třeba Austrian.

Petr Noworyta

To nehrozi. Ale realne je to, ze si zde udela Lufthansa bazi pro nekolik svych letadel. Az Smartwings/CSA uvolni misto

Janina

Lufthansa nemá jakýkoli zájem zřídit další bázi, spíš je intenzivně ruší (třeba v Rakousku už není nic mimo Vídně). Ani v Berlíně s 5 mio lidí s vyššími platy jí nechtějí zřídit, ani po pádu Air Berlin to neudělali, co by tedy dělali jako v Praze? Pokud SW skončí, tak sem dá Ryanair pár dalších letadel, sníží už dnes ubohé platy (protože místní personál nebude mít alternativu kam jít) a zvýší ceny letenek, neboť nebude mít konkurenci. V Praze je dost slotů, kdokoli by tu chtěl mít bázi, může v klidu i dnes, letiště ho přivítá s otevřenou náručí. Já… Číst vice »

Nekdo

myslíte ten Londýn, kde na LHR koupácká QS sloty prodala, protože i přes jejich šílené ceny je nedokázala ekonomicky využívat? 😀

Janina

Myslím to LHR, kde ČSA byla nucena prodat sloty, aby zabránila svému okamžitému a úplnému krachu. Prodali zároveň tehdy snad i sloty na JFK. Bylo to to jediné, co tehdy mohli rychle zpeněžit. A tehdy Smartwings v ČSA ještě žádný podíl neměl. Můžete poděkovat českému státu, kam ČSA tehdy dovedl. Ovšem nechápu, proč to zmiňujete. V Praze jsou sloty na přidělení letištěm, úplně zadarmo, pouze několik málo časů během léta je plných, a problém je spíš se stojánkami pro widebody a propustností terminálu. Kdykoli by chtěl v Praze bázovat, může klidně dneska.

beija

Nebyl to český stát, ale neschopní političtí manažeři, kteří věděli, že neponesou zodpovědnost, neb mohli být po pár letech vyměněni. A přitom se vesele ohlodávaly zbytky dosud neohlodané kosti státního podniku.
A ten o půlce nakrájeného citronu za 30Kč /tehdy stálo kilo/ do C class od cateringu znáte?
Tady je dobrý rozhovor na téma ČSA a Smartwings: https://denikn.cz/366156/smartwings-prispely-ke-zniceni-csa-a-ted-chteji-pomoc-od-statu-rika-letecky-manazer-sedlacky/

medák

Tak ale zrovna ve vztahu ČSA/Smartwings v té době se není moc čemu divit že se spolu takhle utkávali.. přeci jen to byla konkurence a tak měla jak jedna tak druhá společnost zájem si z toho pomyslného „koláče“ urvat co nejvíc to šlo.. neznám žádné konkurenční firmy co se nesnaží té druhé sebrat co nejvíc zákazníků a potencionálních tržeb (Škoda x Hundai, Alza x CZC, atd..). Je to hold zákon trhu 🙂

beija

Je to poměrně jednoduché, Šimáně skrze TVS žaloval český stát, aby ten méně vydělal na prodeji ČSA. Pak ČSA musely zlikvidovat charterovou sesterskou společnost Holidays Czech Airlines a Travel Service tak přišel k jejich charterovým zakázkám, zejména pro české cestovky.
Zopakuje někdo letos Šimáněho přístup s žalobami na stát a bude je aplikovat na Smartwings? Aby urval více z pomyslného koláče státní pomoci v době koronaviru?
Nebo jen kvůli pomoci skutečně potřebným?
https://plus.rozhlas.cz/klara-vlasakova-nepomuze-smartwings-kdyz-si-vylepsi-financni-gramotnost-8209785

beija

Přesněji z Wikipedie: Travel Service podal v letech 2010 – 2012 několik žalob kvůli pomoci státu státním aerolinkám ČSA před jejich privatizací. Jednalo se celkem o 6 soudních sporů ze strany Travel Service, čtyři před českými soudy a dva před Evropskou komisí, v celkové výši až 2,7 miliardy korun. Kvůli těmto soudům představovala koupě ČSA pro případné zájemce riziko. Pomoc státu pro ČSA kvůli zvýšení ceny státní firmy ČSA před vlastní privatizací kritizoval především jeden z vlastníků Travel Service,Jiří Šimáně, což vyústilo k podání žalob ze strany Travel Service. Spory byly urovnány rozhodnutím bývalého ministra financí Miroslava Kalouska z 5.… Číst vice »

Y.K.

Todle je ovšem velmi zúžený výklad těch šíleností co se tehdá děly mezi ČSA, Czech holiday airlines, jejich prodej Aroholdingu, převádění letadel mezi ČSA a aeroholdingem pak tototéž posádky, ceny neodpovídající nákladům (ztráta 3,5 mld. Kč tenkrát), dolívání peněz státu. Tenkrát to nejvíce vřelo uvnitř ČSA, žaloba Travel service, byla taková třešnička na dortu.

Y.K.

Tohle… pěkný překlep…

Y.K.

O Smartwings je jen nadpis. Pokud se tam něco takového píše, tak je to někde za paywall.

mtow

Cože? Jaký sloty na LHR? TVS nikdy na LHR nelítal. Příště počkejte, až z Vás vyprchají ty halucinogeny nebo co to berete za matroš.

beija

Není nutné někoho hned obviňovat z toho, že jede v halucinogenech, spíše upozorňovat na nutnost ověřovat údaje, než něco napíše, aby z toho nebyly polopravdy a zavádějící tvrzení ve stylu Zachraňte nám křídla. To ale každý inteligentní člověk zvládne do pár minut..

Nekdo

Jaky personal? Neni snad jedno, jestli je nekdo cisnik v letadle, vlaku nebo v hospode? Piloti bohuzel odejdou, to je jasne, tech je zaroven nejmene a pozemni personal letiste zustane, prosim, nepredstirejte, ze bez QS to PRG zavre…

Já, kdo jiný

Spíš Eurowings. Praha nic exkluzivního není.

maďar

Clanek je o Lufthanse ty zatemnenej mozecku 😀 nechapu proc vsude tahas Smartwings. Asi nakej komplex ? Schizofrenie? Zacalo to tim , ze te ve tride nemel nikdo rad vid. A taha se to s tebou cely zivot at to vyustilo v deprese a rozpolceni osobnosti. Bez prace, bez penez, alkohol. Jajaj :/

Ted

To víš že má, nejdříve hejtuje že nechce žádnou pomoc SW, když se společnost rozlítá sama, tak hejtuje že by tam nikdo neměl kupovat žádné lístky protože to stejně zbankrotuje. Holt, asi výhozený zaměstnanec když má s nima neustále problém a tahá to do všech diskusí.

Ale abych i já nebyl offtopic, je super že se Lufthansa dohodla. Evropa potřebuje obory s přidanou hodnotou, kde se soustředuji nejmodernější technologie a vývoj.

maďar

Pro fandy letani je to samozrejme skvela zprava. Zivot bezi dal a litat se bude 🙂 lufthanse gratuluju !

atat

A je to tady …. před par dny jsem to psal a mohl jsi se rozkročit, že prý néééé, že mají peněz dost … prostě znalec :-). Tak doufám, že i český dopravce se dočká pomoci jako airlines v EU a vlastně i mimo EU …..

maďar

Nicky neni zadny znalec. Je to zpruzelej, jedovatej , zapsklej a zakomplexovanej jedinec. Sedi cely den u kompu a refreshuje stranky aby mohl co 5 minut publikovat sve zcestne myslenky a vnucovat je ostatnim. Normalni chudak bez konicku a kamaradu 🙂

maďar

A jeste ma asi 5 ruznych nicku a odepisuje sam sobe aby navodil dojmu ze jeho nazory nekdo podporuje 😀 😀 tohle je fakt diagnoza 😀 😀 😀

Nekdo

tohle blábolení máte předepsané v rámci psychoterapie? nebo je to součást nějaké kampaně QS? nebo jste troll?

Martin K.

Pouze člen kampaně SWG – nechte nám křídla. Nic víc, nic míň.

Anonymas

Do černé díry zvané SW ať si lijou peníze vlastníci, tedy čínská státní firma a čeští miliardáři.

maďar

Dobre Nicky (Anonymas) co tam mas dal?? 😀 😀

Anonymas

Co tam pane maďar, atat, ted máte vy? Tedy místo neustálého obhajování jedné z nejhorších aerolinií na světě?

atat

Takže jsi troll, Nicky Anonymas,, viď? ….. no nic. Rozhodne nikde nikoho neobhajuji, tak nelži, OK? Pouze bych rád, aby i přes tu zrůdnost, což jakákoliv dotace samozřejmě je, aby i česky letecký dopravce dostal podporu či garanci od státu. Prostě pouze tak, jak se tomu děje v celé EU i mimo ni. A chápu, že se to nemusí někomu líbit ….

Nicky

Ať si to podporují majitelé pokud to chtějí. Pokud ne, mohou to prodat jinému investorovi. Ale ze státního ani juan – Smartwings není Lufthansa. Je to jen marginální aeroklub.

atat

Koukám, že je tu posun …. ještě před pár dny jsi psal, ze Lufthansa žádné peníze nemá a tak ani Smartwings 🙂 V EU i mimo EU to jde dopředu, tak doufám, že i u nás se to brzy hne a bude rozhodnuto.

Anonymas

Pane maďar, přepnout nick na atat pro příště, takhle to vypadá blbě, jak když reaguješ sám na sebe.

atat

Uz zacala skola, mel bys bezet ….

Honza

Přesně, jako v Německu. Podpora i garance pro firmu a za to odpovídající podíl a místa v dozorčí radě. Jenomže to u nás v Česku a. s. nefunguje.
Dopadne to tak, že se zaručíme za miliardy, které se vzápětí vypaří „neznámo kam“ ☹️
V Německu šlo o velká jednání, účastnil se jich stát, firma i odbory a trvala týdny . U nás jde o tajné rozhodnutí skupinky lidí 😕

Takže našeho dopravce podpořit, ale tak aby za to stát získal odpovídající protihodnotu, a ne ručit za dluhy o kterých nic neví.

atat

Naprosto souhlasím, musí to být transparentní jako kdekoliv jinde v Evropě. Já u žádných jednání u nás a ani v Německu nebyl, takže nemůžu hodnotit, zda to u nás řeší skupinka lidí a v Německu to byla skupinka větší a nebo velká. Zároveň taky doufám, že to nedopadne jako s naprostou většinou dotací v tomto státě – proto také dotace považuji obecně za naprosto nemorální!

Honza

No tak Lufthansa nedostala dotaci, německá vláda v nich koupila regulérní podíl za velmi výhodných podmínek. Takže doufám že dotaci, nebo garanci za nic nedostanou. Musí tam být protohodnota, žádné VIP podmínky

Nekdo

Wow. Blahopreji. Skutecne velky posun od predchoziho – nacpime libovolne mnozstvi penez do ceskeho rodinneho stribra QS – k tomuto strizlivemu nazoru, ktery s klidnym svedomim podepisu tez.

atat

Věřím, že nikdo někdy nechtěl cpat libovolné peníze do něčeho a vláda snad má rozum a neudělá to (i když vidím ty dotace v cele EU, tak úplně nevím). Částka pomoci Smartwings musí být rozumná a na základě faktů a ne dojmů, ale pomoc musí rozhodně přijít, at nejsme zejména v EU zase k smíchu a máme na letišti v Praze bázovaného pořádného dopravce..A samozřejmě lépe garance než dotace ….

beija

Jak bude zaručeno, že státní pomoc v případě poskytnutí nebude odkloněna například do UG Jet 2, s.r.o. ??? Vlastníky lze snadno dohledat. Insidery a znalce to asi nepřekvapí. 🙂 UG Jet 2, s.r.o. už vlastní Cessny létající jako aerotaxi a SW je pouze pronajímá.