Vláda schválila novelu, která stanovuje lhůtu pro povolení dopravních staveb
Zátěžové zkoušky estakády na koridoru Sudoměřice - Votice. Pramen: Správa železnic
Úprava se bude vztahovat na významné dopravní stavby, u nichž budou investiční náklady nejméně 7,5 miliardy korun.
Omlouvám se že jsem si zákon nenastudoval sám, ale ví tu někdo „a co pak“ když se 4 roky nedodrží? Zaplatí stát pokutu (směšné) nebo se povolení „defaultně“ vydá? Vztahuje se lhůta i na odvolací řízení??
Tak úplně nechápu to stanovení podle výše ceny. Podle mě by bylo mnohem lepší to stanovit podle důležitosti stavby bez ohledu na cenu. Tohle akorát povede k tlaku lobistů, aby „jejich zájmová stavba“ převýšila cenu 7,5 miliard.
Čili z pohledu železniční infrastruktury se investice nad 7,5 miliardy bude týkat:
VRT
Choceň-HK-Velký Osek-Nymburk-Děčín
Plzeň-Domažlice
Brno-Přerov
a možná uzel Ostrava.
Nejsem si jistý u tratě směr Mladá Boleslav přes Všejany.
Nebo ještě něčeho?
1. Dálnice a silnice úsek dálnice Brno – státní hranice s Rakouskou republikou na „Baltsko-jaderském koridoru“ úsek dálnice a silnice I. třídy Zlín – státní hranice se Slovenskou republikou na „Rýnsko-dunajském“ koridoru 2. Dráhy úsek železniční tratě Brno – Ostrava – státní hranice s Polskou republikou na „Baltsko-jaderském“ koridoru úsek železniční tratě Praha/Kolín – státní hranice se Spolkovou republikou Německo na koridoru „Východ – východní Středomoří“ úsek železniční tratě Praha – Brno na koridoru „Východ – východní Středomoří“ úsek železniční tratě Praha – státní hranice se Spolkovou republikou Německo na „Rýnsko-dunajském“ koridoru úsek železniční tratě Plzeň – státní hranice se Spolkovou republikou… Číst vice »
Zkouška není zátěžová, ale zatěžovací. (ČSN 73 6209)
Hlavně by měli urychlit výstavbu nových jaderných elektráren. To, že se má začít stavět až v roce 2029 a navíc jen jeden blok, to je špatný vtip.
To teprve bude boj se Zelenýma, proti tomu je obchvat Přerova nic.
Hm, asi ne se zelenýma jako spíš proti nim…
Tak si to shrňme. Podle důvodové zprávy: „Nepotřebnost bližšího vymezení je spojena s tím, že na uplynutí čtyřleté lhůty nejsou navázány žádné přímé právní důsledky (stavební úřad má toliko posoudit, zda od učinění podání ze strany stavebníka, s nímž je spjata konstatace dostatečně pokročilé fáze záměru, do povolení stavby v prvním stupni neuplynuly více než 4 roky).“ Jediným důsledkem je tak eventuální odpovědnost státu vůči Evropské komisi, že porušuje směrnici. Dále podle směrnice i návrhu zákona se toto výslovně vztahuje na „vybranou transevropskou dopravní infrastrukturu“ a v přílohách je vyjmenováno např. napojení na Rýnsko-dunajský“ koridor, takže nevím jak to pan ministr myslel s… Číst vice »
Čtyři roky od dodání všech podkladů má být nějaké zrychlení? I rok je v takovém případě docela ostuda…
Máte v tom EIA, DÚR a DSP.
Ze života: Projekt desetikubíkové retenční nádrže na dešťovku pod zpevněnou plochou se předělával 3x jelikož se mezi tím 2x změnila legislativa a 3x požadavky správce toku.
Text chápu tak, že EIA v tom limitu není. A na (zpracování?) DÚR a DSP se to z podstaty věci vztahovat nemůže.
A jo, blbě čtu. Beru zpět.
Pokud jsem dobře pochopil, jedná se pouze o to stavební povolení. To je většinou třešnička na dortu. Kde jsou zásady územního rozvoje, kde je územní plán, kde je územní rozhodnutí… to je všechno daleko větší problém. V každém stupni povolování hromada planých debat furt dokola, viz D43 v JMK.
Obávám se, že vláda se topí ve sra*kách a nutně potřebuje nhnat nějaké politické body. Jinak nevím, proč by se teď zabývali věcí, která ale vůbec nic neřeší.
Jistě, mohli si vzít vzor z vlády předcházející, nedělat vůbec nic a jednou za týden svolat tiskovku, kde premiér odvolá to, co jeho ministr včera oznámil.
Paradoxně předchozí vláda udělala pro výstavbu zdaleka nejvíc za desítky let. A to tím, že přišla s novým stavebním zakonem, mimo jiné oddělujícím stavební úřady od místní samosprávy. Vlastně je to asi jediná věc za kterou předchozí vláda zaslouží velkou pochvalu.
Současná vláda odložila platnost a nenávratně zákon pod tlakem STAN zprznila, když vrátila stavební úřady tak jak byly.
Jo, vzpomínám že jako dítě jsem se zůčastnil výstavby osmikubíkové nádrže na dešťovku svépomocí… nevím jak povolování (nejspíš žádné) ale hlavní část výstavby (betonáž) proběhla s pomocí asi 10ti lopat (ruční míchání, nebyla elektřina pro míchačku) za jeden den…
Od dodání všech podkladů? Tedy i běžných vyjádření dotčených orgánů státní správy + všech ostatních? Takže úřad si u těchto významných dopravních staveb ty „vyjadřovačky“ nebude (samozřejmě digitálně) obstarávat sám? Pokud tedy tomu tak skutečně bude a žadatel dodá vše pěkně „zamašličkované“ (ev. digitálně) úřadu najednou, pak to samotný povolovací proces velmi výrazně urychlí.
Věřím tomu, že různý kouty ČR skýtají různý „specifika“, nicméně osobně jsem se nesetkal s jiným postupem, než s tím, že se na úřad podává kompletní dokumentace včetně kompletní a kompletně platné dokladovky. Pokud úřad nazná, že chce nějaké stanovisko navíc, směřuje tento požadavek o doplnění na žadatele.
Tak on by si vyjadřovačky vždy měl nově obstarat úřad. Tak to v poslední době plánovali. Že by od toho záměru ustoupili? Možné to je, ale veřejně to, pokud jsem něco nepropásl, nikdo zatím neoznámil.
Vyjadřovačky, co si pamatuju, vždycky dodával žadatel.
Tak to je, ale měli v úmyslu to změnit – viz. odp. výše.
Řeší toto vůbec nějaký skutečný problém? Byla v nedávné minulosti nějaká stavba, která by se tím nějak urychlila?
Potřebovalo by to zrychlit asi 100x rozhodně na rychlodráhu nebudem čekat 10 let.
To určitě ne, budem čekat nejmíň tak 20 let.
A na kterou? Na příměstskou trať do Kladna, nebo na ty do polí v Polabí a pod Řípem, k nimž půjde přijet jen autem, a které tak mají primárně pomoci automobilistům? 🙂
To že rychlý úsek bude začínat mimo Prahu neznamená samozřejmě že vlak odtama bude výchozí… znamená to že z Hl.n. bude vyjíždět pomaleji než 300kmh…
Poslyšte, pane, doposud jste nepůsobil AŽ TAK moc hloupě že byste toto nechápal? Slabá chvilka, nebo principiální odpor k VRT?
Čtyři roky? Kdyžtak si to odskáče až příští vláda…
No. Tak teď ještě zřídit obdobu ŘSD i na železnici.
No to nevím, SŽ je sice pomalá ale oproti ŘSD je to ještě rychlík. Některé dálnice a obchvaty připravuje přes dvacet let. To SŽ je ještě jenom na cca 15 letech.
Druhá kolej na mostě Inteligence, autoblok kolem Berounky… kostlivci by se našli.
Druhá kolej na mostě inteligence byla schválená v roce 2020 a letos se má začít stavět, to je na české poměry ultrarychla stavba.
No jo, ale hovoří se o její potřebě už také 20 let, do té doby to odkládali, protože „nějaké vlaky…“
Ano?? A tedy které stavby ŘSD jste měl na mysli které už jsou dvacet let SCHVÁLENÉ ale doposud se nestaví??
Na autoblok byla příprava (čtyř- a pětisvětelné odjezdy), akorát soudruhům došly prachy. A pak zase ta trať pro změnu utrpěla vizi tunelu…
No zrovna ta druhá kolej se vypapírovala hodně rychle, spíš u ní dlouho trvalo zjistit, že bude vůbec potřeba.
Právě. To se třeba u silnic vůbec nezkoumá, ty prostě „potřeba jsou“, ať už mluvíme o přesunu silnějších proudů na koleje jak chceme.
Kolik nových tratí se postavilo? Stačí za posledních 30 let. Nemyslím přeložky.
No a kolik dálnic?
Kolik je rozestavěno aktuálně?
Tak zachovat vedle dvojkolejku starou trať jen proto, aby nová dvojkolejla dostala nové číslo? Srovnej Benešov-Budějovice s přestavbou I/3 na D3.
Plzeňský kraj chtěl zastavování P2 v Ejpovicích
A kolik těch nových tratí mě schválilo a kdy? Dálnice v současné podobě byly schválené už v 90 letech a co bylo schváleno na železnici v 90 letech?
Celá koridorizace a zařazení do TEN-T
Tzv. koridorizace byla pouze generální opravou stávajících tratí s místními přeložkami. Samotné zařazení směrů tranzitu přes ČR žádnou novou trať nepostavilo.
Naopak jejich „žehlení“ místy odřízlo místní obsluhu, a dálkové stejně příliš rychlostně nepomohlo, o kapacitě při různých rychlostech nemluvě.
Když koncepce státní dopravní politiky s rozvojem nových železničních tras nepočítá, tak se logicky nemůže nic postavit.
Tak, naštěstí už pár let ano.
Která nová trať se tedy v minulých pár letech postavila?
Tak žádná. Je to jednoduché. Je tam ale pár dobrých příkladů.
Nové spojení, sice nutné už tak od 60. let, ale budiž…
Ejpovice, kde ale mohla zůstat stará trať
Benešov – Še, slušně udělaná rekonstrukce trati odpovídají době (a na těch 200 to mělo být už projektované)
Akorát zastávky dali co nejdál od zástavby a někde i od přestupů na autobusy. Tam také mohly zůstat kusy staré, když na to přijde.
To je ale pořád modernizace stávajících tratí se zvýšením kapacity.
Kdyby se zvýšením kapacity…
Na priklad trat na letiste Mosnov. Tedy je to jedina nova trat za poslednich 50 let co si pamatuji.
Máte pravdu, na ten maličký cancourek jsem si nevzpomněl. U silnic by nad podobným kouskem jen mávli rukou.
Kolaudace D3 po 10 letech stále nic.
No, ŘSD se v okolí Brna s dálnicemi moc nedaří. D43 (I/73) poslední stavební činnost v roce 1994 a na D52 se stavělo naposled v roce 1996..
Aktuálně jediné co registruji, je rozšíření D1 kolem Brna.
Mno souhlas, ale uvedl radu nejdulezitejsich staveb dalnicnich, ovsem na stavby zeleznicni, ackoliv se to na ne vztahuje, tak neuvedl… znamena to, ze u nas neni zadna dulezita zel. stavba a dluh na zeleznici…?
Mam pocit, ze je na zel. obrovsky dluh…
Však ten zákon memá být taxativní. Když by nějaké uvedl, tak se vsadím, že někdo by tu brečel, že chybí to a tamto, takže s tím ministr určitě nepočítá, protože neuvedl koplnetní výčet…
To plati i pro ty dalnice…
Dálnici do každé ulice! 🙂
ODS nikdy o vlaky nešlo, ty se s tím jen teoreticky svezou. Ostatně, když tolik podpoříme kapacitní dálkovou dopravu po silnicích, má smysl ještě plánovat kapacitní dálkovou železnici? Nebude to jen další doprava navíc? Ten „dluh“ se nadále prohlubuje, a je to zjevně i záměr, respektive chtěný trend, aby nepolevovala spotřeba a „nutnost“ kolonizace pro zdroje.
Samozrejme, ze ma, dokonce i paralelne vedle sebe, je tu kapacitni druh dopravy, rychlesi, bezpecnejsi a pohodlnejsi a take snadno elekrifikovatelny. Ma radu kladnych prinosu, vemte si jen, kolik lidi cestije vlakem z Prahy do Ostravy a opacne…
Pokud státní zaměstnance chtějí propouštět a tabulky nechtějí rušit, tak by mě zajímalo jak hodlají prakticky zajistit projednání pokud na úřadě (např. v Plzni) pracují tři lidé a povolování liniových staveb není jejich jediná agenda.
ChatGPT?
Jakože AI zjistí, že úředník je nejspokojenější se zamítnutím a tak každou žádost zamítne?
Zeptejte se té věci, aby vám zopakovala „PsyNetMessage“ a pak „?????-?????-„. A tohle chcece v úředním dokumentu.
Ta věc dělá chyby. A když ji natrénujete na předchozích (i špatných) úředních rozhodnutích, tak ty chyby bude opakovat. Ta věc vám nedá nejpřesnější odpověď, ta věc vám dá odpověď, která je nejčastější.
„Ta věc dělá chyby. A když ji natrénujete na předchozích (i špatných) úředních rozhodnutích, tak ty chyby bude opakovat. “
Teď mluvíte o umělé inteligenci, nebo o živých úřednících?
Píšu o AI, že to rozhodně není všelék. A dokument z generátoru, který má být právně závazný? Och, divil bych se kdyby to pak úřednící ještě četli…
Bude zodpovědný provozovatel AI, úřad samotný, úředník, který to odeslal nebo autor kódu? To pro případnou úhradu škody v občansko právním sporu.
Ta věc nemá selský rozum, ani obecný přehled, ani žádné city. „Z tohoto pohledu je to psychopat.“ Rob Miles
AI je schopna nastudovat a zpracovat obsáhlé dokumenty během chvíle, tohle je prostě nástroj jak zvládnout práci s textem o stovkách stran, na kterou lidi nestačí a prokousávají se tím měsíce, přičemž krátkodobá paměť člověka má velice malou kapacitu. Jen během 4 let toho jednoho řízení udělá AI takový pokrok jaký si ani neumíme představit. Dnes už je k dispozici model GPT4, srovnejte si to s pár generacemi dozadu které jsou jen pár let staré a uvidíte ten propastný rozdíl. My prostě musíme dospět k tomu, že lidská práce je extrémně drahá a je třeba využívat moderních nástrojů, které v… Číst vice »
Lidská práce je drahá. Mno souhlasím, ale ve světě, kde propaguej 10 lidí v cyklorozvozu namísto 1 řidiče dodávky?
Pojem „nastudovat“ bych v tomto případě vůbec nepoužíval. Velké jazykové modely se vůbec nesnaží analyzovat vstupní text logicky. Jediné, co je zajímá, jsou pravděpodobnosti kombinací různých slov.
„Semlít“ by asi byl lepší pojem, a výsledkem je taky intelektuální drť. Ty modely jsou schopné produkovat neuvěřitelné, byť na první pohled dobře znějící, hovadiny.
Navíc, cokoliv byť jen minimálně odborného je zatíženo naprostým diletanstvím ohledně odborně (právně…) vymezených pojmů. AI není v tomto ohledu inteligence, je to spíš takový lepší papoušek, který ale vlastně nerozumí tomu, co z něj leze.
Možná to vyřeší nový stavební zákon a nebudou tyto stavby povolovat všude. Pověřena snad budou jen specializovaná pracoviště krajských úřadů. A když k tomu dodají třeba plat na úrovni 130 procent průměrné mzdy v ČR + odměny, pak třeba i v té Plzni bude pro tento účel dostatek kvalifikovaných úředníků do několika málo let…..
Jenže tak to právě není, už nyní toto řeší krajské úřady a ty nemohou na tabulkový plat sehnat lidi. Do toho pak ze všech stran slyšíme jak je úředníků moc a jak by se mělo propouštět.
Jak se přišlo zrovna na sumu 7,5 miliardy?
300 miliónů euro.
Math.random()
Novela, která převádí do českého práva evropskou směrnici, podle něj poslouží jako pojistka, doufá, že se stavby i bez ní budou povolovat rychleji.
Neni nahodou v te smernici prave ta castka? Tedy v EUR samozrejme…
Viděl někdo detaily toho zákona? Co se stane, pokud povolení nebude do 4 let vydáno?
Ideální by bylo kdyby se začalo stavět bez ohledu na zdržovače stavby.
Přesně tak, zajímá mě, jak chce stát od státu vymáhat zákon. Projednat důvody zdržení a propustit viníka?
Pokud úřad nemá lidi, těžko je současně jako viníky propustíte – viz Plzeň.
Nic, stejně jako se dnes nic nestane soudu, který má podle zákona na rozhodnutí o žalobě proti pravomocnému územnímu rozhodnutí 90 dní a nedodrží ji. Stát prostě nemá nástroj, jak to vymáhat. Jedině odpovědnost příslušného úředníka a hrozba snížení platu. Ale to se bohužel nestane.
Tak to už by tu práci nedělal vůbec nikdo.
Přesně tak! Výplaty jsou navíc za tuto vysoce kvalifikovanou práci s trestní odpovědností naprosto tristní.
Očekával bych, že žádost automaticky nabude kladné rozhodnutí bez vydání.
No půjde to k soudu, ten bude tak dva roky spis studovat a následně rozhodne zda žadatel musí ještě něco doplnit a nebo přikáže úřadu do určité lhůty rozhodnutí vydat.
Ten zákon vlastně nic neřeší, úřady to v pohodě za čtyři roky od dodání všech podkladů vydá, problém spočívá právě v získání všech potřebných dokladů a to nijak zákon neřeší.
V článku se ale hovoří o dodání všech(!) dokladů. Pokud bude tedy vše dodáno tak jak má být, nic nebude propadlé, tak úřad bude moci zahájit správní řízení ve věci prakticky ihned.
Já hrozně doufám, že je to promyšleno lépe než jen „dáme tam maximální termín a tím se to zrychlí“.