egoe-plus
Infrastruktura Komentáře Silnice Stavebnictví

Komentář: Transformace ŘSD? Letitá klauniáda se smutným koncem

Budování dálnice D3 Ševětín - Borek. Pramen: ŘSD
Budování dálnice D3 Ševětín - Borek. Pramen: ŘSD
Všichni ministři dopravy za posledních deset let propásli příležitost stvořit obdobu rakouského ASFINAGu.

Nejméně deset let se v České republice vede diskuse o proměně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), až konečně před několika dny představilo ministerstvo dopravy výsledek. Do legislativní rady vlády míří zákon o státní organizaci Správa dálnic a silnic (SDS), která nahradí dosavadní příspěvkovou organizaci Ředitelství silnic a dálnic. Jinými slovy, výsledkem letitých diskusí je změna značky a pod ní velké nic. Až na pár přifouknutých detailů zůstane fungování organizace beze změny.

Dlouhá léta se přitom všichni ministři (včetně těch za ANO) zaklínají zkratkou ASFINAG, což je rakouský dálniční správce a investor Autobahnen und Schnellstrassen Finanzierungs Aktiengesellschaft. „Je naším zájmem udělat z ŘSD státní akciovou společnost,“ tvrdil ještě v dubnu 2018 na Žofínském fóru ministr Dan Ťok na dotaz prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka, který vyčítal státu nečinnost. Nejen Ťok, ale všichni před ním a po něm propásli příležitost vytvořit český ASFINAG. Korunu tomu nyní nasadil Karel Havlíček se Správou silnic a dálnic po vzoru Správy železnic.

A v čem spočívá „zázrak“ jménem ASFINAG? Jde o akciovou společnost na vládě a ministerstvu dopravy z velké části nezávislou. V jejím čele stojí dva ředitelé, které na pět let jmenuje šestičlenná dozorčí rada. Ta se obsazuje podle zákona, zasedají v ní zástupci soukromých i veřejných institucí. Personální stabilita a nezávislost pak je doplněna zásadní věcí: nezávislostí finanční.

Rakouská firma funguje čistě na komerčním základě, ze státního rozpočtu nedostává ani euro. Příjmy ASFINAG tvoří výhradně mýtné, prodej dálničních známek, poplatky za tunely a výnosy z odpočívek. ASFINAG nejen žije, ale vykazuje zisk a platí státu daně. Samotné výnosy by ale na výstavbu nových dálnic nestačily. Rakouská firma získává peníze na velké investice z prodeje dluhopisů. Pokud utlumuje novou výstavbu, tak dluh splácí. Když potřebuje výstavbu rozjet, tak dluh roste. Tato finanční nezávislost je pod přísnou kontrolou nejen akcionářů, ale především mezinárodních ratingových agentur a věřitelů.

A teď si něco takového představme u nás. ŘSD a.s. by muselo dostat majetek, tedy především dálnice, a příjem z něj. Příjmy z mýtného, dálničních známek, odpočívek, případně spotřební daně by proudily rovnou do ŘSD a.s. bez každoročního handrkování o rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. V ŘSD a.s. by se přesně rozdělovaly podle dlouhodobého plánu výstavby bez vlivu politiků. Případný dluh by byl díky stabilnímu příjmu relativně výhodný a nešel na vrub státnímu rozpočtu ani maastrichtským kritériím. Z ŘSD by se stal komerční automat bez vlivu z nábřeží Ludvíka Svobody. To je v tuzemských poměrech nemyslitelné.

Na závěr si tu letitou klauniádu s transformací ŘSD shrňme. Odpověď na otázku, jak by ŘSD mělo nově vypadat, dala už začátkem roku 2012 analýza ministra Pavla Dobeše. Tehdy vyšel jako nejvýhodnější státní podnik, transformace měla začít ještě ten rok. Nic se nestalo. Dobeš stál uprostřed zhruba pětiletého období, kdy se ministři i šéfové ŘSD střídali jako svatí na orloji a všichni chtěli transformovat. Jako jeden z nejdůležitějších bodů svého programu to měl i nejdéle sloužící porevoluční ministr Dan Ťok. Znovu se ovšem analyzovalo a dopadlo to jako vždycky. Jde o promarněnou příležitost.

Jan Šindelář

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blahun

Jde jim jen platy, které si chtějí zvednout mimo tabulky. Ta organizace vůbec nefunguje, nedovedu si představit, že najmou lidi a budou sami projektovat. Ve finále se to prodraží, protože najmou drahé lidi a zároveň ty služby stejně nakoupí. Jejich lidi budou zas jenom kontrolovat. Ven se zadává spousta činností, pro které ŘSD lidi má. Dokonce celé týmy, které nefungují efektivně.

Insider

Pěkně napsáno. Transformaci ŘSD je hlavně nutné profesionálně připravit – viz třeba Německo. A toho bohužel vedení ŘSD ani MD schopno není. Bohužel, v porovnání s jinými obory a společnostmi, je ŘSD vedené neodborně a to jak po stránce technické tak manažerské. Změna na státní podnik – což je současná verze – nezmění nic.

Alibaba

Jak tu už zmínil ABC, tak mě taky zaujalo „Případný dluh by byl díky stabilnímu příjmu relativně výhodný a nešel na vrub státnímu rozpočtu ani maastrichtským kritériím.“

Považuji tímto nějaká maastrichtská kritéria jen za profesionální šiméčko na lidi, když si do dluhu může započítat každý co chce, dle nastavení systému financování ve státě.

Petr

Děkuji za článek. Konečně jsem se někde dočetl, jak je vlastně postaven ten rakouský model. Jinak samozřejmě otázku platů za nafouknutý detail nepovažuji (příspěvková org. vs. nová forma). Kvalitní lidi je třeba zaplatit, jinak bude pro stát dělat jen pár srdcařů a hejno neschopných… (či všeho schopných)

Miky

ASFinAG je sice moc hezký příklad, jenže v Rakousku mají dálniční a rychlostní síť téměř hotovou, kdežto my jsme tak někde za polovinou a navíc ŘSD má ve správě i silnice I.třídy s desítkami neexistujících obchvatů a přeložek. To si nedokážu představit, jak by to z příjmů za dál.známky a mýto všechno ta SDS a.s. zaplatila.

Mašinka

Ono by to šlo stejně, jako v Rakousku, Česko přestěhovat, nebo vyměnit obyvatelstvo.

Jarda

nebojte, oni přijdou pirati a veškere stavby infrastruktury dostanou stopku a zase se přestane na několik let stavět a jezdit budeme asi po poli. Zlegalizují kytku a každymu bude vše jedno…

Otakar

Běžte trollit na Novinky, děkuji.

PetrM

jinými slovy se tahle mega transformace století dá popsat jako „zapomeňte na to, že by příjmy z mýta nešly do státní kasy“

medvěd

Přestaňte ohýbat zákony a dělejte pořádné. Jakejkoliv jouda dnes zablokuje stavbu a my platíme tím pádem víc.

Tomáš Záruba

Já bych se směrem k nějaké té „nezávislosti“ příliš neupínal. Politické vlivy tam vždycky v nějaké podobě budou (a nevěřím ani tomu, že v tom Rakousku nejsou), a akorát to pak poslouží na sejmutí odpovědnosti z politiků, když jde něco blbě.
Navíc v A mají dálnice v podstatě hotové a jde především o „správu a údržbu“, zatímco tady je pořád politicky hořlavé téma, kde bude jaká dálnice dřív („méně pozdě“) atd. Ta problematika u nás má prostě objektivně daleko vyšší prioritu.

Olin

To je sice pravda. A určitě vlivy jsou i tam. Máme půlku famílie v Jižní marce a docela vysoko ve státní administrativě, ale… Přes všechny interní problémy Rakouska však A5 a S10 je v činné službě, a možná to někdo nepovažuje za top dálnici, ale pro mne s Jižní Moravy je to široko daleko nejlepší dopravní infrastrukturální stavba.

Olin

Myšleno k silniční dopravě. Tunelové eskapády OBB Netz jsou už úplně mimo rozlišovací schopnosti českého zrcadla, tedy SŽ(DC).

ABC

Dluh nejde na vrub státnímu rozpočtu ani maastrichtským kritériím, fakticky však za něj předpokládám ručí stát …. nešla by třeba ČSZP taky předělat na akciovku? 🙂

ABC

ČSSZ, pardon

Gejza

Tak ona ta „nezávislost“ na Vládě, potažmo „MDČR“ může být dvousečnou zbraní. Dejme tomu, že to na některých stavebních správách stojí za pendrek (stačí porovnat výkonnost jednotlivých správ při přípravě staveb). A co kdyby s tím „nezávislé“ vedení nebylo schopné / ochotné něco dělat? Čekali by na MDČR 5 let, až by ředitelům vypršel mandát? V našem prostředí bych zkrátka nedal ruku do ohně ani za akciovku vlastněnou státem. Jinak článek nezmiňuje hlavní důvod transformace – nezávislost na platových tarifech vycházejících z nařízení Vlády. Se stávajícími tarify platnými pro příspěvkovou organizaci se prostě kompetentní odborníci na přípravu a dozor staveb… Číst vice »

Jarda Š.

V našich podmínkách by akciovka spíš dopadla jako slovenská NDS a.s., kde stejně o všem zásadním rozhodují politici a ředitel je v podstatě jen poskok ministra dopravy.

Otto

Obávám se, že máte pravdu. Stačí se podívat na jiné „státní akciovky“ – všude se pašalíky rozdělují podle stranického a lobbistického klíče.

Gwann

tak mohli v dozorčí rade sedět mlynář, nejedlý, faltynek, feranec a kvetoslav hlína… nejlíp 10 let bez možnosti odvolání…

vzhledem k tomu, koho sněmovna zvolila do řady CT, tak se obávám, že u nás podobně nezávislé instituce zatím stále nemají šanci…

FACEPALM

Ale jděte do háje s nezávislost, pro nějakou nez

FACEPALM

Pro nějakou nezávislost se politika nedělá. Holt musíme doufat, že vyhraje nám milejší strana barikády, která tam dosadí členy, které budou blíže naším ideálům.

Gwann

„nezávislé“ instituce – jako např. Ústavní soud (který není soudem v pravém slova smyslu, jen se tak jmenuje), ale také NKÚ, různé regulační úřady a také ÚOHS mají ten smysl, že jsou nezávislé na aktuálním přelévání moci ve sněmovně. prostě jde o to, aby třeba i náhodný vítěz voleb do poslanecké sněmovny, nemohl ovládnout celý stát lusknutím prstu. aby systém byl odolný Babišům nectícím pravidla. kdosi pravil, že systém má být nastaven ne tak, aby byl nejefektivnější, ale tak, aby nehodní napáchal co nejmenší škody, když se dostanou k moci. a ono to jakž-takž funguje, někde lépe, někde hůře, ale… Číst vice »

Vojta

Ministři dopravy měly v posledních 10 letech mnohem důležitější úkoly než řešit nějakou transformaci ŘSD. Např. obnovit výstavbu dálnic poté, co jí ODS&TOP&VV zastavily. To se povedlo nad očekávání, protože v současnosti je ve výstavbě asi nejvíce úseků dálnic v historii. Je to řádově 10x více než po minulé krizi. Předpokládám, že po volbách se začne „transformovat“, a že zase přijde zásek na x let. Další vládě stačí dokončit to, co je teď rozestavěné a všechno zase r*zesrat….
Příští rok se má začít stavět cca 80km dálnic, takže nám snad ZDO podá stejně detailní informace jako letos.

Jaaa

To se to staví, když je konjunktura.

Gwann

tak nejhorší bylo že zastavily i přípravu. ale za to muzou především veverky, konkrétně jedna. od té doby toho na ten čas uběhlo toho anoiste zas tak moc nepostavili

Butrusik

Tady hlavně koukam zastavily výuku češtiny na základní skole

Butrusik

Pardon to patří gwannovi😁 proc to tu nejde editovat?🤔

Gwann

ááá, grammar nazi…
prosím, oznámkujte mne.

PS: psal jsem to na mobilu, jinak maturitu z češtiny mám za 1. ale to tehdy ještě John měl své na vlastní oči a s Janouškem vydával časopis.

johny

ANO, bude (nám) líp…

rychlodráha

Jim… Nám ne.

Pražák

a tady je seznam lidí, kterým skutečně lépe bude:
Andrej Babiš
Jaroslav Faltýnek

Já, kdo jiný

Akce (ne)spokojených občanů.

V. K.

Otázka je, jestli by se u nás té nezávislosti podařilo dosáhnout. Musel by se hodně dobře ošetřit jmenovací proces. Jinak hrozí, že to dopadne stejně tristně jako rada ČT, kam poslanci ANO a SPD protlačili celou řadu podivných osob.

SaulGoodman

To sice souhlasím, nicméně pokud máte jakýkoliv orgán volený či jmenovaný politiky, tak nelze mluvit o jeho nezávislosti. Rada ČT prostě nikdy nezávislá nebyla a nebude, je to bytostně politická volba, v níž hlasují volení politici. To, že tam dříve byli voleni normálnější lidé, ještě neznamená, že třeba neměli vazby na politiky, kteří je zvolili. Ostatně třeba paní Drtinová a pan Veselovský odešli z ČT kvůli jejímu údajnému ovlivňování již před 7 lety. Buď bychom se měli smířit s tím, že to není nezávislý orgán, nebo změnit zákon, aby se ta rada obsazovala jinak, ale přijde mi, že se trochu… Číst vice »

V. K.

Je fakt, že ten mechanismus je nastavený slabě, ale na druhou stranu tady je nějaká politická kultura, která by měla diktovat ty slabiny nezneužívat. Dokud se dodržovala gentlemanská dohoda o reprezentativním zastoupení vlády a opozice v radách, tak to fungovalo v rámci možností dobře. Jenomže teď Faltýnek s Shogunem zaveleli na steč.

Jaaa

Jo, snaží se zmanipulovat volby co to půjde. Ale snad to stačit nebude. Pak nezbude než je zase odvolat.

taxi

V naší zemi mají „nezávislost“ snad jedině univerzity. Ale kdo někdy strávil delší dobu v akademickém prostředí a viděl, jak se tam kupují hlasy za teplá místečka, granty, případně se naopak sahá k vydírání atd., tak ani o tomto nemá valné mínění. Vlastně mě pak nepřekvapuje, když kdejaký rektor vstoupí do reálné politiky a tam ukáže, co je to za hlupáka, který ani nedokáže hájit základní principy vědeckého poznání :-(.

Willy

Bylo by pochopitelně správné a spravedlivé, pokud by příjmy ze silniční dopravy, vč. souvisejících daní proudily rovnou do ŘSD, jenže to je se socialistickým vládnutím dost neprůchodné, protože pak by jim nezbylo na dotace vláčkové infrastruktury, která na štědrých dotacích stojí a padá.

Jaaaa

Auta nedávají na rozvoj železnic ani korunu.

Naopak by došlo ke zdražení všeho pro vás autíčkáře. Nemáte ani na to, abyste si za svoje udržovali aspoň to, co už je postaveno. Musí vás dotovat zbytek ekonomiky.

Ještě je potřeba započítat vám smrad, špínu, léčbu, ztracenou kvalitu života a ztracené příležitosti z hluku, rakoviny a dalších chorob, zábor veřejného prostranství a toto vše navíc za klimatickou změnu a pak si teprv můžete říct, že nejste socialisti co jenom ze společnýho berou a nic nevrací.

Willy

Výnosy z daní jen za PHM jsou kolem 90 mld. ročně, k tomu můžete připočítat silniční daně, mýto, dálniční známky… „Celkem stát za benzin a motorovou naftu předepsal řidičům spotřební daně ve výši 91,98 miliardy Kč.“ https://www.cerpacka.cz/2019/03/26/ceta-spotrebni-dan-loni-predstavovala-temer-92-mld-kc-rychleji-roste-benzin/

Kubrt

A spotřební daň nic? A když vyčíslovat negativní externality, coty pozitivní – naprosto klíčovou a nenahraditelnou roli silniční dopravy v chodu ekonomiky?

Jaaa

Spotřební daň platí jenom auta? Nějak jsem si nevšiml. Stejně jsem si tak nějak nevšiml, že ze spotřební daně je hrazena podstatná část výdajů na opravy a údržbu silnic 2. a 3. tříd, místních komunikací a ulic. Zdravotní dopady silniční dopravy jsou opět samy o sobě mnohem vyšší, než celá vaše spotřební daň. O záboru veřejného prostoru a krajiny jedoucími a parkujícími auty ani nemluvě. Soukromá osobní auta nemají ani „naprosto klíčovou“, ani „nenahraditelnou“ „roli v chodu ekonomiky“. Bez soukromých osobních aut v podstatě žádné dálnice nepotřebujeme, jenom narovnání a občasné rozšíření jedniček; případně obchvaty obcí, aby projely ty kamiony… Číst vice »

noerf

Na železnici nebude více nákladu jezdit z několika důvodů:
1) čas – pokud pošlete kamiony z Brna do Plzně, tak to ujedou za pět hodin, vlak díky nízké kapacitě tratí pojede přískoky 8 hodin a bude rád
2) málo kde jsou dnes skutečně používané vlečky, spoustu nakládišť a manipulačních kolejí se zrušilo v rámci optimalizací.

Jaaa

Přesně tak. V současné době se současnou infrastrukturou je to nemyslitelné.

Infrastruktura je značně vychýlená ve prospěch silniční dopravy. A to i na legislativní úrovni. Už jen těch povinností, co má vlečkař, žádnej kamioňák nikdy mít nebude. Prostě jednu možnost si sami blokujeme a pak se divíme.

Otázka je ale jiná – kam chceme směřovat.

Baraba

I když byla infrastruktura lepší a funkční vlečka v každém průmyslovém podniku, tak fungování dráhy bylo naprosto nepochopitelné.

A opět zde dám příklad, kdy jsme ocelové ingoty do Rumunska museli začít vozit kamiony, protože:
1. necestovaly tam 14 dnů
2. nebloudily po celé Evropě
3. bylo to levnější
4. nemuseli jsme platit nesmyslné pokuty a penále za věci, které jsme nemohli ovlivnit (poškození vagonu na cestě, zdržné, když nám naložené vagony stály v závodě a čekaly až si to pánové od dráhy milostivě odtáhnou, atd.)

Jaaa

Já s vámi naprosto souhlasím; přesně tohle jsou případy, které dělají z železnice nefunkční krám.

Když vám nechají kamioňáci návěs, než si pro něj přijedou, platíte za něj něco?

MP12

Co tak toho trolla bloknout?

Jaaa

Myslíte vás?

MildaIV

Není troll, myslí to bohužel vážně.

Jaaa

Pravda bolí, co?

ABC

Bez soukromých osobních aut to tusím zkoušeli v KLDR a na Kubě. Velkej sukces to byl. Pravice jak řemen!

Jaaa

Ale jen si je mějte. Ale taky si je zaplaťte. Vy KLDR.

Baraba

Nevím o co Vám pořád jde?

Auta mám, zaplatil jsem za ně, za firemní platím silniční daň, platím spotřební daň z PHM, platím dálniční známky a mýto, firemní i soukromá vozidla parkuji na vlastních pozemcích.

Co platíte Vy za vláčky?

Jaaa

O to, že tohle všechno jaksi stále nepokrývá náklady na provoz, dopady na okolí a především na stavbu a údržbu infrastruktury.

Já žádný vlak nevlastním. Proč bych za něj měl něco platit?

Baraba

A železnice pokrývá náklady na provoz, dopady na okolí a stavbu a údržbu z čeho?

Kubrt

Když ono těch soustředěných proudů kamionů, převoditených snadno na jeden vlak, zas tolik není. A zejména, kamionová množství je část silniční nákladní dopravy, kde by se něco na koleje přesunout dalo (ovšem na bázi atraktivity nabídky železnice, ne rozkazem), pak je tu ještě „dodávková“ část silniční dopravy, která – ano – pro chod ekonomiky je zcela klíčová. Soukromá osobní auta – mají klíčový význam pro chod ekonomiky a společnosti. I v tom šotouši často vzývaném Švýcarsku je osobní automobil běžnou součástí života a Švýcar v něm najezdí výrazně více km, než Čech, potažmo třeba Moldavan. Švýcar najezdí víc i ve… Číst vice »

Jaaa

„ovšem na bázi atraktivity nabídky železnice, ne rozkazem“ – přesně tak. Železnice musí být ekonomicky i provozně alespoň pro 1/3 přeprav, dnes běžně realizovaných kamiony, výhodnější. Jinak se z dnešního marasmu kamiony nacpaných silnic a dálnic nevyhrabeme. Nelze prostě jen dál a dál přistavovat další pruhy a tvářit se, že je to OK. Protože tím se prostě nic nevyřeší a negativní vlivy se stále prohlubují. Jednoduše je to neudržitelné. „Soukromá osobní auta – mají klíčový význam pro chod ekonomiky a společnosti.“ – Toto bych prosil vysvětlit: – V čem je osobní auto pro běžnou domácnost nenahraditelné? V dojížďce do zaměstnání?… Číst vice »

Kubrt

Cestování osobním autem – je v našich krajích vesměs nahraditelné, ale zhusta za cenu delšího času tráveného na cestě a menšího pohodlí. Třeba za sebe: klidně napíšu, že bydlím v Řeži, pracuju v Dejvicích. Do práce jezdím VHD – je to o něco pomalejší, než autem, ale připadá mi zbytečné zajíždět „jednoválcem“ v podstatě do centra města, takže auto nepoužívám na tuto cestu. Ovšem, když jednou za čas jedu k rodičům (Černý Most) nebo na chalupu (vesnice u Příbrami), představuje auto třetinu (!!) cestovní doby proti VHD, plus časovou flexibilitu a nesrovnatelně věší pohodlí. A to už nemluvím o cestování… Číst vice »

Jaaa

„zhusta za cenu delšího času tráveného na cestě a menšího pohodlí“ – Ale jistě, přesně adresujete některé problémy, které je nutno pro úspěšnější konkurenci jiných dopravních módů, které jsou méně škodlivé, řešit. Veřejná doprava má být rychlá jako IAD – protože dostatečná veřejná doprava je takto ekonomicky definována: https://en.wikipedia.org/wiki/Downs%E2%80%93Thomson_paradox – V Horních Kotěhůlkách je to ekonomicky neudržitelné, to je ale čistě proto, že generují minimum dopravy. U 80 % dnes automobilové dopravy to ekonomicky udržitelné je. Přitom pro uspokojivý efekt stačí snížit její podíl o 1/3 (to jsou relativně malé investice). – Většina lidí ale přesto horlivě pléduje za rozšiřování… Číst vice »

Kubrt

Doufám, že v propagaci tohoto druhu sociálního inženýrství jste stejně jako tady důsledný i ve své rodině, u své manželky a dětí, a že ve volných chvílích navštěvujete rodiny, zejména na venkově, a kážete jim svou víru 🙂

Jaaa

OK. Dopravní plánování je sociální inženýrství.

Nemám co dodat. Autokomunismus.

Baraba

Dle Vašeho vyjádření chápu, že běžnou domácností myslíte skupinu max dvou osob žijících v centru nebo blízkosti centra velkého města. Protože rodina žijící mimo velké město už bez soukromého osobního auta pouze živoří.

A rozhodně si nemyslím, že „poměrně menšina osobních aut“ je používána jako výrobní prostředek. Nedokážu si představit, že mí technici budou po republice jezdit vlakem a proč bych jim měl na cestu pořizovat náklaďák?

ABC

a pak budou ti samí vyřvávat že se venkov vylidňuje…

Jaaa

Jediný, kdo tady vyřvává, jste vy.

Jaaa

„Protože rodina žijící mimo velké město už bez soukromého osobního auta pouze živoří.“

To je krásné klišé. Místo rozboru přepravních zvyklostí takové rodiny raději řekneme líbivé heslo.

Několikrát jsem deklaroval, že objektivním cílem je snížit počet jízd autem o 1/3. A vy všichni do jednoho tvrdíte, že chci lidem brát auta.

Opět – nemám co dodat.

Baraba

Nic takového jsem neřekl, ani nenapsal. Pouze, že snížení je možné jen u omezeného počto osob ve vybraných oblastech. A v žádném případě to nevyřeší železnice, ani dokonalý systém hromadné dopravy, který bychom neufinancovali.

Megapole v případě ČR také problém nevřeší, proto pořád zůstaneme u dopravního mixu .

ABC

Nacisti podporovali i železnici. Na takový návoz do koncetráků se Wolksvagen brouk moc nehodil.

ABC

auta nemůžou za tvůj posr… život

Jaaa

Já se mám dobře. Líp než vy.

Jackub

ABC ale, mám pocit, nepíše o hmotném zabezpečení… 😇

Jaaa

Nj., prostě jakmile se vám sáhne na vaši modlu, tak ostatním nadáváte do chudáků, abyste si sami nemuseli přiznat, že závislí jste vy. 😛

Vojtěch

Smutná pravda.

Jen mam par otazek.
1) Kdo jsou oni akcionáři, o kterých se píše v článku. Drží stat všechny akcie, nebo je i něco obchodovatelné.
2) Jak stát drží kontrolu nad ASFINAGem? Někde jsem četl, že je zde dozorčí rada, ve které mimo jiné sedí třeba soudce ústavního soudu. Kdo tedy vybírá členy této rady?

Qěcy

To si to neumíte najít?
100 % akcií vlastní RSR.
Řediteli jsou Hufnagl a Fiala.
🙂

ABC

Pišta Hufnágl?

Vojtěch

Děkuji Vám oběma.

Tento výběr dozorčí rady se mi libi o dost vic. Přeci jen je zde politický vliv minimalizován.