Vláda musí okamžitě omezit rychlost na dálnicích, vyzývají policejní odbory v Německu. Ochrání to životy i klima
Německo je jedinou velkou zemí na světě, kde neexistují limity na dálnicích. Nyní získala omezení silné příznivce.
V Německu výrazně sílí hlasy za stanovení dosud neomezené maximální povolené rychlosti na tamních dálnicích. K alianci organizací apelujících na vládu za určení limitů se nově přidaly i silné policejní odbory, spolky na ochranu přírody a sdružení chodců FUSS.
„Zavedení obecného omezení rychlosti na dálnicích a snížení rychlosti na 80 km/h mimo zastavěné oblasti je nejdůležitějším bezprostředně účinným opatřením na ochranu klimatu a každoročně zachrání mnoho stovek životů,“ uvedli v prohlášení odboráři.
Spolkový úřad pro životní prostředí podle nich vyčíslil účinnost omezení rychlosti na dálnicích a snížení rychlosti mimo zastavěné oblasti na úsporu až 11,7 milionu tun CO2 ročně.
Dalším z požadavků aliance je i rozsáhlé snížení rychlosti na 30 km/h v obcích. S výzvou k okamžitým úpravám rychlosti se odbory a dalších celkem 14 organizací obrací na novou vládu, která vzejde z blížících se předčasných voleb v Německu.
Tvrdí, že podle průzkumů je pro omezení rychlosti na dálnicích asi 63 procent Němců. „Omezení rychlosti může nákladově efektivně a okamžitě ochránit klima a zároveň zachránit nespočet životů na německých silnicích,“ uvádí policejní odbory.
Zrcadlo společnosti
Aliance iniciovaná organizací Deutsche Umwelthilfe (DUH) existuje od roku 2019. Zavedení rychlostních limitů na dálnicích podle německých médií společnost polarizuje – má silné příznivce i odpůrce. Aktivisté však podle webu Tagesschau televize ARD mají silné argumenty.
„Například ve Francii vedlo omezení rychlosti na 80 km/h na venkovských silnicích k výraznému snížení smrtelných nehod, “ cituje ARD švédského výzkumníka mobility Stefana Gösslinga z univerzity v Lundu. Při rychlosti 30 km/h pak v obcích podle něj nedochází téměř k žádným smrtelným nehodám.
Nová vláda v Nizozemsku chce skončit se stovkou na dálnicích, limit plánuje vrátit na 130 km/h
Gössling dodává, že názory na omezování rychlosti jsou zrcadlem společnosti. „Víme, že na jedné straně je velká většina populace pro omezení rychlosti, na druhé straně je malá skupina agresivních řidičů, kteří nejsou přístupní žádným racionálním argumentům pro omezení rychlosti.“
Německo je jedinou velkou zemí na světě, kde neexistují obecná rychlostní omezení na dálnicích. Zavedení limitů by snížilo spotřebu a tedy i náklady na pohonné hmoty. Navrhovaná maximální rychlost by měla být 130 km/h, podle některých členů aliance dokonce jen 120 km/h.