Vláda schválila možnou přednost nákladních vlaků před osobními
Vykládka uhlí z vozů Innfofreight ve Chvaleticích. Foto: ČD Cargo
Přednost se bude stanovovat na základě žádosti MPO.
Přednost se bude stanovovat na základě žádosti MPO.
Osobně si myslím, že na koridodorových tratích se přiblížil koncesní model.
A pokud některé linky jsou málo využity, tak holt nepojedou, existuje-li nějaká aspoň trochu možná alternativa v silniční dopravě … tipujii např. R26 Praha-Příbram-ČB.
Jakože by se zrušila trať Zdice-Příbram-Písek? 😀
Chtěl bych všechny poplašňáky uklidnit, nezmění se tímto vůbec nic.
Mě se to líbilo jak to bylo před nedávnem – záleží na zdravém úsudku výpravčího. Teď je to o něco horší s CDP, ale dá se to pochopit.
A taky by to chtělo skoncovat s těmi nekonečnými výlukami. Jako chápu, že je potřeba nějaká údržba a tak, ale opravdu to nešlo zorganizovat lépe? Dostat se někam na čas vlakem je dnes hrozně, hrozně naivní.
Další problém je nesmyslný počet dálkových vlaků. Jezděj po koridoru jak metro. Nešlo by to nějak částečně deliberalizovat? Třeba brutto smlouvou s jedním dopravcem?
Nerad to říkám, ale dřív byly vlaky nějak rychlejší a spolehlivější.
Takže klasika : cesta na uhlí probíhala celkem klidně …
Velmi nešťastné řešení, priorita vlaků by měla záviset na tom kdo je ochotný za nedostatkovou kapacitu zaplatit víc, ne na tom jestli veze uhlí, nebo uhlíře.
Jojo, super, podle ceny. Takže za chvíli by jako zákazník byl schopný akceptovat třeba 100 ķc za kilo brambor? Chápu to tak, že logicky nejvíc zaplatí třeba elektrárny za uhlí, vápno, pak třeba dříví, neboť ten zemědělec na to mít nebude. A pokud budete chtít mít tedy ty vaše brambory včas v obchodě, bude podle Vás muset všechny připlatit.
No to je mi podle vás řešení. To by úžasně železnice dokázala konkurovat silniční dopravě……
Souhlasím. Dopředu rychlejší, ze stejně rychlých ten kdo za trasu zaplatí víc.
Tak těch pár posledních chudáků (cca17 procent obyvatelstva) co ještě vlak používají, stejně ani nemají šanci zjistit jestli je to mimořádné zpoždění nebo klasický stav.
Necítím se být ubožákem. Ubožáky jsou mnozí řidiči aut, co jezdí pod vlivem návykových látek, a bez filtru pevných částic.
A v nějakém již bouraném autu, dovezeném ze Západu. Sorry.
Ja uz jsem se lek že někdo premejslel a přestanou se poustet vlaky os s jedním cestujícím před vlaky nex s 2000t a 700m především za nepříznivých povětrnostních podmínek.. Hlavne na trati Kutná Hora- Brno to vypravci delaj vyloženě s oblibou a zůstává tam jeden náklad za druhým…
Jooo taky jsem tam málem zdechl se žlutým postrkem. Vypravčí před nás pustila jiný těžký náklad a spadla napáječka.
Humorné bylo, že mi volala, že jsme moc rychlí, že před nás pustila ten vlak a že se teprve rozjíždí. Já na to, že jelikož spadla napáječka jedu výrazně pomaleji 🤣
Ale to byly počátky těch státních postrků. Vypravčí na takový objem přepravy nebyli zvyklí.
Dovolím si vstoupit do diskuse s trochu neotřelou poznámkou. Aneb přijde mi ten postup strašně byrokratický, ministerstvo zažádá ministerstvo, ministr písemně (panebože) vyzve Správu železnic a Drážní úřad a ten ještě obeznámí všechny dopravce (proč?, vždyť stačí aby to věděl dispečer Správy železnic a dopravci se když tak zeptají…). Samozřejmě to ještě na těch ministerstvech projde kolečkem úředníků…
A pak nemáme mít na těch ministerstvech spoustu úředníků…
Holt, práce pro úředníky se vždy najde…
Písemně znamená přes datovou schránku. Doručení dopisu pak trvá necelou sekundu.
To já bych všechno vrátil na koleje, zrušil kamiony obnovil depa a vlečky a konečně by byl na silnici klid !!!
A každýmu druhýmu sebral řidičák, jezděj lidí jako 🐷🐷🐷
To by se na těch kolejích a okolo nich v kancelářích muselo hodně věcí změnit.
Už teď je na řadě tratí vyčerpaná kapacita.
A to prý máme nejrozsáhlejší železniční síť v Evropě.
Jak ty ostatní státy můžou vůbec fungovat??
Tak, asi je větší vytíženost Praha- Ostrava, než třeba Blatná- Nepomuk.
Šotosen aneb pod heslem koleje do každého Kauflandu.
Realita je taková že když převedete třetinu kamiónů na koleje, na silnici se to moc neprojeví a železnice zkolabuje.
Malá technická. Energetická krize není primárně způsobená válkou na Ukrajině, ale špatnou energetickou politikou EU a zvláště pak Německa, kdy se vsadilo na občasné zdroje energie. Bohužel soudruzi z Bruselu i Berlína nedovedu poručit větru dešti stejně jako to nedovedli soudruzi z SSSR.
Bohužel v naší zemi se na pravdu moc nehraje.
Bohužel je to tak. A to jsme si naivně mysleli že pravda a láska zvítězila nad lží a nenávistí.
Přesněji řečeno, válka se mohla projevit kvůli tomu, že předchozí vedení zvyšovaly závislost na plynu. Nahrazovali jaderné elektrárny plynovými.
Dovolím si trošku upřesnit. EU zvláště pak Německo začalo preferovat pod pláštíkem ekologie a pod vlivem protiatomové hysterie OZE. A ty je třeba vykrývat. Nejjednodušší zálohy jsou v paroplynových elektrárnách. Nejen proto máme nyní ceny plynu a EE jaké máme.
Nemuselo by to být tak horké, kdyby naše železniční síť na tom nebyla tak, jak na tom je teď.
Všechno tady jde do kopru a s ničím se nic nedělá. Už desítky let tady je všechno v naprosto zuboženém stavu ale lidé stejně budou pořád dokola volit jedny a ty samé s očekáváním, že se tady něco změní.
Definice šílenství je opakování jedné a té samé věci pořád dokola s očekáváním, že se něco změní. Z toho vyplývá, že je většina obyvatel ČR šílených.
V zemi plné šílenců se bohužel nic jen tak nezlepší. 🤷🏻♂️
Komunisti nepostavili skoro nic.
Hitler nedostavěl ani tu dálnici, v roce 1941 se na to vykašlal
Za první republiky byla demokracie
Za Rakousko Uherska … tudíž zpět do Monarchie, aby se postavila druhá kolej z Prahy do Budějovic?
Nejvíce se toho postavilo za první republiky. Většina nynější infrastruktury a domů vznikla během první republiky. Ale mnoho se postavilo i za toho ošklivého Rakouska-Uherska. Příkladem za všechny může být průmyslový palác v Praze. Ten v tehdejší době s tehdejšími technologiemi postavili za JEDEN ROK i s dalšími pavilony. Jedno křídlo toho paláce vyhořelo a už se čeká tak 14 LET na to, než se vůbec s opravou začne. A také netuším, kde jste vzal informaci, že komunisté nepostavili skoro nic. Když například postavili asi 3/4 dnešní Ostravy. Všude se masivně stavělo. Vznikaly nové městské části a na prázdných polích… Číst vice »
Železnic postavili komunisti skoro nic.
Ti hlavně stavěli přeložky v mizerných parametrech a elektrifikovali tratě bez výrazných směrových změn.
Ne. Je na nás, zda chceme dopravu skutečně realizovat větší měrou po kolejích, nebo budeme železniční síť nadále spíše redukovat a vedle místo ní plácat rozlehlé dálnice.
Máte na mysli JHMD? To komunisti skutečně nepostavili…
Volit můžete kohokoliv a stejně to nebude mít na investice podstatný vliv, protože těch více než 500 miliard ročně odcházejících z ČR do zahraničí v rámci dividend nám tady zoufale chybí.
A kdyby ty dividendy šly do kapes českých majitelů, tak ti by je snad dali státu na investice do železnic? Zdaněné jsou v obou případech stejně.
To ano, zdanit se musí. Ovšem investují se, nebo se jinak utratí, jinde než v ČR.
U českého majitele taky nemáte jistotu, že peníze investuje v tuzemsku. Když se podíváte na české miliardáře, tak jeden vedle druhého investují v zahraničí, protože už mu je český rybníček malý.
Úplně všechno není špatně.jen by správa zeleznic měla pracovat rychleji.
Nahradí busy osobní vlaky Bad Schandau-Děčín (15 párů denně), aby bylo zbylo místo pro nákladní vlaky a vícekapacitní osobní vlaky?
Vlaky Děčín-Č.Kamenice-Rumburk by předpokládám jezdily dál
Proč by vlaky Děčín-Č. Kamenice-Rumburk neměly jezdit? Jste znalec místních poměrů?
viz 37. až 45. minuta z letošní konference ŽESNADu
https://www.youtube.com/watch?v=HNnnnDETCu4
Vtvt je přece znalec všeho….
Už dávno mohla být druhá kolej na pravý břeh a tunel do Pirny, nemluvě o oživení dalších přechodů a vylepšení tratí k nim.
šotosen.
Snad se podaří Plzeň-Domažlice-Mnichov. A možná, opakuji možná, by se vyplatilo investovat do elektrifikace na německém území do Marktredwitz.
Možná vás to překvapí, ale u toho Marktredwitz my máme splněno. Máme dráty až skoro na hranice. Jen Němec má dráty jen do Hofu.
Nerozumíme si. Hypotetická investice SŽDC by se týkala CZ/DE hranice – Marktredwitz.
Tak jako švýcarská vláda jaksi dotovala elektrizaci tratě do německého Lindau na německém území.
Osobně pokládám za zásadní problém této netradiční investice, že Plzeň-Cheb je jednokolejka, relativně vytížená.
https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?rok=2021&relace=CZ-178
Vlaky U28 nahradily spoje linky S1 a vložené spoje do Schöny trať také neblokují. Osobka už ustoupila.
Jinak prázdné soupravy by se daly vozit přes Ebersbach, kdyby každý vlak nevozil jiný dopravce…
A vy jste znalec místních poměrů? Přes den se proplést osobní dopravou mezi Děčínem a Rumburkem žádná sláva a v noci je výluka dopravní služby, protože osobní doprava nejezdí tak k čemu výpravčí….
A musí být výluka dopravní služby, byla by poptávka?
No a které elektrárny spaluji černé uhlí? K dovozu hnědého zrovna tudy není moc důvod.
Německo to zavedlo, tak už se nemusíme bát zavést to také.
Když se Německo střelí do hlavy, střelíme se taky? Podle jakého klíče budete určovat který stát kopírovat a který ne?
Já nic určovat nebudu. Jestli jste si nevšiml, tak to dělá naše vláda celou dobu.
Když vznikne nárok na kompenzaci za zpoždění, kdo jej bude hradit?
Dopravce.
Mě fascinuje, ta úroveň byrokracie, že i přidělování kapacity je definováno speciálním zákonem. Takovéhle věci by vůbec neměly být v zákonech a mělo by být v kompetenci MD / SŽ přidělovat kapacitu jak je zrovna potřeba (s tím, že případné neférové jednání by měl řešit soud).
A soud by to řešil dle uvážení, nebo…? Jako byrokracie je skutečně přebytek, ale zrovna teda tohle zní jako věc, kterou je dobré mít definovanou na papíře a nespoléhat se na nějaký freestyle úředníků a dispečerů.
Soud by třeba řešil potenciální diskriminaci dopravců ze strany SŽ, ale přeci SŽ by měla komunikovat s dopravci i s dalšími subjekty a prioritizovat podle toho provoz. Chci říct, že to, co je dnes v zákoně by mohlo být v nějakém interním předpise, který by však nebyl absolutní a tak například v případě krizových záležitostí jako je tato by se nemusel měnit zákon ale prostě by jen ministr „energetiky“ poprosil SŽ o vyšší prioritu vlaků s energetickými surovinami a SŽ by si to vykomunikovala s dopravci a veřejností.
To právě nemůže být v interním předpise. Možná tak v prohlášení o dráze, a stejně musí mít provozovatel zákonné prostředky to tam dát, protože by si někdo mohl vymyslet, že provozovatel dráhy šikanuje dopravce.
Pořadí vlaků je dáno předpisem D1. Nicméně pokud se to má týkat jen určitých vlaků v určitém období a v určitých směrech, pak je to problém v tom, že takové situace nejspíš nepůjdou řešit ročním GVD, ale tzv. trasou ADHOC (podle potřeby). Vlaky ADHOC jsou z pohledu řízení provozu a předpisů až na posledním místě……
A musí být až na posledním místě i z pohledu řízení? Pokud chci trasu na zítra, tak se ničím v GVD hýbat nebude.
Nicméně i takový vecpaný vlak, když má zpoždění, tak je to normální vlak se svou rychlostí a kategorií, tak ať jede.
Prostě by si stát měl dělat co chce a nikdo jiný by neměl mít možnost dopředu vědět, jak to dopadne, že? To by tak hrálo, aby ten plebs měl nějaká práva, co?
Definovat řízení celého světa paragrafy je podle mě nemožné, výkonná moc by měla mít nějakou možnost politického rozhodování.
Paragrafy způsobují předvídatelnost prostředí. Neboť orgány veřejné správy smí jen to, co je paragrafy povoleno. Možnost politického rozhodování se projevuje definováním paragrafů.
Opak taky nikdo netvrdí, ale nelze zasahovat do života lidí jen na základě rozmaru nikým nevoleného úředníka či rozmaru politka, který nic takového ani neměl v programu. Výkonná moc má možnost politického rozhodování v rámci možností vymezeného zákony. Libovůle není nic, co by bylo radno podporovat. Moc výkonná je omezena mocí zákonodárnou a soudní. Projevem politického rozhodování moci výkonné jsou Vyhlášky či Nařízení vlády a obdobné podzákonné normy.
Vkrádá se otázka, co modifikovat politický systém tak aby se premiér volil separátně a nevzcházel z parlamentu? Nebo je tu ještě možnost obnovit království a místo prezidenta volit premiéra s velmi omezenými pravomocemi. A to o dva roky posunutě proti parlamentu.
A král bude neomezený vladař? Nebo jen další reprezentativní funkce v rámci konstituční monarchie? A kdo to bude? A volený premiér? Už se bavím představou premiér pravicový a levicová vláda… Co to vylepší?
Relativně velmi omezený panovník.
Kde by prosím pravicový premiér vzal levicovou vládu? Vládu by si sestavil premiér podobně jako prezidenti v prezidentských systémech.
Monarchie mají tu výhodu že v moderní době je následnictví známo vždy. A pokud pro Království české existuje nějaký dokument kterým se dědičnost koruny upravuje, nebo pokud existuje alespoň zvyk, tak zbývá rozhodnout jedinou věc a to jestli zanikl, nebo nezanikl potomkům Karla I., potažmo celé Habsbursko-lotrinské nárok na trůn. Pak je to o dohledání případných způsobilých osob a zjištění jestli o funkci mají zájem za daných podmínek.
Jaký speciální zákon? Zákon o drahách je součástí Sbírky zákonů jiź mnoho let
Institut mimořádných vlaků v obecném zájmu je zakotven ve vyhlášce č. 173/1995, § 22.
Což je prováděcí vyhláška, kterou vydává ministerstvo dopravy a SŽ se podle ní má zachovat.
A protože Správa kolikrát neví, tak se jí to musí naklepat do klávesnice.
V čem se to liší od toho, co chcete? Obrátit se na soud můžete i dnes, např. že vám nepřidělili kapacitu na Kozině.
Myslím, že tím, že prováděcí Vyhláška je projevem rozhodování moci výkonné a proto volá po něčem co existuje. Nebo za pomoci demagogie volá po nějaké formě totality.
Vlak v obecném zájmu má přednost před všemi vlaky. Je to rozumné aby Unipetrol s dvěma 742 a dvatisice šestset tun jel v takovém režimu? To už tu osobní dopravu můžeme úplně zabalit.
Pojem vlak v obecném zájmu by neměl vůbec existovat, nebo být velmi velmi velmi, extrémně okleštěný a přesně vymezený vč. jeho minimálních parametrů a sloužit jen k zajištění zákonem chráněných zájmů pokud již byly vyčerpány všechny ostatní prostředky.
Jenže kdo určí co je potřeba, je-li kapacita vyčerpaná? Bude to někdo cucat z palce?
Tak podle toho jak se někdo vyspí, či kde má kdo jakého známého… To už tady přece bylo…
Ještě by bylo super, aby měl dopravce povinnost nasadit adekvátní HV s maximálním možným výkonem a rychlostí a nikoliv 2x 740 s rychlostí 70 apod.
Rychlost přepravy není dána v drtivé většině případů nejvyšší dosažitelnou rychlostí, ale tím kolikrát je třeba zbytečně zastavovat, brzdit a zpomalovat.
Aby se nemusel vlak často zastavovat, tak je potřeba aby měl cestovní rychlost +- stejnou jako ostatní vlaky. Na což ale „staré dobré a dostačující“ stroje řad 740/742, 121 a podobně, nemají potřebný výkon. Takže aby svou pomalou jízdou neblokovali trať, tak stojí někde v kopřivách a čekají na dostatečně velkou díru mezi ostatními vlaky.
Zastavení za účelem předjíždění by nebylo potřeba, pokud by vlak nejel tak pomalu, že někoho napadne ho předjet.
Ministerstvo dopravy v předkládací zprávě přiznalo, že propustnost české železnice je nedostatečná.
Jak je to možné? Vždyť máme nejhustší síť tratí na světě! :-DDD
Úplně stejný problém mají v Nemecku…
Protože síť je tak hustá, že jí nic nepropadne.
Občas něco vypadne.
Takový mezinárodní NEx vedený přes Vejprty, Semeringem do Prahy a pak Pacifikem do Brodu, přes Skuteč do Třebové… to by byla věc!
Protože mezi propustností tratě a hustotou železniční sítě je zásadní rozdíl. Hodinky a holínky.
Však už padl nápad jak ji posílit: Dostavba trati z Budišova nad Budišovkou do Moravského Berouna. A také propojení Hranice v Čechách-Adorf, které zásadně zvýší kapacitu pro nákladní expresy.
Ale nedejbože, aby někdo škrtnul 810 jezdící z Ústí nad Orlicí do České Třebové!
Z Chocně do Třebové už mohly být ve výstavbě další dvě koleje, tomu žádná místní propojení pro obsluhu vedlejších ramen nebrání. Autům přidáváme silnice, kolejím ubíráme vlaky – super „řešení“. 🙂
A postačí vyvlastnit a zbourat kus města. A hned za třebovou se to bude ploužit údolíčkem, jen proto, že tam jsou jednou koleje.
Dokud se nepostaví tunel Choceň – Ustí nad Orlicí, tak celej tenhle úsek bude brzda.
Kudy chcete táhnout další dvě koleje mezi Ústím a Dlouhou Třebovou? Tam je to na další tunely.
Potrefená husa se ozývá. 🙂
Hele, to jsem navrhoval já, ale ani ne z hlediska kapacity, ale z hlediska logiky a propojení sítí.
Z hlediska kapacity tu furt mluvím o zdvojkolenňování čehokoliv smysluplného.
Hustota sítě ještě nezaručuje propustnost. Mnoha hlavním tratím chybějí druhé koleje, mnoha vedlejším propojení na druhou stranu a lepší parametry; místo toho stále jen přidáváme silnice. Ostatně už i dříví či uhlí se podél kolejí vozí leckde auty…
Možné to je proto, že kapacita se nepočítá podle hustoty sítě, ale podle počtu traťových kolejí a rychlosti.
No ještěže to přiznali a neřídili se doporučením jednoho sexuologa, a to zatloukat, zatloukat, zatloukat!