Vláda schválila novelu, která stanovuje lhůtu pro povolení dopravních staveb

Zátěžové zkoušky estakády na koridoru Sudoměřice - Votice. Pramen: Správa železnicZátěžové zkoušky estakády na koridoru Sudoměřice - Votice. Pramen: Správa železnic

Úprava se bude vztahovat na významné dopravní stavby, u nichž budou investiční náklady nejméně 7,5 miliardy korun.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Omlouvám se že jsem si zákon nenastudoval sám, ale ví tu někdo „a co pak“ když se 4 roky nedodrží? Zaplatí stát pokutu (směšné) nebo se povolení „defaultně“ vydá? Vztahuje se lhůta i na odvolací řízení??

Petr Herbrik

Tak úplně nechápu to stanovení podle výše ceny. Podle mě by bylo mnohem lepší to stanovit podle důležitosti stavby bez ohledu na cenu. Tohle akorát povede k tlaku lobistů, aby „jejich zájmová stavba“ převýšila cenu 7,5 miliard.

Olcit

Čili z pohledu železniční infrastruktury se investice nad 7,5 miliardy bude týkat:
VRT
Choceň-HK-Velký Osek-Nymburk-Děčín
Plzeň-Domažlice
Brno-Přerov

a možná uzel Ostrava.

Nejsem si jistý u tratě směr Mladá Boleslav přes Všejany.

Nebo ještě něčeho?

Kandelábr

1. Dálnice a silnice úsek dálnice Brno – státní hranice s Rakouskou republikou na „Baltsko-jaderském koridoru“ úsek dálnice a silnice I. třídy Zlín – státní hranice se Slovenskou republikou na „Rýnsko-dunajském“ koridoru 2. Dráhy úsek železniční tratě Brno – Ostrava – státní hranice s Polskou republikou na „Baltsko-jaderském“ koridoru úsek železniční tratě Praha/Kolín – státní hranice se Spolkovou republikou Německo na koridoru „Východ – východní Středomoří“ úsek železniční tratě Praha – Brno na koridoru „Východ – východní Středomoří“ úsek železniční tratě Praha – státní hranice se Spolkovou republikou Německo na „Rýnsko-dunajském“ koridoru úsek železniční tratě Plzeň – státní hranice se Spolkovou republikou… Číst vice »

Jan z Rokycan

Zkouška není zátěžová, ale zatěžovací. (ČSN 73 6209)

Jadeko

Hlavně by měli urychlit výstavbu nových jaderných elektráren. To, že se má začít stavět až v roce 2029 a navíc jen jeden blok, to je špatný vtip.

Jiří Kocurek

To teprve bude boj se Zelenýma, proti tomu je obchvat Přerova nic.

SYN

Hm, asi ne se zelenýma jako spíš proti nim…

Kandelábr

Tak si to shrňme. Podle důvodové zprávy: „Nepotřebnost bližšího vymezení je spojena s tím, že na uplynutí čtyřleté lhůty nejsou navázány žádné přímé právní důsledky (stavební úřad má toliko posoudit, zda od učinění podání ze strany stavebníka, s nímž je spjata konstatace dostatečně pokročilé fáze záměru, do povolení stavby v prvním stupni neuplynuly více než 4 roky).“ Jediným důsledkem je tak eventuální odpovědnost státu vůči Evropské komisi, že porušuje směrnici. Dále podle směrnice i návrhu zákona se toto výslovně vztahuje na „vybranou transevropskou dopravní infrastrukturu“ a v přílohách je vyjmenováno např. napojení na Rýnsko-dunajský“ koridor, takže nevím jak to pan ministr myslel s… Číst vice »

Sova

Čtyři roky od dodání všech podkladů má být nějaké zrychlení? I rok je v takovém případě docela ostuda…

Jiří Kocurek

Máte v tom EIA, DÚR a DSP.

Ze života: Projekt desetikubíkové retenční nádrže na dešťovku pod zpevněnou plochou se předělával 3x jelikož se mezi tím 2x změnila legislativa a 3x požadavky správce toku.

a8n

Text chápu tak, že EIA v tom limitu není. A na (zpracování?) DÚR a DSP se to z podstaty věci vztahovat nemůže.

Jiří Kocurek

A jo, blbě čtu. Beru zpět.

Ondřej 2

Pokud jsem dobře pochopil, jedná se pouze o to stavební povolení. To je většinou třešnička na dortu. Kde jsou zásady územního rozvoje, kde je územní plán, kde je územní rozhodnutí… to je všechno daleko větší problém. V každém stupni povolování hromada planých debat furt dokola, viz D43 v JMK.

Obávám se, že vláda se topí ve sra*kách a nutně potřebuje nhnat nějaké politické body. Jinak nevím, proč by se teď zabývali věcí, která ale vůbec nic neřeší.

Šejdr

Jistě, mohli si vzít vzor z vlády předcházející, nedělat vůbec nic a jednou za týden svolat tiskovku, kde premiér odvolá to, co jeho ministr včera oznámil.

yxc

Paradoxně předchozí vláda udělala pro výstavbu zdaleka nejvíc za desítky let. A to tím, že přišla s novým stavebním zakonem, mimo jiné oddělujícím stavební úřady od místní samosprávy. Vlastně je to asi jediná věc za kterou předchozí vláda zaslouží velkou pochvalu.
Současná vláda odložila platnost a nenávratně zákon pod tlakem STAN zprznila, když vrátila stavební úřady tak jak byly.

SYN

Jo, vzpomínám že jako dítě jsem se zůčastnil výstavby osmikubíkové nádrže na dešťovku svépomocí… nevím jak povolování (nejspíš žádné) ale hlavní část výstavby (betonáž) proběhla s pomocí asi 10ti lopat (ruční míchání, nebyla elektřina pro míchačku) za jeden den…

Granja

Od dodání všech podkladů? Tedy i běžných vyjádření dotčených orgánů státní správy + všech ostatních? Takže úřad si u těchto významných dopravních staveb ty „vyjadřovačky“ nebude (samozřejmě digitálně) obstarávat sám? Pokud tedy tomu tak skutečně bude a žadatel dodá vše pěkně „zamašličkované“ (ev. digitálně) úřadu najednou, pak to samotný povolovací proces velmi výrazně urychlí.

Ondra K.

Věřím tomu, že různý kouty ČR skýtají různý „specifika“, nicméně osobně jsem se nesetkal s jiným postupem, než s tím, že se na úřad podává kompletní dokumentace včetně kompletní a kompletně platné dokladovky. Pokud úřad nazná, že chce nějaké stanovisko navíc, směřuje tento požadavek o doplnění na žadatele.

Granja

Tak on by si vyjadřovačky vždy měl nově obstarat úřad. Tak to v poslední době plánovali. Že by od toho záměru ustoupili? Možné to je, ale veřejně to, pokud jsem něco nepropásl, nikdo zatím neoznámil.

Jiří Kocurek

Vyjadřovačky, co si pamatuju, vždycky dodával žadatel.

Granja

Tak to je, ale měli v úmyslu to změnit – viz. odp. výše.

Jan

Řeší toto vůbec nějaký skutečný problém? Byla v nedávné minulosti nějaká stavba, která by se tím nějak urychlila?

bvovka

Potřebovalo by to zrychlit asi 100x rozhodně na rychlodráhu nebudem čekat 10 let.

pave69

To určitě ne, budem čekat nejmíň tak 20 let.

Frantisek

A na kterou? Na příměstskou trať do Kladna, nebo na ty do polí v Polabí a pod Řípem, k nimž půjde přijet jen autem, a které tak mají primárně pomoci automobilistům? 🙂

SYN

To že rychlý úsek bude začínat mimo Prahu neznamená samozřejmě že vlak odtama bude výchozí… znamená to že z Hl.n. bude vyjíždět pomaleji než 300kmh…

Poslyšte, pane, doposud jste nepůsobil AŽ TAK moc hloupě že byste toto nechápal? Slabá chvilka, nebo principiální odpor k VRT?

Jan

Čtyři roky? Kdyžtak si to odskáče až příští vláda…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No. Tak teď ještě zřídit obdobu ŘSD i na železnici.

Kování

No to nevím, SŽ je sice pomalá ale oproti ŘSD je to ještě rychlík. Některé dálnice a obchvaty připravuje přes dvacet let. To SŽ je ještě jenom na cca 15 letech.

Jiří Kocurek

Druhá kolej na mostě Inteligence, autoblok kolem Berounky… kostlivci by se našli.

Kování

Druhá kolej na mostě inteligence byla schválená v roce 2020 a letos se má začít stavět, to je na české poměry ultrarychla stavba.

Frantisek

No jo, ale hovoří se o její potřebě už také 20 let, do té doby to odkládali, protože „nějaké vlaky…“

SYN

Ano?? A tedy které stavby ŘSD jste měl na mysli které už jsou dvacet let SCHVÁLENÉ ale doposud se nestaví??

Hajnej

Na autoblok byla příprava (čtyř- a pětisvětelné odjezdy), akorát soudruhům došly prachy. A pak zase ta trať pro změnu utrpěla vizi tunelu…

a8n

No zrovna ta druhá kolej se vypapírovala hodně rychle, spíš u ní dlouho trvalo zjistit, že bude vůbec potřeba.

Frantisek

Právě. To se třeba u silnic vůbec nezkoumá, ty prostě „potřeba jsou“, ať už mluvíme o přesunu silnějších proudů na koleje jak chceme.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Kolik nových tratí se postavilo? Stačí za posledních 30 let. Nemyslím přeložky.
No a kolik dálnic?
Kolik je rozestavěno aktuálně?

Jiří Kocurek

Tak zachovat vedle dvojkolejku starou trať jen proto, aby nová dvojkolejla dostala nové číslo? Srovnej Benešov-Budějovice s přestavbou I/3 na D3.

Leinad

Plzeňský kraj chtěl zastavování P2 v Ejpovicích

Kování

A kolik těch nových tratí mě schválilo a kdy? Dálnice v současné podobě byly schválené už v 90 letech a co bylo schváleno na železnici v 90 letech?

Jiří Kocurek

Celá koridorizace a zařazení do TEN-T

Granja

Tzv. koridorizace byla pouze generální opravou stávajících tratí s místními přeložkami. Samotné zařazení směrů tranzitu přes ČR žádnou novou trať nepostavilo.

Frantisek

Naopak jejich „žehlení“ místy odřízlo místní obsluhu, a dálkové stejně příliš rychlostně nepomohlo, o kapacitě při různých rychlostech nemluvě.

Granja

Když koncepce státní dopravní politiky s rozvojem nových železničních tras nepočítá, tak se logicky nemůže nic postavit.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak, naštěstí už pár let ano.

Granja

Která nová trať se tedy v minulých pár letech postavila?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak žádná. Je to jednoduché. Je tam ale pár dobrých příkladů.
Nové spojení, sice nutné už tak od 60. let, ale budiž…
Ejpovice, kde ale mohla zůstat stará trať
Benešov – Še, slušně udělaná rekonstrukce trati odpovídají době (a na těch 200 to mělo být už projektované)

Frantisek

Akorát zastávky dali co nejdál od zástavby a někde i od přestupů na autobusy. Tam také mohly zůstat kusy staré, když na to přijde.

Granja

To je ale pořád modernizace stávajících tratí se zvýšením kapacity.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Kdyby se zvýšením kapacity…

Skippy

Na priklad trat na letiste Mosnov. Tedy je to jedina nova trat za poslednich 50 let co si pamatuji.

Granja

Máte pravdu, na ten maličký cancourek jsem si nevzpomněl. U silnic by nad podobným kouskem jen mávli rukou.

Martas

Kolaudace D3 po 10 letech stále nic.

Tukan

No, ŘSD se v okolí Brna s dálnicemi moc nedaří. D43 (I/73) poslední stavební činnost v roce 1994 a na D52 se stavělo naposled v roce 1996..
Aktuálně jediné co registruji, je rozšíření D1 kolem Brna.

Martin

Mno souhlas, ale uvedl radu nejdulezitejsich staveb dalnicnich, ovsem na stavby zeleznicni, ackoliv se to na ne vztahuje, tak neuvedl… znamena to, ze u nas neni zadna dulezita zel. stavba a dluh na zeleznici…?
Mam pocit, ze je na zel. obrovsky dluh…

Jiří Kocurek

Však ten zákon memá být taxativní. Když by nějaké uvedl, tak se vsadím, že někdo by tu brečel, že chybí to a tamto, takže s tím ministr určitě nepočítá, protože neuvedl koplnetní výčet…

Martin

To plati i pro ty dalnice…

Frantisek

Dálnici do každé ulice! 🙂

Frantisek

ODS nikdy o vlaky nešlo, ty se s tím jen teoreticky svezou. Ostatně, když tolik podpoříme kapacitní dálkovou dopravu po silnicích, má smysl ještě plánovat kapacitní dálkovou železnici? Nebude to jen další doprava navíc? Ten „dluh“ se nadále prohlubuje, a je to zjevně i záměr, respektive chtěný trend, aby nepolevovala spotřeba a „nutnost“ kolonizace pro zdroje.

Martin

Samozrejme, ze ma, dokonce i paralelne vedle sebe, je tu kapacitni druh dopravy, rychlesi, bezpecnejsi a pohodlnejsi a take snadno elekrifikovatelny. Ma radu kladnych prinosu, vemte si jen, kolik lidi cestije vlakem z Prahy do Ostravy a opacne…

David

Pokud státní zaměstnance chtějí propouštět a tabulky nechtějí rušit, tak by mě zajímalo jak hodlají prakticky zajistit projednání pokud na úřadě (např. v Plzni) pracují tři lidé a povolování liniových staveb není jejich jediná agenda.

David

ChatGPT?

Jiří Kocurek

Jakože AI zjistí, že úředník je nejspokojenější se zamítnutím a tak každou žádost zamítne?
Zeptejte se té věci, aby vám zopakovala „PsyNetMessage“ a pak „?????-?????-„. A tohle chcece v úředním dokumentu.

Ta věc dělá chyby. A když ji natrénujete na předchozích (i špatných) úředních rozhodnutích, tak ty chyby bude opakovat. Ta věc vám nedá nejpřesnější odpověď, ta věc vám dá odpověď, která je nejčastější.

Šejdr

„Ta věc dělá chyby. A když ji natrénujete na předchozích (i špatných) úředních rozhodnutích, tak ty chyby bude opakovat. “
Teď mluvíte o umělé inteligenci, nebo o živých úřednících?

Jiří Kocurek

Píšu o AI, že to rozhodně není všelék. A dokument z generátoru, který má být právně závazný? Och, divil bych se kdyby to pak úřednící ještě četli…

Bude zodpovědný provozovatel AI, úřad samotný, úředník, který to odeslal nebo autor kódu? To pro případnou úhradu škody v občansko právním sporu.

Ta věc nemá selský rozum, ani obecný přehled, ani žádné city. „Z tohoto pohledu je to psychopat.“ Rob Miles

Jan

AI je schopna nastudovat a zpracovat obsáhlé dokumenty během chvíle, tohle je prostě nástroj jak zvládnout práci s textem o stovkách stran, na kterou lidi nestačí a prokousávají se tím měsíce, přičemž krátkodobá paměť člověka má velice malou kapacitu. Jen během 4 let toho jednoho řízení udělá AI takový pokrok jaký si ani neumíme představit. Dnes už je k dispozici model GPT4, srovnejte si to s pár generacemi dozadu které jsou jen pár let staré a uvidíte ten propastný rozdíl. My prostě musíme dospět k tomu, že lidská práce je extrémně drahá a je třeba využívat moderních nástrojů, které v… Číst vice »

Jiří Kocurek

Lidská práce je drahá. Mno souhlasím, ale ve světě, kde propaguej 10 lidí v cyklorozvozu namísto 1 řidiče dodávky?

Marian Kechlibar

Pojem „nastudovat“ bych v tomto případě vůbec nepoužíval. Velké jazykové modely se vůbec nesnaží analyzovat vstupní text logicky. Jediné, co je zajímá, jsou pravděpodobnosti kombinací různých slov.

„Semlít“ by asi byl lepší pojem, a výsledkem je taky intelektuální drť. Ty modely jsou schopné produkovat neuvěřitelné, byť na první pohled dobře znějící, hovadiny.

Jan z Rokycan

Navíc, cokoliv byť jen minimálně odborného je zatíženo naprostým diletanstvím ohledně odborně (právně…) vymezených pojmů. AI není v tomto ohledu inteligence, je to spíš takový lepší papoušek, který ale vlastně nerozumí tomu, co z něj leze.

Granja

Možná to vyřeší nový stavební zákon a nebudou tyto stavby povolovat všude. Pověřena snad budou jen specializovaná pracoviště krajských úřadů. A když k tomu dodají třeba plat na úrovni 130 procent průměrné mzdy v ČR + odměny, pak třeba i v té Plzni bude pro tento účel dostatek kvalifikovaných úředníků do několika málo let…..

David

Jenže tak to právě není, už nyní toto řeší krajské úřady a ty nemohou na tabulkový plat sehnat lidi. Do toho pak ze všech stran slyšíme jak je úředníků moc a jak by se mělo propouštět.

Jirka

Jak se přišlo zrovna na sumu 7,5 miliardy?

Peeetr

300 miliónů euro.

Martas

Math.random()

Martin

Novela, která převádí do českého práva evropskou směrnici, podle něj poslouží jako pojistka, doufá, že se stavby i bez ní budou povolovat rychleji.

Neni nahodou v te smernici prave ta castka? Tedy v EUR samozrejme…

Petr

Viděl někdo detaily toho zákona? Co se stane, pokud povolení nebude do 4 let vydáno?

krystof.bohm1

Ideální by bylo kdyby se začalo stavět bez ohledu na zdržovače stavby.

Jihočeský velkoměšťan

Přesně tak, zajímá mě, jak chce stát od státu vymáhat zákon. Projednat důvody zdržení a propustit viníka?

Granja

Pokud úřad nemá lidi, těžko je současně jako viníky propustíte – viz Plzeň.

Martin Peterka

Nic, stejně jako se dnes nic nestane soudu, který má podle zákona na rozhodnutí o žalobě proti pravomocnému územnímu rozhodnutí 90 dní a nedodrží ji. Stát prostě nemá nástroj, jak to vymáhat. Jedině odpovědnost příslušného úředníka a hrozba snížení platu. Ale to se bohužel nestane.

David

Tak to už by tu práci nedělal vůbec nikdo.

Granja

Přesně tak! Výplaty jsou navíc za tuto vysoce kvalifikovanou práci s trestní odpovědností naprosto tristní.

Alibaba

Očekával bych, že žádost automaticky nabude kladné rozhodnutí bez vydání.

Kování

No půjde to k soudu, ten bude tak dva roky spis studovat a následně rozhodne zda žadatel musí ještě něco doplnit a nebo přikáže úřadu do určité lhůty rozhodnutí vydat.
Ten zákon vlastně nic neřeší, úřady to v pohodě za čtyři roky od dodání všech podkladů vydá, problém spočívá právě v získání všech potřebných dokladů a to nijak zákon neřeší.

Granja

V článku se ale hovoří o dodání všech(!) dokladů. Pokud bude tedy vše dodáno tak jak má být, nic nebude propadlé, tak úřad bude moci zahájit správní řízení ve věci prakticky ihned.

Jan

Já hrozně doufám, že je to promyšleno lépe než jen „dáme tam maximální termín a tím se to zrychlí“.