Vláda schválila rekordní rozpočet fondu dopravy. Počítá s půjčkou i dluhopisy
Příští rok mají být peníze ze SFDI využity například na nové úseky dálnic D6, D35 nebo D3.
Na pondělním večerním zasedání vláda schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok. Počítá s rekordními výdaji 151 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 23 miliard korun. Zároveň je to o téměř 28 miliard více, než vláda původně navrhovala letos v červnu. Rozpočet ještě musí projít parlamentem.
Velká část rozpočtu bude pokryta dalším zadlužením: celkem 30,7 miliardy korun má být zajištěno „jinými finančními nástroji“. Nárůst má pokrýt půjčka od Evropské investiční banky a také novinka v podobě dluhopisů SFDI. Fond přitom zatím dluhopisy nevydával a ani nemůže. Bude se muset změnit zákon. „Struktura a parametry tohoto financování budou předloženy vládě ke schválení,“ uvedlo ministerstvo dopravy, které rozpočet označuje za proinvestiční. Příspěvek z evropských fondů má být 28 miliard.
Investiční výdaje mají být příští rok ve výši 104,3 miliardy korun a neinvestiční 46,6 miliardy (opravy, údržba a provozování dopravní infrastruktury, provozní činnosti investorských organizací). Z celkové částky rozpočtu je pro Ředitelství silnic a dálnic vyčleněno 65,5 a pro Správu železnic 70,4 miliardy korun na pokrytí investičních a neinvestičních akcí. Kraje dostanou na své silnice šest miliard.
„Vládou schválený proinvestiční rozpočet pro dopravu nám umožní nejen pokračovat v rozestavěných projektech, ale také v příštím roce zahájit další desítky kilometrů nových dálnic, silnic I. třídy a železničních staveb,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Nyní se staví 144 kilometrů dálnic a 102 kilometrů silnic I. třídy. Příští rok mají být peníze ze SFDI využity například na nové úseky dálnic D6 okolo Hořoviček a Hořesedel, dálnici D35 k Mohelnici nebo na pokračování běžící stavby dálnice D3 směrem k rakouským hranicím. Ze silnic I. tříd budou pokračovat mimo jiné obchvaty Jaroměře, Bludova, Nové Paky nebo Klatov. Na železnici budou prostředky využity například na modernizaci tratě z Prahy do Kladna a přípravu vysokorychlostních tratí.