Vláda schválila přeměnu ŘSD na státní podnik, lépe zaplatí odborníky
Ministerstvo opustilo snahu přejmenovat ŘSD na Správu dálnic a silnic. Organizace si i jako státní podnik podrží svůj současný název.
Vláda dnes po 12 letech úvah odsouhlasila novelu zákona o pozemních komunikacích, která má přinést transformaci příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) na státní podnik. Novela musí ještě projít Parlamentem a Hradem.
„Cílem změny státní příspěvkové organizace na obchodní společnost je zejména vytvořit podmínky pro dostatečné ohodnocení odborníků, protože je potřeba umožnit ŘSD snazší zaměstnávání a odměňování špičkových odborníků, jako jsou dopravní inženýři nebo například IT specialisté se zaměřením na kyberbezpečnost,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Věcný záměr zákona byl připraven už za minulé vlády, ministerstvo dopravy po nástupu Kupky nicméně udělalo jednu změnu. Opustilo snahu přejmenovat ŘSD na Správu dálnic a silnic. Organizace si i jako státní podnik podrží svůj současný název, pouze přijde o dovětek „ČR“. „Cílem je zbytečně nezvyšovat výdaje, které by byly spojeny se zásadnější změnou názvu tohoto subjektu,“ píše se v důvodové zprávě, kterou má deník Zdopravy.cz k dispozici.
Ředitelství silnic a dálnic s. p. má podle předložené novely vzniknout k 1. lednu 2024. Dostane přitom klasickou výbavu, kterou běžně disponují firmy zapsané v obchodním rejstříku, především dozorčí radu. V té budou sedět i zástupci zaměstnanců. V čele zůstane generální ředitel. Do čela státního podniku plynule přejde ten, kdo bude sedět v křesle generálního ředitele příspěvkové organizace na Silvestra 2023.
Cílem transformace je podle ministerstva zvýšit výkonnost a kvalitu práce ŘSD. Pomoci mají především změny v odměňování zaměstnanců, což má přilákat odborníky. Řadu činností, které dnes ŘSD zadává externím firmám, by si po proměně mělo dělat samo. Důvodová zpráva rovněž poukazuje na to, že zaměstnanci ŘSD dnes mnohdy odborně zaostávají za zaměstnanci soukromých firem, se kterými má organizace obchodní vztahy. „Což z hlediska potřeby řádné kontroly dodávaného plnění není nikterak optimální, a dokonce vede opět k delegaci kontroly tohoto plnění na externí subjekty,“ stojí v důvodové zprávě. Nové ŘSD by také mělo mít dlouhodobější finanční jistotu, pokud jde o investice.
Ani jako státní podnik nebude mít ŘSD vlastní majetek (což je ostatně znak státního podniku), bude mít pouze právo hospodařit s majetkem státu. Za dluhy bude odpovídat stát. To jsou rozdíly proti akciové společnost, kterou je například rakouský ASFINAG. Ten byl dlouhá léta českými ministry dopravy zmiňován jako zářný příklad, nakonec se jím ale nikdo neřídil. Komentář k opuštění modelu ASFINAG přinesl deník Zdopravy.cz loni v květnu.