Vláda rozhodla o dočasném snížení spotřební daně na naftu a benzin, zváží zastropování marží

Čerpací stanice. Ilustrační foto. Zdroj: www.molcesko.czČerpací stanice. Ilustrační foto. Zdroj: www.molcesko.cz

Z litru benzinu se nyní odvádí daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 koruny. Nová daň by měla být o 1,50 koruny nižší.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miky

Vzhledem k tomu, že není daleko doba, kdy budou nafta a benzín pro podnikovou sféru na příděl a pro soukromé účely nebudou uvolňovány vůbec, bych nějakou tu korunu sem, korunu tam neřešil.

David Hodný

Já jsem přešel k MHD. Řeknu Vám, tolik srandy a zážitků co mám, pán Šíp a pan Kraus by se měli bát o své pořady 😂😂😂

OndraG

nevím proč, ale připomíná mi to scénu z jednoho filmu:
– na čem pracujete doktore Čechove?
– píši dvě sestry!
– a není to málo antone Pavloviči?

Petr

Co jiného než komunismus,určování kdy,kde a za kolik…a je to u všeho,a prej kapitalismus,volný trh:-)

Petr

S tou elektromobilitou je to zase jen podpora bohatých manažerů… Kdo z běžných zaměstnanců má k dispozici služební elektromobil pro soukromé účely?

Zdeněk

Nejprve zdražení PHM v řádu destikorun, teď zlevnění v řádu desetníků nebo maximálně několika korunek. To po mnoha týdnech, kdy vlády všech okolních i vzdálenějších států učinily nějaká opatření proti sprosté, nehorázné drahotě, se naše vláda rozhoupala ke kosmetické úpravě, která navíc bude platit až od června. No není to báječné?

Otakar

Zalez kobliho

Michal

Zastropovat marže ano, ale rafinerkam.

Zdeněk

Dnes dokonce i na Radiožurnálu zaznělo, že marže rafinérií jsou přímo gigantické.

Kevis

Nejen rafinerkam,ale i velkoskladům paliv, které si také dost přihodí. Menší pumpy z toho totiž velké marže nemají, Jsou nucené mít malé, jelikož si díky jiným pumpám kvůli konkurenci nemůžou zvýšit neúměrně ceny. Tam se často ty marže pohybují okolo koruny a z toho musí platit veškerý provoz pumpy.

Kevis

To je opravdu ohromná sleva na dani. I když si pumpy nezvednou marže o tuto slevu,tak stále bude v Polsku u Orlenu benzín natural 95 zhruba o 6 Kč levnější. Takže kdo bydlí blízko hranic,zajede si raději do Polska a ušetří na plné nádrží zhruba 250-300 Kč. U nás

Jirka

To se dělalo vždycky a nezmění se to, do Polska se jezdilo vždy.

Petr

Klasický pravicový populismus. Snižovat daně a vyrábět schodky.

Jirik

Blábol.

Peeetr

Zákon na 4 měsíce o snížení daní není už pouze populismus jako spíš trapný předvolební populismus.

Jirik

Není před volbama.

David

Řeknu to obecně: Některé strany potřebují vyhrát v Praze

Zdeněk

Vždycky je před nějakýma volbama.

Petr

Volby jsou za necelý půlrok. Komunální (což jsou v Praze i krajské) a do třetiny Senátu.

Gejza

Populismus jak vyšitý. Já bych naopak spotřební daň z PHM výrazně zvedl, a to pokud možno celoevropsky (aby si dopravci z jedné země nestěžovali, že jsou znevýhodňováni). Omezila by se spotřeba ropy a tím pádem financování ruské agrese. Zvýšila by se konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy, která je zasažena vyššími cenami trakční elektřiny. Snížila by se produkce emisí. Motoristé hledající alternativy by možná udělali něco pro své zdraví. Sice by kvůli dražší nákladní dopravě rostla inflace, ale její dopady by se daly řešit např. snížením DPH na vybrané zboží (např. zboží denní spotřeby). Bohužel ale (nejen) u nás vládne motoristické stádo.

Zdeněk

Nikdo vás nenutí, abyste byl členem stáda a jezdil motorovými vozidly. Co když by byly poháněny PHM z ruské ropy? Brrr! Choďte raději pěšky, navíc emise, které přitom vypustíte, budou nesrovnatelně menší, než kdybyste se vezl.

Frantisek

Nenutí, ale motivuje. Bohužel.

Dusanh

A jak byste chtěl realizovat tu „zvýšenou konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy“?
Nejsou tratě, není kapacita, nejsou sloty. Jak prosté…

Otakar

Jednoduše, chtěl by hladomor. Ono je hezká idea, že zboží bude putovat po vláčku, ale realita bude taková, že se zhorší dostupnost (páč lidem na dráze nikdo neřekl, že není 19. ale 21. století), trojnásobně zdraží (páč bude místo 1 dne putovat týden a 3 dny se překládat) a pak stačí, aby v Bezpráví spadl strom na trať a polovina dopravy končí.
A jízdy osobním vlakem? Na to zapomeňte, železnice nebude mít dostatečnou kapacitu na to ani aby pokryla náklad, natož aby se tam ještě někdo vozil.

Frantisek

Ale houbeles lidem na dráze. Investorem infrastruktury je stát. Stát nesmyslně omezuje koleje a rozšiřuje silnice. Stát je ten, kdo má zlepšovat koleje namísto zlevňování aut.

Gejza

Kdybyste byl čtenářsky gramotný, pochopil byste, že neprosazuju přepravu 100 % nákladu po železnici. Vyšší ceny PHM by primárně dopomohly k redukci zbytečných cest. Např. když se český dobytek vozí na jatka do Itálie, protože tam díky dotacím mají vyšší výkupní ceny. Nebo totéž s mlékem do Německa, máslem z Polska, atd. Mohl by nastat částečný návrat ke spotřebě regionálních produktů, což by samo o sobě nemuselo vést k masivnímu růstu cen pro spotřebitele. A sám píšu, že bych to případně kompenzoval nižším DPH. Hlavní problém je, že se spousta zboží vozí zbytečně sem a tam. A lidé zbytečně jezdí… Číst vice »

Frantisek

A proč tedy místo zlevnění aut a stavby dalších silnic raději nezlepšujeme možnosti kolejové sítě, hm?

Gejza

Tak ona ta kapacita ani na páteřních tratích není úplně vyčerpaná, ale když trh tlačí na rychlost přepravy a zároveň když je přeprava kamiony cenově srovnatelná, nebo v některých případech levnější, je přeprava řady komodit po železnici stěží rentabilní jen v elektrické trakci a za předpokladu plynulé přepravy. Kdyby nebyla cenová konkurence vůči železnici tak neúprosná, vyplatila by se i přeprava v nezávislé trakci a nebylo by potřeba pro konkurenceschopnost přepravy všechno cpát na koridory.

tomash

Taková zvláštní náhoda, že ta sleva na spotřební dani skončí týden po volbách… A nezačíná dnes, ale až v červnu, volby jsou ještě daleko.

Frantisek

Jasně, nejlépe tu autodopravu zvýhodnit trvale – před jinými způsoby dopravy či využitím bližších dodavatelů… 🙂

Miky

Prohnat parlamentem cokoliv je pro ně maličkost, je nouzový stav a můžou si odhlasovat i legislativní nouzi. Už snad ti noví sekáči dostatečně předvedli, že se nezakecají.

Petr

Mají 108 poslanců, parlament opravdu není problém a tady Okamura ani ANO nebudou dělat obstrukce 🙂

Martin

Snad to nedopadne následovně: ceny jsou stejné a milým pumpařům vzroste marže o 1,50 kč.

Otakar

Přesně takto to dopadne. Schodek jako kráva, inflace jako kráva, ale kobliha bude spokojena, že teoreticky ušetří 50 Kč měsíčně na PHM. Neušetří.

lojzik

přesně takhle skončilo poslední snížení spotřební daně o korunu na naftu. Na pumpách se to prakticky neprojevilo.

medvěd

Ať to udělají a za měsíc vyhodnotí. Uvidí, že to stejně každý udělal po svém. Možná zlevní o 90 haléřů, víc ………to by musel být zázrak.

D.S.

Snížení spotřební daně mi přijde trochu populistické gesto, které jsem od této vlády nečekal, zvláště pak když před 3 týdny tvrdila, že to není cesta správným směrem. Stejně 1,50Kč spotřebitel téměř nepozná a na druhé straně máme vysoký státní dluh a závislost na ruské ropě, v tom prostě nevidím logiku.

Frantisek

Ale vůbec třeba neřeší důsledky preference silniční dopravy jako takové. To není koncepce, to je jen konzervace.

Sch

Silniční daň na osobní vozidla byla moc nízká, než aby ji stálo za to vybírat,takže zrušení je ok. Časem ji stejně zavedeme znovu, ale asi vyšší a pro všechny. Současná biopaliva jsou nesmysl.
Odsouvat zákaz kotlů na uhlí je taky špatně, naopak se měla zvýšit podpora ekologických kotlů, např.
na biomasu, které lze použít na stejnou otoponou soustavu, 0narozdíl od tepelného čerpadla.
A vláda by se měla zajímat reformou trhu s elektřinou, tak. Jak se domlouvaji některé státy v EU.

Jiří Kocurek

V kotli na uhlí lze topit i kusovým dřevem nasekaným na dvorku, předtím přitaženým z lesa na rameni. Tak to dělali na horách celá staletí.
Biomasa potřebuje vozit po silnici z lesa pryč do fabriky a pak zpátky rozvážet po dědinách. A navíc ji není dost.

Tydlencty ideály, že odpady od 50.000 obyvatel uživí energetické potřeby na bioplynku pro jednu vesnici o 200 domech… což má být vzor pro zbylých 49.000 lidí, aby si našli 2,450,000 lidí od kterých budou svážet odpad… co mi to jen připomíná?

ABC

reformou trhu s elektřinou

trh s elektrinou máme přece evropský, ne

ušatá

Myslíte tu šílenost?

David

Takže ještě více podpoříme spotřebu a nákup ropy z Ruska. Putin likes this.

David

Dopravní politika tohodle státu (nejen téhle vlády) a jeho měst je strašná.. auta pak dlouho nic, železnice či MHD pak opět dlouho nic a pak chodci a pak někde úplně na chvostu taky cyklisti.
Tak pojďme zrušit všechny daně na ropu, silniční daň už jsme zrušili a třeba taky už můžeme kosmeticky zrušit i tu dálnicni známku, stejně je za pakatel. No a výpadek příjmů pojďme sanovat z daní za elektřinu, tam nám to krásně roste a třeba můžeme i zpoplatnit vjezd cyklistům do města ať máme ten Kocourkov kompletní.

Ondra L.

Presne tak. Ono to k tomu koneckoncu smerovalo uz pred invazi.

Jiří Kocurek

Železnice a MHD naftu nepotřebuje?

Jiří Kocurek

Ještě me teda napadá, jakým způsobem mají _obce_ podporovat železnici, když:

a) jim až na výjimky nepatří a nesmějí investovat do cizího
b) dopravu povětšinou objednává kraj
c) ve spoustě obcí železenice není vůbec

Že by si v Brtnici zřídili dráhu v zámeckém parku pro odvoz spadaného listí, aby byl nenulový podíl a někdo si mohl zazelenit buňku v tabulce?

Frantisek

Byla řeč i o státu, ne jen o obcích (městech). Navíc není od věci, když se správa umí vzájemně mezi svými složkami domluvit. Železnice lze i překládat či dostavět. A ani současný rozsah není optimálně využit. Mrkněte se na vývoj podílu přeprav a pak mudrujte něco o zámeckých atrakcích…

Frantisek

Potřebuje, ale využije ji zpravidla mnohem efektivněji.

Hojakar

Asi žiješ v jiné ČR….automobilová doprava je naopak ten největší otloukanek… Asi cykloterorista, který když nemá vyhrazeny pruh a práci přednosti jízdy na kole tak se cítí utlačován…

ušatá

Naopak, všichni jsme nuceni se jí přizpůsobovat, doplácet na její negativa a ještě to společně platit.

Otakar

Tak si pořiďte také řidičák a nemusíte být zapšknutá na všechny co ho mají. Ano plechovky mi také vadí, ale současné lidstvo se bez nich neobejde.

původní Jakub P

Mam ridicak i auto a presto mi vadi, jak moc jsou auta proti ostatnim typum dopravy u nas nesmyslne preferovany a jak moc je nase zavislost na nich podporovana.

Ze se bez nich dnes jen tezko obejdem uplne je pravda, ale pokud bychom staveli infrastrukturu a organizovali provoz inteligentneji, stacil by nam jich zlomek oproti dnesnimu stavu. Cimz bychom se zbavili vetsiny problemu s nimi, protoze ty problemy jsou daleko vic s nesmyslnym premnozenim aut, nez s auty jako takovymi.

původní Jakub P

Spis vy zijete v totalnim popreni reality. Auta jsou v CR uprednostnovany naprosto nesmyslnnou merou. Coz pri jejich prostorovy a energeticky neefektivite holt vede k tomu, ze jsou extremne premnozeny a tema nesmyslnejma poctama skodej a prekazej jak ostatnim, efektivnejsim, druhum dopravy, tak sobe navzajem.

Frantisek

Otloukánek, no lepší vtip jsem neslyšel. jako že je jí realizována už naprostá většina přeprav, dostává stále nové silnice, a furt je to málo? 🙂 Já tedy nevím, ale mně přijde leckde aut naopak až příliš.

Jiří Kocurek

Co má dělat Ukrajinská armádam, používat ruskou ropu a bojovat? Nebo raději žádnou ropu, Su-27 nechat na zemi, ať jsou z nich sedící kačeny, raději odstavit i traktory, aby Putinovi ukázali?!
Za mě to první. Střelit se do kolene, z toho by měl Putin radost mnohem větší.

Grossák

Pomůže to i železničním dopravcům, kteří jezdí na elektřinu a zatím se dočkali jen hromady slibů?

Igor

No elektřina se u nás moc nevyrábí z nafty či benzínu takže pochybuji.

Jiří Kocurek

Na dráze sapozřejmě ano: https://www.youtube.com/watch?v=Dp-7WTJ0VCE

Frantisek

Dočkají se leda dalších „držhubných“ slibů, možná pár drobných úliteb (ale zase ne toilik, aby to něco změnilo), tipuji. Rád bych se mýlil.