Vláda schválila možnou přednost nákladních vlaků před osobními
Přednost se bude stanovovat na základě žádosti MPO.
Nákladní vlaky s energetickými surovinami mohou ve výjimečných případech na české železnici získat přednost před osobními. Vyplývá to z včerejšího rozhodnutí vlády o praktickém postupu pro zajištění přednostního průjezdu.
Jde o podobné opatření, jaké po energetické krizi způsobené napadením Ukrajiny Ruskem zavedlo například Německo. Ministerstvo dopravy v předkládací zprávě přiznalo, že propustnost české železnice je nedostatečná. Podle novelizace by se v dopravním řádu drah dostaly vlaky s energetickými surovinami v pořadí přidělování kapacity před expresní vlaky a rychlíky.
„Tuto možnost zavádíme v souvislosti s potřebou zajištění energetických surovin, například pro dodávky tepla pro obyvatele a firmy nebo pro výrobu elektrické energie. Do elektráren se tak v případně nutnosti včas dostanou potřebné suroviny po železnici,“ vysvětlil ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela. Přednostní průjezd se bude týkat jen vybraných nákladních vlaků na vybraných trasách po nezbytně nutné období.
Potřebnost rychlejšího průjezdu každého vlaku stanoví Ministerstvo průmyslu a obchodu, které zažádá Ministerstvo dopravy o zajištění kapacity na trati. Tu přidělí Správa železnic po písemné výzvě ministra dopravy a Drážní úřad dá informaci všem dopravcům. Prakticky jde o zajištění urychlení dodávek energetických surovin do určitého místa (například elektrárny, sklady pohonných hmot a podobně) a může mít vliv na zpoždění konkrétních osobních vlaků, které dají prioritnímu nákladnímu přednost.
Použití jen při mimořádných situacích
Podle dostupných informací nebude takový zásah v nejbližších dnech potřeba. „Jde o to, abychom byli připraveni, kdyby se situace komplikovala,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka. „Cestující se tak nemusí bát toho, že každý nákladní vlak bude mít od nynějška přednost před osobním. Potřebnost, nezbytnost i zpoždění dodávky za standardních podmínek musí být v každém případě prokazatelná,“ dodal Kupka.
Přednost budou mít vlaky přímo během jízdy například při průjezdu omezujícími místy na tratích (výluky) nebo při zpoždění jiných vlaků – tedy při takzvaném operativním řízení. Může to pomoci i rychlejšímu obratu vozů a lokomotiv. Toto opatření se netýká přidělování kapacity při sestavování jízdního řádu. Zde budou platit standardní pravidla.
Ministerstvo průmyslu a obchodu může postup využít v případě elektrárny, rafinerie, teplárny a dalších provozovatelů infrastruktury důležité pro národní hospodářství a zajištění základních potřeb obyvatel ČR v oblasti energetiky. Jde o podniky využívající pro své fungování hnědé uhlí, černé uhlí (energetické), topný olej LTO (startovací palivo pro uhelné elektrárny a palivo pro teplárny a palivo pro výrobu tepla), mazut (palivo pro teplárny a výrobu tepla), vápenec energetický kusový a mletý (pro elektrárny/teplárny), energetickou štěpku (pro výrobu tepla), pohonné hmoty (motorový benzín, motorová nafta, letecký petrolej), LPG a alternativní paliva, která jsou používána jako příměs nebo náhrada běžných pohonných hmot.
Institut mimořádných vlaků v obecném zájmu je zakotven ve vyhlášce č. 173/1995, § 22. Přijatým usnesením vlády se konkretizuje postup stanovení tohoto obecného zájmu v případě současné energetické situace. Využívá se tedy stávající právní úprava.