Vláda poptává 55 elektroaut výměnou za prezentaci během unijního předsednictví
Nabíjecí stanice u náměstí Míru. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vláda si chce půjčit osobní auta s elektrickým pohonem minimálně vyšší střední třídy.
V současné době je elektromobilita naprosto slepá ulička a jsou to pouze hračky pro úzkou skupinu nejbohatších lidí, protože při nahrazení současného vozového parku klekne celá přenosová soustava. Dnes byla uzavřena elektrárna Mělník a má ji nahradit plynový provoz, nikde jsem neslyšel jaká bude cena kW hodiny oproti kW hodině vyrobené z uhlí.
Za mě zbytečně vyhozené peníze. Nehledě na to že v ČR máme své automobilky jejíž produktu bychom měli co nejvíce propagovat bez ohledu na pohon.
Jak to můžou být vyhozené peníze, když si to chtějí půjčit zadarmo??????????????????????????????????????
Mnohé příspěvky níž jsou krásný festival národní blbosti. 🙂
Potěmkinova vesnice, propagace největší blbosti. Uhelné elektrárny končí, jaderné nechceme, tak čím ty krámy budeme nabíjet? Dovedete si představit, že jen 1/3 sídliště večer po příjezdu z práce da svůj elektrokram nabíjet? Co na to síť? Co když ho budu nabíjet v podzemní garáži a ono kvůli závadě chytne? Shoří úplně všechno…. V zimě v koloně, budou stačit baterky? Co po cca osmi letech?kapacita baterie na 10%…co dál? Atd,atd…. výhody nevidím
Tak jako něco na tom je a je pravdou, že přechod k elmobilům není úplně závislý na přání zákazníků ale je dost tlačen politickou vůlí. Ale taky je třeba říct, že když končili koně a začínala auta, tak si taky lidi mohli říkat, že nový kůň se narodí sám, když má hlad, tak se napase a napije u cesty a auto se musí koupit, není kde do ně tankovat benzín a smrdí víc než ten kůň. No a nakonec se to ujalo 🙂 Je to samozřejmě trochu nadsázka, ale číst pořád dokola ty příspěvky o sídlišti a že to nebude… Číst vice »
Nejvíce na té pohádce se mi líbí, že sice není kde parkovat, ale bude kde nabíjet.
Moudrý král to vyřešil jednoduše, elektroauta budou tak drahá, že si je málokdo bude most dovolit koupit, takže parkovacích a nabíjecích míst bude nadbytek.
Takže argument proti budoucimu používání elektroaut je, ze dnes neni kde parkovat?
Ano. A benziňáky jdou parkovat snadno. Třeba takový trabant, stačí při vystupování nerozepnout pás a můžu si Trabanta nosit jako batoh.
Parkovacích míst je málo zpravidla tam, kde jsou zdarma. Proč by měl být?
Jenže nikdo nedával na auta dotace, podpory nebo nedanil žrádlo pro koně.
Ale já psal o tom, že jde hlavně o politickou vůli ne o přání zákazníků. Důležité ovšem je si uvědomit, že ta politická orientace, která tlačí elektormobily se asi nepodaří nijak změnit. Tudíž místo boje proti něčemu co nevyřešíme bychom se měli podívat na příležitosti, které tím vzniknou. Třeba právě ta výstavba parkovacích míst s dobíjením a k tomu zdroje energie. Uvědomte si, že ani ta politická vůle není všemocná a nedokáže trh zlomit tak, že by donutila lidi chodit pěšky protože na elmobily nebudou mít, nebo že by řekla tak zítra končí prodej aut se spalovacím motorem ikdyž víme,… Číst vice »
Obvyklá záruka, nikoli životnost, na baterie je 8 let, resp. 160.000km, přičemž kapacita nepoklesne pod 80%. Jak se bude nabíjet na ulicích a sídlištích, když nemáte možnost nabíjet z vlastní zásuvky, vidíte na ilustračním obrázku u tohoto článku.
Mě by zajímalo, kdyby už nějaký výrobce otestoval elektromobil a jeho dojezd s přívěsem např: o celkové hmotnosti přívěsu 450 kg a to v trošku kopcovitějším terénu např: ze středu Vysočiny do jižních Čech, ale vzdálenost v jednom směru alespoň 140 – 160 km a zpět. Zajímalo by mě to, protože vlek docela využívám. Osobně si stejně myslím, že elektro auta jsou nesmysl a bude to hračka pouze pro bohaté.
Jistě. Otestoval a nikdy to nebude publikovat. Hádejte proč.
Necham se podat.
Zruba se to dá odhadnout: Spotřeba benzínu (nafty) s přívěsem děleno spotřeba bez přívěsu. A tím číslem přenásobit udávaný dojezd.
Nojo, jenže už ten udávaný dojezd je hausnumero, mající s realitou společného asi tolik jako emisní testy.
Udavany dojezd je stejne hausnumero jako spotreba u spalovacich aut.
Ale kdejaky novinarsky test vam rekne spotrebu el. Energie na 100km a pak uz staci timhle cislem podelit kapacitu baterky. Jento stejne jako kdyz pocitate kolik ujedete na jednu nádrž.
Proc by bylo potřeba takovou blbinu testovat? Staci matematika zakladni skoly.
Když jedete spalovakem tak mate spotřebu dejme tomu 6l/100km. A s privesem kolik? Rekneme 9. Takze pokud si koupite elmobil co ma spotrebu 20kwh/100km tak s vlekem pojedete cca za 30. Pokkud to bude mit baterku 100kwh tak ujedete tak 300km …
Jinými slovy, budete rád, když dojedete z Prahy do Brna, a pak jste v řiti. Ale podle pana Bláhy je to všeobecně použitelné. LOL.
Jo to si každý musi vyhodnotit sam jestli mu to vyhovuje nebo ne.
Tak já bych si to rád sám vyhodnotil, ale to by jaksi soudruzi z Brusele nejdřív museli nechat fungovat trh.
Zas tak bych to nedramatizoval. Zatim si muzete koupic co chcete a xo bude za 10 let nevi ani v tom Bruselu. To se nejak utrepe, toho bych se nebal.
Na delší cestě přirozeně využijete DC rychlonabíjení, opět žádný problém https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic
Jojo, viz dole odkazovaná cesta do Chorvatska. Ta odkazovaná mapa, to je vůbec dobrá sranda, zajeďte si k nějaké vytížené benzínce a počítejte, kolik se tam vystřídá aut za hodinu u jednoho stojanu.
Počet aut na benzínce je pro EV irelevantní údaj.
To jste vymyslel mozkovým myšlením?
Zkušenosti při tažení přívěsu elektromobilem se můžete dozvědět např. tady https://youtu.be/744Eo7ktNiE
EKO silenstvi EU nabira na obratkach. Celou tuhle komedii draze zaplatime a jeste si nabijem hubu …
Třeba se zamyslí nad tím, že pro boom elektroaut nemáme infrastrukturu. Ten zlomek co dělají statní firmy je málo. Stejně pořádný elektroauto bude až tak v roce 2025, dokud se tomu nevychytají mouchy (malý dojezd, přehřívání baterií, váha auta).
EV od roku cca 2020 s dojezdem přes 400km na nabití jsou všeobecně použitelná. Jediný blocker je teď pro většinově chudou českou populaci vysoká pořizovací cena EV.
„Neplánovaně nocujeme v Grazu. Zasekly jsme se u dvou nabíječek v Liezenu, které bohužel nenabíjely. Naštěstí nám ale bez problému stačí nabití z Českých Budějovic až do Grazu. Dnes tedy končíme a zítra se ohlásíme ráno při výjezdu.“
https://www.e15.cz/reportaze/elektromobilem-do-chorvatska-jsme-v-cili-nizsi-tempo-v-zaveru-cesty-usetrilo-hodne-energie-1381099
ne, nejsou.
jedine, kde se daji pouzit, je dojizdeni do prace tak 50 km max. a to jeste jen za predpokladu, ze mate doma nabijecku.
Já myslím, že zdárně konkurují žlutým vlakům. 😀
12:09 Jsme opět na cestě. Dnešním cílem je Zadar.
15:20 První nabíječka v Karlovaci nás opět zklamala
16:41 Za 40 minut jsme nabili baterii našeho elektromobilu z 23 procent na 85 procent kapacity. Jsme opět na cestě, do našeho cíle v Zadaru zbývá 160 kilometrů.
18:08 Do Zadaru nám chybí 100 kilometrů. Kvůli naší chybě jsme si zajely a dojezd do cíle by byl natěsno. Nabíjíme ve městě Gospić.
18:51 Za hodinu se nám podařilo doplnit pouhých 20 procent kapacity baterie.
Ideálně, aby FV panely vyráběly elektřinu v noci a tak se přebytky daly rovnou uskladnit v baterii. Ten problém je popsán pod heslem Kachní křivka.
Druhá možnost je nabít baterii přes den a z ní pak nabít elektorauto. Má to jednu nevýhodu, potřeba baterií je pak dvojnásobná. Atom totiž zelení nechtějí.
Brno – Benátky a zpět za 39 Euro (1 814 km s Teslou Model 3) https://youtu.be/-9_0tzumcKA
To je opravdu vtipné, už jsem tyhle pošuky nechtěl komentovat, ale ten titulek mi fakt nedá. Tak pro budoucí čtenáře – za 39 euro tam a zpět ten pán jede proto, že přes referral odkazy prodal 16 aut Tesla, takže má dobíjení od Tesly všude zadarmo. Stejně tak bych mohl napsat bombastický titulek Brno – Benátky a zpět zadarmo! (Vlakem na režijní jízdenku.) a „dokumentovat“ tak ohromné výhody vlakové dopravy.
Výše ceny za nabíjení není hlavním předmětem sdělení, tím je fakt, že současná EV s adekvátní kapacitou baterie jsou všeobecně použitelná, tedy i pro delší cestování po Evropě.
Pan LOL je prostě LOL, bude vám tvrdit že Země je placatá, protože se tak rozhodl.
ano, tento vůz stojí 5-10x víc než je průměrný český automobilista schopen a ochoten utratit.
bo se „musí“ kupovat nový. vs. klasická ojetina
Protože průměrný český automobilista kňourá na internetových diskuzích, k tomu si dá 5 piv, půl krabičky cigaret… A pak se diví, že nemá $ nebo €.
No jistě, protože když denně nevypiju pět piv a budu počítat jedno za 20 Kč, tak už za cca 50 let našetřím na tu nejlevnější Teslu, co nás tady s ní Mr. Bláha posílá do Benátek. V tu dobu už budu bohudík pod drnem, takže mi tyto úspěchy našich zelených mlamojů naštěstí uniknou.
Potěmkinova vesnice, typická pro Andreje Babiše.
Co je „Potěmkinova vesnice“? Že auta jsou jen zapůjčená? Na tom není nic špatného. Naopak to považuju za dobrý krok pro praktické seznámení politiků s výhodami elektromobility. A dost možná jim tato vozidla nakonec i zůstanou.
To je dobré, zapůjčit si auto zadarmo a pak si ho nechat. Teď ještě jak to udělat, aby to nebyl podvod. Ikdyž vlastně, dotačnímu podvodníkovi Babišovi je to jedno.
Já su klidné. Tohle si žádný politik nenechá ani zadarmo. Už jen proto, že PHM platí erár a s tím fujfuj dieselem v pohodě dojede, kamkoliv potřebuje, aniž by musel po cestě plánovat třikrát hodinové dobíjení a dumat nad tím, jestli tam vůbec dojede.
Zadarmo to půjčené není, snad znáte pojem „marketing“ a jeho zcela zásadní význam pro úspěšný business.
Pochybuju že by se půjčovna nějak bránila prodloužení smlouvy, překlopení na finanční leasing atd….
Promiňte, ale mě se toto řešení prostě nezamlouvá. Příkladem nejdou vůbec, pár měsíců se chtějí vozit v elektro autech aby vypadali stylově, nicméně po konci předsednictví to vše veme čert.
Řešení není to, že budeme měnit klasická auta za elektrická, musíme snížit počty aut zvláště ve velkých městech. Kdyby chtěli jít příkladem, tak budou více využívat veřejnou dopravu nebo jiné způsoby. Dříve nebylo problém např. přijet na jednání vlakem.
Papaláši nejsou žádný nadlidi rozhodně se nemusí pořád někam nechat vozit auty. Celá akce je jen další důkaz o neinteligenci a diletantství této vlády.
Nebo by mohli na jednání jezdit na kolech:) Fajn, beru váš příspěvek jak s úsměvem odlehčit zdejší diskuzi.
Nic nezlehčuji, narozdíl od fanatického autíčkáře Pavla Bláhy. Vemte radši trochu rozumu do hrsti než něco budete psát.
Přesně, tahle posedlost tím, že nejvyšší reprezentace země (ať už jakákoliv) vystupuje trochu na úrovni, mě nepřestává fascinovat. Já nevím, co je divného/špatného na tom, že vláda jezdí autama a ne tramvají a prezident létá speciálem a ne linkou? Berte to tak, že je to taky určitá prezentace té země, ono by taky šlo udělat ty meetingy na Zoomu v teplácích, no. Nebo by tam mohli místo X-chodového menu k obědu jíst bagety z benzínky. Ale prostě cílem není snížit náklady na minimum a udělat za každou cenu z vysokých ústavních činitelů průměrného Frantu z vesnice. Nemám nic proti tomu,… Číst vice »
Co je na autech jako takových tak prestižního? Jako že vlak je pod úroveň? Proč to nemít jako možnost, zvláště pokud se chtějí ukázat jako šetrní?
Ne, jakože na letiště nevedou koleje. Proto nemůžou jet šukafonem.
vedou tam koleje. byt ne úplně vhodným směrem…ale vedou
Jestli Vy rad platíte reprezentaci naší zemélě ve formě leteckého speciálu, tak já nikoliv. Raději bych sve peníze nechal třeba ve vědě, myslím, že nás reprezentuje daleko lépe!
mohli by jezdit salónními vozy. a na kratší tratí speciálně upravenymi sukafony, hydrami a tornady. po praze pak vozidly z muzea ve střešovicích. např. primátorskou tramvaji a T3 Coupe
Nebudou i kdyby chtěli, Borecký zařídí.
Zadání vypadá pro ENYAQ, příp. ID.4
Za pár let vytáhneme ze zásuvky mrazáky a lednice abychom dobíjeli elektroauta. Protože uhelné elektrárny nechceme, dostavbu Temelína nechceme, nové přehrady nechceme, zato chceme čím dál víc elektřiny. Ono obecně zřejmě nikdo neví co s tímhle problémem a většinou cesta do pekel je dlážděná dobrými skutky. Takže zcela jistě ještě hodně , hodně dlouho naftu do aut tankovat budeme.
Elektroauta lze nabíjet řízeně, tedy vyrovnávat průběh spotřeby dle zatížení sítě. A tankovat naftu bude možné po dobu životnosti auta. Dle strategie většiny výrobců je vývoj motorů na fosilní paliva u konce.
Lidi ale potřebují to auto nabít, ne týden „řízeně dobíjet“.
Za 8h nízkého tarifu doma dobijete 80kWh baterii, což odpovídá dennímu nájezdu kolem 450km.
…a nebudete topit, protože to domovní přípojka neunese.
Kdo má v domě elektrické topení, musí mít tomu adekvátní jistič, to je snad pochopitelné. Odběr nabíjení řídí wallbox, tak aby nebyl překročen max. proud domovního jističe.
Jojo, a nezapínat rychlovarnou konvici, nebo ránu jdete pěšky. Zkontroluje domovní důvěrník.
Wallbox pro nabíjení EV má informaci o momentálním odběru domácnosti/domu, takže při zapnutí jiného domácího spotřebiče automaticky upraví výkon nabíjení, tak aby nebyl překročen max. proud domovního jističe.
a az to pustej vsichni budouci majitele elektroaut, stane se co? no nastane pruser.
bo az bude cely sidliste nabijet … tak to bude mazec. nemluve o tom, ze elektrinu uz ted nektere zeme nemaji kde brat . a bude to jen horsi.
Argumentační faul: Šikmá plocha.
Teda Bláho ty seš hlava…
to neni zadna strategie vyrobcu.
to je direktivni narizeni eu.
ja ale potrebuju auto nabijet v noci – stejne jako vsichni ostatni majitele elektronaut.
V noci, nebo když auto stojí, hm?
Od roku 2003 se spotřeba elektřiny nijak nezvyšuje a zůstává okolo 8 kWh per capita.Ve Švýcarsku, kde je podíl dopravy v elektrické trakci mnohem vyšší než u nás dokonce spotřeba elektřiny dlouhodobě klesá.
Prosím vás, zkusil jste se zeptat třeba někoho z ČEPSu, co by se stalo s rozvodnou soustavu, kdyby takové Jižní Město nebo nějaké jiné podobné sídliště u nás pověsilo auta na nabíječky? Bože…
„ani milion elektromobilů si nevyžádá stavbu nových linek vysokého napětí či zvyšování napěťové hladiny. „Jak přenosová, tak zejména distribuční síť je jako celek v případě České republiky dostatečně robustní na to, aby si se spotřebou elektřiny v objemech, které by odpovídaly takovému objemu vozidel, dokázala poradit,“ potvrzuje manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.“ https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
Jako člověk z oboru elektroenergetiky ti mohu říct, že tvoje obava je docela zbytečná. Posilovat se musí zejména vedení na hladině nn, resp. VN. Vyšší napěťové hladiny s tím až tak velký problém mít nebudou. Problém bude na straně zdrojů. Ale ani to není neřešitelné. Jádro se prosadí samo v okamžiku, kdy obnovitelné zdroje a další související nesmysly jako bateriová uložiště a jimi zbytečně zvýšená cena elektrické energie naštve dostatečný počet lidí, aby si ve volbách zvolili vládu co bude mít koule na to odsřihnout miliardáře a jejich lobbisty od dotací do OZE. Směřování vývoje zdrojové základny není bohužel určováno… Číst vice »
Pokud by jádro bylo extra výhodné, mohl by se o něj zajímat i nějaký podnikatel.
Jenže ono není, jako investor nevím jestli a jaké palivo bude za 20 let.
Jádro je nevýhodné, protože na OZE jsou dotace a na jádro nikoliv. Temelín se už zaplatil 2x.
PS: Cena elektřiny v Německu dosahuje až 120 € za MWh, před pár léty to bylo jen 40 €. Pro snížení emisí zavírají jaderky a přecházejí na zemní plyn, jehož cena roste. Zelená logika.
Jenomže kdybysme stavěli Temelín dnes, stojí to několikanásobně víc, a to se těžko zaplatí. Viz dostavba Temelína odhadovaná na trojnásobek ceny původní elektrárny.
Taky cena elektrické energie není stejná jako před 20ti – 30ti lety.
No je pravda, že čistě ta výroba elektřiny na dobíjení není zas tak extrémní objem, tuším že jsem někde četl, že by to jeden dostavěný blok Temelína vyřešil. Nicméně také je třeba brát v úvahu, že to není jediná změna ve spotřebě elektřiny, tohle je sice velký nárůst, ale zároveň také přijdeme o velké zdroje z uhlí. Tj. těžko se bez dalších jaderných bloků obejdeme. Resp. samozřejmě by to šlo řešit plynem, ale to je vzhledem k jeho původu cesta do pekel.
Nejen kvůli původu (plynu), ale i proto, že je to fosilní palivo, takže jeho spalováním nadále přesouváme uhlík ze země do atmosféry, akorát s menším množstvím sazí.
Myslím, že by se dal udělat zajímavý pokus. Tzv. obnovitelné zdroje dodávají asi 11 % vyráběné elektřiny. Nejlepší výsledek byl zatím v r. 2015, kdy činil podle Wiki 12,6 %, tedy asi jednu osminu. Postup pokusu: z faktury za elektřinu zjistíme průměrnou denní spotřebu na domácnost. Tuto hodnotu vynásobíme koeficientem K, který stanovíme jako podíl P/100, kde P jsou procenta elektřiny vyrobené zdroji, které považujeme za přípustné, z celkové produkce v zemi. Jako příznivce OZE budu uvažovat optimisticky K=12,6/100 = 0,126. Ty rozmařilé 3 kWh denní spotřeby vynásobím 0,126 a dostanu 0,378 kWh přípustné elektřiny na domácnost a den. Kdo… Číst vice »
A na dědině budou řezat dřevo na zimu benzínovou pilou, protože cirkulárka bude mimo limit. A vařit na propanbutanu. A svítit petrolejkama.
Svícení petrolejkama spotřebuje celosvětově zhruba stejně petroleje jako letectví v USA. Tak tu spotřebu zvýšíme.
Všechno tohle sežere celkově míň než klimatizace.
A pročpak ten požadavek na alespoň vyšší střední třídu vozidel? Já myslel, že je důležité, že to budou ekologicky poháněná auta. Ale jak vidím, tak už si evropští papaláši navykli na luxus a neradi se ho vzdávají i na cestách. Tady je vidět, jak si celá myšlenka EU žije vlastním životem, ačkoliv představitelé EU lidem pod sebou káže něco jiného.
Vyšší střední třída, jak z názvu plyne, není luxus. A taky jde o reprezentaci daného státu.
Vyšší střední třída není luxus? Takže je to podle vás asi na úrovni Trabanta.
Papalášům jde jen o to, aby měli zadek v pohodlí o nějakém dávání příkladu ostatním nemůže být řeč.
jako nemám rád nafoukane papaláše. ale ještě víc nesnáším urvane nymandy, kteří závidí komukoliv cokoliv, lepší úroveň čehokoliv než totální bahno je nebezpečné a neoduvodnene plýtvání atp…
Balcancar by vyhovoval?
Takhle Babiš bojuje proti EU. Aby byl trendy, tak stáhneme řitě a budeme používat elektroauta.
O cely zeleny politice si muzeme myslet co chceme, ale jestli chceme mit za par let nejakej export, tak to nepude s vyrobou kotlu na uhli, parnich stroju a naftovejch aut. Lidi at si tu jezdi klidne dvojkovou oktavkou f dyzlu, ale fabriky musi vyrabet elektroauta a vetrny elektrarny.
Proč by měl Babiš bojovat proti EU? Vždyť my jsme taky EU.
babis nemůže bojovat proti eu. protože žije z jejich dotaci. pokud by měl tak pošetilý nápad, tak je ještě větší blbec než jsme doufali…
Až mu ty dotace seberou, tak bude největší autarkista, pardon národovec, ve státě.
A když se prokáže, že dodavatel týrá zaměstnance a přesto učiní čestné prohlašení, jaká bude sankce? Zřejmě zabavení elektroaut?
dodavatel musí mimo jiné podepsat obligátní čestné prohlášení, že netýrá zaměstnance.
———
A černochů, žen a gayů ve vedení bude muset být kolik?
Slušná paranoia. Zkuste léky.
Beru Avamys, Alvesco, Zenaro, OralAir a Ventolin.:-)
Tak to chápu, to bude tou kombinací léků.
Kdyby ses podíval, k čemu to léky jsou, asi bys pochopil, že samostatně by mi byly k ničemu.
Text zadávací dokumentace včetně příloh má 52 stran, různých čestných prohlášení jsou požadovány mraky. Autor článku si z toho kvanta podmínek vybral právě zmíněné prohlášení o netýrání zaměstnanců. Asi chce, aby čtenáři diskutovali o zlé EU a podobných klišé. Proč se ale autor nepozastaví třeba nad tím, že vláda požaduje po dodavateli i čestné prohlášení o spotřební dani? Copak skvěle vedené ministerstvo financí nedokáže vládě poskytnout takovou informaci ze své databáze?
A daň ze zisku platí s ročním předstihem?
Jde o to, že se zveličuje byrokracie EU a zároveň mlčí o mnohem větších byrokratických neřádech domácí provenience. Nesmyslné požadavky na dokládání kvanta různých potvrzení, výpisů z evidencí, licencí atd. (které jsou zároveň státu dostupné v jeho vlastních zdrojích) fakticky znechucují menším firmám účast ve veřejných zakázkách, protože nemají síly na vyřizování téhle administrativy. Zároveň to zavání soutěžními pletichami. Je to podobné jako v oblasti stavebních předpisů a řadě dalších – zdrojem bordelu jsou naši lidé, ne jacísi úředníci v Bruselu.
Zamestnance netyram. 9ti ocsou kouku nepouzivam. Pouzivam jen obycejny bic, jsem totiz humanista. Mam jen jednoho draba na 20 otroku, pardon myslim pracovniku.
Bazinga.
Takže se můžeš přihlásit.